Verbond opgericht met wie...

eenzijdig genadeverbond

verbond alleen met ware gelovigen/wedergeborenen
8
21%
verbond alleen met uitverkorenen
12
31%
verbond met kerkmensen, ongeacht wat ze ervan vinden of er mee doen.
19
49%

Totaal aantal stemmen: 39

cosmo

Bericht door cosmo »

aritha schreef:
Met wie verbond opgericht?
Het is een verdrag tussen de Vader en de Zoon, als Hoofd van de uitverkorenen.
Het is voor het eerst dat ik hoor dat God een verbond met Jezus heeft gesloten.
jmpavo

Bericht door jmpavo »

aritha schreef:Met wie verbond opgericht?
De bediening van dit verbond is in de handen van Christus gelegd. hij bedient dit verbond vooral in de prediking van het Evangelie.
Dit hoor ik niet voor het eerst, maar ik denk om verschillende redenen dat het niet bijbels is, Aritha.
1. Nergens staat dit expliciet in de Schrift.
2. Wat wél expliciet in de Schrift staat, wordt hiermee volledig genegeerd, nl. dat de Heere vele keren zegt, dat Hij een verbond met Abraham (Gen. 17:7, etc.) en met Israël heeft gemaakt (Ex. 34:27, Deut. 31:16, Jer. 34:13, etc.)
3. Als het zo is, wat je zegt, is verbondsbreuk en verbondsvloek, en -wraak niet mogelijk, terwijl de Bijbel daar wel meerdere keren over spreekt (Gen. 17:14, Jer. 11:10, etc.). Zie mijn vorige posting over dit onderwerp.
Neem de tijd eens om Deut. 29:10-15 te lezen. Dat zegt ook iets belangrijks over met wie het verbond gemaakt wordt (zelfs met hem die er niet is!).

Houd je aan wat God Zelf hierover zegt, en niet aan wat mensen allemaal beweren.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
aritha

Bericht door aritha »

Rutherford, Owen, Charnock, Flavel: Het verbond der verlossing is van eeuwigheid gemaakt met Christus als het Hoofd van de uitverkorenen. Het verbond der genade wordt in Christus opgericht met zondaren in de tijd.
refo

Bericht door refo »

aritha schreef:Rutherford, Owen, Charnock, Flavel: Het verbond der verlossing is van eeuwigheid gemaakt met Christus als het Hoofd van de uitverkorenen. Het verbond der genade wordt in Christus opgericht met zondaren in de tijd.
Misschien een beetje verrassend: Christus is Middelaar van het genadeverbond. Hoofd van het verbond wordt Hij nergens genoemd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
aritha

Bericht door aritha »

refo schreef:
aritha schreef:Rutherford, Owen, Charnock, Flavel: Het verbond der verlossing is van eeuwigheid gemaakt met Christus als het Hoofd van de uitverkorenen. Het verbond der genade wordt in Christus opgericht met zondaren in de tijd.
Misschien een beetje verrassend: Christus is Middelaar van het genadeverbond. Hoofd van het verbond wordt Hij nergens genoemd.
Tja...ik vond het bij Robert Rollock.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

cosmo schreef:
aritha schreef:
Heb jij Psalm 2 nog nooit gehoord?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

cosmo schreef:
refo schreef:
Waar staat dat? En wie bepaalt dan wie bij die gemeenschap hoort?
Dat laatste is een niet relevante vraag in mijn ogen. De vraag is namelijk met wie het verbond is opgericht. Dat is in ieder geval niet met de kerk.

Ik zal even uitzoeken op welke bijbelpassages is precies doel, dat weet ik niet uit mijn hoofd.
De gelovigen zijn zaad van Abraham. Het verbond is opgericht met Abraham en zijn zaad.
En de heidenen zijn ingelijfd bij de olijfboom Israël. Dus zit de kerk in het verbond.
jmpavo

Bericht door jmpavo »

refo schreef:
Mee eens, Refo.

Al die namen die jij noemt, Aritha, zijn zonder uitzonderingen mensen van wie je veel kunt leren. Sinds deze mensen is er echter helaas veel gepasseerd in de kerkgeschiedenis: twisten en ruzies over twee- of drie verbondenleer, bijv. (dat is historisch een belangrijk verschil tussen de CGK en de GG).
En zodra theologisch reflecteren leidt tot kerkelijke ruzies, is er maar één oplossing en dat is: terug naar de Schrift.

