Kerk in Duitsland

Marnix

Re: Kerk in Duitsland

Bericht door Marnix »

Wij zijn uiteindelijk bij de Vrije Baptisengemeente in Spittal geweest. Geen mooi kerkgebouw, gewoon een grote zaal... maar een hele warme gemeente en een mooie preek over Johannes 15.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Jongere schreef: Voor de duidelijkheid: dat bedoelde ik ook met "binnen de forumregels". Bijna alles hier is "katholisch" en ik ga liever naar de Evangelische Kirche. Morgen zit ik in Gerolstein in de E.K.
Is een van de zeer weinige in de buurt, dus misschien tot ziens, T.
Toen wij in Gerolstein zaten, jaren geleden, bezochten we veertig kilometer verderop een Nederlandse dienst met ds. Wiekeraad, die op veel plekken in Duitsland diensten leidt.

Als je na de zondag nog eens iets wilt: een rondeiding door de Gerolsteiner Sprudelfabriek best leuk (drie keer per dag) http://www.gerolsteiner.de/index.php?id=52
Wij zitten dan wel niet in Gerolstein, maar in Murlenbach, daar vlakbij. (aankomende vakantie dus)
Via een site werden we gewezen op de "Friedenstimme" gemeente in Gerolstein. We hopen daar naar toe te gaan. Overigens hebben ze daar niet alleen zondags dienst. Er komen duits-russische gelovigen/
Wie weet er meer??
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Hendrikus schreef:
Jongere schreef: Voor de duidelijkheid: dat bedoelde ik ook met "binnen de forumregels". Bijna alles hier is "katholisch" en ik ga liever naar de Evangelische Kirche. Morgen zit ik in Gerolstein in de E.K.
Als je na de zondag nog eens iets wilt: een rondeiding door de Gerolsteiner Sprudelfabriek best leuk (drie keer per dag) http://www.gerolsteiner.de/index.php?id=52
Met deze tip gaan we zeker iets doen de komende vakantie
hmprff

Bericht door hmprff »

JolandaOudshoorn schreef:
Hendrikus schreef:
Toen wij in Gerolstein zaten, jaren geleden, bezochten we veertig kilometer verderop een Nederlandse dienst met ds. Wiekeraad, die op veel plekken in Duitsland diensten leidt.

Wij zitten dan wel niet in Gerolstein, maar in Murlenbach, daar vlakbij. (aankomende vakantie dus)
Via een site werden we gewezen op de "Friedenstimme" gemeente in Gerolstein. We hopen daar naar toe te gaan. Overigens hebben ze daar niet alleen zondags dienst. Er komen duits-russische gelovigen/
Wie weet er meer??
volgens mij komen daar geregeld mensen uit mijn kerk ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
JolandaOudshoorn

hmprff schreef:
Hendrikus schreef:

Wie weet er meer??
ooo, dan kan ik daar met een gerust hart naar toe. ;)
hmprff

Bericht door hmprff »

hmprff schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Wij zitten dan wel niet in Gerolstein, maar in Murlenbach, daar vlakbij. (aankomende vakantie dus)
Wie weet er meer??
duits-russische gelovigen zijn strenger dan een hoop nederlandse kerken...
...let wel op: je mag daar absoluut niet roken of drinken!! want anders ben je niet meer geloofwaardig...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
JolandaOudshoorn

hmprff schreef:
hmprff schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Wij zitten dan wel niet in Gerolstein, maar in Murlenbach, daar vlakbij. (aankomende vakantie dus)
Wie weet er meer??
...let wel op: je mag daar absoluut niet roken of drinken!! want anders ben je niet meer geloofwaardig...
Ik zal er aan denken. Alle sigaren, sigaretten, bier en wijn zal ik niet meenemen ;)
En in Gerolstein drinkt iedereen toch alleen maar Sprudel??!
helma

Bericht door helma »

hmprff schreef:
hmprff schreef:
Ik zal er aan denken. Alle sigaren, sigaretten, bier en wijn zal ik niet meenemen ;)
oh oh, Jolanda toch...
........opmerking ingeslikt.........
JolandaOudshoorn

helma schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Ik zal er aan denken. Alle sigaren, sigaretten, bier en wijn zal ik niet meenemen ;)
oh oh, Jolanda toch...
Het was maar een grapje. Ik heb me laten vertellen dat de omgeving van Gerolstein een lucht-kuuroord is. Jammer dan om die lucht te vervuilen met rook.
Maar als je vlakbij de moezel bent, dan mag een moezelwijntje toch wel zo af en toe???
helma

