Televisie bezit

Ja ik bezit televisie

Peiling eindigde op 27 okt 2007, 18:35

ja
27
39%
nee
43
61%

Totaal aantal stemmen: 70

cosmo

Bericht door cosmo »

Kees schreef:Ik begrijp je reactie heel goed hoor en misschien ben ik er wel te fel in.
Ik vind je niet fel, maar het is wel zo eerlijk als je reageert op mijn gehele schrijven en je niet concentreert op een gedeelte ervan.
Ben je niet bang dat die kennis alleen in je hoofd zit?
Kennis zit per definitie in het hoofd.
En ik zeg niet dat je je niet mag vermaken, integendeel, maar zou de tv een juist middel daarvoor zijn?
Een televisie is niet het middel, maar een middel. Ik erken dat er veel onzinnige programma's worden uitgezonden, maar daar hoef je niet naar te kijken. Ik ben van mening dat een mens prima in staat is om, op grond van wat dan ook, kaders te stellen. Dus ook een kader voor wat betreft het gebruik van de televisie.
Kees

Bericht door Kees »

Je begrijp me niet helemaal.
Laat ik het zo zeggen dan, doorleef je die kennis ook?
Die kennis die jij bedoelt is denk ik meer 'wetenschap'. Maar met kennis van God hebben bedoel ik wat anders. Degene die het wat beter kan uitleggen mag zijn gang gaan, ik weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Dat de mens zelf prima in staat is om kaders te stellen in tv gebruik? Ja precies zoals het hem uitkomt.
En ik wilde eigenlijk nog meer schrijven maar ben bang dat het verkeerd opgevat gaat worden. Laat ik het zo zeggen dat ik hoop dat je de dingen eens met 'geopende' ogen mag gaan zien.
Alles positief bedoeld he uiteraard :D
Christiaan

Bericht door Christiaan »

JolandaOudshoorn schreef:Wat mij opvalt is dat er heel veel tegenstellingen worden gecreeert die er niet hoeven te zijn. Bijv, tv kijken = ongezellig. puur vermaak, staat lezen in de weg, verhindert een goed gesperk enz.
Volgens mij kan je ipv tv kijken daar een heleboel andere dingen voor in de plaats zetten. computeren, werk, verenigingsleven...
Ik vind het een goede gedachten om te leven alsof Jezus altijd over je schouder meekijkt (en in feite is dat ook zo) maar dat geldt op alle terreinen van het leven. Als ik humeurig ben en onredelijk uitval tegen mijn kinderen, dan heb ik liever ook niet dat Jezus meekijkt. En als ik een sappig nieuwtje hoor van de buurvouw en doorvertel, zou ik ook wel willen dat Hij Zijn oren dicht houdt.
Kortom, ik geef toe, aan tv kijken zitten gevaren, maar geen grotere gevaren dan andere dingen in het leven. Gisteren hadden we het met de kinderen op de kinderclub over afgoden, wat kan een afgod zijn. Toen kwamen ook zij erachter dat de meest "gewone" dingen dat kunnen zijn. (school, werk, geld, macht. computer etc.)
Van harte mee-eens, beste Jolanda.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Andreas

Bericht door Andreas »

cosmo schreef:
Worden er nog boeken gelezen.
De veronderstelling dat tv-bezit zou leiden tot het ophouden met lezen begrijp ik niet. Een nogal ongenuanceerde stelling zelfs.
Tja, dat begrijp ik ook niet - ik heb ook tv - maar de hoeveelheid boeken die in mijn huis geherbergd worden zal menige niet-tv-bezittende-en-boeken-lezende-refo van gaan likkebaarden. En ja, ze worden ook gelezen. Ze hebben zelfs een eigen kamer. Ja, de bibliotheek :). Dus dat tv gebruik zou leiden tot minder boeken lezen is een fabeltje.
wim

Bericht door wim »

Kees schreef:.
Dat de mens zelf prima in staat is om kaders te stellen in tv gebruik? Ja precies zoals het hem uitkomt.
Doe nou niet net of dat iets is dat alleen geldt voor tv-gebruik..
Als je consequent wil zijn hierin, moet je het klooster in. En dan nog neem je je eigen hart mee.
cosmo

Bericht door cosmo »

