Vertel, vertel!!Jongere schreef:ik ervaar in ieder geval genoeg humor om me heen. Zelfs in de Saambinder.

Tja, vaak in kleine regeltjes zoals pas in het stukje van ds. van Aalst waarin hij bekende dat hij iemand vergeten was te vermelden in zijn jaarverslag. Maar bijvoorbeeld ook toen er pas in stond dat ds. Harinck in Bodegraven beroepen was. Héél Refoforum stond op z'n kop :mrgreen:jakobmarin schreef:Vertel, vertel!!Jongere schreef:ik ervaar in ieder geval genoeg humor om me heen. Zelfs in de Saambinder.:
Zonder deze hele discussie gelezen te hebben wil ik even op je laatste zin reageren. Ja, het kan dat God ons in de kerkdienst voor Zijn gerecht daagt. Dat je in een preek geconfronteerd wordt met Zijn heiligheid en je eigen zonde en zondigheid. Dat is volkomen legitiem en ik denk dat er iets niet goed zit als je dat nooit ervaart.memento schreef:Lachen is gezond, ook voor een christen. God heeft ons geschapen als mensen, en daar hoort lachen ook bij.Alsof een goede grap niet bij een heilige levenswandel hoort. Want als je buiten de kerk grappen mag maken, dan ook in de kerk. Tenslotte is de kerkdienst niets meer (maar ook niets minder!) dan een groep christenen op dezelfde plaats.
Anderzijds, vanwege de werking die een lach heeft tijdens een kerkdienst, heb ik er groot bezwaar tegen. Het neemt de ernst van het Woord weg. Door het Woord spreekt God, en door het Woord werkt Zijn Geest. Dat is uiterst serieus, net als de zaken die er besproken worden: Gods toorn over de zonde van iedere hoorder, zolang zij buiten Christus zijn.
Nee, wie zich de ernst vd zonde kent, lacht niet zo makkelijk meer als daarover gesproken wordt. Net zoals het ongepast is om tijdens een rechtszaak van een gruwelijke moord een mop te tappen (en bedenk dat onze zonden gruwelijker zijn dan een moord), zo ook in de kerk, waar God ons voor Zijn gerecht daagt.
Het is niet zo dat ik perse wil kunnen lachen tijdens de zondagse samenkomsten. Het valt me gewoon op dat er zo weinig wordt humor is in de kerk, terwijl we toch de vrolijkste boodschap hebben die er bestaat!Jongere schreef:Dat gevoel heb ik bij deze discussie. Het persé willen zien van humor.
Misschien moeten we ons eerst bezinnen op de vraag wat humor nu precies is. Humor is niet gelijk aan "in een deuk liggen". Humor kan ook nét de angel uit iets halen. Humor kan je nét dat beetje levenskracht geven om een zeer moeilijke situatie te overleven.
Ik heb niets tegen taalhumor. Dit kan juist de preek versterken, mits goed gebruikt. Maar dat is humor waarvan je moet glimlachen, niet van moet lachen. Het psychologische effect daarvan is ook anders. Over het algemeen versterkt een glimlach-humor de emoties die je op dat moment al hebt, terwijl in-de-lach-schiet-humor de emoties die je op dat moment hebt doorbreekt, en daarvoor de emotie van de onbezorgde lach geeft.Als jij een gesprek voert met een goede vriend, dan kun je toch ook in een bestek van een uur heel goed zowel bloedserieus en diepgaand praten als ruim baan geven aan de humor?
Wie nog belangstelling heeft voor deel 2 van Het verhaal gaat (Het verhaal van Matthéüs en Markus), kan contact met me opnemenUnionist schreef:Zondag moest ik ook nnog glimlachen. De preek ging over de verzoeking in de woestijn en de dominee zeI: "We komen gauw in de verleiding om dit zus en zo uit te leggen, maar die verleiding moeten we weerstaan"
Dat is geen dijenkletser, maar een glimlach krijg ik er wel van op je gezicht.
Wie daar heel goed in is, is Nico ter Linden. Die speelt met taal en weet het soms prachtig te verwoorden. In "Het verhaal gaat..." tekent hij hoe Adam in slaap valt, wakker wordt en dan staat daar ineens een prachtige vrouw voor hem. Ter Linden schrijft dan: "God gaf hem zijn beminde in de slaap". Dat vind ik echt humor van het allerhoogste niveau. Om zo heel verrassend met een Woordspeling (hoofdletter) iets neer te zetten.
zoiets als ooit een dominee bij ons met pasen over de wachters van het graf:Unionist schreef:Misschien moeten we ons eerst bezinnen op de vraag wat humor nu precies is. Humor is niet gelijk aan "in een deuk liggen". Humor kan ook nét de angel uit iets halen. Humor kan je nét dat beetje levenskracht geven om een zeer moeilijke situatie te overleven.
Wat dat betreft moeten we wellicht in de leer gaan bij de Joden. Als er één volk is dat door de eeuwen heen met dood en ellende geconfronteerd is geweest, zijn zij het wel. En het is tevens het volk met de meest verfijnde humor. Men zegt wel dat in de concentratiekampen de beste humor is geboren. Als je dat bedenkt, dan zie je ook het verschil met de lol van bijvoorbeeld André van Duin.
MarthaMartha schreef:zoiets als ooit een dominee bij ons met pasen over de wachters van het graf:
de wachters renden als hazen.... paashazen....
dan zakt je mond eerst open **hoor ik het goed?** en vervolgens schiet je in de lach....
jakobmarin schreef:gezonde humor mag/moet zeker een onderdeel zijn van de prediking. Humor is toch ook door God gegeven? Lijkt me wel.
Met humor kun je soms meer zeggen dan met ernst, en komt het nog beter over en raakt het je dieper.
Het moet inderdaad geen conference worden, want schijnt ook wel te gebeuren...
Zo begon een spreker eens zijn lezing: 'de juf op op de zondagschool zei 's morgens tegen de kinderen: we beginnen met het bijbelverhaal, een daarna gaan we wat leuks doen'.'.....