Heilige Geest.

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Heilige Geest.

Bericht door Gian »

aritha schreef: Ik ben het er niet mee eens dat we eerst alles op moeten ruimen eer de Heilige Geest ons vervuld met stromen van levend water.
Dat zou ook onmogelijk zijn. We leven in een gevallen wereld. Alles is ten dele en met zonde bevlekt.
Als we dat in Gods licht zien worden we pas verbroken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Heilige Geest.

Bericht door aritha »

Gian schreef:
aritha schreef: Ik ben het er niet mee eens dat we eerst alles op moeten ruimen eer de Heilige Geest ons vervuld met stromen van levend water.
Dat zou ook onmogelijk zijn. We leven in een gevallen wereld. Alles is ten dele en met zonde bevlekt.
Als we dat in Gods licht zien worden we pas verbroken.
:) Amen.
vraagster
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2008, 13:50

Re: Heilige Geest.

Bericht door vraagster »

hallo

ik heb een tijdje de kunstacademie gedaan en heb daar vakken gevolgd die tegen m'n geweten ingingen. Het ging niet zo goed op school en ook met een vriendschap niet. Ik ben depressief geworden. En ik heb nu deze verschijnselen:

Een van de ernstigste kenmerken van een depressie kan het optreden van emotionele vlakheid zijn. Dit houdt in dat de beleving van gevoelens gedeeltelijk of geheel verdwijnt. Dit is vergelijkbaar met het optreden van doofheid of blindheid. Het houdt namelijk in dat de intensiteit van gevoelens sterk vermindert; geen beleving meer van plezier, blijheid, genoegen, geluk. Maar bijvoorbeeld ook geen beleving van verdriet. Met het ontbreken van deze gevoelens verdwijnt ook de zin van het leven. Want er is dan niets meer dat werkelijke emotionele bevrediging tot gevolg kan hebben. Juist daarom vormen sombere stemming, maar ook verlies van plezier in dagelijkse activiteiten, de twee kernsymptomen van de depressie (zie DSM-IV criteria hierboven). Beide verwijzen namelijk naar het probleem om zichzelf te motiveren om dingen te ondernemen

ik heb geen emoties meer en ook geen geweten meer. Nu denk ik dat ik de heilige geest heb uitgeblust. En mijn vraag is: kan de heilige geest weer terug komen en hoe?
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: Heilige Geest.

Bericht door Mariaa »

Er is maar één weg: 1 Joh. 1:9: Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.
Lees ook psalm 51 eens. Daar belijdt David zijn schuld en bidt of de Heere Zijn Geest niet weg wilt nemen.
Allereerst je zonden belijden (én laten!!). En dan mag je bidden of de Heilige Geest in jouw hart mag komen of Zich opnieuw mag openbaren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heilige Geest.

Bericht door Tiberius »

vraagster schreef:ik heb geen emoties meer en ook geen geweten meer. Nu denk ik dat ik de heilige geest heb uitgeblust. En mijn vraag is: kan de heilige geest weer terug komen en hoe?
Door een depressie, hoe diepgaand en ernstig ook, kan je de Heilige Geest niet uit blussen.
Bovendien kan het blussen van de Geest alleen plaats vinden in gelovigen (zie kanttekening 40 bij 1 Thess 5 : 19), van wie we weten, dat er geen afval der heiligen mogelijk is.

Ik denk dat je goed onderscheid moet blijven maken tussen psychische problemen (je depressiviteit) en geestelijke problemen.
Voor het eerste moet je (professionele) hulp inroepen, anders kom je het niet te boven.
Voor het terugkeren van de Heilige Geest is het het gebed van node. Dan komt Hij zeker terug, want dat heeft Christus ons beloofd in Lukas 11:
Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de 11hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen die Hem bidden!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Heilige Geest.

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
vraagster schreef:ik heb geen emoties meer en ook geen geweten meer. Nu denk ik dat ik de heilige geest heb uitgeblust. En mijn vraag is: kan de heilige geest weer terug komen en hoe?
Door een depressie, hoe diepgaand en ernstig ook, kan je de Heilige Geest niet uit blussen.
Bovendien kan het blussen van de Geest alleen plaats vinden in gelovigen (zie kanttekening 40 bij 1 Thess 5 : 19), van wie we weten, dat er geen afval der heiligen mogelijk is.

Ik denk dat je goed onderscheid moet blijven maken tussen psychische problemen (je depressiviteit) en geestelijke problemen.
Voor het eerste moet je (professionele) hulp inroepen, anders kom je het niet te boven.
Voor het terugkeren van de Heilige Geest is het het gebed van node. Dan komt Hij zeker terug, want dat heeft Christus ons beloofd in Lukas 11:
Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de 11hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen die Hem bidden!
ik raad je aan professionele hulp te zoeken, en daarnaast een gesprek met je predikant
veel sterkte gewenst!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23900
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heilige Geest.

