Ter overdenking!

jacob

Bericht door jacob »

Erasmiaan schreef:Het is de houding van enkele wat meer linksere posters die mij mateloos irriteerd af en toe.

Dan drukt iemand een bericht af, en dan worden gelijk alle negatieve aspecten opgezocht en uitgelicht. Nooit eens wat positieve dingen, maar altijd negatieve dingen. Vaak voel ik me dan geroepen om te verdedigen en ook de positieve dingen wat te belichten.

Ook slaat men vaak door. Bijv. Iemand heeft een slechte ervaring met de GerGem, en er deugt gelijk helemaal niets meer van. Jammer, jammer. Dat zijn in ieder geval de dingen die mij irriteren. Ik heb vaak ook het idee dat ik alleen maar dingen aan het verdedigen ben, hoe zou dit toch komen? Ik weet het wel; "links" valt altijd over iets wat in hun ogen te "rechts" is, vice versa bespeur ik dat veel minder.

De discussie pasgeleden over het eva of refo forum, was een van de eerste die ik hier meemaakte die de andere kant opging.

Dit zijn de bezwaren en de gevoelens die ik heb, heel openhartig en zoveel mogelijk naar gevoel verwoord. Een gevoel kan je niet altijd onder woorden brengen, maar ik heb het zo goed als mogelijk is gedaan.
mijn ervaring is altijd precies andersom :wink:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Het blijft voor mij een raadsel hoe 100 jaar geleden wedergeborenen 180 graden anders spraken dan wedergeborenen anno 2006.
Als je hier bedoeld dat het in het gezelschapsleven er andere taal gebruikt werd als nu op Bijbelkringen o.i.d., moet je je afvragen of dat iets zegt over ons of over het gezelschapsleven.
Natuurlijk waren daar goede dingen te vinden, maar ook een eigen, minder goede koers werd er gevaren!
En we leven niet meer 100 jaar geleden. Ik mag in de taal van nu bidden, treuren, mijn zonden bewenen(!) en God grootmaken voor Zijn onuitsprekelijke liefde!
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Mister schreef:
Het blijft voor mij een raadsel hoe 100 jaar geleden wedergeborenen 180 graden anders spraken dan wedergeborenen anno 2006.
Als je hier bedoeld dat het in het gezelschapsleven er andere taal gebruikt werd als nu op Bijbelkringen o.i.d., moet je je afvragen of dat iets zegt over ons of over het gezelschapsleven.
Natuurlijk waren daar goede dingen te vinden, maar ook een eigen, minder goede koers werd er gevaren!
En we leven niet meer 100 jaar geleden. Ik mag in de taal van nu bidden, treuren, mijn zonden bewenen(!) en God grootmaken voor Zijn onuitsprekelijke liefde!
Ik denk dat hij bedoeld de geestelijke tale kanaans. Dus niet dat we in 'des' en 'doch' tot elkaar spreken. Of zeggen van: Dat je ook maar een toeknikje van God zou mogen krijgen.

Ik kan het ook niet begrijpen dat sommigen die zich scharen onder de gereformeerde gezindte, zich niet meer kunnen vinden in de geschriften van Theodorus van der Groe bijvoorbeeld.
Ja, dat men zelfs geen oudvaders meer leest omdat het schijnbaar saai en moeilijk is en dat het niet meer van deze tijd is en met het argument dat de predikanten van nu ook hele goede boeken kunnen schrijven.
Als we ons reformatorisch noemen dan ga ik er vanuit dat je de prediking van de reformatoren en van de nadere reformatoren liefhebt. Daar is immers het woord "reformatorisch" van afgeleid.
De van Dale geeft de volgende verklaring bij het Woord "reformatorisch": betrekking hebbend op of voorkomend uit de Reformatie
Overigens zegt de van Dale dat het tegenovergestelde van het Woord 'hervormingsgezind' 'evangelisch' is.

