Geplaatst: 12 okt 2007, 13:06
Heel heel mooi stukje Gravo.
Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage Afgewezen.Afgewezen schreef:Ik vind de discussie tussen Kaw en Zonderling bijzonder verhelderend! In feite komt hierbij toch wel een heel belangrijke aap uit de aanbod-van-genade-mouw.
Ik sluit me overigens geheel bij Zonderling aan.
Geen dank.Kaw schreef:Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage Afgewezen.Afgewezen schreef:Ik vind de discussie tussen Kaw en Zonderling bijzonder verhelderend! In feite komt hierbij toch wel een heel belangrijke aap uit de aanbod-van-genade-mouw.
Ik sluit me overigens geheel bij Zonderling aan.
Niet om de doodsstaat, maar wel om iets anders, nl. vanwege de Geest die met het Woord meekomt.Kaw schreef:Ja, hallo... Zonderling zegt dat het aanbod van genade niet aangekomen kan worden om de doodsstaat.elbert schreef:Luisteren jullie expres zo slecht naar elkaar?
Dan is de doodsstaat toch geen belemmering? Is de verkondiging van het evangelie niet Jezus die als de koperen slang langs komt om mensen weer het leven te geven?elbert schreef:Niet om de doodsstaat, maar wel om iets anders, nl. vanwege de Geest die met het Woord meekomt.Kaw schreef:Ja, hallo... Zonderling zegt dat het aanbod van genade niet aangekomen kan worden om de doodsstaat.elbert schreef:Luisteren jullie expres zo slecht naar elkaar?
Christus komt tot ons in het gewaad van Zijn Woord/de Schrift, tenminste, zo zegt Calvijn het.
En als Christus tot ons komt, dan komt Hij tot ons in onze doodsstaat.
Het is te vergelijken met de verlamde man in Bethesda. Hij kon niet lopen vanwege zijn verlamming, maar hij kon wel lopen op het machtswoord van Jezus.
Lazarus kon niet opstaan uit het graf, maar 1 woord van Jezus wekte hem weer op.
Enzovoorts.
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods (Rom. 10:17)
Dat blijft overeind staan en is in geheel niet in tegenspraak van wat jij zegt.Kaw schreef:Ik zei al dat het aanbod wel aangenomen kan worden door de werking van de Heilige Geest die meekomt in de prediking van het onvoorwaardelijke evangelie.
En wat zei je hier dan???Kaw schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de doodstaat niet gepreekt moet worden in de vorm van een opheffingsclausule...Zonderling schreef:Zolang je beweert dat de doodstaat niet gepreekt moet worden omdat dit het aanbod opheft, zullen we het niet eens worden.
Daarop reageerde ik als volgt:Kaw schreef:Wat is dan een welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders? Wat zijn de voorwaarden om daarvan te zeggen dat dit in de praktijk is toegepast?
1. De dominee verkondigd het evangelie van Christus en Zijn lijden en sterven voor een ieder die geloofd.
1a. Zonder in bedekte termen te spreken.
1b. Zonder grenzen over de doelgroep aan te geven, ook niet voorin of verderop in de preek.
2. De dominee roept de gehele gemeente op om zich te laten verzoenen met God door Christus.
2a. De oproep is niet begrenst tot God's volk of bedekt door gebruikte terminologie die de oproep versmalt tot een bepaalde geloofsstaat. Deze voorwaarden mogen ook niet opgelegt worden op een ander moment in de prediking.
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er wordt in de gehele preek geen signalen afgegeven dat deze oproep om dogmatische reden niet te voldoen is.
Zonderling schreef:Wat betreft het laatste protesteer ik.
Niet om dogmatische redenen, maar vanwege het Bijbels getuigenis zal ook in iedere preek de dood-staat van de mens geleerd moeten worden.
Gebeurt dat niet, dan zal het tijdgeloof in zo'n gemeente snel opbloeien. Het aanbod van genade is er niet omdat de mens dit kan aannemen. Het aanbod van genade is er vanwege de algenoegzaamheid van Christus verdienste en om de mens in de engte te drijven, zodat het nood wordt bij hem en zodat hij werkzaam wordt om tot Christus te vluchten. Maar alleen de trekkende en onwederstandelijke genade zal hem daar brengen.
Ook in de prediking van de Heere Jezus komen beide elementen náást elkaar voor, bijvoorbeeld Johannes 6.
Maar dan heet het ook in vers 44:Wie het aanbod van genade ten koste laat gaan van de doodstaat van de mens, verkondigt een vals Evangelie.Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Opnieuw de woorden uit het verband gerukt. Ik heb gezegd dat de leer van het aanbod zónder dat tevens de doodstaat geleerd wordt, inderdaad leidt tot het tijdgeloof. Men zal deze boodschap namelijk met blijdschap aannemen en tevens belijden dat God het gedaan heeft.Kaw schreef:... en dat doe je wel wanneer je zegt dat het aanbod niet aangenomen kan worden en dan verderop zegt dat tijdgelovigen het aanbod aannemen.
