JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33477
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Volgens mij wordt er helemaal niet afgezet tegen kerken.
Heb je het visie document niet gelezen dan? Dat verbaast me nou weer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33477
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Helaas is de boodschap die deze stichtingen brengen dat ze substituut zijn.
Ze zijn niet alleen substituut, maar verklaren dat ze een "beperkt evangelie" willen aanvullen. Dat gaat er dus in feite tegen in.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Erasmiaan »

Grace schreef:
Erasmiaan schreef:
Josephus schreef: Nee hoor. Een goede psycholoog die je het leven weer wat van de zonnige kant leert bekijken, is voldoende. ;)

Of Mattheüs 6 wat vaker lezen... ;)

Maar zonder gekheid: als je je bezorgd maakt over echt wezenlijke zaken, lijkt het mij wel wijs om daarover in gesprek te gaan. Met opkroppen schiet je ook weinig op...
Ik maak me zorgen over het beleid van het kabinet. Ik maak zorgen over de verwereldlijking in de gereformeerde gezindte. Ik maak me zorgen over... vul maar in.
Je ligt er alleen niet wakker van......
Gelukkig ben ik een gezonde slaper!
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Grace schreef:Volgens mij wordt er helemaal niet afgezet tegen kerken.
Heb je het visie document niet gelezen dan? Dat verbaast me nou weer.
Dus als dominee Mallan of weet ik welke andere (rechts) bevindelijke dominee aangeeft dat het niet goed gaat met de kerk in Nederland zet die zich vervolgens ook af tegen de kerken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33477
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Je gaat off-topic en op de persoon van een ambtsdrager bij één van kerkverbanden uit de forumdoelgroep spelen. Liever niet.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:Wie zegt dat dat moet dan? Je kunt dan toch ook volstaan met "ds. X. vindt dat en ik ben dat op grond van argument A, B en C niet met hem eens". Punt.
En de conclusie laten we voor het gemak maar in het midden? Nee Josephus, dit gaat een beetje naar het absurde neigen.
Veel duidelijker dan "ik deel de mening van X. niet" kun je een conclusie niet maken, lijkt mij. Ik zie de meerwaarde er niet van in om vervolgens op grond daarvan nog eens een waardeoordeel uit te spreken over persoon X. of zijn organisatie.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Grace »

Weet je. Bij alles wat er op af komt en iedereen die moord en brand schreeuwt bij dergelijke initiatieven(als zijn het ds.), blijf ik verblijd over iedere zondaar die (door dergelijke middelen) bekeerd en gered wordt. Gelukkig is er Iemand Anders die daar boven staat en dat Zelf in Zijn Hand heeft
Die initiatieven zijn nu net bedoeld voor mensen die daar wel een zegen door mogen ontvangen en niet voor de mensen die het allemaal al weten en constant ieder nieuwsfeitje weer aangrijpen om hun diep gewortelde frustraties te uiten.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:Je gaat off-topic en op de persoon van een ambtsdrager bij één van kerkverbanden uit de forumdoelgroep spelen. Liever niet.
Je snapt heel goed wat ik bedoel.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Wilhelm »

Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:Ik vond een paar dingen wel jammer in het stuk. (....)

Luister bijvoorbeeld dit eens, daar vind ik die houding wel: http://www.prekenweb.nl/preken/Vreugden ... sleven.mp3
Jongere ik snap jou echt niet. Jij, opgevoedt binnen een bevindelijk gereformeerde kerk, ziet toch ook wel het verschil in geloofsbeleving tussen deze organisaties en de lezers van de Daniël? Daar gaat het ten diepste om. En dat is gewoon een wereld van verschil.

Ik spreek misschien voor men beurt, maar als ik de post van Jongere lees, dan verwijst hij juist naar een lezing van een prediker uit diezelfde bevindelijk gereformeerde kerk.
Dit wordt dus ook gelukkig bij ons nog geleerd.

