Stofje bruidsjurk laten zien

Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door zusterelly »

haaf schreef:
freek schreef:Ik vind de keuring van zo'n lapje stof nog tot daar aan toe. Erger is het dat je in sommige kerken na afloop van je eerste avondmaalsgang een ander soort keuring tegemoet kan zien. Ik hoorde dit pas. Vond het vrij schokkend :oO
Daar geloof ik dus helemaal niets van!
Ik weet wel wat je bedoeld maar dat heeft dan ook helemaal niets met een 'keuring' te maken! :nonnon
Er vindt in onze gemeente een gesprek plaats na je eerste avondmaalsgang. Zelf heb ik dit gesprek als zeer pastoraal ervaren...
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door cosmo »

Waarmee wel dan?

Ik verbaas mij dat zaken die er in feite niet toe doen, zoals de kleur van een trouwjurk, blijkbaar zoveel ophef kunnen veroorzaken bij degenen die verantwoordelijk zijn voor het organiseren van een kerkdienst. Nergens in de bijbel wordt gesproken over een verbod op bepaalde kleuren, maar in bepaalde gemeenschappen acht men dat toch zeer belangrijk. Dat vind ik sektarische neigingen, bijbelteksten zo uitleggen dat je bepaalde aspecten uit het leven van mensen gaat bepalen.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Gijs83 »

cosmo schreef:Waarmee wel dan?

Ik verbaas mij dat zaken die er in feite niet toe doen, zoals de kleur van een trouwjurk, blijkbaar zoveel ophef kunnen veroorzaken bij degenen die verantwoordelijk zijn voor het organiseren van een kerkdienst. Nergens in de bijbel wordt gesproken over een verbod op bepaalde kleuren, maar in bepaalde gemeenschappen acht men dat toch zeer belangrijk. Dat vind ik sektarische neigingen, bijbelteksten zo uitleggen dat je bepaalde aspecten uit het leven van mensen gaat bepalen.
Zijn dit werkelijk sektarische neigingen :quoi Het zullen best bepaalde neigingen zijn, maar sektarisch is volgens mij niet het goeie woord of heb ik dat mis :quoi
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door cosmo »

Als ik de online Van Dale raadpleeg dan lees ik dit:

sek·te (de; sekten, sektes)
1 (pejoratief) gesloten religieuze groepering met een sterke leider


En dan kan ik niet ontkennen dat er van bovenstaande geen sprake is.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door henriët »

zusterelly schreef:
haaf schreef:
freek schreef:Ik vind de keuring van zo'n lapje stof nog tot daar aan toe. Erger is het dat je in sommige kerken na afloop van je eerste avondmaalsgang een ander soort keuring tegemoet kan zien. Ik hoorde dit pas. Vond het vrij schokkend :oO
Daar geloof ik dus helemaal niets van!
Ik weet wel wat je bedoeld maar dat heeft dan ook helemaal niets met een 'keuring' te maken! :nonnon
Er vindt in onze gemeente een gesprek plaats na je eerste avondmaalsgang. Zelf heb ik dit gesprek als zeer pastoraal ervaren...
ik vermoed dat freek hier bedoeld dat er dan gekeken wordt of je toch wel in het zwart (donker/ stemmig) loopt, maar misschien zit ik mis.. freek?
Elly,
wat fijn dat je wel aan mag gaan, wat is de Heere nog goed zondaren te trekken en ze onderhoudt aan Zijn tafel,
en ik denk dat het heel goed is als je na een eerste Avondmaalsgang bezoek krijgt.. maar dan echt uit pastoraal oogpunt..
(zonder oordelen..)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Gijs83 »

cosmo schreef:Als ik de online Van Dale raadpleeg dan lees ik dit:

sek·te (de; sekten, sektes)
1 (pejoratief) gesloten religieuze groepering met een sterke leider


En dan kan ik niet ontkennen dat er van bovenstaande geen sprake is.
Ja, maar een woordenboek zegt niet alles! Maar ja, de leiding meent dit op grond van de Bijbel.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door cosmo »

Gijs83 schreef:
Ja, maar een woordenboek zegt niet alles! Maar ja, de leiding meent dit op grond van de Bijbel.
Tja, Mormonen geloven ook dat polygamie in orde is. Het feit dat de geestelijke leiding van een gemeenschap iets vind, wil niet zeggen dat het juist is. Ook niet als dat een gemeenschap is die behoort tot het reformatorische smaldeel.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door albion »

cosmo schreef:Als ik de online Van Dale raadpleeg dan lees ik dit:

sek·te (de; sekten, sektes)
1 (pejoratief) gesloten religieuze groepering met een sterke leider


En dan kan ik niet ontkennen dat er van bovenstaande geen sprake is.
maar volgens mij zijn de afspraken op een synode gemaakt met een heleboel leiders?? of heb ik dat mis???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door haaf »

henriët schreef:
zusterelly schreef:
Er vindt in onze gemeente een gesprek plaats na je eerste avondmaalsgang. Zelf heb ik dit gesprek als zeer pastoraal ervaren...
ik vermoed dat freek hier bedoeld dat er dan gekeken wordt of je toch wel in het zwart (donker/ stemmig) loopt, maar misschien zit ik mis.. freek?
Elly,
wat fijn dat je wel aan mag gaan, wat is de Heere nog goed zondaren te trekken en ze onderhoudt aan Zijn tafel,
en ik denk dat het heel goed is als je na een eerste Avondmaalsgang bezoek krijgt.. maar dan echt uit pastoraal oogpunt..
(zonder oordelen..)
Ik denk dat Freek dit gesprek bedoeld.
Maar wat Elly zei was precies wat ik bedoel. Er zijn mensen die daar heel negatief over doen, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat het inderdaad pastoraal bedoeld is.

Op refoweb legt Ds. Vreugdenhil uit waar het voor bedoeld is. Zie link.
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... l1436.html
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door freek »

Ik vind het uiterst merkwaardig. Zo'n gesprek heeft toch plaatsgevonden nadat je geloofsbelijdenis hebt afgelegd? (En daarmee toegang hebt gevraagd aan de tafel van de Heere)
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Lassie »

haaf schreef:
henriët schreef:
zusterelly schreef:
Er vindt in onze gemeente een gesprek plaats na je eerste avondmaalsgang. Zelf heb ik dit gesprek als zeer pastoraal ervaren...
ik vermoed dat freek hier bedoeld dat er dan gekeken wordt of je toch wel in het zwart (donker/ stemmig) loopt, maar misschien zit ik mis.. freek?
Elly,
wat fijn dat je wel aan mag gaan, wat is de Heere nog goed zondaren te trekken en ze onderhoudt aan Zijn tafel,
en ik denk dat het heel goed is als je na een eerste Avondmaalsgang bezoek krijgt.. maar dan echt uit pastoraal oogpunt..
(zonder oordelen..)
Ik denk dat Freek dit gesprek bedoeld.
Maar wat Elly zei was precies wat ik bedoel. Er zijn mensen die daar heel negatief over doen, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat het inderdaad pastoraal bedoeld is.

Op refoweb legt Ds. Vreugdenhil uit waar het voor bedoeld is. Zie link.
http://vragenrubriek.refoweb.nl/antwoor ... l1436.html

precies het zou inderdaad pastoraal bedoeld moeten zijn. Maar soms is dat juist helemaal niet zo. Bij mijn oma (die was 65 toen ze voor het eerst aan het H.A. ging) ging dat toch wel even iets anders dan een pastoraal gesprek.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Ik vind het uiterst merkwaardig. Zo'n gesprek heeft toch plaatsgevonden nadat je geloofsbelijdenis hebt afgelegd? (En daarmee toegang hebt gevraagd aan de tafel van de Heere)
Dit bezoek heeft niets met het belijdenis afleggen te maken en is ook niet bedoeld als een soort achteraf-examen.
Het gaat er in de eerste plaats om om geestelijk leiding te geven aan de Avondmaalganger; om gestalte te geven aan de opdracht om de lammeren te weiden.

Maar als het contact inter-menselijk niet klikt, kunnen er wel eens verkeerde dingen gezegd worden, ja. Van beide kanten.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
freek schreef:Ik vind het uiterst merkwaardig. Zo'n gesprek heeft toch plaatsgevonden nadat je geloofsbelijdenis hebt afgelegd? (En daarmee toegang hebt gevraagd aan de tafel van de Heere)
Dit bezoek heeft niets met het belijdenis afleggen te maken en is ook niet bedoeld als een soort achteraf-examen.
Het gaat er in de eerste plaats om om geestelijk leiding te geven aan de Avondmaalganger; om gestalte te geven aan de opdracht om de lammeren te weiden.

Maar als het contact inter-menselijk niet klikt, kunnen er wel eens verkeerde dingen gezegd worden, ja. Van beide kanten.
Oke, helder. Maar ik weet niet of ik daar behoefte aan zou hebben. Mijn zusje heeft - om een andere reden - ook eens een pastoraal bedoeld gesprek gehad met ambtsdragers. Maar ze kwam er weinig gesterkt van terug. Dus vandaar mijn twijfels over het praktische nut van zo'n gesprek.
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Marco »

freek schreef:Oke, helder. Maar ik weet niet of ik daar behoefte aan zou hebben. Mijn zusje heeft - om een andere reden - ook eens een pastoraal bedoeld gesprek gehad met ambtsdragers. Maar ze kwam er weinig gesterkt van terug. Dus vandaar mijn twijfels over het praktische nut van zo'n gesprek.
Dat is geen reden om alle pastorale gesprekken negatief te beoordelen. Toch?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Stofje bruidsjurk laten zien (vh: Leer der GG)

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
freek schreef:Ik vind het uiterst merkwaardig. Zo'n gesprek heeft toch plaatsgevonden nadat je geloofsbelijdenis hebt afgelegd? (En daarmee toegang hebt gevraagd aan de tafel van de Heere)
Dit bezoek heeft niets met het belijdenis afleggen te maken en is ook niet bedoeld als een soort achteraf-examen.
Het gaat er in de eerste plaats om om geestelijk leiding te geven aan de Avondmaalganger; om gestalte te geven aan de opdracht om de lammeren te weiden.

Maar als het contact inter-menselijk niet klikt, kunnen er wel eens verkeerde dingen gezegd worden, ja. Van beide kanten.
Ik ben benieuwd hoe zo'n gesprek er dan aan toegaat, wat er besproken wordt.

Ik heb zo'n gesprek zelf niet gemist. Ik heb belijdenis van mijn geloof gedaan, voorafgaand daaraan een gesprek gehad... bij mijn belijdenis heb ik ook toegang gevraagd tot de tafel. Ik geloof in Hem als mijn Verlosser en dus hoor ik daar thuis.

(Waarmee ik niet wil stellen dat zo'n gesprek verkeerd is, integendeel)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten