Waar sta je nu?

Petrus

Bericht door Petrus »

Seri (en Memento):

Men noemt het idd Hervormd, maar na een dienst te hebben bijgewoond bleek mij dat het een onafhankelijke gemeente vormde samen met "Otterlo", die defacto verbonden waren aan de PKN in los verband.

De váste voorganger, ds. Lohuis, preekt in de geest van de 3-stukken prediking, zij het wat in lossere stijl. Gastpredikanten laten meestal het 3-stukkenprincipe terzijde, en prediken in PKN-stijl.

Merkwaardig genoeg worden er alleen psalmen gezongen, terwijl de prediking in de PKN-huisstijl gaat zodra er gastpredikanten zijn. ds. Lohuis is wat strakker, maar toch ook bij hém is het verschil met de HHK duidelijk merkbaar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Wat is PKN-stijl??

Anders gezegd: hoe formuleer je dat?

Dit volg ik ook niet helemaal:

Men noemt het idd Hervormd, maar na een dienst te hebben bijgewoond bleek mij dat het een onafhankelijke gemeente vormde samen met "Otterlo", die defacto verbonden waren aan de PKN in los verband.

Hoezo onafhankelijke gemeente?
Welke band met Otterlo?
Los verband?

Groeten, freek
Petrus

Bericht door Petrus »

freek schreef:Wat is PKN-stijl?? ooit wel eens een PKN-dienst bijgewoond? Zo ja, dan weet je meteen wat ik daarmee bedoel

Anders gezegd: hoe formuleer je dat? Duidelijk géén drie-stukkenprediking, alleen de nadruk op dat God énkel liefde is, en nergens wordt gerefereerd aan dat God bovenal gerechtigheid is

Dit volg ik ook niet helemaal:

Men noemt het idd Hervormd, maar na een dienst te hebben bijgewoond bleek mij dat het een onafhankelijke gemeente vormde samen met "Otterlo", die defacto verbonden waren aan de PKN in los verband.

Hoezo onafhankelijke gemeente?
Welke band met Otterlo?
Los verband? Ze vormen tezamen -in los verband met de PKN- een min of meer onafhankelijk van de PKN-stijl werkende eenheid. In de ene kerk wordt in afgezwakte vorm het driestukken-principe nog wel gehanteerd, maar in de andere kerk absoluut niet. Men laat elkaar daar vrij in

Groeten, freek
[/I] Groeten, Petrus
lokje

Bericht door lokje »

Petrus schreef:Seri (en Memento):

Men noemt het idd Hervormd, maar na een dienst te hebben bijgewoond bleek mij dat het een onafhankelijke gemeente vormde samen met "Otterlo", die defacto verbonden waren aan de PKN in los verband.
In Hervormde Gemeenten van Harskamp en Otterlo maken inderdaad deel uit van de PKN, maar niet in een los verband. Overigens zijn het twee zelfstandige gemeenten, Hervormd Harskamp vormt geen gemeente met Hervormd Otterlo.
Petrus schreef: De váste voorganger, ds. Lohuis, preekt in de geest van de 3-stukken prediking, zij het wat in lossere stijl. Gastpredikanten laten meestal het 3-stukkenprincipe terzijde, en prediken in PKN-stijl.

Merkwaardig genoeg worden er alleen psalmen gezongen, terwijl de prediking in de PKN-huisstijl gaat zodra er gastpredikanten zijn. ds. Lohuis is wat strakker, maar toch ook bij hém is het verschil met de HHK duidelijk merkbaar.
De PKN-huisstijl, is die er? Ik ben deze nog niet tegen gekomen, misschien kan je uitleggen wat dit inhoudt?
Petrus

Bericht door Petrus »

Lokje,

in principe is het ook géén enkelvoudige gemeente, die van Otterlo en Harskamp, maar werken op een aantal terreinen wel samen. Dat is wat ik bedoelde te zeggen, maar wat er niet uit begrepen kon worden. Sorry voor de begripsverwarring.

PKN-huisstijl? Tja, als je zo ongeveer weet hoe er in de PKN wordt gepreekt, zó héél ánders dan de HHK, en je komt dat in vele gemeenten tegen (zoals blijkt uit gesprekken met mensen uit mijn contactenlijst van MSN) dan mag je toch al zo ongeveer gaan spreken van een huisstijl: alléén liefde wordt gepredikt, en geen "God is gerechtigheid en In Jezus is redding mogelijk áls je bekeerd en wedergeboren wordt door Gods vrije genade"

Zo iets duidelijker van wat ik bedoel te zeggen??
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Beste Petrus/Rens,
Wat is PKN-stijl?? ooit wel eens een PKN-dienst bijgewoond? Zo ja, dan weet je meteen wat ik daarmee bedoel
Ik (als niet pkn'er) heb meerdere pkn-diensten meegemaakt, en ik kan je vertellen dat er niet 1 pkn-stijl is. Er zijn ook predikanten die de betreffende eenzijdigheid niet prediken. Ik vind het vervelend dat je zaken stelt die niet waar zijn. Kritiek is goed, maar dan graag gebaseerd op feiten, en niet op onderbuikgevoelens.
Anders gezegd: hoe formuleer je dat? Duidelijk géén drie-stukkenprediking, alleen de nadruk op dat God énkel liefde is, en nergens wordt gerefereerd aan dat God bovenal gerechtigheid is
God is niet bovenal gerechtigheid, en niet bovenal liefde. Beide zijn eigenschappen van God, je kunt ze niet boven elkaar stellen of uitspelen tegen elkaar. Bovenstaande formulering is derhalve niet bijbels.

Hartelijke groeten,
Petrum Dathenum
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Petrus schreef:Lokje,

in principe is het ook géén enkelvoudige gemeente, die van Otterlo en Harskamp, maar werken op een aantal terreinen wel samen. Dat is wat ik bedoelde te zeggen, maar wat er niet uit begrepen kon worden. Sorry voor de begripsverwarring.

PKN-huisstijl? Tja, als je zo ongeveer weet hoe er in de PKN wordt gepreekt, zó héél ánders dan de HHK, en je komt dat in vele gemeenten tegen (zoals blijkt uit gesprekken met mensen uit mijn contactenlijst van MSN) dan mag je toch al zo ongeveer gaan spreken van een huisstijl: alléén liefde wordt gepredikt, en geen "God is gerechtigheid en In Jezus is redding mogelijk áls je bekeerd en wedergeboren wordt door Gods vrije genade"

Zo iets duidelijker van wat ik bedoel te zeggen??
Jammer, Petrus, dat je zo generaliseert en de plank daardoor volstrekt mis slaat. Jammer is een te zwak woord, ik vind het diep triest. Het volle evangelie wordt óók in bepaalde pkn gemeenten voluit verkondigd!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

plebe schreef:
Petrus schreef:Lokje,

in principe is het ook géén enkelvoudige gemeente, die van Otterlo en Harskamp, maar werken op een aantal terreinen wel samen. Dat is wat ik bedoelde te zeggen, maar wat er niet uit begrepen kon worden. Sorry voor de begripsverwarring.

PKN-huisstijl? Tja, als je zo ongeveer weet hoe er in de PKN wordt gepreekt, zó héél ánders dan de HHK, en je komt dat in vele gemeenten tegen (zoals blijkt uit gesprekken met mensen uit mijn contactenlijst van MSN) dan mag je toch al zo ongeveer gaan spreken van een huisstijl: alléén liefde wordt gepredikt, en geen "God is gerechtigheid en In Jezus is redding mogelijk áls je bekeerd en wedergeboren wordt door Gods vrije genade"

Zo iets duidelijker van wat ik bedoel te zeggen??
Jammer, Petrus, dat je zo generaliseert en de plank daardoor volstrekt mis slaat. Jammer is een te zwak woord, ik vind het diep triest. Het volle evangelie wordt óók in bepaalde pkn gemeenten voluit verkondigd!
Generaliseert Petrus als hij als hij zegt dat hij constateert dat er in vele gemeenten op een 'PKN-huisstijl' (zoals hij dat noemt), gepreekt wordt? Ik kan dit echt niet ontkennen hoor.
Dat het volle evangelie ook in bepaalde PKN-gemeenten voluit wordt verkondigd ben ik met je eens, maar hier doelde Petrus m.i. ook niet op.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Dan interpreteren we dit verschillend
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Petrus

Bericht door Petrus »

Johannes,

je hebt precies de vinger op de plek zoals ik het ook bedoelde.

maar ik heb vanavond niet de juiste woorden kunnen vinden om volledig duidelijk te maken wat ik nu to-the-point bedoelde te zeggen. Helaas.

Sorry voor de begripsverwarringen.

Maar zoals ik al eerder zei: ds Lohuis (bijvoorbeeld) van de Herv.Gemeente in Harskamp bedient het Woord nog in "oude stijl" te weten in een drie-stukken-prediking. En dat is iets wat ik in een flink aantal ándere gemeenten mis. Daar wordt álléén gewezen op "God is louter en alleen liefde".

En daarmee gaat het dus m.i. mis.

En zoals ds Lohuis het Woord bedient, zo zijn er nog méér PKN gemeenten waar dit gebeurd, maar kan die niet zo simpel eventjes oplepelen. Wat ik echter jammer vindt, is dat in Herv. of voluit PKN gemeenten waar wél een drie/stukken prediking te horen is, dat dit in een veel `lossere` stijl gebeurd dan in de `zware` gemeenten van (bijv.) GerGem of HHK of andere kerken in de ger. gezindte (hoewel je daar óók weer verschillen kunt beleven in "zwaarte".

Ook zijn er verschillen aan te wijzen binnen de diverse richtingen binnen "de" PKN v.w.b. het zingen uit de oude berijming en dan alleen de psalmen, elders weer gebruikt met het LvdK, of men gebruikt de Statenvertaling en elders weer de NBG of NBV.

Het is, helaas, een ratjetoe geworden dáár waar juist eenheid onder de christenen behoort te zijn, ook (of juist) binnen één kerkverband.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Een PKN-huisstijl? Dan behoor ik tot een PKN gemeente die deze stijl niet heeft.
In elke gemeente wordt anders gepreekt, ook binnen de PKN bestaan verschillen, maar dat is in de HHK ook zo.
In mijn gemeente wordt echt niet alleen gepreekt over een lieve God, maar komt alles aan de orde, ook zonde en de oproep tot bekering. We zingen de berijming van 1773, lezen SV, dus dan vraag ik me af, wie kan ons dan op een lijn zetten met die zgn PKN-huisstijl. Ik vind het eerlijk gezegd een denegerende en kwetsende opmerking.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Petrus heeft bezwaar dat God alleen maar liefde is, waar dat zo gepreekt wordt vindt hij de prediking eenzijdig.
Maar de Schrift zegt heel duidelijk dat God liefde is,daarom kunnen we er geen m.i. geen bezwaar tegen hebben.
God wordt nergens rechtvaardigheid genoemd, al is Hij wel rechtvaardig, God is ook niet barmhartigheid al is Hij wel barmhartig, maar alles vloeit voort uit Zijn liefde omdat Hij liefde is.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Beste Petrus,
Ik heb nog een keer je post gelezen over die lossere stijl. Ik nodig je van harte uit om as zondag een dienst bij ons bij te wonen, zodat je ook eens kan horen dat ook binnen de PKN het zuivere evangelie wordt verkondigd.
Daarom kan ik de PKN niet uitstappen, hoewel sommigen suggeren dat je als Christen er niet in thuishoort.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

JolandaOudshoorn schreef:Beste Petrus,
Ik heb nog een keer je post gelezen over die lossere stijl. Ik nodig je van harte uit om as zondag een dienst bij ons bij te wonen, zodat je ook eens kan horen dat ook binnen de PKN het zuivere evangelie wordt verkondigd.
Daarom kan ik de PKN niet uitstappen, hoewel sommigen suggeren dat je als Christen er niet in thuishoort.
Misschien eerst handig om Petrus' posting van 10:26 pm nog even door te lezen waarin hij beaamd dat het niet zijn bedoeling is te generaliseren...
Petrus

Bericht door Petrus »

JolandaOudshoorn schreef:Beste Petrus,
Ik heb nog een keer je post gelezen over die lossere stijl. Ik nodig je van harte uit om as zondag een dienst bij ons bij te wonen, zodat je ook eens kan horen dat ook binnen de PKN het zuivere evangelie wordt verkondigd.
Daarom kan ik de PKN niet uitstappen, hoewel sommigen suggeren dat je als Christen er niet in thuishoort.
Ik heb ook helemaal niet beweerd dat een Christen niet in de PKN zou thuishoren, ieder vindt voor zichzelf de plek waarvan hij/zij vindt dat hij/zij thuishoort.

Voor mij en mijn a.s. is dat onbetwistbaar de "zware" vorm van de HHK.

Kijk ook even naar do. 23-03 9.26 pm mijn posting zoals Johannes je al aanraadde......................
Plaats reactie