Maar meer , Erasmiaan, waarom zet je je nu zo stellig af tegen alles wat niet des GG's is ? En wat de geloofsbeleving van de lezers van de Daniel betreft : er zijn er velen die zich over het algemeen heel goed inhoudelijk kunnen vinden bij de artikelen die in de Daniel staan , ook velen buiten ons kerkverband die soms zelfs ook wel deze avonden van genoemde stichtingen bezoeken.
Ik denk dat we , ondanks kritische vragen, die we altijd moeten en mogen stellen en die ik zelf ook heb, ons toch beter kunnen houden aan de raad van Gamaliël : Hand 5 :
38 En nu zeg ik ulieden: Houdt af van deze mensen, en laat hen gaan; want indien deze raad, of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden.
39 Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien bevonden wordt ook tegen God te strijden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33477
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:
Tiberius schreef:Je gaat off-topic en op de persoon van een ambtsdrager bij één van kerkverbanden uit de forumdoelgroep spelen. Liever niet.
Je snapt heel goed wat ik bedoel.
Klopt. En op je een antwoord tegen op je vraag: als hij een leer zou gaan brengen die zich nadrukkelijk onderscheidt en afzet tegen de schriftuurlijk bevindelijke prediking in die kerken, zou ik volmondig ja op je vraag antwoorden.

Overigens heb ik geen "diep gewortelde frustratie" jegens genoemde stichtingen, hoor. Alleen dat doe-het-zelf geloof kan ik niet zoveel mee. Het is ieders goed recht om te kiezen welke leer hij wil hebben, maar heb dan niet de illusie dat we het hierin eens zullen worden.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Grace schreef:
Tiberius schreef:Je gaat off-topic en op de persoon van een ambtsdrager bij één van kerkverbanden uit de forumdoelgroep spelen. Liever niet.
Je snapt heel goed wat ik bedoel.
Klopt. En op je een antwoord tegen op je vraag: als hij een leer zou gaan brengen die zich nadrukkelijk onderscheidt en afzet tegen de schriftuurlijk bevindelijke prediking in die kerken, zou ik volmondig ja op je vraag antwoorden.

Overigens heb ik geen "diep gewortelde frustratie" jegens genoemde stichtingen, hoor. Alleen dat doe-het-zelf geloof kan ik niet zoveel mee. Het is ieders goed recht om te kiezen welke leer hij wil hebben, maar heb dan niet de illusie dat we het hierin eens zullen worden.
Ik kan ook niet zoveel met een doe-het-zelf-geloof. Wat is dat? Dat heb ik ook nooit gehoord overigens. Kortom: je maakt hier een enorme karikatuur van. En het blijkt dat je je ten diepste niet in de boodschap verdiept hebt. Geeft niet. Er zijn meer mensen die van alles roepen, maar de zaken niet echt onderzoeken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33477
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:Ik kan ook niet zoveel met een doe-het-zelf-geloof. Wat is dat? Dat heb ik ook nooit gehoord overigens. Kortom: je maakt hier een enorme karikatuur van. En het blijkt dat je je ten diepste niet in de boodschap verdiept hebt. Geeft niet. Er zijn meer mensen die van alles roepen, maar de zaken niet echt onderzoeken.
Je gaat het nu wel erg persoonlijk trekken, Grace.
Maar ik kan je verzekeren dat ik me meer in die stichtingen verdiept heb dan jij in de schriftuurlijk-bevindelijke prediking. ::salut
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Erasmiaan »

...
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 27 aug 2008, 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Grace schreef:Ik kan ook niet zoveel met een doe-het-zelf-geloof. Wat is dat? Dat heb ik ook nooit gehoord overigens. Kortom: je maakt hier een enorme karikatuur van. En het blijkt dat je je ten diepste niet in de boodschap verdiept hebt. Geeft niet. Er zijn meer mensen die van alles roepen, maar de zaken niet echt onderzoeken.
Je gaat het nu wel erg persoonlijk trekken, Grace.
Maar ik kan je verzekeren dat ik me meer in die stichtingen verdiept heb dan jij in de schriftuurlijk-bevindelijke prediking. ::salut
Ik reageerde toch op jouw antwoord?

Ik ben blij dat jij je meer verdiept hebt in die stichtingen dan ik in de schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Wilhelm »

Jongens, houd het even waardig, dit is toch niet de manier om met elkaar om te gaan ?
Gesloten