Reizen op zondag (?)

Duuk

Bericht door Duuk »

memento schreef:
Sorry, maar ik vind dit te cru gezegd. Ik heb zelf wel eens een predikant horen vertellen hoe hij in de nood was dat hij geen tekst had.
Dan kan hij toch een tekst kiezen en die voorbereiden? De hele Schrift is Gods Woord, en uit die hele Schrift mag een predikant dus veilig een tekst kiezen. Het niet of slecht voorbereiden van een tekst lijkt me juist zonde, niet het zelf een tekst uitkiezen.

Ik wil hiermee niet zeggen dat een predikant nooit eens een tekst krijgt toegewezen, maar ik acht dit als iets bijzonders, niet iets wat voor elke dienst gebeurt.
Wellicht ben ik te nuchter, maar, zoals je zegt, heel Gods Woord staat vol met teksten. Een preek behoort bestudeerd te zijn, anders verzandt men in eigen bedenksels en bevindingen.

Dat een predikant geen tekst krijgt is in mijn ogen onzinnig en zelfs aanmatigend en goddeloos. God heeft Zijn Woord gegeven en om dan te zeggen dat je géén tekst krijgt???
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Duuk schreef:Wellicht ben ik te nuchter, maar, zoals je zegt, heel Gods Woord staat vol met teksten. Een preek behoort bestudeerd te zijn, anders verzandt men in eigen bedenksels en bevindingen.
Precies, dat was ook de strekking van mijn reactie.
Duuk schreef:Dat een predikant geen tekst krijgt is in mijn ogen onzinnig en zelfs aanmatigend en goddeloos. God heeft Zijn Woord gegeven en om dan te zeggen dat je géén tekst krijgt???
Ik las eens het verhaal van een dominee die standaard onderaan de preekstoel de tekst van de ouderling kreeg. Dát zullen doorwrochte preken geweest zijn... :roll:
Josephus

Bericht door Josephus »

Hendrikus schreef:Ik las eens het verhaal van een dominee die standaard onderaan de preekstoel de tekst van de ouderling kreeg. Dát zullen doorwrochte preken geweest zijn... :roll:
Een soort improvisatie waarbij je kort van tevoren het thema krijgt... Dat kan mooie dingen opleveren hoor Hendrikus... :wink:
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:Ik las eens het verhaal van een dominee die standaard onderaan de preekstoel de tekst van de ouderling kreeg. Dát zullen doorwrochte preken geweest zijn... :roll:
Een soort improvisatie waarbij je kort van tevoren het thema krijgt... Dat kan mooie dingen opleveren hoor Hendrikus... :wink:
Zo'n dominee heeft ook niet zijn hele preek op papier staan
dus ze hadden geen leesdienst :wink:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
o ja, drie punten en een toepassing, geen probleem 8)
Josephus

Bericht door Josephus »

Oude-Waarheid schreef:Zo'n dominee heeft ook niet zijn hele preek op papier staan
dus ze hadden geen leesdienst :wink:
Hmm, volgt dat laatste logischerwijs uit het eerste? Ik vind het overigens wel prettig als een predikant zijn preek op papier heeft staan, al is het alleen al omdat je dan achteraf om een kopie kunt vragen...
Marnix

Bericht door Marnix »

ging het hier niet over reizen op zondag? ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:ging het hier niet over reizen op zondag? ;)
op 't laatst werd het lezen op zondag.
voor iemand met dyslexie is dat bijna hetzelfde 8)
helma

Bericht door helma »

Dimdi schreef:Las in een onder ons bekend blad (Terdege of Gezindsgids) een keer een interview met de vrouw van wijlen Ds. A. Vergunst (of een andere predikantsweduwe, maar ik dacht zij), uit Amerika. Ze vertelde dat het daar, i.t.t de Nederlandse opvatting juist als zondig gezien wordt als je LOPEND naar de kerk komt, omdat dat als een vorm van recreatie wordt gezien en je dan veel te veel afgeleid wordt door alles wat je onderweg ziet. Tja :?.
's Lands wijs, 's lands eer...

dat klopt wel, toen mijn zus net in canada woonde ging ze met de fiets naar de kerk. Dat was 'not done' ; fietsen was net zoiets als sporten. Of ze de auto voortaan wilde pakken...
memento

Bericht door memento »

De sabbath is gemaakt voor de mens, niet de mens voor de sabbath. Nergens lezen wij in de Schrift het gebod om niet te reizen op zondag, wél lezen we dat we de onderlinge bijeenkomsten moeten bijwonen.

Moet je ver reizen op zondag? Schande! Want dan rij je vast een hele hoop kerken voorbij!

Het bekende vakantie-probleem erbij: Of niet naar de kerk, of met het OV. Wát is dan het meest in lijn van de Schrift...

Nee, laten we gewoon eens eerlijk zijn, en de Schrift aanhouden, ipv onze eigengemaakte regels...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:De sabbath is gemaakt voor de mens, niet de mens voor de sabbath.
"Gedenk den sabbathdag dat gij dien heiligt..." Er zijn mensen die het heiligen van de sabbath heel strikt nemen. In navolging van Voetius zeggen zij dat niet met een vervoersmiddel gereisd mag worden op zondag.
Ik heb daar geen problemen mee. Alleen de uitwassen zijn jammer. Dat iemand met een rolstoel geen gelegenheid heeft om 's zondags ter kerke te gaan vind ik kwalijk. Ik vind het overigens wel goed voor de uitstraling van de kerk, straten vol met mensen die naar de kerk lopen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Erasmiaan schreef:Ik vind het overigens wel goed voor de uitstraling van de kerk, straten vol met mensen die naar de kerk lopen.
En die het vertikken om aan de kant te gaan als er een auto aankomt :?

Wat gaat er uit van de kerk als de kerk uitgaat?
Lassie

Bericht door Lassie »

Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Ik vind het overigens wel goed voor de uitstraling van de kerk, straten vol met mensen die naar de kerk lopen.

precies!
jvdg

Bericht door jvdg »

Lassie schreef:
Hendrikus schreef:

precies!
Lassie en Hendrikus, jullie hebben gelijk, maar ik denk dat Erasmiaan nostalgische gevoelens had bij deze posting. :wink:
edele strijdster

Bericht door edele strijdster »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:De sabbath is gemaakt voor de mens, niet de mens voor de sabbath.
"Gedenk den sabbathdag dat gij dien heiligt..." Er zijn mensen die het heiligen van de sabbath heel strikt nemen. In navolging van Voetius zeggen zij dat niet met een vervoersmiddel gereisd mag worden op zondag.
Ik heb daar geen problemen mee. Alleen de uitwassen zijn jammer. Dat iemand met een rolstoel geen gelegenheid heeft om 's zondags ter kerke te gaan vind ik kwalijk. Ik vind het overigens wel goed voor de uitstraling van de kerk, straten vol met mensen die naar de kerk lopen.
Moet denken aan een sociologie les tijdens mijn opleiding 4 jaar gelden. Het ging over de secularisatie van de samenleving.
Leraar: Er zijn nog mensen die héél godsdienstig zijn hoor. Als ik op zondag middag vanuit mijn woonplaats naar Bdorp rij zie ik over de hupeldepup weg allemaal vrouwen lopen. Met lange rokken en hoedjes op. De mannen allemaal in een pak. Dus... sommige mensen nemen godsdienst nog heel serieus... :mrgreen: :D :D :mrgreen: Sommige van jullie zullen begrijpen dat ik hier hard om heb gelachen, en mijn klasgenoten met mij.... (Ze waren benieuwd of ik er ook tussen liep. :lol: )
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Plaats reactie