Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

gallio
Berichten: 1983
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Openbaar vervoer

Bericht door gallio »

Bert Mulder schreef:
Auto schreef:Mensen hou er rekening mee dat Bert een week niet aanwezig is, PB hem anders en plaats het antwoord met zijn toestemming in het topic.
Even een kleine correctie:

Ik zal deze week nog aanwezig zijn, maar van 31 augustus tot en met 7 september zal ik afwezig zijn.

....
Wait a moment, Bert,

Hoe zit dat met Gen 3:17 - 19 Eat of your labour in the sweat of thy face? Volgens mij mag jij niet zomaar een hele week op vakantie en toch brood eten? En hoe zit dat op je kantoor, je zou geen airco aan mogen zetten want er staat geschreven dat de man moet werken en zweten?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer

Bericht door Bert Mulder »

gallio schreef:
Bert Mulder schreef:
Auto schreef:Mensen hou er rekening mee dat Bert een week niet aanwezig is, PB hem anders en plaats het antwoord met zijn toestemming in het topic.
Even een kleine correctie:

Ik zal deze week nog aanwezig zijn, maar van 31 augustus tot en met 7 september zal ik afwezig zijn.

....
Wait a moment, Bert,

Hoe zit dat met Gen 3:17 - 19 Eat of your labour in the sweat of thy face? Volgens mij mag jij niet zomaar een hele week op vakantie en toch brood eten? En hoe zit dat op je kantoor, je zou geen airco aan mogen zetten want er staat geschreven dat de man moet werken en zweten?
ha ha ha

ik ben volgende week niet op vakantie, maar ik moet naar de classis vergadering...

verder hoop ik naar de Calvijn conferentie te gaan in Grand Rapids

(mijn airco werkt op het ogenblik niet/slecht, dus dat zweten klopt wel....)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door Mister »

Natuurlijk.
gallio
Berichten: 1983
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Openbaar vervoer

Bericht door gallio »

Bert Mulder schreef:
ik ben volgende week niet op vakantie, maar ik moet naar de classis vergadering...

verder hoop ik naar de Calvijn conferentie te gaan in Grand Rapids

(mijn airco werkt op het ogenblik niet/slecht, dus dat zweten klopt wel....)
Da's vlak bij verschillende forummers in SW Ontario en Margriet. Als de man nou niet verplicht was om te werken (en te zweten) zou ik je uitnodigen om hier langs te komen voor een mini RF meeting.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door sela »

of een gehuwde vrouw betaald werk mag doen?
Ja toch? Check bijvoorbeeld Spreuken 31.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door Mister »

sela schreef:of een gehuwde vrouw betaald werk mag doen?
Ja toch? Check bijvoorbeeld Spreuken 31.
Precies, net wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Openbaar vervoer

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef: Een man kan namelijk niet zonder werk.
Een ongetrouwde vrouw ook niet. 8|
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Openbaar vervoer

Bericht door vlinder »

Afgewezen schreef:
vlinder schreef: Een man kan namelijk niet zonder werk.
Een ongetrouwde vrouw ook niet. 8|
In ons gevel de getrouwde man wel en de getrouwde vrouw niet... :mosc
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Openbaar vervoer

Bericht door Afgewezen »

vlinder schreef:
Afgewezen schreef:
vlinder schreef: Een man kan namelijk niet zonder werk.
Een ongetrouwde vrouw ook niet. 8|
In ons gevel de getrouwde man wel en de getrouwde vrouw niet... :mosc
Ja, kan ook nog. :huhu
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door joepie »

Wij zijn inmiddels 30 jaar getrouwd en ik heb in het eerste jaar van ons huwelijk gewoon mijn werk gedaan.
Toen kregen wij kinderen en was ik thuis nodig. Maar toch heb ik toen nog betaald werk gedaan.
Ik maakte schoon op een kantoor. s,avonds tussen 18.00u en 20.00u.
Wij hadden dan al gegeten en afgewassen. Dan moest mijn man de kinderen douchen en naar bed brengen en stond de koffie klaar als ik thuis kwam.
Hij vond het heerlijk om zo ook meer betrokken te zijn bij de kinderen. En de kinderen vonden het geweldig dat ze dan pappa alleen hadden. Na een aantal jaren toen onze jongste drie jaar was (oudste 8) heb ik oppaskindjes gekregen.
En zo was ik gewoon altijd thuis bij onze kinderen. En dat doe ik nog steeds.
Inmiddels dus 23 jaar.
En ik lees nergens dat het niet zou mogen.
Ik denk dat we moeten uitkijken met zo stellig te zijn over dingen waar de Bijbel helemaal niet stellig over is of kan zijn.
Als ik kijk naar Ruth. Die ging aren lezen op het veld. Werken voor de kost.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door henriët »

Vaak wordt er gekeken naar de tijd van de Bijbel, waar de vrouwen altijd binnenshuis bezig waren, maar ook zij hadden hun werk. Winkel aan huis etc.. lees maar eens in spreuken 31.

De tijden zijn zo anders geworden, het werk waar vrouwen vroeger uren aan bezig waren, oa de was, wordt nu door automaten overgenomen.
In dat opzicht zou je kunnen zeggen, als je het als vrouw aankunt, waarom zou je dan niet een dag of wat mogen werken buitenshuis,
anders wordt het als er kinderen zijn mi.
Maar ook dan zou het kunnen zijn dat je binnen bepaalde uren buitenshuis werk kan doen, mits de kinderen er niet onder lijden. Maar wie of wat bepaalt dat..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door JolandaOudshoorn »

henriët schreef:Vaak wordt er gekeken naar de tijd van de Bijbel, waar de vrouwen altijd binnenshuis bezig waren, maar ook zij hadden hun werk. Winkel aan huis etc.. lees maar eens in spreuken 31.

De tijden zijn zo anders geworden, het werk waar vrouwen vroeger uren aan bezig waren, oa de was, wordt nu door automaten overgenomen.
In dat opzicht zou je kunnen zeggen, als je het als vrouw aankunt, waarom zou je dan niet een dag of wat mogen werken buitenshuis,
anders wordt het als er kinderen zijn mi.
Maar ook dan zou het kunnen zijn dat je binnen bepaalde uren buitenshuis werk kan doen, mits de kinderen er niet onder lijden. Maar wie of wat bepaalt dat..
Ik denk dat, als we naar de tijd van de Bijbel kijken, juist tot heel andere conclusies komen. Als ik zo lees, zijn de vrouwen daar juist niet binnenshuis bezig, maar nemen ze volop deel aan de maatschappij.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door Bloempje28 »

Zouden degenen die beweren dat een getrouwde vrouw met kinderen niet zou mogen werken, dit eens met bijbelteksten willen onderbouwen? Ik vind het nogal scheef om deze mening te gronden op het feit dat de man in het zweet des aanschijns zou werken en de vrouw met smart kinderen zal baren. Dat baren pijnlijk is zal ook wel blijven als ze werkt. en ook als ze werkt, kan ze zoed zorgdragen voor het huishouden en de boodschappen. mijn man hoeft echt niet 's avonds naar de winkel, hoor.
Ik weet wel dat ik niet alle dagen thuis kan zitten. Als je 7 dagen voor je kinderen zorgt en je baan (waar ik me 7 jaar volledig voor in heb gezet) helemaal loslaat, kom je in een enorm gat terecht.... ik tenminste wel. En het geeft mij een goed gevoel om 2 dagen in de week de zorg even over te dragen aan een oppasmoeder die dit met heel veel plezier en verantwoording doet. Het is voor iedereen nodig om eens te ontspannen. Mag je de zorg dan nooit eens even loslaten als moeder? en als we gaan winkelen, mag het dan wel? Wat is het verschil? ook is het beter voor de kinderen als ze merken dat mama even weg is en wel weer terug komt... zij hebben een betere zelfstandigheid en leren ook even zonder mama te zijn.
Dus even de zorg uit handen geven kan heel gezond zijn voor moeder en kind. Daarnaast vind ik het wel een verschil hoe vaak je je kind weg brengt en waarvoor je werkt. Als het alleen maar is om het geld en om luxer te kunnen leven dan vind ik het niet goed. Maar als je het doet omdat je als moeder ook moet werken aan een stukje eigenheid en om rond te kunnen komen, dan vind ik het een heel ander verhaal.
Als kanttekening wi ik zeggen dat het voor jonge stellen tegenwoordig niet meer mogelijk is om een éénsgezinswoning te kopen en dit op 1 loon te doen (zeker niet op een modaal inkomen). Een kleine woning moet uiteindelijk een grote woning worden als er kinderen komen, dus als vrouw ontkom je er niet aan dat je een paar dagen moet gaan werken. Je kunt dit wijten aan de emancipatiedrang van de vrouw of de materialistische instelling van tegenwoordig.... maar dat vind ik wel achterhaald. Ik denk dat de meeste vrouwen het fijner zouden vinden als ze de vrije keuze hadden.
Daarnaast bedenk ik me nu dat heel veel vrouwen vroeger hun kinderen naar een voedster (door een dominee uitgelegd als verzorgster/oppasser) brachten zodat ze zelf mee konden helpen op het land of het zware huishouden deden. Naomi was de voedster van Ruth en Boaz' kind. Dus in de Bijbel werd ook al gebruik gemaakt van oppas om te gaan werken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door refo »

Als de gehuwde vrouw met kinderen niet (meer) mag werken, dan kunnen we de basisscholen wel sluiten. En het voortgezet onderwijs heeft dan ook grote problemen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Mag gehuwde vrouw betaald werk doen? (uit: OV)

Bericht door Bert Mulder »

Sorry voor het engels. Heb op het ogenblik geen tijd voor vertaling:

Keepers at Home

Having followed the articles by Rev. Bruinsma in the rubric "When Thou Sittest in Thine House," I was concerned with some things said in the last article on this in the February 1, 2005 issue.

God, right after the fall, judged the man to earn his and his family's bread in the sweat of his face. To the woman God said that in sorrow she shall bring forth children (Gen 3:16-19). It is this present world's folly, especially of the women, that in addition to their own sorrow they want to take upon themselves the curse placed on man. God commanded the man, not the woman, to work to sustain his family.

While this is not censurable sin, and in that sense it is a matter of Christian liberty, yet God's commandments do have a bearing on this issue. The effect of ignoring it can and does lead to discipline issues, because of the effect and results of not being a keeper at home—on marriage and on the family in the generations.

I believe that Scripture plainly teaches that the woman must be a keeper at home, not merely a keeper of the home. It is so often the worldly woman's discontent with the position in which God has placed her that causes her to seek work outside the home. Thus she scorns the authority of her husband (sin against the 5th commandment), and desires what the world has to offer (sin against the 8th commandment), in her coveting that which is not hers (the 10th commandment). This is one of the great curses of today's society. It is gradually taking away any remnants of a Christian family life. And it is very hard for anyone, man or woman, to hold down two jobs and do justice to both.

Let us not be deceived into thinking that we, as Protestant Reformed believers, are immune to the spirit of the age we live in.

Is there no room for a Christian wife and mother to work outside the home? Yes, a wife may help her husband in his earthly occupation, just as many farmers' wives do. But she in those cases is not seeking her own vocation, but is helping her husband in his.

What is phariseeism? As Christ says in Matthew 23:15, "Woe unto you, scribes and Pharisees, hypocrites." In this, as well as many other places in Scripture, the Word plainly teaches that phariseeism is living the life of the hypocrite. If we live an outwardly godly life, but do not have the new life living inside us, or take a holier than thou attitude, then it would be phariseeism. Christian liberty, however, is the liberty that we are set free from the slavery in the house of bondage of sin—free to start to live, not only according to some, but according to all the commandments of God. We have to be obedient to what God's Word and our own conscience dictates for our family. The accusation of phariseeism will often come in the false charge, "They want to take away our Christian liberty." Let us not call God's people hypocrites.

It is the husband's godly calling to earn a living for his family. God does not, however, require husbands to work so many hours at their calling to the detriment of their responsibilities not only to church, but also to home and family. God has provided His church with a diaconate. Both the father of the family earning his daily bread, and the aid of the deacons, are equally good gifts of God through which God provides for us.

Let us live in Christian love with each other, not resorting to name-calling, but each esteeming the other better than ourselves. Let us build up each other in the faith.


http://sb.rfpa.org/index.cfm?mode=narro ... t_search=0
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie