Psalmen zingen...

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

mayflower schreef:Dan hoop dat je toch eens elders kunt luisteren ook naar de psalmen (acapella) gezangen:

http://www.shallwesingasongforyou.co.uk/?p=145

http://www.psalms.4t.com/page2.html
Het blijft voor mij onbegrijpelijk, die strijd tegen de instrumenten.

Want terwijl men zich met hand en tand verzet tegen het gebruik van instrumenten omdat dat in de Schrift niet geboden wordt, zingt men wel berijmde psalmen op negentiende-eeuwse melodieën. Waar lees ik dan dat de psalmen berijmd moeten worden? En waarom op deze typisch Engels/Schots/Amerikaanse Johan de Heer-achtige tunes?

Voor onze Hollandse gemeentezang zijn ongetwijfeld geen rechtstreekse aanwijzingen in de Schrift te vinden dat het zó moet. Oké, dat zal best. Maar het hoort helemaal bij ons, het functioneert, en we prijzen onze God. Op onze manier. Op het zendingsveld in Nigeria trommelen ze, wij orgelen erbij. Looft de Heere!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: Voor onze Hollandse gemeentezang zijn ongetwijfeld geen rechtstreekse aanwijzingen in de Schrift te vinden dat het zó moet. Oké, dat zal best. Maar het hoort helemaal bij ons, het functioneert, en we prijzen onze God. Op onze manier. Op het zendingsveld in Nigeria trommelen ze, wij orgelen erbij. Looft de Heere!
Ja, dat vind ik ook. Het is toch allemaal cultuurgebonden.
Dat neemt niet weg dat je best eens oog kunt hebben voor andere culturen. Zolang het maar geen gebod of regel wordt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marco schreef:...dat orgel moet je met een korrel zout nemen...
:?
Natuurlijk.
Ja. Want het orgel bestond in die tijd nog helemaal niet, nog iets dat er ook maar enigszins op leek. Wat er nog het meest op lijkt is de fluit, deze vertaling kiezen bij alle bijbelvertalingen in de wetenschap dat het eerste instrument dat een beetje op een orgel leek pas van 2 eeuwen voor Christus dateert en toen nog niet eens "orgel" heette maar hydraulis... die werkte nog op waterdruk. 4 eeuwen later kwam er pas een Orgel op luchtdruk die ook werkelijk orgel genoemd wordt (organum pneumaticum).

In ieder geval heeft David het in Psalm 150 nooit over een orgel gehad want die bestond niet. Dat twee vertalingen het wel zo hebben genoemd is nou niet echt heel getrouw :) op zich overigens geen probleem, we mogen God met allerlei instrumenten loven, ook instrumenten die er in Davids tijd niet waren. Maar laten we dan wel consequent zijn en andere instrumenten na Davids tijd ook toevoegen.

En nee, ik ben niet anti-orgel, integendeel. Mochten mensen dat nav dit stukje denken, ik ben een groot orgelfan. Maar we moeten wel objectief blijven :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Hendrikus schreef:[Voor onze Hollandse gemeentezang zijn ongetwijfeld geen rechtstreekse aanwijzingen in de Schrift te vinden dat het zó moet. Oké, dat zal best. Maar het hoort helemaal bij ons, het functioneert, en we prijzen onze God. Op onze manier. Op het zendingsveld in Nigeria trommelen ze, wij orgelen erbij. Looft de Heere!
Volgens de eerste eeuwen na Christus t/m 15e eeuw gebruikte men bewust geen muziek instrumenten zoals de orgel, dus om dit alleen cultureel geboden te zien klopt niet. En toen deze helaas in opkomst kwam was er al vanuit de RKK behoorlijke veel verzet. En de hervormers en puriteinen waren zeer overtuigd om de orgel uit de kerken te halen. Ik snap daarom ook niet dat vele die zo voor het gebruik van de orgel strijden, wel een enorme moeite hebben aan het gebruik van drum en gitaar in de gemeente, vind men de orgel soms eerbiediger ?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

mayflower schreef:Ik snap daarom ook niet dat vele die zo voor het gebruik van de orgel strijden, wel een enorme moeite hebben aan het gebruik van drum en gitaar in de gemeente, vind men de orgel soms eerbiediger ?
(Bijna) alles is eerbiedig te gebruiken, maar niet alles past binnen een bepaalde (sub)cultuur.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:
mayflower schreef:Ik snap daarom ook niet dat vele die zo voor het gebruik van de orgel strijden, wel een enorme moeite hebben aan het gebruik van drum en gitaar in de gemeente, vind men de orgel soms eerbiediger ?
(Bijna) alles is eerbiedig te gebruiken, maar niet alles past binnen een bepaalde (sub)cultuur.
En daarbij komt dan het argument dat al vaker naar voren is gebracht hier: het orgel is als éénmansorkest gewoon heel praktisch als het erom gaat, enkele honderden of zelfs een paar duizend mensen enigszins ordelijk te laten zingen. En dát is de praktijk bij ons. In een huisgemeente kan het ook heel goed een gitaar zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
wim schreef:
mayflower schreef:Ik snap daarom ook niet dat vele die zo voor het gebruik van de orgel strijden, wel een enorme moeite hebben aan het gebruik van drum en gitaar in de gemeente, vind men de orgel soms eerbiediger ?
(Bijna) alles is eerbiedig te gebruiken, maar niet alles past binnen een bepaalde (sub)cultuur.
En daarbij komt dan het argument dat al vaker naar voren is gebracht hier: het orgel is als éénmansorkest gewoon heel praktisch als het erom gaat, enkele honderden of zelfs een paar duizend mensen enigszins ordelijk te laten zingen. En dát is de praktijk bij ons. In een huisgemeente kan het ook heel goed een gitaar zijn.
Ach het ligt er ook wel aan wat je gewend bent... Een orgel is inderdaad prima. Maar ook in een grote gemeente kan je met een bandje heel goed begeleiden hoor... En nog mooier, orgel en band tezamen!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
mayflower schreef:Het volgende klinkt voor mij veel beter dan al de hedendaagse opwekkingsliederen en de kerkorgel muziek:
http://www.indianoakspbc.org/hymns.htm
Pff nee, dat klinkt als de wekelijkse repetitie van de Chr. Gem. Zangvereeniging Looft den Heere der Ger. Gem. in Zwartebroek-Zuid...
Nou, ik heb het beluisterd. Het valt me erg mee. Ik denk dat je het niveau van een gemiddelde ger.gem. zangvereniging te hoog inschat. :?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Bert Mulder schreef:Zo zingen wij:

http://www.rsglh.org/realaudio_psalters.htm
Aandoenlijk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik zal eens een audio-fragment van hoe wij zingen knippen. Niet schrikken van de snelheid he ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Ik zal eens een audio-fragment van hoe wij zingen knippen. Niet schrikken van de snelheid he ;)
echte vrijgo's zingen altijd snel :mrgreen:
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Marnix schreef:Ik zal eens een audio-fragment van hoe wij zingen knippen. Niet schrikken van de snelheid he ;)
doe maar voorzichtg jij
voordat je het weet..... :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Haha, nou als dat al niet meer kan :D

Hier kan je het fragment luisteren:

http://boomp3.com/m/8c4073712585

Het is Psalm 100. Het was wel grappig, hij wordt in 3 verschillende melodieen gezongen. Dat werd niet aangekondigd, stond wel op de "Overkoepelend" maar daar had ik niet op gekeken. We waren al halverwege de eerste regel van het derde vers toen ik opeens dacht: heej, de melodie is anders. Dus de organist begeleidde het erg goed :D Of we zingen echt te snel :D

Oh ja, je hoort de dominee wel duidelijk meezingen, daar moet je niet op letten... ze moeten daar nog eens wat op verzinnen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Marnix schreef:Hier kan je het fragment luisteren:

http://boomp3.com/m/8c4073712585
Echt overdreven snel vind ik het niet. Wel kan er wat meer rust uitgaan van het orgelspel. Het klinkt in mijn oren soms wat gehaast en rusteloos waardoor het sneller lijkt dan het is.
Plaats reactie