Kees schreef: Laat ik het zo zeggen dan, doorleef je die kennis ook?
Het begrip doorleven van kennis is voor mij een onduidelijke term. Indien je bedoelt of ik deze kennis tracht toe te passen in mijn leven, dan is mijn antwoord een volmondig ja.
Op grond van bijbelse waarden is heel goed een kader te stellen, ook voor wat betreft het gebruik van een televisie.
En ik wilde eigenlijk nog meer schrijven maar ben bang dat het verkeerd opgevat gaat worden.
Indien je het aan mij persoonlijk schrijft, hoef je wat mij betreft niet bang te zijn dat het verkeerd word opgevat. Indien ik je niet begrijp zal ik je vragen het nader toe te lichten.
Laat ik het zo zeggen dat ik hoop dat je de dingen eens met 'geopende' ogen mag gaan zien.
Je veronderstelt dat ik nu mijn ogen gesloten heb en dat ik met ontsloten ogen geen televisie zou hebben c.q. daar naar zou kijken?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oke....er worden nu dus net zoveel boeken gelezen als vroeger toen er nog geen tv was? Nou dat denk ik dus niet he.
Begrijp me niet verkeerd...ik heb niets tegen tvbezit hoor, maar als ik in de huiskamer kijk 's avonds als ik voorbij kom, dan zitten mensen apatisch voor die tv.

Ik merk het aan de kinderen op de school waar ik werk. De leesprestaties zijn duidelijk minder, omdat er meer tv gekeken wordt en filmpjes.

De tv is een hele mooie ontwikkeling....alleen jammer dat er zoveel troep over komt.

Er is niets tegen vermaak, maar meer de vraag...waar vermaak je je mee. Met welk programma? Al die shows....je wordt er niets wijzer van. Informatieve programma's kunnen heel boeiend en leerzaam zijn, maar hoe vaak word je daar ineens geconfronteerd met miljoenen jaren geleden....enz...

Stiekem neemt de tv toch meer tijd in beslag, want het is makkelijk....we kunnen gewoon kijken...hoeven niet zelf te denken....
Als kinderen vervelend zijn dan zet je gewoon even een dvd aan.
Hoe vaak gaat dat zo in gezinnen?
Ik zie het tenminste in de praktijk......helaas ook in onze gezindte.

Het kwaad zit inderdaad in ons hart, zeker weten, maar kunnen we de verleiding weerstaan en de knop uitzetten of juist niet die site bezoeken?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Marnix

Bericht door Marnix »

jakobmarin schreef:Geen televisie

-“Wat?? Hebt u geen televisie?”
-“Néé, ik heb geen televisie.”
-“Maar, ik bedoel zo’n kastje waar bewegende beelden over verschijnen, hé?”
-“Já, dat bedoel ik ook.”
-“En die heeft u niet?”
-“Die heb ik niet, nee.”
-“Tjonge, ik wist niet dat er nog mensen waren die géén televisie hadden.”
-“Ja, zo ziet u maar weer.”
-“Maar, u wilt toch niet beweren, dat u, zo’n ontwikkeld man, geen televisie in huis hebt.”
-“Ja, dat wil ik wél beweren.”
-“Maar hoe houdt u dan bijvoorbeeld het nieuws bij?”
-“Ik lees kranten.”
-“En hebt u wel een computer?”
-“Ja ik heb wel een computer. Ik wérk zelfs in de computers.”
-“U wérkt er zelfs in?”
-“Ja, dat doe ik.”
-“Dus wel een computer en geen televisie?”
-“Wel een computer en geen televisie, dat heeft u helemaal goed.”
-“Maar bekijkt u wel eens een film?”
-“Ja, soms doe ik dat wel eens, ja. Maar liever pak ik een boek.”
-“En uw kinderen dan, kijken die ook nooit TV?”
-“Dat heeft u helemaal goed, die kijken nagenoeg nooit TV.”
-“Nagenoeg….?”
-“Soms kijken wij TV als wij op vakantie zijn.”
-“Op vakantie…?”
-“In zo’n huisje staat meestal een TV en daar kijken wij dan de hele week naar.”
-“De héle week?”
-“Ja, vaak wel, ja.”
-“En als u dan weer thuis komt, dan kijkt u helemáál niet meer.”
-“Inderdaad.”
-“Maar waaróm hebt u dan geen TV?”
-“Waarom hebt u wél een TV?”
-“Ja, wél een TV, wél een TV? Iedereen heeft toch een TV.”
-“U hebt net gehoord, van niet.”
-“Ja, maar de mééste toch wel.”
-“Dat zal best, maar ík niet.”
-“Maar hébt u dan iets tegen een televisie dan?”
-“Nee hoor, ik heb niets tegen een televisie, ’t is een mooi brokje techniek.”
-“Maar u hebt toch wel een reden, waaróm u geen TV heeft?”
-“Die heb ik zeker.”
-“En die luidt?”
-“Ik wil geen TV, omdat ik er geen behoefte aan heb om iedere avond je tijd te verdoen achter zo stom kastje, waar vaak niets anders dan stompzinnige onzin, nodeloze bloederigheden en andere kwalijke beelden over verschijnen.”
-“Zo, zo, u komt nogal door hoor.”
-“Nee, zo ís het.”
-“Maar het heeft niet te maken met uw kerk ofzo?”
-“Niet in de eerste plaats.”
-“Maar vindt u het niet leuk, om es een keer een lachfilm te bekijken, ofzo?”
-“Oh, ik zou wel mee lachen hoor, en hard ook.”
-“Maar tóch neemt u geen televisie?”
-“Nee, tóch neem ik geen televisie. Hoe kun je nu genieten als er iemand in mekaar getrimd wordt?”
-“Ja, maar da’s niet écht.”
-“Waarom kijkt u er dan naar, als het niet echt is?”
-“Sorry meneer, maar ik begrijp u niet, dat u zonder TV kan. Ik, in mijn plaats, zou er niet aan moeten dénken zonder TV te zijn. Wat is er nou heerlijker om een avondje erachter te hangen en kijken naar een goeie film? Nee, pakt u maar lekker een boek, ik doe het wel met mijn teeveetje. De groeten hoor.”

En zo verloopt dan een gesprek met iemand die wél een TV heeft. Ík heb er geen en ik wíl er ook geen. Niet dat ik er niet graag naar kijk hoor. Want als wij dus inderdaad op vakantie zijn, hangen wij ’s avonds de hele week achter dat ding, kijken naar alles wat leuk vinden, zappen als echte Tv-kijkers, alsof wij het al jaren doen.

Soms bekruipt het gevoel me dat ik bést zo’n ding in huis zou willen hebben. Voor ’t nieuws enzo. Écht, meer zou ik niet kijken. Ik ben zélf baas over die knop. En trouwens het kwaad zit in mij, niet in zo’n ding. En hij is allang achterhaald, want een computer hebben wij allemaal wél. En daar kun je toch óók DVD-s op draaien? Nou, wat voor verschil zit er dan nog in? Bedenk inderdaad eens één reden waarom wij nou geen TV zouden nemen? ‘k Zou er geen weten.
Dus tóch nog maar es een keertje langsgaan bij die audio-video winkel op de hoek.

Maar als wij dan weer zo’n weekje vakantie achter de rug hebben, ben ik dat gevoel hélemaal kwijt en ben ik weer blij, verschrikkelijk blij dat wíj er geen hebben.

“Sorry meneer, maar ik begrijp ú niet, dat u zonder boeken kan. Ik, in mijn plaats, zou er niet aan moeten dénken geen boeken te hebben. Wat is er nou heerlijker om een avondje achter een boek te hangen en het lezen van een mooi verhaal? Nee, hangt u maar lekker achter uw
TV, ik doe het wel met mijn boekje. De groeten hoor.”

JM (had ik nog ergens staan :wink: )
Hehe. Ik kan het me voorstellen. Maar is het niet zo dat omdat het bijzonder is, er veel wordt gekeken in de vakantie.... en je daarom dus blij bent als je terug komt van vakantie? Als ik op vakantie een sauna in mijn huisje heb ga ik er ook elke dag in omdat ik het zo bijzonder vind, terwijl als ik standaard zo'n ding zou hebben, ik dat veel minder vaak zou doen. :)