De doodsstaat is niet de belemmering; het niet erkennen van de doodsstaat weldegelijk.Kaw schreef:Dan is de doodsstaat toch geen belemmering? Is de verkondiging van het evangelie niet Jezus die als de koperen slang langs komt om mensen weer het leven te geven?elbert schreef: Niet om de doodsstaat, maar wel om iets anders, nl. vanwege de Geest die met het Woord meekomt.
Christus komt tot ons in het gewaad van Zijn Woord/de Schrift, tenminste, zo zegt Calvijn het.
En als Christus tot ons komt, dan komt Hij tot ons in onze doodsstaat.
Het is te vergelijken met de verlamde man in Bethesda. Hij kon niet lopen vanwege zijn verlamming, maar hij kon wel lopen op het machtswoord van Jezus.
Lazarus kon niet opstaan uit het graf, maar 1 woord van Jezus wekte hem weer op.
Enzovoorts.
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods (Rom. 10:17)
Vr.2. Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in dezen troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Antw. Drie stukken. Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde. En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.
Inderdaad.Kaw schreef:Dat blijft overeind staan en is in geheel niet in tegenspraak van wat jij zegt.Kaw schreef:Ik zei al dat het aanbod wel aangenomen kan worden door de werking van de Heilige Geest die meekomt in de prediking van het onvoorwaardelijke evangelie.
Maar wat anders is zeggen dat je het niet kan/mag aannemen. Dan is er geen aanbod. Hoogstens een schijnaanbod.
Mee eens.Afgewezen schreef:In feite komt hierbij toch wel een heel belangrijke aap uit de aanbod-van-genade-mouw.
Wat betreft het mogen mee eens. Wat betreft het kunnen niet mee eens. Een mens kan niet. Het aanbod zegt niet dat een mens wél kan.Kaw schreef:Maar wat anders is zeggen dat je het niet kan/mag aannemen. Dan is er geen aanbod. Hoogstens een schijnaanbod.
Ik zeg niet dat er geen doodsstaat bestaat, maar dat dat er geen signalen afgegeven mogen worden dat deze oproep niet te voldoen is. Ik heb al laten zien dat je de doodsstaat op 2 manieren kunt toepassen op dit onderwerp. Indien die signalen verplicht zijn (dat je niet kunt/mag voldoen aan het aannemen) in de prediking, dan stel je dus dat de predikant verplicht is om het aanbod te verzwakken met een signaal dat deze niet voldoen kan/mag worden. Dan is het aanbod niet welnemend en ik ga zo ver dat ik het dan geen aanbod meer noem. Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Het woord des kruises is een kracht Gods tot behoudenis van degenen die het woord geloven en aannemen. Dat doorbreekt de doodsstaat. Daarom is het ook van zo groot belang dat het evangelie onconditioneel verkondigd wordt! Door de doodsstaat voor de deur van de prediking het evangelie te leggen doe je in feite grotenlijks te kort aan Gods middelijke werking.Zonderling schreef:En wat zei je hier dan???Kaw schreef:Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de doodstaat niet gepreekt moet worden in de vorm van een opheffingsclausule...Zonderling schreef:Zolang je beweert dat de doodstaat niet gepreekt moet worden omdat dit het aanbod opheft, zullen we het niet eens worden.Daarop reageerde ik als volgt:Kaw schreef:Wat is dan een welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders? Wat zijn de voorwaarden om daarvan te zeggen dat dit in de praktijk is toegepast?
1. De dominee verkondigd het evangelie van Christus en Zijn lijden en sterven voor een ieder die geloofd.
1a. Zonder in bedekte termen te spreken.
1b. Zonder grenzen over de doelgroep aan te geven, ook niet voorin of verderop in de preek.
2. De dominee roept de gehele gemeente op om zich te laten verzoenen met God door Christus.
2a. De oproep is niet begrenst tot God's volk of bedekt door gebruikte terminologie die de oproep versmalt tot een bepaalde geloofsstaat. Deze voorwaarden mogen ook niet opgelegt worden op een ander moment in de prediking.
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er wordt in de gehele preek geen signalen afgegeven dat deze oproep om dogmatische reden niet te voldoen is.Zonderling schreef:Wat betreft het laatste protesteer ik.
Niet om dogmatische redenen, maar vanwege het Bijbels getuigenis zal ook in iedere preek de dood-staat van de mens geleerd moeten worden.
Gebeurt dat niet, dan zal het tijdgeloof in zo'n gemeente snel opbloeien. Het aanbod van genade is er niet omdat de mens dit kan aannemen. Het aanbod van genade is er vanwege de algenoegzaamheid van Christus verdienste en om de mens in de engte te drijven, zodat het nood wordt bij hem en zodat hij werkzaam wordt om tot Christus te vluchten. Maar alleen de trekkende en onwederstandelijke genade zal hem daar brengen.
Ook in de prediking van de Heere Jezus komen beide elementen náást elkaar voor, bijvoorbeeld Johannes 6.
Maar dan heet het ook in vers 44:Wie het aanbod van genade ten koste laat gaan van de doodstaat van de mens, verkondigt een vals Evangelie.Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Dat kan ook gepredikt zonder dat je vertelt dat je het aanbod niet kan/mag aannemen. Je kunt zeggen: het aannemen gebeurd enkel door de trekkende kracht van de Vader en de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest. Dan leg je de doodsstaat niet belemmerend op, maar je laat juist zien hoe men uit de doodsstaat komt. Dan belanden we weer bij de twee manieren van preken.Zonderling schreef:Orly?Zonderling schreef:Opnieuw de woorden uit het verband gerukt.Kaw schreef:... en dat doe je wel wanneer je zegt dat het aanbod niet aangenomen kan worden en dan verderop zegt dat tijdgelovigen het aanbod aannemen.Je voegt enkel nog wat toe aan je bewering, namelijk dat de inleving van de doodsstaat vooraf gaat aan het vruchtvol kunnen luisteren van het evangelie, omdat je anders vervalt tot tijdgelovigen. Een standje noodzakelijkheid. (Waar blijft nu het verdraaiende element)Zonderling schreef:Ik heb gezegd dat de leer van het aanbod zónder dat tevens de doodstaat geleerd wordt, inderdaad leidt tot het tijdgeloof.Nu maak je het gehoor geven aan het evangelie weer verdacht.Zonderling schreef:Men zal deze boodschap namelijk met blijdschap aannemen en tevens belijden dat God het gedaan heeft.
Zonderling schreef:Wanneer de mens het aanbod aanneemt, dan gebeurt dat door de trekkende kracht van de Vader en de onwederstandelijke werking van de Heilige Geest. Wanneer dat niet gepreekt wordt, is sprake van een vals en eenzijdig aanbod.
Daar gaat het hier niet over. Als iemand geen zonde voelt, dan heeft hij ook niets bij Christus te zoeken. Waar men hier naar toe wil is dat de doodsstaat de belemmering is om te komen tot het aannemen van het aanbod. Dat is wat anders.elbert schreef:De doodsstaat is niet de belemmering; het niet erkennen van de doodsstaat weldegelijk.Kaw schreef:Dan is de doodsstaat toch geen belemmering? Is de verkondiging van het evangelie niet Jezus die als de koperen slang langs komt om mensen weer het leven te geven?elbert schreef: Niet om de doodsstaat, maar wel om iets anders, nl. vanwege de Geest die met het Woord meekomt.
Christus komt tot ons in het gewaad van Zijn Woord/de Schrift, tenminste, zo zegt Calvijn het.
En als Christus tot ons komt, dan komt Hij tot ons in onze doodsstaat.
Het is te vergelijken met de verlamde man in Bethesda. Hij kon niet lopen vanwege zijn verlamming, maar hij kon wel lopen op het machtswoord van Jezus.
Lazarus kon niet opstaan uit het graf, maar 1 woord van Jezus wekte hem weer op.
Enzovoorts.
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods (Rom. 10:17)
Wie niet erkent dat hij/zij een verloren zondaar is, zal nooit het aanbod aannemen. Want dan wordt er niets aangenomen, hooguit is het dan een schijnaanname.
En ik heb gezegd dat dit wel degelijk geleerd moet worden.Kaw schreef:Ik zeg niet dat er geen doodsstaat bestaat, maar dat dat er geen signalen afgegeven mogen worden dat deze oproep niet te voldoen is.
Nooit heb ik in deze discussie gezegd dat iemand niet mag. Het aanbod leert dat een mens mag, ja ieder mens mag komen. Het aanbod leert NIET dat een mens kán komen.Ik heb al laten zien dat je de doodsstaat op 2 manieren kunt toepassen op dit onderwerp. Indien die signalen verplicht zijn (dat je niet kunt/mag voldoen aan het aannemen)...
gravo schreef:Kunnen Afgewezen en Zonderling het volgende toelichten:
Is de notie van een "welmenend aanbod van genade" nu een gebrekkige menselijke poging om de aard van de verkondiging van het Evangelie onder woorden te brengen en is het geen cruciaal punt in de heilsorde, zodat God ook buiten de verkondiging en buiten een welmenend aanbod van genade om mensen tot geloof kan brengen...?
En daarop heeft Kaw nog geen afdoend antwoord gegeven.Zonderling schreef:Zoals ook Jezus het leerde dat niemand tot Hem kon komen zonder dat de Vader hem trekken zou. Daarmee is de hele discussie begonnen.