Bericht door refo »

henriët schreef:
Tiberius schreef:
vraagster schreef:ik heb geen emoties meer en ook geen geweten meer. Nu denk ik dat ik de heilige geest heb uitgeblust. En mijn vraag is: kan de heilige geest weer terug komen en hoe?
Door een depressie, hoe diepgaand en ernstig ook, kan je de Heilige Geest niet uit blussen.
Bovendien kan het blussen van de Geest alleen plaats vinden in gelovigen (zie kanttekening 40 bij 1 Thess 5 : 19), van wie we weten, dat er geen afval der heiligen mogelijk is.

Ik denk dat je goed onderscheid moet blijven maken tussen psychische problemen (je depressiviteit) en geestelijke problemen.
Voor het eerste moet je (professionele) hulp inroepen, anders kom je het niet te boven.
Voor het terugkeren van de Heilige Geest is het het gebed van node. Dan komt Hij zeker terug, want dat heeft Christus ons beloofd in Lukas 11:
Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de 11hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen die Hem bidden!
ik raad je aan professionele hulp te zoeken, en daarnaast een gesprek met je predikant
veel sterkte gewenst!
Die predikant zou ik nog maar even vergeten. Lichamelijke en geestelijke depressies verwarren is wel het laatste waar we op zitten te wachten in dit geval.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Heilige Geest.

Bericht door henriët »

refo schreef:
Die predikant zou ik nog maar even vergeten. Lichamelijke en geestelijke depressies verwarren is wel het laatste waar we op zitten te wachten in dit geval.

Tja, meningen verschillen en dat mag. En ik denk dat wanneer je naast een prof hulpverlener ook naar een predikant gaat, helemaal geen sprake hoeft te zijn van verwarring. Integendeel juist!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23900
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heilige Geest.

Bericht door refo »

henriët schreef:
refo schreef:
Die predikant zou ik nog maar even vergeten. Lichamelijke en geestelijke depressies verwarren is wel het laatste waar we op zitten te wachten in dit geval.

Tja, meningen verschillen en dat mag. En ik denk dat wanneer je naast een prof hulpverlener ook naar een predikant gaat, helemaal geen sprake hoeft te zijn van verwarring. Integendeel juist!
Je mag doen wat je niet kunt laten.
Maar als iemand kiespijn heeft zeg je ook niet: ga naar de tandarts en spreek met je predikant. Omdat die laatste geen verstand heeft van zenuwbehandelingen.

Daarom eerst professionele hulp en als de pastor geen verstand heeft van psychische aandoeningen: even links laten liggen. Eerste de rotte kies behandelen en dan kun je weer aan andere zaken denken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heilige Geest.

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat in dit geval Refo toch gelijk heeft.
Zij haalt sowieso geestelijke en psychische problemen al door elkaar heen. Dat moest eerst uit elkaar getrokken worden.
Temeer daar slechts weinig predikanten echt kennis van zaken over deze materie hebben.

Wel is het uiteraard verstandig om naar een christelijke psycholoog te gaan.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heilige Geest.

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Ik denk dat in dit geval Refo toch gelijk heeft.
Zij haalt sowieso geestelijke en psychische problemen al door elkaar heen. Dat moest eerst uit elkaar getrokken worden.
Temeer daar slechts weinig predikanten echt kennis van zaken over deze materie hebben.

Wel is het uiteraard verstandig om naar een christelijke psycholoog te gaan.
Nu spreek ik uit levenservaring, waar ik hier niet op in wil gaan. Sommigen hier weten waar ik het over heb, en reageer niet op mijn ervaring aub.

Heb ik, op zich, niks tegen een 'goede' Christelijke psycholoog of psychiater. Die echt Christelijk is. Maar ook op dat gebied is er veel kaf onder het koren. Dus ook daarom, hopende dat je een goede relatie met een predikant (of ouderling) hebt, spreek vooral met hem. Maar vooraal ook omdat God hun tot taak opgelegd heeft, om je in deze dingen te helpen.

Geachte vraagster, daar komt nog bij, dat je zelf aangeeft dat haar problemen lijken te stammen in de zonde, namelijk in het niet luisteren naar je conscientie. Blijkt hier toch wel dat die conscientie niet helemaal weg is, anders zou je hier niet schrijven.

En dit is nu ook bewijs, dat de Heere je wel overgegeven heeft aan de zonde, voor een poos, maar dat Hij je toch weer aan het terugroepen is. Anders zou je dit niet als een probleem ervaren. Werp al je bekommerissen op Hem, Hij zal het maken. En spreek met Zijn gezant, Zijn dienstknechten over je problemen. God laat geen bidder staan! Wens je Gods onmisbare zegen toe!

(Overigens is dit forum geen goede plaats voor geestelijke (of psychische) problemen, namelijk, omdat men het hier zelden eens is, en je zult in meer verwarring komen.)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Heilige Geest.

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat in dit geval Refo toch gelijk heeft.
Zij haalt sowieso geestelijke en psychische problemen al door elkaar heen. Dat moest eerst uit elkaar getrokken worden.
Temeer daar slechts weinig predikanten echt kennis van zaken over deze materie hebben.

Wel is het uiteraard verstandig om naar een christelijke psycholoog te gaan.
Nu spreek ik uit levenservaring, waar ik hier niet op in wil gaan. Sommigen hier weten waar ik het over heb, en reageer niet op mijn ervaring aub.

Heb ik, op zich, niks tegen een 'goede' Christelijke psycholoog of psychiater. Die echt Christelijk is. Maar ook op dat gebied is er veel kaf onder het koren. Dus ook daarom, hopende dat je een goede relatie met een predikant (of ouderling) hebt, spreek vooral met hem. Maar vooraal ook omdat God hun tot taak opgelegd heeft, om je in deze dingen te helpen.

Geachte vraagster, daar komt nog bij, dat je zelf aangeeft dat haar problemen lijken te stammen in de zonde, namelijk in het niet luisteren naar je conscientie. Blijkt hier toch wel dat die conscientie niet helemaal weg is, anders zou je hier niet schrijven.

En dit is nu ook bewijs, dat de Heere je wel overgegeven heeft aan de zonde, voor een poos, maar dat Hij je toch weer aan het terugroepen is. Anders zou je dit niet als een probleem ervaren. Werp al je bekommerissen op Hem, Hij zal het maken. En spreek met Zijn gezant, Zijn dienstknechten over je problemen. God laat geen bidder staan! Wens je Gods onmisbare zegen toe!

(Overigens is dit forum geen goede plaats voor geestelijke (of psychische) problemen, namelijk, omdat men het hier zelden eens is, en je zult in meer verwarring komen.)
Dit onderwerp is inderdaad te complex en teer om dit op een forum te bespreken, analyseren of te adviseren.
Zo vind ik bijvoorbeeld de adviezen van Refo (en Tiberius) zowel als van Bert allebei veel juistheden in zich hebben.
Laten we derhalve voorzichtig zijn.

Vraagster: Héél veel Sterkte en Gods Zegen van harte toegewenst!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Heilige Geest.

Bericht door henriët »

jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat in dit geval Refo toch gelijk heeft.
Zij haalt sowieso geestelijke en psychische problemen al door elkaar heen. Dat moest eerst uit elkaar getrokken worden.
Temeer daar slechts weinig predikanten echt kennis van zaken over deze materie hebben.

Wel is het uiteraard verstandig om naar een christelijke psycholoog te gaan.
Nu spreek ik uit levenservaring, waar ik hier niet op in wil gaan. Sommigen hier weten waar ik het over heb, en reageer niet op mijn ervaring aub.

Heb ik, op zich, niks tegen een 'goede' Christelijke psycholoog of psychiater. Die echt Christelijk is. Maar ook op dat gebied is er veel kaf onder het koren. Dus ook daarom, hopende dat je een goede relatie met een predikant (of ouderling) hebt, spreek vooral met hem. Maar vooraal ook omdat God hun tot taak opgelegd heeft, om je in deze dingen te helpen.

Geachte vraagster, daar komt nog bij, dat je zelf aangeeft dat haar problemen lijken te stammen in de zonde, namelijk in het niet luisteren naar je conscientie. Blijkt hier toch wel dat die conscientie niet helemaal weg is, anders zou je hier niet schrijven.

En dit is nu ook bewijs, dat de Heere je wel overgegeven heeft aan de zonde, voor een poos, maar dat Hij je toch weer aan het terugroepen is. Anders zou je dit niet als een probleem ervaren. Werp al je bekommerissen op Hem, Hij zal het maken. En spreek met Zijn gezant, Zijn dienstknechten over je problemen. God laat geen bidder staan! Wens je Gods onmisbare zegen toe!

(Overigens is dit forum geen goede plaats voor geestelijke (of psychische) problemen, namelijk, omdat men het hier zelden eens is, en je zult in meer verwarring komen.)
Dit onderwerp is inderdaad te complex en teer om dit op een forum te bespreken, analyseren of te adviseren.
Zo vind ik bijvoorbeeld de adviezen van Refo (en Tiberius) zowel als van Bert allebei veel juistheden in zich hebben.
Laten we derhalve voorzichtig zijn.

Vraagster: Héél veel Sterkte en Gods Zegen van harte toegewenst!
eens.
Misschien :lock ?
en voor vraagster misschien de site van eleos oid iets....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33383
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heilige Geest.

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:Misschien :lock ?
en voor vraagster misschien de site van eleos oid iets....
Ik zou zeggen: on-topic. ;)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Heilige Geest.

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
henriët schreef:Misschien :lock ?
en voor vraagster misschien de site van eleos oid iets....
Ik zou zeggen: on-topic. ;)
O ja, inderdaad ja, da s nog beter!!!
Had er heel geen erg in.....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie