Gaat de kerkelijke kaart op de schop?

priscilla

Re: Gaat de kerkelijke kaart op de schop?

Bericht door priscilla »

Luther schreef:
priscilla schreef:
Luther schreef:
Mister schreef:Luther, ik ben dat geheel met je eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat jij geen 'eigene der gg' herkent. Veel predikanten vinden dat blijkbaar wel. Ik zie de voordelen niet. Wel vraag ik me af in hoeverre dat eigene synoniem is aan 1931.
Prima, dat predikanten dat vinden. Maar 'het eigene' moet dan iets exclusiefs zijn. Maar dat is het nu juist niet. Ik zei al: Wat men dan noemt het eigene, is ofwel ook te vinden in GGiN, OGG, enkele CGK-gemeente en een deel HHK. Of het zijn dingen die bij nader inzien toch wel schuren met de belijdenis. En dan heeft het voor mij niet zoveel waarde, eerlijk gezegd.
Het "eigene"van de gg?
Ik zou zeggen de gg cultuur.
Vertel...
In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets. Een dominee of bekeerd gemeentelid doen uitspraken over zaken, die de Heere aan ze heeft verteld bijv. of iemand goed heen is gegaan. Daar kan de dominee iets voor hebben. Dat vind ik een gg cultuur.
Ik denk dat daarom gg ers ook sneller overstappen naar evang. kringen, omdat in die kringen de "bekeerden" ook iets zijn. Alleen dan op een andere manier. Heart cry is onder gg ers ook populair, ook omdat de wedergeboren christen daar belangrijk is. Dat sluit goed aan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

priscilla schreef:In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets. Een dominee of bekeerd gemeentelid doen uitspraken over zaken, die de Heere aan ze heeft verteld bijv. of iemand goed heen is gegaan. Daar kan de dominee iets voor hebben. Dat vind ik een gg cultuur.
Als dat in jouw gemeente werkelijk zo gaat, is dat wel triest. Maar als dat het eigene is, zou ik zeggen: gooi het maar voor de mollen en de vledermuizen, want daarmee komt de bekeerde mens in het middelpunt te staan. En dat is niet goed.
priscilla schreef:Ik denk dat daarom gg ers ook sneller overstappen naar evang. kringen, omdat in die kringen de "bekeerden" ook iets zijn. Alleen dan op een andere manier. Heart cry is onder gg ers ook populair, ook omdat de wedergeboren christen daar belangrijk is. Dat sluit goed aan.
Ik denk dat die overstap naar evangelische kringen/HCr door iets anders veroorzaakt wordt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

priscilla schreef:In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets. Een dominee of bekeerd gemeentelid doen uitspraken over zaken, die de Heere aan ze heeft verteld bijv. of iemand goed heen is gegaan. Daar kan de dominee iets voor hebben. Dat vind ik een gg cultuur.
Ik denk dat daarom gg ers ook sneller overstappen naar evang. kringen, omdat in die kringen de "bekeerden" ook iets zijn. Alleen dan op een andere manier. Heart cry is onder gg ers ook populair, ook omdat de wedergeboren christen daar belangrijk is. Dat sluit goed aan.
Ik vind dit een ernstige voorstelling van zaken, die ook absoluut niet klopt.
Ga alle 57 dienstdoende GG-predikanten langs met jouw zin: "In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets." En vraag hen of dit klopt. Ze zullen je allemaal zeggen, dat het zo heel anders ligt. Zolang ik naar de kerk ga, ga ik naar de GG (ik kom weleens ergens anders hoor ;)), en ik heb dit beeld nog nooit op m'n netvlies gekregen! Als God met Zijn genade in je leven werkt, dan begint juist de pijnlijke, levenslange les van: "Hij moet wassen en ik minder worden." Dat hoor ik zondags in de prediking. En ook dat er nog zoveel aan zonde overblijft, maar dat we dwars daar doorheen, niet mogen bouwen op gevoelens, ervaringen en bevindingen, maar alleen op Christus' spreken door Zijn Woord. Ook hoor ik juist dat het allemaal mooi is die ervaringen en bevindingen, maar dat we dat weer los moeten laten. Dat zal de Heere wel leren, dat we niets meer overhouden en onszelf niet meer op de been kunnen houden en dan weer opnieuw als een arme, uitgewerkt zondaar de toevlucht moeten nemen tot het bloed van Christus.

En wat je zegt over 'goed heengaan'. Dat kan inderdaad in een bijzonder geval voorkomen dat de Heere Zijn kencht of Zijn kind met kracht onderwijst vanuit een bepaald Bijbelgedeelte, dat er zekerheid mag zijn over een overledene. Maar ik maak het ook gewoon mee in onze gemeente (onlangs nog) dat onze predikant er helemaal geen speciaal spreken van de Heere voor had, maar wel in haar leven met de overledene had gesproken en zij ook aan het HA deelnam, en daaruit opmerkte dat ze een goede ruil gedaan had.

Je vergelijking tussen de GG enerzijds en HCr en de evangelische kringen anderzijds gaat daarom ook helemaal niet op.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het vetgedrukte (de rest kan ik helemaal niet beoordelen) is ook niet typisch GG. Dit komt ook in OGG en GGN voor! Ik zou deze uitspraak niet helemaal voor mijn rekening willen nemen, maar er zit helaas zeker iets waars in.
priscilla

Bericht door priscilla »

Luther schreef:
Ik vind dit een ernstige voorstelling van zaken, die ook absoluut niet klopt.
Ga alle 57 dienstdoende GG-predikanten langs met jouw zin: "In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets." En vraag hen of dit klopt. Ze zullen je allemaal zeggen, dat het zo heel anders ligt. Zolang ik naar de kerk ga, ga ik naar de GG (ik kom weleens ergens anders hoor ;)), en ik heb dit beeld nog nooit op m'n netvlies gekregen! Als God met Zijn genade in je leven werkt, dan begint juist de pijnlijke, levenslange les van: "Hij moet wassen en ik minder worden." Dat hoor ik zondags in de prediking. En ook dat er nog zoveel aan zonde overblijft, maar dat we dwars daar doorheen, niet mogen bouwen op gevoelens, ervaringen en bevindingen, maar alleen op Christus' spreken door Zijn Woord. Ook hoor ik juist dat het allemaal mooi is die ervaringen en bevindingen, maar dat we dat weer los moeten laten. Dat zal de Heere wel leren, dat we niets meer overhouden en onszelf niet meer op de been kunnen houden en dan weer opnieuw als een arme, uitgewerkt zondaar de toevlucht moeten nemen tot het bloed van Christus.

En wat je zegt over 'goed heengaan'. Dat kan inderdaad in een bijzonder geval voorkomen dat de Heere Zijn kencht of Zijn kind met kracht onderwijst vanuit een bepaald Bijbelgedeelte, dat er zekerheid mag zijn over een overledene. Maar ik maak het ook gewoon mee in onze gemeente (onlangs nog) dat onze predikant er helemaal geen speciaal spreken van de Heere voor had, maar wel in haar leven met de overledene had gesproken en zij ook aan het HA deelnam, en daaruit opmerkte dat ze een goede ruil gedaan had.

Je vergelijking tussen de GG enerzijds en HCr en de evangelische kringen anderzijds gaat daarom ook helemaal niet op.
Wat je nu zegt, dat cirkelt toch allemaal om de bekeerde mens? Waar blijft God die goddelozen rechtvaardigt?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:Even weer on-topic:
Kensington schreef:De scheur zou inderdaad goed door de CGK en de GG kunnen lopen, maar ik denk ook door de HHK.
Verder lijkt de kerkelijke binding bij de OGG mensen en GGinNed ook minder te worden, terwijl zij juist altijd erg aan hub kerkverband vast houden.
Hier te plaatse komen diverse gezinnen over naar de GG vanuit de OGG, dat zou bijv. 20 jaar geleden niet gebeurd zijn.
Begrijp ik jou goed, als je bedoeld dat er weer nieuwe verbanden zullen ontstaan?
- OGG(N), GGiN, 1/2 GG, 1/4 HHK
- 1/2 GG, 3/4 HHK, 1/3 CGK
- 2/3 CGK / GKV / NGK / VGKN

Zoiets?
Ik denk niet dat WIJ hokjes moet gaan creëren.
Dat God Zelf mocht samenvoegen wat één is...
Daar zie ik wel naar uit, maar het kon wel een weg
worden van bijéén sláán...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

Ik voorzie grofweg 3 richtingen ontstaan in de komende generaties:
1. De richting die alles bij het oude wil houden, en daarin steeds extremer wordt. Uiteindelijk zal deze groep heel klein worden. In deze groep zitten ook enkele jongeren.
2. Een grote groep jongeren, die het besef van kerkelijke identiteit kwijtraken (en dat zal komende generaties nog veel meer worden) en steeds oppervlakkiger leven. Zelf gaan ze nog wel naar de kerk, en blijven dat voor een groot deel ook nog doen, maar de veroppervlakkiging gaat wel door, en van hun kinderen (of kinds-kinderen) zullen velen vrees ik de kerk verlaten.
3. De andere groep jongeren is geïnteresseerd in de dingen van God. Dingen als kerkgeschiedenis boeit hen niet zo, omdat ze veel dingen die toen gebeurt zijn niet echt snappen. Men snapt niet dat (in hun ogen) zulke kleinigheden moesten leiden tot scheuringen. Waar voor vorige generaties regels heel belangrijk waren, is voor deze en komende generaties intermenselijkheid erg belangrijk, het op een open en eerlijke manier met elkaar omgaan. En daar zit tegelijk het zwak in: Men snapt in wezen niet dat bepaalde leerverschillen reden tot scheuring zijn, zeker als het gaat om kleine zaken (1953 bv). Je elkaars verschillende mening toch ook gewoon respecteren? Binnen dit post-moderne denken is het ook erg raar dat er verschillende kerkgenootschappen zijn die bijna "hetzelfde" geloven. Ik verwacht dat men op gaat lossen door synodes minder belang toe te kennen, waardoor lokale gemeenten steeds zelfstandiger worden, en dus ook zelf kunnen kiezen wie ze voor laten gaan en wie ze beroepen (dus ook uit andere kerkverbanden).

Ik zie in groep 3 de toekomt van de kerk. Groep 1 wordt steeds kleiner, en straalt vanwege hun starheid steeds minder uit (terwijl het bij groep 3 juist gaat om wat iemand in zijn persoonlijke leven uitstraalt, maakt zijn geloof hem gelukkig). Wel zie ik bij groep 3 enerzijds iets heel positiefs, namelijk dat ze zoeken naar God. Dat is iets wat in de nu volwassen generatie, en zeker de generatie daarboven, niet vanzelfsprekend is. Die gaan veelal naar de kerk omdat het zo hoort (of andere redenen), en zijn niet echt, met hun hele hart, bezig om God te vinden. Groep 3 doet dat wel. Tegelijkertijd zijn ze erg post-modern, wat inhoud dat men waarheid minder belangrijk vind. Dat maakt dat ze openstaan voor allerlei geluiden. Ik denk aan HC, maar ook geluiden uit evangelische richting. En daarin zie ik het gevaar van de verwatering van de leer.

Ik zie de toekomst dus met gemengde gevoelens tegemoet. Enerzijds komen er velen die God zoeken, anderzijds doen ze dat soms op een manier waarbij wij onze vraagtekens hebben. Ook van predikanten, ouderlingen en ouders vraagt dit een omslag. Als jongeren met vragen komen, verwachten ze niet een kloppend antwoord, en al helemaal geen verwijzingen naar autoriteitsfiguren (ds. Kersten schreef, Mientje zij altijd), maar een eerlijk antwoord, waar mogelijk ingebed in een persoonlijk verhaal. En soms ook gewoon zeggen: Dat is een goede vraag, maar ook een moeilijke vraag, dat zou ik even uit moeten zoeken. Authenticiteit wordt steeds meer belangrijk. En authenticiteit is niet zo vanzelfsprekend of makkelijk als dat het lijkt, zeker als kerkelijk werk je fulltime job is.

De komende generaties christenen gaan post-modern zijn...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

priscilla schreef:
Luther schreef:
Wat je nu zegt, dat cirkelt toch allemaal om de bekeerde mens? Waar blijft God die goddelozen rechtvaardigt?
Zie mijn onderstrepingen.
priscilla

Bericht door priscilla »

Tiberius schreef:
priscilla schreef:
Luther schreef:
Drie van jouw onderstrepingen gaan over wat de bekeerde mens doet of leert. Bewijst toch wat ik zeg?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

priscilla schreef:
Tiberius schreef:
priscilla schreef:
Luther schreef: Ga alle 57 dienstdoende GG-predikanten langs met jouw zin: "In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets." En vraag hen of dit klopt. Ze zullen je allemaal zeggen, dat het zo heel anders ligt. Zolang ik naar de kerk ga, ga ik naar de GG (ik kom weleens ergens anders hoor ;)), en ik heb dit beeld nog nooit op m'n netvlies gekregen! Als God met Zijn genade in je leven werkt, dan begint juist de pijnlijke, levenslange les van: "Hij moet wassen en ik minder worden." Dat hoor ik zondags in de prediking. En ook dat er nog zoveel aan zonde overblijft, maar dat we dwars daar doorheen, niet mogen bouwen op gevoelens, ervaringen en bevindingen, maar alleen op Christus' spreken door Zijn Woord. Ook hoor ik juist dat het allemaal mooi is die ervaringen en bevindingen, maar dat we dat weer los moeten laten. Dat zal de Heere wel leren, dat we niets meer overhouden en onszelf niet meer op de been kunnen houden en dan weer opnieuw als een arme, uitgewerkt zondaar de toevlucht moeten nemen tot het bloed van Christus.
Drie van jouw onderstrepingen gaan over wat de bekeerde mens doet of leert. Bewijst toch wat ik zeg?
Volgens mij zei je dat de bekeerde mens met zijn gevoelens etc belangrijk zijn.
Die onderstrepingen geven aan dat dat niet zo is.
refo

Bericht door refo »

Dat is wel zo.
Een 'onopgeefbaar leerstuk' is de zogenoemde 'noodzaak van wedergeboorte'.
Die wordt vormgegeven in een leerstuk van een onafhankelijk werkende Heilige Geest die een eens verkoren mens op enig mement levendmaakt. Deze levendgemaakte (wedergeboren in engere zin) is in de prediking onderwerp van studie.
Wat blijkt uit de onderstrepingen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
priscilla

Bericht door priscilla »

refo schreef:Dat is wel zo.
Een 'onopgeefbaar leerstuk' is de zogenoemde 'noodzaak van wedergeboorte'.
Die wordt vormgegeven in een leerstuk van een onafhankelijk werkende Heilige Geest die een eens verkoren mens op enig mement levendmaakt. Deze levendgemaakte (wedergeboren in engere zin) is in de prediking onderwerp van studie.
Wat blijkt uit de onderstrepingen.
Inderdaad, jij snapt me.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik niet. Dus misschien kan je het uitleggen.
Overigens in het kader van Refo's posting nog een andere vraag: is de eis dat een mens wedergeboren moet worden, dan het eigene van de GG?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

priscilla schreef:
Tiberius schreef:
priscilla schreef: Wat je nu zegt, dat cirkelt toch allemaal om de bekeerde mens? Waar blijft God die goddelozen rechtvaardigt?
Hè???
Ik rol van m'n stoel... :bobo
Al die onderstrepingen van Tiberius gaan over God die de goddelozen rechtvaardigt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
memento

Bericht door memento »

Luther schreef:Al die onderstrepingen van Tiberius gaan over God die de goddelozen rechtvaardigt.
Alhoewel ik die onderstrepingen uiterst belangrijk, en zeer onmisbaar vind, deel ik de kritiek wel ten dele. Vaak gaat het in de preek om wat God aan mensen doet. Maar God is veel meer!
Plaats reactie