Wel een leuk stukje hoor... ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Kees schreef:Je begrijp me niet helemaal.
Die kennis die jij bedoelt is denk ik meer 'wetenschap'. Maar met kennis van God hebben bedoel ik wat anders. Degene die het wat beter kan uitleggen mag zijn gang gaan, ik weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen.
En ik wilde eigenlijk nog meer schrijven maar ben bang dat het verkeerd opgevat gaat worden. Laat ik het zo zeggen dat ik hoop dat je de dingen eens met 'geopende' ogen mag gaan zien.
Drink je wel eens alcohol? Ben je in staat kaders te stellen in hoeveel je drinkt? Ja? Waarom kan dat met een tv dan niet? Als je als christen in zulke kleine dingen al niet betrouwbaar bent, hoe zal dat dan in grote dingen zijn...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Marnix schreef:
Drink je wel eens alcohol? Ben je in staat kaders te stellen in hoeveel je drinkt? Ja? Waarom kan dat met een tv dan niet? Als je als christen in zulke kleine dingen al niet betrouwbaar bent, hoe zal dat dan in grote dingen zijn...
De een kan gemakkelijk van alcohol afblijven, maar niet van de TV of Internet. Bij iemand anders is het weer andersom.
Een ieder heeft zijn eigen specifieke verleiding(en) waartegen gestreden moet worden.

Ik heb zelf geen moeite om alcohol en drugs niet te consumeren, maar wel met roken...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marnix

Bericht door Marnix »

jakobmarin schreef:
Marnix schreef:
De een kan gemakkelijk van alcohol afblijven, maar niet van de TV of Internet. Bij iemand anders is het weer andersom.
Een ieder heeft zijn eigen specifieke verleiding(en) waartegen gestreden moet worden.

Ik heb zelf geen moeite om alcohol en drugs niet te consumeren, maar wel met roken...
Precies, helemaal mee eens. Ik zeg ook niet dat iedereen verantwoordelijk met alcohol kan omgaan... of met de tv. Waar het mij om ging is dat het "de mens is slecht en kan niet goed omgaan met de tv" een slecht argument is. Er zijn genoeg mensen die dat wel kunnen. Net als bij bijv. alcohol. Het is onzinnig om er een algemeen argument van te maken dat voor iedereen zou gelden.
Gert10

Bericht door Gert10 »

Jakobmarin schreef:
Waar het mij om ging is dat het "de mens is slecht en kan niet goed omgaan met de tv" een slecht argument is.

Is dit in jou ogen een slecht argument óf kan je er niet mee instemmen dat het een bijbelsgegeven is dat de mens slecht is?
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
Kees

Bericht door Kees »

Volkomen met Gert eens.
Mensen denken al gauw dat ze kaders kunnen stellen.
De Bijbel staat er inderdaad vol van dat de mens tot alle kwaad geneigd is en tot niks goeds in staat. Misschien toch een gebrek aan echte zelfkennis?
Ben wel eens bang dat veel mensen nog te veel in eigen kracht rondlopen. Maarja, dat wil de mens niet horen van nature, die kan alles zelf wel bepalen wat goed en kwaad is en welke kaders hij kan stellen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kees schreef:Volkomen met Gert eens.
De Bijbel staat er inderdaad vol van dat de mens tot alle kwaad geneigd is en tot niks goeds in staat. Misschien toch een gebrek aan echte zelfkennis?
Ben wel eens bang dat veel mensen nog te veel in eigen kracht rondlopen. Maarja, dat wil de mens niet horen van nature, die kan alles zelf wel bepalen wat goed en kwaad is en welke kaders hij kan stellen.
Misschien komt het wat ongelukkig over, als ik zeg dat je zelf je kaders instelt. Maar (in ons geval wel) deze kaders stellen wij af op grond van Gods Woord en dat doen we ook in gebed en afhankelijkheid van Hem. Net zoals je al die andere beslissingen neemt (in het dagelijkse leven) Dat wil niet zeggen dat we het perfect op een rijtje hebben, dat ik nooit iets verkeerds kijk of in zonde val of een verkeerde beslissing neem. Maar vanuit bepaalde basisprincipes probeer je je leven richting te geven en die principes stellen we biddend en lezend vast.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gert10

Bericht door Gert10 »

Kees schreef:Volkomen met Gert eens.
Mijn oma zei eens: 'Als de spiegel van de wet je door de Heere is voorgehouden kan er maar heel weinig meer mee door' en ik geloof dat dat zo is. Nog zo'n uitspraak van haar: 'Door het smalle poortje naar de smalle weg past niets van de mens'. Ze juicht al jaren voor Gods Troon.
Plaats reactie