Bert Mulder schreef:
Je moest je schamen! Je, buitenechtelijk, samen slapen met je vriendin op enige manier te verbinden of vergelijken met de Heilige liefde tussen God en Zijn Kerk, zoals in het Hooglied verwoordt wordt.
tja, ik kan in dit stuk tegen dit licht in gezien Bert alleen maar gelijk geven.
het zou ánders zijn als je in één huis slaapt, bijvoorbeeld bij ouders op gescheiden slaapkamers..........maar sámen in één bed, het is niet zoals het zijn moet en mag........ zachtjes uitgedrukt.
indien je elkaar én God beloofd hebt géén sex voor het huwelijk te hebben, begeef je je toch niet met moedwil in dergelijke gevaarlijke situaties? Doe je het soms om jezelf op de proef te stellen??
Dan stel je daarmee tevens God op de proef, en je weet wat Christus Jezus tegen zijn verzoeker de Satan zei: Gij zult de Heere uw God niet verzoeken.........................
Marnix schreef:
Maar bedankt voor de waarschuwing, natuurlijk is het oppassen, maar ik geloof zeker dat het kan, als je samen met God leeft en samen voor Hem gaat en wat Hij wil. Dan gaat het lukken.
het is ook een bewuste keuze. We wonen allebei op kamers,eventief aan het avondmaal of mogen niet op onze school komen. Hoedt u voor de schijn des kwaads!
Verder is Hooglied wel een verhaal met een dubbele betekenis, het gaat zeker ook over Gods liefde voor ons... en onze liefde voor God, maar daarnaast is het ook het verhaal over de liefde tussen een jongen en een meisje. In ieder geval, de Bijbel is duidelijk wat betreft seks voor het huwelijk, maar ik lees niet dat als geliefden niet bij elkaar op een kamer mag slapen of in een bed mag liggen. Als jij daar een schijn van kwaad in ziet zeg dat vooral wat over jou, want jij zoekt er dingen achter die er niet achter zitten. Als wij samen bidden en slapen en daar God voor kunnen danken omdat we op het gebied van seksualiteit ook met Hem leven en zijn wil willen volgen, wat is dan jou probleem?
We hebben niet meer slaapkamers, zowel niet in mijn huis als in haar appartement. Maar ik kan ook lang niet altijd 's avonds nog terug. Daarnaast hebben we soms gewoon op vrijdag en zaterdag wat, of willen we zondag gewoon samen naar de kerk kunnen, of het avondmaal vieren bijvoorbeeld.
En trouwens, als we met elkaar naar bed willen (in de andere betekenis dus) hebben we daar mogelijkheden genoeg voor. We willen dat niet, omdat God het niet wil. We willen dat graag voor later bewaren en weten dat dat goed is. En we kunnen genieten van het in elkaars armen liggen, het samen praten, bidden... en wakker worden naast elkaar. De aandrang tot meer is er niet en dat is het werk van de Geest, daar danken we God voor, net als voor de tijd die we samen mogen doorbrengen en samen met Hem, zowel overdag als 's nachts. Het allegorische van Hooglied zien we ook in onze relatie, het houden van elkaar, en dan het besef hoeveel God dan van ons houdt.
13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft. 24 Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. 25 Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. 26 Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.
Lees het eens in zijn geheel en zonder losse flodders er uit te halen
Even de tekst over de schijn des kwaads in de context (Naardense Vertaling)
5:15 Ziet toe dat niemand
kwaad met kwaad vergeldt
aan iemand;
nee, jaagt altijd het goede na
voor elkaar en voor allen.
5:16 Verheugt u altijd,
5:17 bidt zonder ophouden,
5:18 zegt dank in alles,-
want dat is de wil van God
in Christus Jezus jegens u.
5:19 Dooft de Geest niet uit,
5:20 kleineert profetieën niet,
5:21 maar toetst alles,
behoudt het goede;
5:22 houdt u ver van elke vorm
van het boze.
5:23 Hij, de God van de vrede,
moge u heiligen, geheel en al,
en geheel uw geest en ziel en lichaam
moge onberispelijk worden gehouden
in de komst van onze Heer, Jezus Christus.
5:24 Hij die u roept is getrouw,
hij zal het ook doen!
Over de vertaliing valt overigens ook wel te twisten, de naardense vertaling heeft het over "houdt u van iedere vorm van het boze". De KJV geeft aan: "Abstain from all appearance of evil". Appearance = Verschijning. Blijf weg van iedere VERSCHIJNING van het kwaad. In ieder geval heb ik al aangegeven dat het niet inhoudt dat je dingen niet mag doen waar sommige mensen wat kwaads achter zoeken, waarvan ik al wat voorbeelden heb genoemd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Verder moet je ook jezelf niet in de verzoeking PLAATSEN. Want dat is goed verzoeken.
En Hooglied is BESLIST NIET over sex buiten het huwelijk! Dat is Godslastering!
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:
Maar bedankt voor de waarschuwing, natuurlijk is het oppassen, maar ik geloof zeker dat het kan, als je samen met God leeft en samen voor Hem gaat en wat Hij wil. Dan gaat het lukken.
het is ook een bewuste keuze. We wonen allebei op kamers, mogelijkheden tot ergens anders slapen zijn er niet. 's Avonds terug lukt ook lang niet altijd. Maar op deze manier gaat het goed. En is het ook goed, dat merken we aan alles. Het is gewoon heerlijk om naast elkaar wakker te worden... En ook heerlijk om hierover open en eerlijk met elkaar te kunnen praten, samen bidden, samen zoeken naar het plan van onze Heer. Samen lezen en getuigen, samen leven tot zijn eer.
Verder, wacht u ook voor de schijn des kwaads!
Lekker, zo'n losse flodder buiten verband :)
Of zeg je dat ook over Hooglied bijvoorbeeld. Als je maar wantrouwend genoeg bent.... kan je overal de schijn van het kwaad in proberen te zien.
Je moest je schamen! Je, buitenechtelijk, samen slapen met je vriendin op enige manier te verbinden of vergelijken met de Heilige liefde tussen God en Zijn Kerk, zoals in het Hooglied verwoordt wordt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder schreef:Verder moet je ook jezelf niet in de verzoeking PLAATSEN. Want dat is goed verzoeken.
Dat heb ik toch ook niet gezegd, waar haal je dat nou opeens vandaan? Ik gaf aan dat Hooglied gaat over de liefde tussen een jongen en een meisje. Het gaat niet over seks voor het huwelijk. En promoot dat ook zeker niet. Als je mijn verhaal goed had gelezen had je dat ook gezien en had je deze posting achterwege kunnen laten.
En ik promoot seks voor het huwelijk dus ook niet, integendeel, ik ben net zo voor liefde en tegen seks voor het huwelijk. Maar blijkbaar is het voor jou onmogelijk om bij elkaar te kunnen slapen zonder seks te hebben, want je neemt dat nu als uitgangspositie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder schreef:Verder moet je ook jezelf niet in de verzoeking PLAATSEN. Want dat is goed verzoeken.
Dat heb ik toch ook niet gezegd, waar haal je dat nou opeens vandaan? Ik gaf aan dat Hooglied gaat over de liefde tussen een jongen en een meisje. Het gaat niet over seks voor het huwelijk. En promoot dat ook zeker niet. Als je mijn verhaal goed had gelezen had je dat ook gezien en had je deze posting achterwege kunnen laten.
En ik promoot seks voor het huwelijk dus ook niet, integendeel, ik ben net zo voor liefde en tegen seks voor het huwelijk. Maar blijkbaar is het voor jou onmogelijk om bij elkaar te kunnen slapen zonder seks te hebben, want je neemt dat nu als uitgangspositie.
Hoop echt voor je, Marnix, dat je nooit de wrange vruchten hoeft te plukken!
Hebben net gisteren een catechismus preek hierover gehad:
Vr.109. Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreken en dergelijke schandelijkheden?
Antw. Dewijl ons lichaam en ziel tempelen des Heiligen Geestes zijn, zo wil Hij, dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren; daarom verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden a, gedachten, lusten b, en wat den mens daartoe trekken kan c.
a Eph 5:3,4 1Co 6:18,19 b Mt 5:27,28 c Eph 5:18 1Co 15:33
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Maar Hij verbiedt geen liefde, geen relaties... ook niet samen zijn, of het nou samen op de bank is of samen in bed. Natuurlijk weten we dat er een aantrekkingskracht is en dat we er voor moeten oppassen... overal waar we alleen samen zijn... daarom bidden we, praten we veel samen er over, zoeken we naar Gods weg er in, spreken we telkens af daarvoor te gaan en proberen we constant heel dicht bij Hem te leven en Hem in alles wat we doen te betrekken. En dat werkt heel goed, God zegent ons, de Geest maakt ons sterk en richt ons op wat God wil, en laat ook merken dat dat goed is zo.
Marnix schreef:Maar Hij verbiedt geen liefde, geen relaties... ook niet samen zijn, of het nou samen op de bank is of samen in bed. Natuurlijk weten we dat er een aantrekkingskracht is en dat we er voor moeten oppassen... overal waar we alleen samen zijn... daarom bidden we, praten we veel samen er over, zoeken we naar Gods weg er in, spreken we telkens af daarvoor te gaan en proberen we constant heel dicht bij Hem te leven en Hem in alles wat we doen te betrekken. En dat werkt heel goed, God zegent ons, de Geest maakt ons sterk en richt ons op wat God wil, en laat ook merken dat dat goed is zo.
God zegent nooit gedrag dat tegen Zijn geboden ingaat.
Overigens, ik zat de verwijsteksten bij Punt C even te bekijken, en Efeze 5 is wel een heel mooi hoofdstuk, met veel herkenbare dingen in hoe we met elkaar omgaan, en tegelijkertijd met heel veel mooie en goede lessen:
1 Volg dus het voorbeeld van God, als kinderen die hij liefheeft, 2 en ga de weg van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave voor God.
3 Laat er bij u geen sprake zijn van ontucht of zedeloosheid, of van hebzucht – deze dingen horen niet bij heiligen. 4 Ook dubbelzinnige, oppervlakkige en platvloerse taal is ongepast – spreek liever woorden van dank. 5 Want u moet goed weten dat iemand die in ontucht leeft, zedeloos of hebzuchtig is – dat is allemaal afgoderij – geen deel kan hebben aan het koninkrijk van Christus en van God. 6 Laat u door niemand met loze woorden misleiden, want wie God ongehoorzaam is, wordt getroffen door zijn toorn. 7 Gedraag u dus niet zoals zij, 8 want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht. 9 Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. 10 Onderzoek wat de wil van de Heer is. 11 Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, 12 want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. 13 Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar, 14 en alles wat openbaar wordt, is zelf licht. Daarom staat er:
‘Ontwaak uit uw slaap,
sta op uit de dood,
en Christus zal over u stralen.’
15 Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. 16 Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd. 17 Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil. 18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen 19 en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer 20 en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.
21 Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. 29 Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk, 30 want dat is zijn lichaam en wij zijn de ledematen. 31 ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één lichaam zijn.’ 32 Dit mysterie is groot – en ik betrek het op Christus en de kerk. 33 Maar ook voor elk van u geldt dat ieder zijn vrouw moet liefhebben als zichzelf, en dat een vrouw ontzag moet hebben voor haar man.
E: dus staat Marnix sterker in zijn schoenen dan ook Adam in de staat der rechtsheid, en toch viel
De vrouw die Gij mij gegeven hebt....
Dat ging om hele andere zaken. Je kan dit niet aanhalen en van daaruit aangeven dat vrouwen mannen altijd tot zonde brengen of andersom. Lekker dingen uit het verband gerukt weer. Hou eens op de Bijbel naar jou hand te zetten en voor jou karretje te spannen om maar je gelijk te kunnen krijgen.