Bericht door helma »

helma schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Ik zal er aan denken. Alle sigaren, sigaretten, bier en wijn zal ik niet meenemen ;)
oh oh, Jolanda toch...
Het was maar een grapje. Ik heb me laten vertellen dat de omgeving van Gerolstein een lucht-kuuroord is. Jammer dan om die lucht te vervuilen met rook.
Maar als je vlakbij de moezel bent, dan mag een moezelwijntje toch wel zo af en toe???
je weet best wat ik bedoel :wiz :langue
refo

Bericht door refo »

Op koninginnedag waren we op weg naar ons vakantieadresje in Burgwald-Wiesenfeld.
Langs de snelweg aten we tussen de middag een boterhammetje aan een picknicktafel. Vlakbij stonden een paar auto's met uitrustende mensen erin.

Onder het eten stapt een man uit en komt naar ons toe. In het Duits vertelt hij dat ons zag 'danken' voor het eten en daarover verblijd was. Man seht das noch sehr selten! Hij bleek van een evangelisatiestichting oid te zijn. Ze verspreiden lektuur onder de mensen zonder bij een kerk aangesloten te zijn. Zodra mensen in Duitsland denken dat je bij een kerk hoort, willen ze niets van je aannemen.

We kregen wat lektuur in het Duits van hem. Dat zag er allemaal redelijk reformatorisch uit. later vond hij nog een soort Levensbron in de Statenvertaling. Die gebruikten ze in Nederland.

Het was een interessante ontmoeting: we moeten maar niet de snel de Duitsers en hun kerken afschrijven.

ds Wiekeraad hebben we ook regelmatig bezocht. In Hallenberg gaat/ging hij voor. De streek daar is overwegend RK en de gemeente kreeg absoluut geen toestemming om een kerkgebouw te bouwen! Over vervolging gesproken. Eén van de Hallenbergse gemeenteleden heeft toen het huidige gebouw laten neerzetten. Het was al klaar toen men in de gaten had dat het als kerkgebouw ging dienen. het heet nog steeds geen 'kerk'. Ik meen dat het Evangelisch Gemeindehaus heet ofzo. De gemeenteleden vinden het heerlijk dat er altijd zoveel Nederlanders komen op zondagavond in de vakantie. Ze worden namelijk een beetje voor gek versleten omdat ze 'evangelisch' zijn. Blijkbaar zijn er meer van die gekken op de wereld.
Kinderen op school worden er ook mee getreiterd: jullie gaan niet naar de kerk.

De bron van dit verhaal is ds Wiekeraad.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Luther schreef:
Jongere schreef:As. zondag bevind ik me in Duitsland, dicht bij het plaatsje Stadtkyll (in Vulkaneifel). Weet iemand of je daar in de buurt kunt kerken? En dan bedoel ik nog een béétje in de richting van de forumregels, zeg maar. ;)
Of sowieso wat de kerken in Duitsland inhouden? Ik vond op een site drie soorten: Katholieke Kerk, Evangelische Godsdienst en Evangelische Vrije Gemeente (Baptisten). Iemand daar ervaring mee?
Beste Jongere,
Als ik in Duitsland op vakantie ga, bezoek ik vrijwel altijd de diensten van de Neu Apostolische Kirche. Had ik nooit gedacht dat ik daar vaak een Bijbelse prediking beluister. De Sacramentsopvatting en gemeentevisie is heel anders dan we gewend zijn. Elke dienst is er HA en iedereen loopt langs om de ouwel te nemen. (Dat is het laatste kwartier van de dienst.)
Maar de preek zijn inhoudelijk, begrijpelijk, praktisch en Bijbels.
http://www.neuapostolischekirche.de/

afgelopen meivakantie hebben wij ook een Neu Apostolische Gemeinde bezocht,
We waren hartelijk welkom, het was meer een soort huiskerk, erg klein
We kregen een bevindelijke preek, maar het vreemde was, ondanks de herkenning, dat de Bijbel niet openging
er was geen Schriftlezing .
ik vraag me af of dat altijd zo is, zag ook niemand met een Bijbel bij zich. En dat terwijl de ds. ( Apostel) het voortdurend had over de Bijbel en leven uit de Bijbel enz.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

VakanZ organiseert tijdens de zomermaanden diverse kerkdiensten in de directe omgeving van de VakanZ-gezinsparken. Wij nodigen iedereen (ook mensen die niet op de VakanZ-gezinsparken verblijven) hartelijk uit voor deze kerkdiensten. De diensten hebben een reformatorisch karakter (Statenvertaling). Er worden per dienst twee collecten gehouden. Hieronder treft u een voorlopig overzicht aan. De exacte tijden en locaties worden in juni gepubliceerd.

Virton, Ardennen/Gaume, België
Zondag 25 juli 2010
- Morgendienst: evangelist H. Bor, Chr. Ger. evangelist te Gent
- Middagdienst: evangelist H. Bor, Chr. Ger. evangelist te Gent

Zondag 1 augustus 2010
- Morgendienst: ds. W.N. Middelkoop, Chr. Ger. predikant te Urk
- Middagdienst: ds. W.N. Middelkoop, Chr. Ger. predikant te Urk

Lindenberg, Alpen/Allgau/Bodensee, Duitsland
Zondag 25 juli 2010
- Morgendienst: ds. D. Breure, hervormd predikant te Waarder
- Middagdienst: ds. D. Breure, hervormd predikant te Waarder

Zondag 1 augustus 2010
- Morgendienst: ds. K.J. Kaptein, hersteld hervormd predikant te Lunteren
- Middagdienst: ds. K.J. Kaptein, hersteld hervormd predikant te Lunteren

Traitsching, Beieren, Duitsland
Zondag 1 augustus 2010
- Morgendienst: ds. J.N. Zuijderduijn, hervormd predikant te Nieuw-Lekkerland
- Middagdienst: ds. R. van de Kamp, hersteld hervormd predikant te Barneveld

Zondag 8 augustus 2010
- Morgendienst: ds. R. van de Kamp, hersteld hervormd predikant te Barneveld
- Middagdienst: ds. J.N. Zuijderduijn, hervormd predikant te Nieuw-Lekkerland

Todtnau, Zwarte Woud, Duitsland
Zondag 4 juli 2010
- Morgendienst: dhr. Chr. Moree, Gereformeerde Gemeente
- Middagdienst: dhr. Chr. Moree, Gereformeerde Gemeente

Zondag 11 juli 2010
- Morgendienst: dhr. Chr. Moree, Gereformeerde Gemeente
- Middagdienst: dhr. Chr. Moree, Gereformeerde Gemeente

Zondag 18 juli 2010
- Morgendienst: ds. B.L.C. Aarnoudse, Chr. Ger. predikant te Doornspijk
- Middagdienst: ds. B.L.C. Aarnoudse, Chr. Ger. predikant te Doornspijk

Zondag 25 juli 2010
- Morgendienst: ds. B.L.C. Aarnoudse, Chr. Ger. predikant te Doornspijk
- Middagdienst: ds. B.L.C. Aarnoudse, Chr. Ger. predikant te Doornspijk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Josephus

Bericht door Josephus »

Luther schreef:Als ik in Duitsland op vakantie ga, bezoek ik vrijwel altijd de diensten van de Neu Apostolische Kirche. Had ik nooit gedacht dat ik daar vaak een Bijbelse prediking beluister. De Sacramentsopvatting en gemeentevisie is heel anders dan we gewend zijn. Elke dienst is er HA en iedereen loopt langs om de ouwel te nemen.
Kun je uitleggen waarom je de sacramentsopvatting 'heel anders' vindt dan je gewend bent? De frequentie waarmee en de manier waarop het H.A. gevierd wordt zijn dan misschien anders, maar dat hoeft toch niet automatisch vanuit een andere sacramentsopvatting voort te komen?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
JolandaOudshoorn

Wij zijn de eerste zondag naar de babtisten gemeente geweest (de andere konden we niet vinden) en werden daar verrast door een prachtige preek. Adres: Zum Sandborn 38a, gerolstein.
De tweede zondag konden we niet naar de kerk gaan wegens een autovrije zondag. :oO
Plaats reactie