Vaste plaatsen?

Bestaat er de mogelijkheid om een vaste zitplaats te kopen in je gemeente?

Ja, maak er geen gebruik van
0
Geen stemmen
Ja, maak er gebruik van
0
Geen stemmen
Nee, maar zit wel altijd op hetzelfde stekkie
12
33%
Nee, bestaat niet in onze kerk
21
58%
Nee, maar gasten moeten vragen welke plaats vrij is
3
8%

Totaal aantal stemmen: 36

JolandaOudshoorn

Re: Vaste plaatsen?

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:Ook weer van die dingen waar ik me absoluut niet druk om kan maken. Het heeft allebei z'n nadelen. Persoonlijk geloof ik niet dat iemand die nieuw is in de kerk een heel raar beeld krijgt als hij hoort dat de leden van de gemeente een vaste plaats hebben. Zou ik ook logisch vinden als ik naar de synagoge ga ofzo. Die Dokus, dat heb ik letterlijk wel een keer zo meegemaakt in een vrijwel lege kerk. Dat is inderdaad wat vreemd. Maar goed, het was een oude vrouw en die hebben soms zo hun eigenaardigheden. ;) Dat verhaaltje van Jolanda vind ik een beetje overtrokken.
Al ben ik persoonlijk niet voor vaste plaatsen, maar het maakt me echt weinig uit. Mensen die hier een principe kwestie van gaan maken kunnen beter ergens anders op gaan mopperen. Zo zijn er duizend-en-één dingen die nu eenmaal gebruik zijn in onze refowereld. Ik word een beetje moe van het cultuurtje dat we over alles bladzijden vol moeten schrijven hoe belachelijk het wel niet is.

Wat ik trouwens wel van de zotte vind is plekgeld betalen. Die regel vind ik echt niet kunnen eigenlijk. Gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet.
Mijn verhaal is heel extreem, ik denk ook niet dat dit wordt bedoeld met het hebben van een vaste plek en het zal wel niet echt voorkomen (iemand wegsturen)
Van verschillende kanten kan ik wel het een en ander begrijpen dat je voor of tegen vaste plekken ben.
Gastvrij zijn is goed, zorg voor jezelf is ook goed. Zie het als een huisgezin, je geeft toch in de eerste plaats je huisgezin te eten en daarna deel je met de anderen.
Als het om shoppers gaat... ik denk dat die mensen zich heel bescheiden moeten opstellen, zeker omdat zij op verschilende manieren "van hun plaats zijn"
kerkgangers... wees blij dat ze ook in de vakantie naar de kerk komen, hen zie ik ook meer als gasten.
maar als er gasten zijn, scheppen we toch het eerst hun bord vol?
Als zij uitgenodigd zijn, wel ja. Weet je, het ligt er een beetje aan HOE ze komen. Sommige mensen hebben het handje te pas en te onpas te komen om te eten en willen dan het lekkerste en het beste. Die gasten krijgen pas van mij het laatste wat opgeschept, als ik zeker weet dat mijn gezin alles hebben wat ze nodig hebben.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Hoho, dat is vanuit de gast geredeneerd maar de Bijbel leert voor de gastheren een andere houding richting gasten, namelijk die van gastvrijheid, de ander hoger achten dan jezelf etc. Als zoiets zou gebeuren zou ik de gast laten zitten en zelf wel op de vloer gaan zitten, als de gast geen plek zou hebben of weer naar huis zou moeten zou ik me schamen. Maar die gastvrijheid die je in veel landen hebt, dat het een schande is om beter voor jezelf te zorgen dan voor je gasten, kennen we in ons ik-gerichte Nederland niet zo he. Eerst zelf een relaxte plek veilig stellen en dan eens kijken of de gasten ook nog passen, anders hebben ze pech. Wat gastvrij ben je dan.
Het gaat hier niet over gastvrijheid in de normale zin van het woord. Meestal zijn de gasten gewoon kerkleden uit een naburige gemeente die om wat voor reden dan ook eens langs komen. Ik geloof niet dat we dan door een gast te laten wachten tot 10 minuten voor de dienst een gebod (laat staan een verbod) van de Bijbel overtreden.
Bekijk het even in binnen proporties a.u.b.
JolandaOudshoorn

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Hoho, dat is vanuit de gast geredeneerd maar de Bijbel leert voor de gastheren een andere houding richting gasten, namelijk die van gastvrijheid, de ander hoger achten dan jezelf etc. Als zoiets zou gebeuren zou ik de gast laten zitten en zelf wel op de vloer gaan zitten, als de gast geen plek zou hebben of weer naar huis zou moeten zou ik me schamen. Maar die gastvrijheid die je in veel landen hebt, dat het een schande is om beter voor jezelf te zorgen dan voor je gasten, kennen we in ons ik-gerichte Nederland niet zo he. Eerst zelf een relaxte plek veilig stellen en dan eens kijken of de gasten ook nog passen, anders hebben ze pech. Wat gastvrij ben je dan.
Het gaat hier niet over gastvrijheid in de normale zin van het woord. Meestal zijn de gasten gewoon kerkleden uit een naburige gemeente die om wat voor reden dan ook eens langs komen. Ik geloof niet dat we dan door een gast te laten wachten tot 10 minuten voor de dienst een gebod (laat staan een verbod) van de Bijbel overtreden.
Ik denk dat Marnix het fenoneem shoppen (gelukkig) niet kent!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Erasmiaan schreef:
Ik denk dat Marnix het fenoneem shoppen (gelukkig) niet kent!
Waarom gelukkig? Ik ben blij als ik door de week ook naar de kerk kan, in een naburige gemeente!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

MarthaMartha schreef:
Als zij uitgenodigd zijn, wel ja. Weet je, het ligt er een beetje aan HOE ze komen. Sommige mensen hebben het handje te pas en te onpas te komen om te eten en willen dan het lekkerste en het beste. Die gasten krijgen pas van mij het laatste wat opgeschept, als ik zeker weet dat mijn gezin alles hebben wat ze nodig hebben.
:humhihi :humhihi :humhihi
daar zou ik bij willen zijn.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

MarthaMartha schreef:
MarthaMartha schreef:
:humhihi :humhihi :humhihi
daar zou ik bij willen zijn.....
jij bent dan wel een echte gast, hoor!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Maarre Jo... komen er bij jou echt gasten binnenvallen, zonder afspraak, om mee te eten? Het idéé alleen al..... maar dan is het logisch dat ze het met de overgeschoten brokken moeten doen ja :humhihi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
JolandaOudshoorn

MarthaMartha schreef:Maarre Jo... komen er bij jou echt gasten binnenvallen, zonder afspraak, om mee te eten? Het idéé alleen al..... maar dan is het logisch dat ze het met de overgeschoten brokken moeten doen ja :humhihi
Ja, tegenwoordig gelukkig niet meer zo vaak, maar er is een periode geweest :bobo 5 minuten van tevoren: "ik eet wel ff mee..."
Je kan altijd mee-eten, zelfs onverwachts, maar ga er dan niet van uit dat je dan lukraak op kan scheppen. Dan ben ik heel "ego" en dan zeg ik: eerst mijn eigen kinderen! (en dan de gast en daarna ik ;) )
Roef

Bericht door Roef »

Bij ons hebben de gemeenteleden een eigen plek en gaat tien minuten voor tijd het groene lampje aan en dan kunnen de gasten (meestal shoppers) gaan zitten waar ze willen. Er is wel eens een voorstel geweest om het lampje af te schaffen en de plaatsen vrij te geven maar dat is gelukkig niet door gegaan. Voor echte gasten sta ik me plekje graag af maar niet voor shoppers die je bij leesdienst niet ziet.
albion

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:Maarre Jo... komen er bij jou echt gasten binnenvallen, zonder afspraak, om mee te eten? Het idéé alleen al..... maar dan is het logisch dat ze het met de overgeschoten brokken moeten doen ja :humhihi
Ja, tegenwoordig gelukkig niet meer zo vaak, maar er is een periode geweest :bobo 5 minuten van tevoren: "ik eet wel ff mee..."
Je kan altijd mee-eten, zelfs onverwachts, maar ga er dan niet van uit dat je dan lukraak op kan scheppen. Dan ben ik heel "ego" en dan zeg ik: eerst mijn eigen kinderen! (en dan de gast en daarna ik ;) )
Bij ons is er altijd over :bobo, er kan altijd wel iemand mee-eten.
'Jan' heeft er een handje van om kinderen mee te nemen die dan zo nodig bij ons moeten eten en 's avonds ook nog even moeten worden weggebracht.
't Is altijd zo 'ongezellig' om met zijn ouders te eten. 't Liefst neemt hij er meer dan 1 mee. :fi
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

Roef schreef:Bij ons hebben de gemeenteleden een eigen plek en gaat tien minuten voor tijd het groene lampje aan en dan kunnen de gasten (meestal shoppers) gaan zitten waar ze willen. Er is wel eens een voorstel geweest om het lampje af te schaffen en de plaatsen vrij te geven maar dat is gelukkig niet door gegaan. Voor echte gasten sta ik me plekje graag af maar niet voor shoppers die je bij leesdienst niet ziet.
Ik vind het een beetje flauw (wat ik vaker zie gebeuren in het topic) om een onderscheid te gaan maken tussen verschillende soorten bezoekers. Het is voor de verantwoording van die mensen wat zij doen, het lijkt mij dat we dezelfde houding aannemen tegen iedereen die op bezoek is in de gemeente.
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Roef schreef:Bij ons hebben de gemeenteleden een eigen plek en gaat tien minuten voor tijd het groene lampje aan en dan kunnen de gasten (meestal shoppers) gaan zitten waar ze willen. Er is wel eens een voorstel geweest om het lampje af te schaffen en de plaatsen vrij te geven maar dat is gelukkig niet door gegaan. Voor echte gasten sta ik me plekje graag af maar niet voor shoppers die je bij leesdienst niet ziet.
Ik vind het een beetje flauw (wat ik vaker zie gebeuren in het topic) om een onderscheid te gaan maken tussen verschillende soorten bezoekers. Het is voor de verantwoording van die mensen wat zij doen, het lijkt mij dat we dezelfde houding aannemen tegen iedereen die op bezoek is in de gemeente.
Inderdaad. Ik vind het altijd fijn als ik zie dat mensen zo nu en dan een kijkje nemen in een andere gemeente ter plaatse. Dat geeft iig aan dat mensen over hun eigen kerkmuur heen kunnen kijken. En begrijpelijk dat je dat niet doet als elders leesdienst is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hier gelukkig geen lampje en vaste plaatsen. Lijkt me het meest gezond.
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Bij ons geen vaste plaatsen ,bezoekers worden begroet en wegwijs gemaaakt , nee we hebben geen koster, gemeente leden doen dat ( we hebben een gemeente met tussen de 60 en 70 leden) . Aan het begin van de dienst worden ze welkom geheten en omdat we elke week Heilig Avondmaal vieren, worden ze , voor zover ze in hun eigen gemeente ook gaan, aan tafel genood. Nee je hoeft niet Luthers te zijn.
In de Presbyterian gemeente hier gaat het precies zo, dat weet ik , omdat we dezelfde
dominee hebben en mijn man , als vervanger in beide optreedt.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
En als ze dat nou niet zijn? Hoe maak je het onderscheid? Kortom, als je dit doet tegen shoppers dupeer je ook de andere gasten en dat zou onze eer te na moeten zijn. Daarnaast weet je niet waarom mensen komen shoppen. Met een verbod zou je sowieso ernstig de fout in gaan omdat je iemand die ergens anders naar de kerk wil vervolgens weigert zodat hij helemaal geen kerkdienst heeft. Jezus leert ons geen kwaad met kwaad te vergelden en zelfs je vijanden lief te hebben. En kerkshoppers dus ook. Spreek ze gerust op hun shopgedrag aan maar laat ze niet in de kou staan. En dupeer er zeker geen anderen mee. Er zou eens een ongelovige de kerkdienst willen bezoeken, dan straal je wel een hoop liefde uit als je zo iemand laat wachten omdat kerkshoppers dat ook moeten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten