De andere kant is een niet minder groot gevaar. Ik geloof dat het Luther was die zei: het maakt de duivel niet uti aan welke kant je in de sloot valt, áls je maar in de sloot valt.Anti-quoq schreef:De Evangelische beweging is een groot gevaar, niet zozeer om de mensen, maar om de wijze van geloof belijden en beleven.
Dat denken dringt ook de GG binnen (evenals in alle andere kerkverbanden).
De Saambinder is een kerkelijk gebonden blad. Het is dus logisch dat er geen pleidooi in zal staan voor meer evangelische trekken binnen geloofsbelijden en geloofsbeleven in de GG.
Deze hele discussie heeft zeer evangelische trekken: emotie, niet te moeilijk doen, het staat er toch?, onwelgevallige denken wil ik niet horen, etc.
Door eenzijdig te waarschuwen tegen de sloot aan de linkerkant, drijf je duizenden zielen richting sloot aan de rechterkant.
Ik denk dat niemand van ons een artikel verwacht waarin de Saaminbder haar lezers hartelijk oproept om de EO-jongerendag te gaan bezoeken, te gaan klappen tijdens de kerkdienst en om een drumstel in het zalencentrum van de kerk te zetten. Niemand van ons neemt het een gereformeerd blad kwalijk als het de gereformeerde wortels odnerstreept. Het gaat echter om da manierwaarop dat gebeurt. Wat wij nodig hebben, is eerlijke voorlichting.
Een poosje terug discussieerden we hier over een vergelijkbare situatie: de kerkenraad van Terwolde stuurde een brief rond waarin zijj waarschuwde tegen de Jijdaar-avonden. Dat is op zichzelf haar goed recht. Maar er werden alleen suggestieve opmerkingen gemaakt en retorische vragen gesteld. Geen enkel onderbouwd argument heb ik erin gelezen. Het ademde alleen de sfeer van: ziet u nu zelf ook niet hoe gevaarlijk het is? Zoiets verwerp ik met alle kracht die in mij is. Daarmee kom je heel erg dicht bij de zonde tegen het negende gebod. En als een misstand met een zonde bestreden moet worden, nou, dan weet ik zo net nog niet waar we beter mee af zijn. Als Gods koninkrijk met intriges gebouwd of bewaard wordt, geloof ik vast en zeker dat we aan een vekeerd koninkrijk bezig zijn.