Kortere zomervakantie

jvdg

Re: Kortere zomervakantie

Bericht door jvdg »

Wilma van den Berg schreef:
jvdg schreef:Zo te zien hebben we nogal wat onderwijsgevenden onder onze forummers.

Nu begrijp ik dus ook waarom alles hier zo ordelijk toegaat! :)

Overigens heb ik veel respect voor jullie beroep! :super
:super Dank je voor je woorden. Het doet werkelijk goed!
En ik meen het van harte!!

Toen ik nog heel jong was wilde ik ook kiezen voor het onderwijs.
Maar besefte ik al spoedig, daarvoor is een belangrijke deugd van belang: Geduld.
En die basisvaardigheid mis ik ten enenmale.

Gods Zegen gewenst aan allen die zich in dit beroep van harte inzetten voor onze kinderen.
En een oproep tot gebed voor hen die het Evangelie trachten te brengen aan de leerlingen in welk vak dan ook, in het besef van het belang daarvan.
hmprff

Bericht door hmprff »

ik durf het toch aan om een kritische opmerking te maken richting leraren...

en dat is dat er bijna geen één leraar op een heel gewone manier met de leerlingen spreekt over het geloof. Het gaat eigenlijk altijd zo, dat als we beginnen (dat is in de bovenbouw ook nog niet eens altijd zo, en de dag eindigen gebeurt al helemaal nooit), het even bijbellezen, zingen en bidden is...maar verder wordt er alleen maar les gegeven. Ik en meer leerlingen met mij vinden het jammer, dat zo weinig leraren 'willen' of 'kunnen' getuigen in hun les. Terwijl dat toch onder andere de meerwaarde van een christelijke school is.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
jvdg

Bericht door jvdg »

hmprff schreef:ik durf het toch aan om een kritische opmerking te maken richting leraren...

en dat is dat er bijna geen één leraar op een heel gewone manier met de leerlingen spreekt over het geloof. Het gaat eigenlijk altijd zo, dat als we beginnen (dat is in de bovenbouw ook nog niet eens altijd zo, en de dag eindigen gebeurt al helemaal nooit), het even bijbellezen, zingen en bidden is...maar verder wordt er alleen maar les gegeven. Ik en meer leerlingen met mij vinden het jammer, dat zo weinig leraren 'willen' of 'kunnen' getuigen in hun les. Terwijl dat toch onder andere de meerwaarde van een christelijke school is.
Ik begrijp jouw kritische opmerking.
Maar laat naast, of boven, de kritiek er maar gebed zijn voor die mensen die een grote verantwooordelijkheid dragen.
Dat is geen doodddoener, maar besef dat allle docenten ook maar gewoon mensen zijn.
Net als hun leerlingen.
helma

Bericht door helma »

hmprff schreef:ik durf het toch aan om een kritische opmerking te maken richting leraren...

wat erg!
stuur een gezamenlijke brief aan de directie..
en inderdaad, gebed voor de school/leraren (met andere leerlingen)
doen ze hier op het Ichthus ook
er is een groep van zo'n 60 leerlingen (!) die regelmatig (ik dacht elke week, maar dat weet ik niet zeker..)bij elkaar komt om te bidden voor de school
Marco

Bericht door Marco »

Wat een onzintopic is dit. Lekker klagen over de werkdruk. Lekker zeuren over wel/geen voldoende vakantie. Hoera!

Zullen we maar meteen een nieuw topic openen over werkdruk en vakantietijden voor medewerkers in de gezondheidszorg (ook zo'n groep die je altijd hoort over werkdruk)? Of voor vuilnismannen (de vuilnisvrouwen kunnen we wel overslaan), die lichamelijke arbeid te verduren hebben?

Het is in ieder beroep wel wat. Als leraar heb je veel vakantie. Of het nou zes of zeven weken is, het is gewoon veel:
zelfs al gaat er van die zes weken zomervakantie twee volle weken af, dan houd je nog meer vakantie over dan de 25 dagen die een 'gewone' werknemer heeft. OK, je kunt ze niet zelf inplannen, ze vallen altijd in het hoogseizoen, maar over de hoeveelheid moet je niet zeuren. Dus wat dat betreft is dit wat mij betreft een non-topic.

Over werkdruk en werken buiten de normale uren moet je ook niet zeuren. Niet alleen als je in het onderwijs zit niet, ook daarbuiten. Heb je daar last van, kaart het aan of het niet anders kan (als iedereen er mee zit dat die vergadering 's avonds is, wordt-ie vast niet 's avonds gehouden, dan doe je dat na werktijd met een broodje erbij), of zoek een andere baan. Als leraar heb je een leuke baan (als met kinderen omgaan niet je ding is zit je hoop ik niet in het onderwijs), en daar mag je ook wel wat voor over hebben. Net als voor iedere leuke baan.

Punt is dat in het onderwijs en in de gezondheidszorg het een geaccepteerd gebruik is dat men klaagt over werkdruk of buitenwerktijdse vergaderingen. Alsof dat alleen in die takken voorkomt. Kijk eens om je heen. Het is echt niet alleen in die beroepsgroepen zo. Alleen in andere groepen is het niet de gewoonte om erover te klagen. En wen er maar aan dat je af en toe opmerkingen hoort dat het een gemakkelijk beroep is. Dat is nou eenmaal een gevolg van een beroep dat 'zichtbaar' is: mensen denken te weten wat een leraar allemaal doet. Maar de helft zien ze niet. Mensen zijn nu eenmaal beperkt, en sommigen staan snel met hun oordeel klaar.

Maar dat geldt voor heel veel beroepen. Dus voordat je (en dat geldt niet alleen voor onderwijzers) in de verdediging schiet, bedenk dan wel dat wat je als nadelen van je beroep naar voren brengt ook wel eens op andere beroepen van toepassing zou kunnen zijn.

En voor wat betreft vakanties en dergelijke: Er zijn mensen die gewoon 40 uur per week werken en 25 dagen vakantie per jaar hebben. En daarnaast nog overuren maken, en aan zelfstudie doen om hun vak bij te houden. In hun eigen tijd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Maar goed: druk of niet, iedereen heeft het druk op zijn werk; er zullen er maar weinig zijn, die de hele dag lekker naar buiten zitten te staren met twee vingers in de neus.

De vraag in dit topic gaat over een korte zomervakantie: zes in plaats van zeven weken.
Dan zeg ik: dat lijkt me redelijk, ik zelf zou tekenen voor zes weken vakantie, nu kom ik aan maximaal vier en dan nog verspreid over het hele jaar.
Ach ja, maar als je jong bent mag je wel iets meer vrije tijd hebben... en velen werken in de zomervakantie om wat geld te verdienen. Want jij verdient geld en hebt dan 4 weken betaald vrij, scholieren hebben wel meer vrij maar ze verdienen geen geld met naar school gaan en al helemaal niet met vrij zijn.

Overigens mis ik even wat informatie in dit topic. Men heeft niet minder vrij. De zomervakantie gaat van 7 naar 6 weken, maar het aantal schooluren op jaarbasis gaat van 1040 naar 1000 uur. Kortom, men heeft op jaarbasis 1 week langer school, maar men hoeft 40 uur minder les te geven. Een school kan 5 dagen roostervrije dagen inplannen buiten de vakanties om. Hierdoor daalt de werkdruk.

Kortom, als scholen daar goed gebruik van maken (er vanuitgaande dat ze de norm halen) krijgen de scholieren de week kortere zomervakantie gecompenseerd met 5 losse vrije dagen. Lijkt me geen slecht alternatief... en ook gunstig voor de leerkrachten, tussendoor ook nog eens een vrije dag om dingen te kunnen voorbereiden enz. Mensen onderschatten dit denk ik nogal eens. Je moet elke dag lesgeven maar ook lessen voorbereiden, vanalles nakijken enz. Vaak zijn leraren daardoor meer dan 40 uur per week met hun werk bezig, en krijgen er vaak wel maar 40 betaald. Daarnaast kan je wel zeggen: Lekker, zoveel vakantie.... maar als je buiten je vakantie om een keer vrij wil krijgen is dat opeens heel lastig. Veel leraren trouwen vlak voor de zomervakantie... want midden in het seizoen 10 dagen op huwelijksreis zit er dan echt niet in. En dacht je dat een leraar al die vakantieweken lekker kan luieren en zonder voorbereiding aan het nieuwe seizoen kan beginnen? Of dat ze in al die tussenvakanties (herst, kerst, voorjaar, mei) geen bakken met nakijkwerk hebben? Moet je eens kijken hoeveel echte vrije weken ze dan nog over houden.... Ik denk dat jou aantal en dat van hen elkaar dan niet zo veel ontloopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Dit is je reinste flauwekul. Citaat uit mijn laatste functioneringsgesprek: "N.N. is kennelijk een geboren docent, die voor alle dingen gericht is op de pedagogische realtie met elke leerling...."
Maar deze kennelijk geboren docent is elke dag bek en bekaf, omdat het hondsintensief is. Bovendien is leraar-zijn niet zozeer een baan, maar een manier van leven. Je neemt je werk altijd mee naar huis.
Een beetje flauwe reactie; bovendien gaat dit topic hier niet over.

Ik ken ook iemand die kennelijk een geboren huisvrouw is en toch elke avond bek- en bekaf is, omdat het huishouden hondsintensief is. En zo zijn er wel meer beroepen. Sterker nog: er zijn, denk ik, maar weinig beroepen, waar dit niet voor geldt.

Dit topic gaat over een kortere zomervakantie, of eigenlijk: een minder lange. Wat dat betreft, sluit ik me bij Marco's posting aan.
Josephus

Bericht door Josephus »

Het is wel een grappig voorbeeld van hoe een topic kan ontsporen... ;)

Van de vraag of het erg onredelijk is om van 65 naar 60 vakantiedagen te gaan naar de vraag of leraar nu wel of geen zwaar beroep is... :?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
refo

Bericht door refo »

En als ik het goed begrijp krijgen ze het juist makkelijker. 40 contacturen met leerlingen MINDER gespreid over hetzelfde aantal WEKEN. Alleen in de zomer niet meer standaard 7 weken, maar elders in het jaar meer vrij.

Misschien kan eens gekeken worden of rapportvergaderingen efficienter kunnen. Ik heb horen verluiden dat daar heel wat winst valt te behalen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:En als ik het goed begrijp krijgen ze het juist makkelijker. 40 contacturen met leerlingen MINDER gespreid over hetzelfde aantal WEKEN. Alleen in de zomer niet meer standaard 7 weken, maar elders in het jaar meer vrij.

Misschien kan eens gekeken worden of rapportvergaderingen efficienter kunnen. Ik heb horen verluiden dat daar heel wat winst valt te behalen.
Dat is juist het leukste aspect van het leraarsberoep, naast de lange vakanties.
henriët

Bericht door henriët »

Josephus schreef:Het is wel een grappig voorbeeld van hoe een topic kan ontsporen... ;)

Van de vraag of het erg onredelijk is om van 65 naar 60 vakantiedagen te gaan naar de vraag of leraar nu wel of geen zwaar beroep is... :?

nou idd.
leuke constatering
(dat heb je met al dat onderwijzend personeel :langue )
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:(...) Ik heb horen verluiden dat daar heel wat winst valt te behalen.
Dat is precies het probleem met mensen die niet in het onderwijs werken...
refo

Bericht door refo »

Uiteraard komen die geluiden uit het onderwijs zelf.

Overigens wordt er in NL in z'n totaliteit veel te veel vergaderd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Uiteraard komen die geluiden uit het onderwijs zelf.

Overigens wordt er in NL in z'n totaliteit veel te veel vergaderd.
Daar heb je gelijk in.
Toch denk ik dat die vergadercultuur een beetje over het hoogtepunt heen is.
Maar we zijn er nog lang niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat erg, hmprff!
Ik begrijp best dat dat niet elke dag kan, maar soms moet er toch ook ruimte zijn om van hart tot hart met een klas te spreken. Ik zou me zo leeg voelen, als ik daarvoor nooit ruimte zou geven (en nemen).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie