In de gg is "de bekeerde mens" met zijn bevindingen, ervaringen en gevoelens belangrijk. Als je bekeert bent, ben je iets. Een dominee of bekeerd gemeentelid doen uitspraken over zaken, die de Heere aan ze heeft verteld bijv. of iemand goed heen is gegaan. Daar kan de dominee iets voor hebben. Dat vind ik een gg cultuur.Luther schreef:Vertel...priscilla schreef:Het "eigene"van de gg?Luther schreef:Prima, dat predikanten dat vinden. Maar 'het eigene' moet dan iets exclusiefs zijn. Maar dat is het nu juist niet. Ik zei al: Wat men dan noemt het eigene, is ofwel ook te vinden in GGiN, OGG, enkele CGK-gemeente en een deel HHK. Of het zijn dingen die bij nader inzien toch wel schuren met de belijdenis. En dan heeft het voor mij niet zoveel waarde, eerlijk gezegd.Mister schreef:Luther, ik ben dat geheel met je eens. Wat ik bedoel te zeggen is dat jij geen 'eigene der gg' herkent. Veel predikanten vinden dat blijkbaar wel. Ik zie de voordelen niet. Wel vraag ik me af in hoeverre dat eigene synoniem is aan 1931.
Ik zou zeggen de gg cultuur.
Ik denk dat daarom gg ers ook sneller overstappen naar evang. kringen, omdat in die kringen de "bekeerden" ook iets zijn. Alleen dan op een andere manier. Heart cry is onder gg ers ook populair, ook omdat de wedergeboren christen daar belangrijk is. Dat sluit goed aan.