Caprice schreef:en daarbij dienen overigens ook geen personen genoemd te worden, tenzij ze die leer openlijk vertegenwoordigen, zoals bijvoorbeeld Ds. Uytenboogaert dat deed voor de leer der remonstranten, tijdens de Dordtse synode van 1618-1619.
Eens. En zolang mensen daarom allesbeslissendheid van Gods genade erkennen (en dat doet Jijdaar), kunnen we ze niet betichten van misleiding. Als mensen echt remonstrantse sympathieën hadden, kwamen ze daar volmondig vol uit. Je haalt al Uytenboogaert aan, maar ook mannen als Wesley of William Booth, oprichter van het Leger des Heils maakten geen geheim van hun remonstrantisme.
Het bedekte remonstrantisme is veel gevaarlijker.
freek schreef:Het hele probleem is dat veel mensen niet kunnen begrijpen dat een vurige oproep tot bekering en geloof, tot het aannemen en omhelzen van CHristus, samen hoort en KAN gaan met het belijden van Gods vrije genade. Maar dat is weer een hele aparte discussie waard.
Het gaat niet alleen om de boodschap, maar ook om de sfeer. Het zingen van opwekkingsliederen is er geen probleem. Ik maak van nabij mee hoe ZIELSVERWOESTEND deze organisaties zijn, die écht jonge mensen opzet tegen hun kerkverband, waarna deze verlaten worden. Er is dan alleen nog oog voor de fouten, en niet voor al het goede dat er is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod' Dr. J.H. Bavinck
jONGEREN UIT TERWOLDE DE VECHT EN OMGEVING, GA AUB
NAAR DE JONGERENAVONDEN VAN JIJ DAAR OMDAT JE DAAR WOOREN VAN ZALIGHEID HOORT!
JE HOORT DAAR WIE DE HEERE JEZUS OOK VOOR JOU WILT ZIJN.
LAAT JE NIETS WEERHOUDEN OM ER HEEN TE GAAN.
DE DUIVEL ZAL ALLES PROBEREN OM ZIJN WERK VERDACHT TE MAKEN.
VAN HARTE GODS ZEGEN TOEGWENST BIJ HET BEZOEKEN VAN DEZE AVONDEN!
Dit druipt dus van het remonstrantisme. Misschien bewijs van de foute inslag van "Jij daar" en alle andere parakerk organisaties, die het menen beter te weten dan God zelf?
God heeft namelijk ZELF de kerk gesticht, als LICHAAM VAN CHRISTUS, met ambtsdragers, door HEM gekozen. Welke ambtsdragers ook een zware last dragen, verantwoordelijk zijnde voor de zielen hun toebetrouwd.
En dan wordt zo'n schunnige brief geschreven, en men wil samenwerking hebben????....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Relatie of Religie.
Weet jij wat het belangrijkste is?
Matthé Schreur hoopt daar iets over te vertellen, zo de Heere wil en wij leven is hij op 4 oktober onze gastspreker. Het meeste werk doet hij op straat. Deze avond heeft hij een boodschap voor ons.
Eén van zijn uitspraken is deze:"Jezus kwam in de wereld om te redden. Jezus komt in de wereld om te oordelen.
Misschien iets om over na te denken.
De koffie staat vanaf 19.15 uur klaar. Wil je meebidden voor deze avond, kom dan op tijd!
Caprice, ik denk dat als je zonder kennis van zaken spreekt, je beter je mond kunt houden. Je bezondigt jezelf op deze manier.
Dat slaat niet op je laatste posting, alhoewel ik me afvraag wie er de schuld van is dat het onderwijs van de oudvaders zo schaars is vandaag de dag (in welke kerk worden ze nog gelezen?)
Maar je moet niet met grote beschuldigende woorden spreken tegen iets waarje alleen maar van vermoedt dat er iets gezegd wordt dat anders is dan Gods Woord.
Nogmaals: Pas toch op.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
-Nergens elders heb ik verder woorden als "zielsmisleidend" gelezen
-Nergens lees ik oproepen om niet naar bepaalde kerken of bijeenkomsten te gaan
-Er wordt bij de Ger Gem-discussies veel gebruik gemaakt van argumenten, hier vooral van suggesties en gevoelens.
Ik vind het prima als de Jijdaar-avonden ter discussie gesteld worden. Maar dat gebeurt helemaal niet. Er wordt met heel grof geschut geschoten zonder dat men erbij verteld wat er nou mis is. "Er spreken mensen die niet uit de Ger Gez komen". Dat is alles. Maar wat die mensen dan zeggen, hoor ik niet. En ik kan me ook niet voorstellen dat alle mensen die wél uit de Ger Gez komen, de volle waarheid spreken.
Dat vind ik verdacht maken. En verdacht maken is niet de hemelse methode. Dat weet ik in ieder geval zeker.
-Nergens elders heb ik verder woorden als "zielsmisleidend" gelezen
-Nergens lees ik oproepen om niet naar bepaalde kerken of bijeenkomsten te gaan
-Er wordt bij de Ger Gem-discussies veel gebruik gemaakt van argumenten, hier vooral van suggesties en gevoelens.
Ik vind het prima als de Jijdaar-avonden ter discussie gesteld worden. Maar dat gebeurt helemaal niet. Er wordt met heel grof geschut geschoten zonder dat men erbij verteld wat er nou mis is. "Er spreken mensen die niet uit de Ger Gez komen". Dat is alles. Maar wat die mensen dan zeggen, hoor ik niet. En ik kan me ook niet voorstellen dat alle mensen die wél uit de Ger Gez komen, de volle waarheid spreken.
Dat vind ik verdacht maken. En verdacht maken is niet de hemelse methode. Dat weet ik in ieder geval zeker.
Opvallend wat een angst allemaal in deze kringen ,is men niet zeker van zijn/haar zaken ,of knaagt er iets diep in het hart,van zitten wij wel echt goed.En dan dit al men een persoonlijke relatie heeft met de Levende Heer Hij de Albeheerser,is angst onbekend en is men een trotse Militia Christi.
VDM schreef:In de brief schrijft u niet dat u tegenwoordig jongeren die belijdenis willen doen in uw gemeente vraagt te beloven dat zij niet meer de jongerenavonden zullen bezoeken. Daarom in deze post scriptum aan u de vraag: "Kunt u, en hòè kunt u, kerkenraad, dit voor God verantwoorden?"
Zover zijn we dus al. Je moet beloven dat je nooit televisie zult nemen, geen open internet zult nemen en -nu dus ook- dat je niet meer naar die verderfelijke jongerenavonden zult gaan. Anders mag je geen belijdenis doen.
Wat een nare brief!
1. Er wordt gewoon gespot met: ambtelijke leiding. Tegenwoordig een vies woord. Jammer.
2. Het doopformulier heeft het over: en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt.(...) Wordt gemakshalve vergeten. Jammer hoor.
Als die leer die alhier geleerd wordt iets afdoet of toedoet aan genoemde geschriften, mag die kerk alhie wel uitkijken.
Waar wordt er gespot? Citeer eens?
Ander schreef:
Wat een nare brief!
1. Er wordt gewoon gespot met: ambtelijke leiding. Tegenwoordig een vies woord. Jammer.
2. Het doopformulier heeft het over: en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt.(...) Wordt gemakshalve vergeten. Jammer hoor.
Ook ik vind de brief niet netjes.
Maar even voor de duidelijkheid. Om welke leer het gaat wordt in het formulier genoemd. En er wordt bijgezegd dat deze leer ook in deze kerk (alhier) geleerd wordt. Het is niet de bedoeling dat je met het formulier elke leer kunt goedpraten of dat er nog een leer naast de leer van de Bijbel zou zijn. Dat wil je toch niet beweren?
"Belijdt u dat de leer die in het Oude en Nieuwe Testament en in de artikelen van het christelijk geloof vervat is, en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de zaligheid is?"
De tussenzin "en in de christelijke kerk alhier geleerd wordt" geeft dus alleen maar aan dat de kerk waar je je kind laat dopen zich conformeert aan de leer uit de Bijbel en de samenvatting in de 12 artikelen.
Jan Jansen schreef:lees de brief van de kerkenraad:
---knip---
Of je het er nu mee eens bent of niet. Maar ik vind triest dat er een brief gepubliceerd wordt op internet, waar de kerkenraad geen toestemming voor heeft gegegeven. Een brief gepublicieerd wordt anoniem. En dan nog onder aanroeping van Gods naam een kerkenraad ter verantwoording roepen. Dit is niet de weg!
Is dit nu wat Christus van ons vraagt? En vinden we het dan nog gek dat de muren in de reformatorische gezindte omhoog gaan?