Het grote WEERTOPIC

zusterelly

Re: Het grote WEERTOPIC

Bericht door zusterelly »

Lassie schreef::oO :oO :oO :oO

hier regent het...
Vanmorgen hier ook maar nu niet meer. Ik moet zeggen dat ik sneeuw leuker vind. (maar ja ik hoef niet meer weg)
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Lassie

Bericht door Lassie »

en blijft het ook liggen?
zusterelly

Bericht door zusterelly »

Lassie schreef:en blijft het ook liggen?
Op de weg niet zo, maar de tuin en de daken zijn al goed wit. Ook op onze auto ligt zeker al 2 cm sneeuw. Ze hebben hier net gestrooid. Het is 1,5 graden boven nul.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vannacht mat het oosten en zuiden van Nederland temperaturen iets onder nul.

Even wat meer achtergronde info over vorst, leek me een leuk thema om de refoforumers wat wijzer over te maken... :)

VORST

In de weerberichten wordt de term vorst genoemd als de temperatuur op een hoogte van anderhalve meter boven de grond onder het vriespunt komt. Daalt de temperatuur op 10 centimeter hoogte onder het vriespunt dan noemen de weerkundigen dat vorst aan de grond. Om de mate van de vorst aan te geven worden voor vorst op de waarnemingshoogte van anderhalve meter bovendien aanduidingen gegeven als lichte, matige of strenge vorst.

Hoe hard het in ons land gaat vriezen is tevoren soms moeilijk precies aan te geven. Onder een helder hemel kan de temperatuur heel snel dalen en kunnen verspreid over het land grote verschillen optreden. Als er bovendien sneeuw ligt zal het onder een onbewolkte hemel door afkoeling in het algemeen nog sterker afkoelen. Wanneer blijkt dat het meer afkoelt dan zich tevoren liet aanzien dan worden de verwachtingen voor de minimumtemperatuur op het laatste moment aangepast.
Vorsttermen in het weerbericht op anderhalve meter hoogte

Benaming Temperatuur
Rond het vriespunt
-2 tot +2 graden
Lichte vorst
-1 tot -5 graden
Matige vorst
-5 tot -10 graden
Strenge vorst
-10 tot -15 graden
Zeer strenge vorst
-15 graden en lager

Een dag waarop het vriest (minimumtemperatuur onder nul) wordt een vorstdag genoemd. Blijft de temperatuur het hele etmaal onder nul (ook maximumtemperatuur onder het vriespunt) dan is dat een ijsdag. In een normale winter loopt het aantal vorstdagen uiteen van 23 in Vlissingen tot 46 in Eelde.

De vorige twee koude winters leverden veel vorstdagen op: in de winter van 1995/1996 vroor het vooral in de noordelijke helft van het land op bijzonder veel dagen: de aantallen liepen uiteen van 55 in Vlissingen tot 77 vorstdagen op diverse plaatsen in het oosten en noordoosten. Opmerkelijk aan de winter van 1995/1996 was vooral de langdurige kou, waardoor het aantal vorstdagen tussen november 1995 en april 1996 in Twente opliep tot 121 en in Eelde tot 119, een nieuw record. In de barre winter van '63 leverde dezelfde periode in Eelde 108 vorstdagen op. De vorige winter (2000/2001) telde in De Bilt 40 vorstdagen, wat vrijwel normaal is. Het voor- en naseizoen met de maanden november, maart en april meegerekend kwam het aantal uit op 53 vorstdagen.

Bron: KNMI
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

WeerWeetjes rond de jaarwisseling!

Ik dacht zo, ik laat jullie eventjes een pagina uit mijn boek WeerWeetjes meelezen.
Dit boek bestaat intussen uit 3 delen, met honderden stukjes. Allemaal verzamelde WeerWeetjes. Ze staan allemaal op mijn pc, dus niet moeilijk om een stukje hiernatoe te kopieren.

ROND DE JAARWISSELING

Dit jaar wordt de jaarwisseling waarschijnlijk zachter dan Kerst maar vaak is dat omgekeerd. Gemiddeld over een periode van vijftig jaar is de eerste januari ongeveer een graad kouder dan eerste kerstdag.
Van alle nieuwjaarsdagen sinds 1901 waren er in De Bilt 44 vorstdagen, wat betekent dat de laagste temperatuur van die dag onder nul ligt. Zes keer was er strenge vorst van meer dan 10 graden onder nul.
Op 20 nieuwjaarsdagen bleef het de hele dag vriezen, zogenaamde ijsdagen.

Sneeuwstorm bij de jaarwisseling
Het koudst was nieuwjaarsdag 1997: in De Bilt kwam de temperatuur toen niet boven -7,3 graden. Plaatselijk bleef het overdag streng vriezen; in Maastricht was de hoogste temperatuur op deze nieuwjaarsdag -12,3 graden.
Heel uitzonderlijk was ook de jaarwisseling 1978/1979. Oudejaarsdag blies met een stormachtige wind ijzig koude lucht naar ons land. Het koufront walste zuidwaarts vergezeld van een sneeuwstorm en een temperatuurdaling tot -10 à -15 graden in de middag. De eerste dag van het nieuwe jaar begon in het noorden met 19 graden vorst en de hele dag bleef het overal 5 tot 10 graden vriezen. De sneeuwstorm waarmee 1978 afsloot was de zwaarste sinds 30 december 1962, toen ook veel wegen onbegaanbaar waren door sneeuwduinen tot drie meter hoogte.
Op oudejaarsdag 1962 stak opnieuw een harde oostenwind op waardoor de sneeuw nog meer ging stuiven en wegen versperde. Op nieuwjaarsdag 1963 kwam de temperatuur in de Bilt niet hoger dan -5 graden, het begin van één van de koudste maanden van de 20e eeuw. Oudejaarsdag was in De Bilt in de 20e eeuw het koudst in 1908 (-15,8) en 1923 (-16,6).

Vaak glad door sneeuw of ijzel
Sneeuw, ijzel, regen, mist of storm hebben met de jaarwisseling de laatste jaren steeds aanleiding gegeven tot grote problemen. Nieuwjaarsdag 1993 begon met zeer dichte mist, smog en spiegelgladde wegen door aanvriezende mist.
Het jaar 1993 eindigde met zware regen, die enorme overstromingen veroorzaakte en 1995 begon bijzonder slecht met zware sneeuwbuien, hevige windstoten, onweer en gladde wegen waarop zich talrijke aanrijdingen voordeden.
Ook het jaar daarop waren de wegen met de jaarwisseling spiegelglad door ijzel.
In 2004 begon het nieuwe jaar in het westen met een dik pak sneeuw van 10 cm, 2005 begon stormachtig.
Tenslotte: wie herrinnert zich de dichte mist nog, bij de jaarwisseling van vorig jaar. De mist was hier (in Twente) ongekend dicht, met een zicht van minder dan 5 meter.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-9 zojuist.... brrr!
~~Soli Deo Gloria~~
judith

Bericht door judith »

Gaat het volgende week ook nog regenen? :sweat
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

judith schreef:Gaat het volgende week ook nog regenen? :sweat
http://www.knmi.nl/voorl/weer/reindex.h ... aagse.html

Lijkt er op dat de kans op regen minder groot wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Wij verwachten een daling van de temperatuur aan het eind van de middag en een volgende koudegolf. Nee Lente zit er hier nog niet aan te komen. Nu vriest het maar een graad of 5.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
jvdg

Bericht door jvdg »

Overigens -DIA- als topicstarter hebben we al ruim 3 weken nix meer van je gehoord, en dat terwijl de weersomstandigheden toch zeer volatiel zijn.
Het grote topic degradeert op die manier tot een klein weertopic. ;(
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:Overigens -DIA- als topicstarter hebben we al ruim 3 weken nix meer van je gehoord, en dat terwijl de weersomstandigheden toch zeer volatiel zijn.
Het grote topic degradeert op die manier tot een klein weertopic. ;(
Kan het verklaren: Ik had een enorm archief aan WeerWeetjes. Allemaal gerangschikt bij:
- Lente
- Zomer
- Herfst
- Winter
Verder afzonderlijke
- maandoverzichten
- seizoenoverzichten
-jaaroverzichten
enz
Weer door de eeuwen(!) heen met
- Kerst
- Nieuwjaar
- Pasen
- Schrikkeljaren
- Koninginnedag
enz. enz.
Verder alles gerangschijkt over bepaalde onderwerpen:
- wind
- temperaturen algemeen
- vorst (incl alles over koudegolven)
- warmte (incl alles hittegolven)
- verder nogal wat aandacht voor:
- seismologische verschijnselen
- bliksem
- wolken
- regen, hagel, sneeuw, en alles over neerslag
en zo oneindig verder!!!
Ik had het het allemaal netjes omkaderd, allemaal dezelfde lay-out gegeven, en heb het afgedrukt. Intussen is het een groot DRIEDELIG NASLAGWERK geworden.

Maar nu dan de oorzaak dat er weinig meer gepost wordt: Mijn pc is gecrasht, en ik ben ALLLES kwijt!!! Anders kon ik zo eens wat kopiëren uit mijn voorraad, maar alles overtypen uit mijn DRIEDELIG WERK vind ik gewoon wat lastig...

Snapt u het?

-DIA- Uw weerdeskundige
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Maar nu dan de oorzaak dat er weinig meer gepost wordt: Mijn pc is gecrasht, en ik ben ALLLES kwijt!!!
Gewoon terug naar je laatste backup. ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Maar nu dan de oorzaak dat er weinig meer gepost wordt: Mijn pc is gecrasht, en ik ben ALLLES kwijt!!!
De pc-deskundige heeft et geprobeerd, maar alles is onherstelbaar beschadigd...
Helaas...

-DIA-
henriët

Bericht door henriët »

Weer

Verwachting tot morgen middernacht
maandag 26 januari en dinsdag 27 januari 2009
Vannacht mist, lichte vorst en kans op gladheid. Morgenoverdag eerst grijs
In het zuidwesten komt veel bewolking voor. Elders is het (vrij)zonnig met wat sluierbewolking. Het wordt op de meeste plaatsen 5 graden. In de loop van de middag krijgt het noordoosten te maken met advectieve mist en lage bewolking. De mist en bewolking breidt zich vanavond westwaarts uit. De wind is, zuidoost, zwak tot matig, rond kracht 3. Vanavond neemt de wind iets af en draait naar oostelijke richtingen.

Komende nacht breidt mist en laaghangende bewolking zich over het gehele land uit en vriest het op veel plaatsen licht. Plaatselijk kan het door aanvriezing glad worden.

Dinsdag overdag start op veel plaatsen mistig met laaghangende bewolking. In de loop van de dag, na het oplossen van mist en lage wolken, wordt het vrij zonnig. De middagtemperatuur wordt ongeveer plus 2 graden. De wind komt uit oostelijke richtingen is meest zwak tot matig, kracht 3 of minder.
knmi. nl
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
De pc-deskundige heeft et geprobeerd, maar alles is onherstelbaar beschadigd...
Helaas...

-DIA-
Ach, wat jammer nou -DIA-!!! Ik zou echt :cry :ouin als mij dat overkwam. Gelukkig is het niet iets met eeuwigheidswaarde!!!
Gesloten