De hele verbondendiscussie is een bewijs van het feit dat, naarmate je je verder van het woordgebruik in de Schrift verwijdert, er meer discussie, verwarring en meningverschil ontstaat.
~~ "Read the Bible for application, not merely for information" ~~ (Donald S. Whitney)

~~ Heb je opmerkingen bij / kritiek op / vragen over de HSV, geef ze door op: http://www.herzienestatenvertaling.nl/contact.htm ~~
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

aritha schreef:
Toeschouwer schreef:
memento schreef:In de nieuwe bedeling is het verbond opgericht met de kerk, en staat open voor iedereen (die zich bij de kerk (= gemeenschap der heiligen) aansluit en zich laat dopen).

Kun jij me een bijbels bewijs tonen dat in de nieuwe bedeling het verbond is opgericht met de kerk?
Het is een belangrijk gegeven dat het heil dat aan Abraham beloofd wordt, hetzelfde heil is als waar het N.T van getuigt. (Gal 3:16-18).
De Heere gaat met zondaren in het O.T op dezelfde manier een relatie aan als met zondaren in het N.T.
Het valt op dat in Rom 4 en Gal 3 het verbond met Abraham wordt genoemd in relatie met het verzoenend werk van Christus, om dezelfde Cristus, om dezelfde God, en dus om hetzelfde verbond ( Ef 2: 12, 13)
Christenen uit Joden en christenen uit heidenen zijn samen kinderen van de éne vader der gelovigenen ( Rom 4:11, Ef 2: 14)
De kerk van het N.T is niet in plaats gekomen van Israel onder het oude verbond.
Paulus laat in Romeinen 11 zien dat de kerk niet in plaats van Israel gekomen is, maar toegevoegd is in het verbond met Abraham.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Verbond en testament is in de grondtaal hetzelfde woord, de aard van de relatie tussen het oude en het nieuwe testament heeft dan ook alles te maken met de verschillende verbonden die in de Schrift vermeld worden:

Omdat de Verlosser naar zijn mensheid uit het geslacht van Abraham geboren moest worden heeft het zgn. genadeverbond eeuwenlang zijn bedding in het verbond met Abraham gehad. Deze verbonden hebben dan ook vele beloften met elkaar gemeen en vielen toen praktisch samen. De Jood is van nature een kind van het verbond met Abraham (Hand.3:25), maar heeft zonder het geloof van Abraham nog geen deel aan de belofte van het Evangelie dat God tevoren aan Abraham verkondigd en op Christus bevestigd heeft (Gal.3:8)

Het is dit Evangelie en niet het verbond met Abraham dat na de dood van Christus tot alle volken is uitgebreid. Gedurende de tijd van Israëls verharding vergadert de Heere door de prediking van het Evangelie en het getuigenis van de Heilige Geest Zijn gemeente uit joden en heidenen, terwijl Zijn verbond met Abraham buiten de kerk om gewoon doorloopt. Daarom heeft Hij de eeuwen door het land voor het volk en het volk voor het land bewaard.
Maar al is de geboorte van de Messias vervulling van de belofte aan Abraham, dat neemt niet weg dat Gods verbond met Abraham specificaties kent die nooit op de kerk zijn over gegaan. Want als God Zijn beloften vervult en Israël herstelt gaat dit volk niet naar de hemel, maar zij zullen wonen in het land dat Hij hun vaderen gegeven heeft Ezech 36:
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.

Deze beloften hebben dus betrekking op het land Kanaän, de stad Jeruzalem, de troon van David en de tempeldienst zie o.a. Jer.3:16, 17; 33:15-26. Het komt bij de profeten zelfs niet op om land en volk van elkaar te scheiden. De zaligheid is uit de Joden (Joh.4:22)omdat de Zaligmaker uit de joden is, maar de uit deze Zaligmaker geboren Gemeente is wel het nieuwtestamentische volk van God, maar niet de nieuwtestamentische voortzetting van het historische Israël.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Verbond en testament is in de grondtaal hetzelfde woord, de aard van de relatie tussen het oude en het nieuwe testament heeft dan ook alles te maken met de verschillende verbonden die in de Schrift vermeld worden:

Omdat de Verlosser naar zijn mensheid uit het geslacht van Abraham geboren moest worden heeft het zgn. genadeverbond eeuwenlang zijn bedding in het verbond met Abraham gehad. Deze verbonden hebben dan ook vele beloften met elkaar gemeen en vielen toen praktisch samen. De Jood is van nature een kind van het verbond met Abraham (Hand.3:25), maar heeft zonder het geloof van Abraham nog geen deel aan de belofte van het Evangelie dat God tevoren aan Abraham verkondigd en op Christus bevestigd heeft (Gal.3:8)

Het is dit Evangelie en niet het verbond met Abraham dat na de dood van Christus tot alle volken is uitgebreid. Gedurende de tijd van Israëls verharding vergadert de Heere door de prediking van het Evangelie en het getuigenis van de Heilige Geest Zijn gemeente uit joden en heidenen, terwijl Zijn verbond met Abraham buiten de kerk om gewoon doorloopt. Daarom heeft Hij de eeuwen door het land voor het volk en het volk voor het land bewaard.
Maar al is de geboorte van de Messias vervulling van de belofte aan Abraham, dat neemt niet weg dat Gods verbond met Abraham specificaties kent die nooit op de kerk zijn over gegaan. Want als God Zijn beloften vervult en Israël herstelt gaat dit volk niet naar de hemel, maar zij zullen wonen in het land dat Hij hun vaderen gegeven heeft Ezech 36:
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.

Deze beloften hebben dus betrekking op het land Kanaän, de stad Jeruzalem, de troon van David en de tempeldienst zie o.a. Jer.3:16, 17; 33:15-26. Het komt bij de profeten zelfs niet op om land en volk van elkaar te scheiden. De zaligheid is uit de Joden (Joh.4:22)omdat de Zaligmaker uit de joden is, maar de uit deze Zaligmaker geboren Gemeente is wel het nieuwtestamentische volk van God, maar niet de nieuwtestamentische voortzetting van het historische Israël.
Er is één heil voor jood en heiden. De OT profetieën vinden hun vervulling in de komst van Christus en straks bij de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Er is één olijfboom, één verbond, één heil, één Zaligmaker.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Voor degenen die engels kunnen lezen:

http://www.prca.org/prtj/apr98.html#CovenantOfGrace

En Christus is wel degelijk het Hoofd der Kerk, en het Hoofd van het Genade verbond. Zo zijn alle uitverkorenen in Christus besloten. Zo spreekt de Schrift over Abraham's Zaad in het eenvoud, zoals ook Paulus aanhaalt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:En Christus is wel degelijk het Hoofd der Kerk, en het Hoofd van het Genade verbond. Zo zijn alle uitverkorenen in Christus besloten. Zo spreekt de Schrift over Abraham's Zaad in het eenvoud, zoals ook Paulus aanhaalt.
Klopt. Er zijn tal van Bijbelse bewijzen voor.
Ik noemde zomaar Psalm 2, maar je kan ook 1 Korinthe 11, Efeze 5, etc noemen.

Die en soortelijke teksten heb ik al vaker aan Refo gegeven toen hij probeerde te loochenen, dat Christus het Hoofd van het genadeverbond is.
Dus zo "verrassend" was zijn quote niet; ik viel in ieder geval niet van mij stoel van verbazing.
Gian

Bericht door Gian »

Toeschouwer schreef:Verbond en testament is in de grondtaal hetzelfde woord, de aard van de relatie tussen het oude en het nieuwe testament heeft dan ook alles te maken met de verschillende verbonden die in de Schrift vermeld worden:

Als het OT spreekt over het natuurlijke zaad van Abraham, en het NT over het geestelijke zaad van Abraham, waarom zou ik het verbond dan niet geestelijk toe mogen passen op al Gods kinderen in de huidige bedeling?
Het verbond is in het NT uitgegaan over de hele wereld, maar daarmede wel gespecificeerd voor God kinderen, terwijl dat vroeger voor alle joden was.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:
cosmo schreef:
aritha schreef:
Heb jij Psalm 2 nog nooit gehoord?
En welk verbond sloot God dan met Abraham en zijn zaad?
Jij leert dus ook 3 verbonden? :wink:
Plaats reactie