Tiberius schreef:Maar goed: druk of niet, iedereen heeft het druk op zijn werk; er zullen er maar weinig zijn, die de hele dag lekker naar buiten zitten te staren met twee vingers in de neus.
De vraag in dit topic gaat over een korte zomervakantie: zes in plaats van zeven weken.
Dan zeg ik: dat lijkt me redelijk, ik zelf zou tekenen voor zes weken vakantie, nu kom ik aan maximaal vier en dan nog verspreid over het hele jaar.
Ach ja, maar als je jong bent mag je wel iets meer vrije tijd hebben... en velen werken in de zomervakantie om wat geld te verdienen. Want jij verdient geld en hebt dan 4 weken betaald vrij, scholieren hebben wel meer vrij maar ze verdienen geen geld met naar school gaan en al helemaal niet met vrij zijn.
Overigens mis ik even wat informatie in dit topic. Men heeft niet minder vrij. De zomervakantie gaat van 7 naar 6 weken, maar het aantal schooluren op jaarbasis gaat van 1040 naar 1000 uur. Kortom, men heeft op jaarbasis 1 week langer school, maar men hoeft 40 uur minder les te geven. Een school kan 5 dagen roostervrije dagen inplannen buiten de vakanties om. Hierdoor daalt de werkdruk.
Kortom, als scholen daar goed gebruik van maken (er vanuitgaande dat ze de norm halen) krijgen de scholieren de week kortere zomervakantie gecompenseerd met 5 losse vrije dagen. Lijkt me geen slecht alternatief... en ook gunstig voor de leerkrachten, tussendoor ook nog eens een vrije dag om dingen te kunnen voorbereiden enz. Mensen onderschatten dit denk ik nogal eens. Je moet elke dag lesgeven maar ook lessen voorbereiden, vanalles nakijken enz. Vaak zijn leraren daardoor meer dan 40 uur per week met hun werk bezig, en krijgen er vaak wel maar 40 betaald. Daarnaast kan je wel zeggen: Lekker, zoveel vakantie.... maar als je buiten je vakantie om een keer vrij wil krijgen is dat opeens heel lastig. Veel leraren trouwen vlak voor de zomervakantie... want midden in het seizoen 10 dagen op huwelijksreis zit er dan echt niet in. En dacht je dat een leraar al die vakantieweken lekker kan luieren en zonder voorbereiding aan het nieuwe seizoen kan beginnen? Of dat ze in al die tussenvakanties (herst, kerst, voorjaar, mei) geen bakken met nakijkwerk hebben? Moet je eens kijken hoeveel echte vrije weken ze dan nog over houden.... Ik denk dat jou aantal en dat van hen elkaar dan niet zo veel ontloopt.