Oudvaders of hedendaagse predika

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Wat heeft dit nog te maken met hedendaagse prediking of oudvaders?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik merk dat -sinds ik hedendaagse predikanten hoor en de prediking mij zeer aanspreekt-, dat mijn behoefte aan oudvaders wat aan het afnemen is. Het is voor mij geen must. God spreekt evenzeer door hedendaagse predikanten en er gaat niets boven de levende(-ige)prediking. Toch is het soms erg nuttig om er een oudvader op na te slaan en sommigen zijn gewoon fris, maar dat ligt niet zozeeer aan de oudvaders, danwel aan Gods Woord.
MS

Bericht door MS »

Van oudvaders kun je leren, van de VDM's van nu ook.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MS
Van oudvaders kun je leren, van de VDM's van nu ook.
Wat zijn VDM's? :pu
MS

Bericht door MS »

'Verdi Dimi Minister, als ik het goed zeg. Door God geroepen dominee's.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Laten we het maar houden op Verbi Divini Minister Dienaar van het goddelijk Woord.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

En mensen die geen Latijn kennen zeggen: Visser Der Mensen.
Be yourself, there are plenty of others.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door MS
Van oudvaders kun je leren, van de VDM's van nu ook.
Idd, maar van sommige oudvaders ook niet, alleen daar verschijnen dan de preken niet van... Soms kan de tijd van de oudvaders nog wel eens 'opgehemeld' worden, wat je vandaag de dag er echter van ziet zijn wel 'de beste'.

Misschien zijn er vandaag de dag verhoudingsgewijs gezien wel meer 'oudvaders'. Echter ook een hoop predikanten in refomatorische kring die erg horizontaal preken en nauwelijks tot nooit verticaal.

[Aangepast op 1/2/05 door Kislev]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kislev[/i
Misschien zijn er vandaag de dag verhoudingsgewijs gezien wel meer 'oudvaders'. Echter ook een hoop predikanten in refomatorische kring die erg horizontaal preken en nauwelijks tot nooit verticaal.

[Aangepast op 1/2/05 door Kislev]
Ik durf het bijna niet te vragen;.... kun je uitleggen wat je nu bedoelt? Meer oudvaders? nauwelijks verticaal?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Misschien zijn er vandaag de dag verhoudingsgewijs gezien wel meer 'oudvaders'. Echter ook een hoop predikanten in refomatorische kring die erg horizontaal preken en nauwelijks tot nooit verticaal.

[Aangepast op 1/2/05 door Kislev]
Ik durf het bijna niet te vragen;.... kun je uitleggen wat je nu bedoelt? Meer oudvaders? nauwelijks verticaal?
Blijkbaar praat ik in tongen :D

Wat ik bedoel is het volgende. De keuze oudvaders of hedendaagse predikanten is eigenlijk niet eerlijk. Want waarom kennen we 300 jaar later nog steeds bepaalde oudvaders? Omdat ze goed waren! Ook in de tijd van de oudvaders waren er echter zat predikanten die saai waren, geen gave hadden, etc. etc. etc. Van hun is nooit een preek uitgegeven en ze zijn vandaag de dag dus ook totaal vergeten.
Degene die wij dus nu nog kennen zijn dus de ‘beste’ van hun tijd.

Nu hoor je misschien een hoop predikanten waarvan je zegt ‘mmmm…. weinig aan, als ik een oudvader lees heb ik er meer aan’. Ja, logisch dus gezien het bovenstaande.

Over 300 jaar zegt men wellicht dat wij vandaag de dag zoveel goede predikanten hebben (toekomstige oudvaders ;-) Maar uiteraard verschijnen dan alleen prekenbundels van degene die ook echt wat te melden hebben gehad.

Snappé vouz?

Met horizontaal bedoel ik dat alleen gepreekt wordt over de relatie mens – mens. Hoe je moet leven (veel heiligmaking). Met verticaal bedoel ik dat gepreekt wordt over de relatie god-mens, hoe een zondaar met God verzoend wordt.


[Aangepast op 1/2/05 door Kislev]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Kislev
Misschien zijn er vandaag de dag verhoudingsgewijs gezien wel meer 'oudvaders'. Echter ook een hoop predikanten in refomatorische kring die erg horizontaal preken en nauwelijks tot nooit verticaal.

[Aangepast op 1/2/05 door Kislev]
Ik durf het bijna niet te vragen;.... kun je uitleggen wat je nu bedoelt? Meer oudvaders? nauwelijks verticaal?
Blijkbaar praat ik in tongen :D

Wat ik bedoel is het volgende. De keuze oudvaders of hedendaagse predikanten is eigenlijk niet eerlijk. Want waarom kennen we 300 jaar later nog steeds bepaalde oudvaders? Omdat ze goed waren! Ook in de tijd van de oudvaders waren er echter zat predikanten die saai waren, geen gave hadden, etc. etc. etc. Van hun is nooit een preek uitgegeven en ze zijn vandaag de dag dus ook totaal vergeten.
Degene die wij dus nu nog kennen zijn dus de ‘beste’ van hun tijd.

Nu hoor je misschien een hoop predikanten waarvan je zegt ‘mmmm…. weinig aan, als ik een oudvader lees heb ik er meer aan’. Ja, logisch dus gezien het bovenstaande.

Over 300 jaar zegt men wellicht dat wij vandaag de dag zoveel goede predikanten hebben (toekomstige oudvaders ;-) Maar uiteraard verschijnen dan alleen prekenbundels van degene die ook echt wat te melden hebben gehad.

Snappé vouz?

Met horizontaal bedoel ik dat alleen gepreekt wordt over de relatie mens – mens. Hoe je moet leven (veel heiligmaking). Met verticaal bedoel ik dat gepreekt wordt over de relatie god-mens, hoe een zondaar met God verzoend wordt.


[Aangepast op 1/2/05 door Kislev]
tis knap. Een tongentaal-spreker die zichzelf uitlegt! :D
Ik snap het, bedankt.
MS

Bericht door MS »

Is logisch natuurlijk dat er alleen bepaalde oudvaders zijn opgenomen, waar je van kon leren/die fijn waren.
Als je de bijbel leest merk je ook dat er welleens teruggegrepen wordt op geschriften die wij niet meer kennen (profeet Iddo, kronieken van de koningen).
Alleen wat voor ons van belang is vinden wij in de bijbel. Ook zie je in boeken van oudvaders dit voorkomen, die halen ook weer dingen uit boeken van hun oudvaders die wij niet kennen.

P.S. Bedankt voor VDM uitleg, kon er niet zo snel opkomen.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

We hadden gisteren leesdienst en er werd een preek gelezen van Costerus die in 1700 leefde.

Soms waren er zinnen bij waarvan ik dacht:"lees die nog eens?".

Ik heb er niet veel aan gehad of ik kon mijn aandacht er niet bijhouden, maar ik had een katterig gevoel toen ik thuiskwam.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23929
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wij hadden gisteren 2 'moderne' leespreken, ds Hogchum en ds vd Poel. Soms dacht ik ook: lees dat nog eens. :D


[Aangepast op 27/6/05 door refo]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie