Langzaam maar zeker...

BJD

Re: Langzaam maar zeker...

Bericht door BJD »

Gijs83 schreef:Het is gewoon modegrill en daar hoor je je als Christen verre van te houden! Zo staat bv. ook in schoolreglement van diverse Ref.scholen!
En als het daar in staat.. dan is het zo..

Wat betreft modegrill./..daarom .. voor mijn vrouw geen crocs ;)
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:Als we de oorsprong achterhalen van o.a. de legging en de broek en alle andere insluipende veranderingen, komen die niet van de heidense wereld af? Komen die niet van populaire, door de wereld gediende mensen die geen rekening houden met Gods instellingen? Ik denk het wel. Dan moeten we in dat verband deze tekst maar eens overdenken:
En het zal geschieden in den dag van het slachtoffer des HEEREN, dat Ik bezoeking zal doen over de vorsten, en over de kinderen des konings, en over allen, die zich kleden met vreemde kleding!!!.
En dan staat er in de kanttekening:
die zich kleden met vreemde kleding.
Hebr. die zich kleden met de klederen van een vreemd [volk], denheidenen ten gevalle. Anderen verstaan de dartele en brooddronken willen, niet tevreden zijnde met de gewone dracht der klederen in hun land gebruikelijk, maar willen het alles naar een nieuwe mode en uitlands fatsoen hebben.
Heb je de oorsprong van de broek voor mannen wel een onderzocht? En de oorsprong van de rok voor vrouwen? Als je wil kijken naar het ontstaan van kledingstukken moet je dat wel consequent doen.

En hou eens op met de Bijbel te laten buikspreken. Wat je citeert heeft niets met rokken / broeken te maken ofzo. Je ziet de kanttekeningen toch:

niet tevreden zijnde met de gewone dracht der klederen in hun land gebruikelijk

Broeken en leggings zijn in ons land heel gebruikelijk hoor.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Zita schreef:En dat niet omdat ik vijandschap tegen rok of vriendschap met legging of damesbroek heb, maar omdat je die twee laatste volgens mij alleen af kunt wijzen op basis van de traditie.
Ok, dus je hebt vijandschap tegen de traditie?
Overigens voor de helderheid: ik zie ds. Van Aalst nergens iets afwijzen op basis van de Bijbel, maar op grond van de levensopenbaring in onze cultuur (of traditie, zo je wilt).
OK, zo verwoord je het goed. Maar dan is er dus direct ook ruimte om het anders te zien.
Let wel: (ik zeg het nog maar eens ;) ) Ik wil helemaal geen pleidooi voeren voor vrouwen in een broek, of voor die foeilelijke leggings, maar het heeft bij mij niet dat gewicht dat er nu aan gegeven wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
barjan

Bericht door barjan »

.
Laatst gewijzigd door barjan op 10 jul 2009, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:
artistiek schreef:Als we de oorsprong achterhalen van o.a. de legging en de broek en alle andere insluipende veranderingen, komen die niet van de heidense wereld af? Komen die niet van populaire, door de wereld gediende mensen die geen rekening houden met Gods instellingen? Ik denk het wel. Dan moeten we in dat verband deze tekst maar eens overdenken:
En het zal geschieden in den dag van het slachtoffer des HEEREN, dat Ik bezoeking zal doen over de vorsten, en over de kinderen des konings, en over allen, die zich kleden met vreemde kleding!!!.
Hebr. die zich kleden met de klederen van een vreemd [volk], denheidenen ten gevalle. Anderen verstaan de dartele en brooddronken willen, niet tevreden zijnde met de gewone dracht der klederen in hun land gebruikelijk, maar willen het alles naar een nieuwe mode en uitlands fatsoen hebben.
Heb je de oorsprong van de broek voor mannen wel een onderzocht? En de oorsprong van de rok voor vrouwen? Als je wil kijken naar het ontstaan van kledingstukken moet je dat wel consequent doen.
Dat is ook gebeurd, wees daar maar van verzekerd...
En hou eens op met de Bijbel te laten buikspreken. Wat je citeert heeft niets met rokken / broeken te maken ofzo. Je ziet de kanttekeningen toch:

niet tevreden zijnde met de gewone dracht der klederen in hun land gebruikelijk

Broeken en leggings zijn in ons land heel gebruikelijk hoor.
Gebruikelijk ja, maar niet binnen de reformatorische gezindte.
En ik laat de Bijbel niet buikspreken want lees de geschiedenis maar eens door, in zo'n tijd leven we nu ook. Dan mogen we ons wel verwonderen dat de Heere ons land nog niet heeft uitroeit...
barjan

Bericht door barjan »

.
Laatst gewijzigd door barjan op 10 jul 2009, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

barjan schreef:
Tiberius schreef:Hoe kom je erbij dat het een bijbeluitleg is? Ik zie dat niet zo in het artikel, maar misschien zie ik wat over het hoofd.
En als je dan toch aan het lezen bent, zal je ook opvallen dat de schrijver kleding geen hoofdzaak vind, maar onderdeel van de levensopenbaring.
levensopenbaring zonder bijbeluitleg? waar gaat het dan over en wie verspilt daar nu zijn kostbare tijd voor? vreemd om daar een artikel aan te besteden die nog eens een beschuldiging is voor alle mensen die geen moeite hebben met een vrouw in een broek of legging. als een ieder in zijn gemoed ten volle verzekert is dan kun je zeggen dat het bijbels is. nu lijkt het wel gebod op gebod en regel op regel. als een dominee het belangrijk vind om te plaatsen dan is het niet zomaar een overdenking maar minstens een waarschuwing. en nu is een waarschuwing niet verkeert maar als de onderbouwing krom is zal niemand de waarschuwing ter harte nemen en krijg je alleen maar onderlinge verdeeldheid en dat is volgens de bijbel wel een duidelijke zonde en die broeken en legging niet. dus je kunt het ook omdraaien als je niet oppast.
Ik zou zeggen: lees eerst het artikel eens voordat je dit soort onzin roept.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

barjan schreef:
artistiek schreef:Gebruikelijk ja, maar niet binnen de reformatorische gezindte.
bij ons wel hoor! en als het niet goed is moet dat met duidelijke bijbelse argumenten worden aangetoond en niet met kromme bijbeluitleg.
Nogmaals: waar zie jij in dat artikel een Bijbeluitleg? Laat stil staan een kromme.
artistiek

Bericht door artistiek »

barjan schreef:
artistiek schreef:Gebruikelijk ja, maar niet binnen de reformatorische gezindte.
bij ons wel hoor! en als het niet goed is moet dat met duidelijke bijbelse argumenten worden aangetoond en niet met kromme bijbeluitleg.
50 jaar geleden was het ongeveer in heel Nederland de broek voor de vrouw 'vreemde kleding'.

Maar in plaats van mijn posting weg te vegen met kromme Bijbeluitleg zou je beter zelf eens met sterke argumenten komen over de 'gebruikelijke' broek voor de vrouw. Leg me maar eens uit dan waarom dat 50 jaar geleden niet gebruikelijk was...
MariaW

Bericht door MariaW »

Pantys vallen ook onder heidense kleding...
artistiek

Bericht door artistiek »

MariaW schreef:
Pantys vallen ook onder heidense kleding...
Verklaar...
barjan

Bericht door barjan »

.
Laatst gewijzigd door barjan op 10 jul 2009, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
barjan

Bericht door barjan »

.
Laatst gewijzigd door barjan op 10 jul 2009, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Jammer dat niemand die persé wilt dat vrouwen geen broeken dragen dat mooie artikel van Jacobmarin onderuit haalt, of er in ieder geval flink op ingaat. Want daar wordt mijns inziens toch wel duidelijk gesteld hoe we ermee om moeten gaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
jvdg

Bericht door jvdg »

Er is nu in de diverse topics al zoveel over de broek en de legging geschreven, dat mij de lust bekruipt om elke posting waar dit woord in voorkomt rücksichtlos te verwijderen.

Ik weet het, ik mag dat niet doen.

Maar ik hoop dat jullie begrijpen dat er meer is dan dit al zo uitgekauwde item, wat (door mij) als bijzaak wordt beschouwd.

De dingen mogen best bij de naam genoemd worden, maar nogmaals, er is meer......
Gesloten