Ik denk inderdaad dat sommigen op dit forum tot zichzelf mogen inkeren en zich afvragen of ze nog wel reformatorisch zijn in hun gedachtegoed.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Erasmiaan schreef:Het is de houding van enkele wat meer linksere posters die mij mateloos irriteerd af en toe.
Wat voor houding bedoel je? En waaruit maak je dat op?
Geirriteerd zijn overkomt mij ook wel eens. Toch worden we geroepen om traag tot toorn te zijn...
Nooit eens wat positieve dingen, maar altijd negatieve dingen. Vaak voel ik me dan geroepen om te verdedigen en ook de positieve dingen wat te belichten.
Ik weet niet welk stuk je precies bedoelt, maar ik heb het idee dat de linksere posters (wie dat dan ook mogen zijn) veelal inhaken en kritisch reageren als donkere kant van het geloofsleven veel aandacht krijgt, als zou dat noodzakelijk, waardevol en opbouwend zijn..... Ik hang mijn vuile was iig niet graag buiten en wat heb je er aan als ik je vertel dat ik ook veel doorns in mijn vlees heb?
Ook slaat men vaak door. Bijv. Iemand heeft een slechte ervaring met de GerGem, en er deugt gelijk helemaal niets meer van. Jammer, jammer. Dat zijn in ieder geval de dingen die mij irriteren.
Tja, Sommigen hebben nu eenmaal bepaalde ervaringen die je liever niet zou zien. Je ergeren aan iemand is het niet kunnen hebben dat anderen niet zijn zoals jij bent, dingen niet hetzelfde waarderen zoals jij ze waardeert. De roos kan zich ergeren aan de anemoon omdat zij geen roos is of blauw is in plaats van roze.....
Het zijn hun ervaringen en kritiek moet kunnen. Je bent de GG toch niet?
Ik heb vaak ook het idee dat ik alleen maar dingen aan het verdedigen ben, hoe zou dit toch komen? Ik weet het wel; "links" valt altijd over iets wat in hun ogen te "rechts" is, vice versa bespeur ik dat veel minder.

Ja, waarom doen we dat? Als het over zaken gaat, dan voelen we onszelf aangevallen? Zaken en personen moeten toch wel te scheiden zijn. Kritiek op bepaalde opvattingen die je liefhebt of koestert? Het overkomt mij ook. Het heeft te maken met de loyaliteit die je hebt tegenover een sociale groep met bepaalde opvattingen. Vraag je telkens af: gaat het over mij of over een kwestie?
Dit zijn de bezwaren en de gevoelens die ik heb, heel openhartig en zoveel mogelijk naar gevoel verwoord. Een gevoel kan je niet altijd onder woorden brengen, maar ik heb het zo goed als mogelijk is gedaan.
Ik waardeer het zeer dat je die moeite hebt genomen. Blijkbaar is het toch veilig genoeg hier om dat te doen. Ik denk dat we dat moeten blijven doen om de lucht schoon te houden. En we moeten er alles aan doen om elkaar lief te hebben. dat betekent ook dat we elkaar ruimte geven, respect voor elkaar hebben, we onszelf beheersen in heftige emoties, en proberen onze emoties op een goede manier te uiten. Je hebt hier een goede voorzet gegeven.

Nog enkele wijsheden van onze Spreukendichter (Spr 23 en 25)

- Heb een open oor voor onderricht,
en een open geest voor kennis.
- Ik word vervuld van blijdschap
als je een bedachtzaam oordeel hebt.
- Wie roept altijd ach en wee,
wie maakt altijd ruzie?
Wie heeft altijd wat te klagen,
wie raakt altijd nodeloos gewond?
Wie heeft altijd troebele ogen?
Een dronkaard, die tot in de vroege morgen drinkt,
- Iemand zonder zelfbeheersing
is als een stad waarvan de muur is geslecht.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 07 mar 2006, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Matthijs schreef:[Als we ons reformatorisch noemen dan ga ik er vanuit dat je de prediking van de reformatoren en van de nadere reformatoren liefhebt. Daar is immers het woord "reformatorisch" van afgeleid.
oei, weet je dat er mensen zijn die niet zo'n boekenkast hebben als jij? Missen die iets?
Je weet toch ook dat al die boeken maar 1 doel hebben: je tot Jezus leiden?
En daar heeft niet iedereen boeken van meer dan 100 jaar geleden voor nodig. Lees 1Kor 3 maar eens:

Wanneer u afgunstig en verdeeld bent, dan bent u toch gebonden aan de wereld, dan leeft u toch als ieder ander? 4 Wanneer de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ en een ander: ‘Ik van Apollos,’ bent u dan niet als alle andere mensen?
5 Wat is Apollos eigenlijk? En wat is Paulus? Zij zijn niet meer dan dienaren die u tot geloof hebben gebracht, beiden op de wijze die de Heer hun heeft geschonken. 6 Ik heb geplant, Apollos heeft water gegeven, maar God heeft doen groeien. 7 Het is niet belangrijk wie plant of wie begiet; alleen God is belangrijk, want hij doet groeien.
Ik denk inderdaad dat sommigen op dit forum tot zichzelf mogen inkeren en zich afvragen of ze nog wel reformatorisch zijn in hun gedachtegoed.
Dit klinkt niet erg gastvrij. Het is een erg algemene klacht die geen doel treft. Misschien kun je iets specifieker aangeven wie je in gedachten hebt en waarom jij denkt dat hun opvattingen niet reformatorisch zijn?
Het zou natuurlijk wel kunnen zijn dat mensen wel reformatorisch zijn, maar niet naderreformatorisch :D
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ik neem je alleen niet zo serieus meer. Daar heb je in het verleden te veel streken voor uitgehaald.
Dit bedoel ik nou. Maar goed, ik ben bang dat dat niet meer gezegd mag worden. Er zijn momenten dat je inhoudelijk op een normale manier met elkaar kan praten, maar vaak ook zie ik dit soort verwerpelijke reacties.
Wat voor houding bedoel je? En waaruit maak je dat op?
Geirriteerd zijn overkomt mij ook wel eens. Toch worden we geroepen om traag tot toorn te zijn...
Die houding leg ik verder in mijn posting uit. Ik kan me volgens mij goed in houden, en laat de irritatie zelden tot nooit in mijn posts merken. Dat heb ik me namelijk tot doel gesteld, anders verdwijnt alle respect.
Ik weet niet welk stuk je precies bedoelt, maar ik heb het idee dat de linksere posters (wie dat dan ook mogen zijn) veelal inhaken en kritisch reageren als donkere kant van het geloofsleven veel aandacht krijgt, als zou dat noodzakelijk, waardevol en opbouwend zijn..... Ik hang mijn vuile was iig niet graag buiten en wat heb je er aan als ik je vertel dat ik ook veel doorns in mijn vlees heb?
Moet ik enkele voorbeelden noemen? Toen ds. Moerkerken 25 jaar bij de theologische school was, heb ik dat stuk gepost. Gelijk werd de gelegenheid te baat genomen om gal te spuwen, en negativiteit uit te stralen richting Moerkerken en de GerGem. Nog een voorbeeld; de weekopening van het RD. Onmiddelijk mensen die negatieve kanten op gingen zoeken, en negatieve opmerkingen maakten over het RD, ds. Beens en reformatorische tradities. Nog een voorbeeld? Lees het topic over het kerkje van Ederveen maar eens door. Alleen de titel al. Waarom? Waarom moet dat elke keer?
Tja, Sommigen hebben nu eenmaal bepaalde ervaringen die je liever niet zou zien. Je ergeren aan iemand is het niet kunnen hebben dat anderen niet zijn zoals jij bent, dingen niet hetzelfde waarderen zoals jij ze waardeert. De roos kan zich ergeren aan de anemoon omdat zij geen roos is of blauw is in plaats van roze.....
Het zijn hun ervaringen en kritiek moet kunnen. Je bent de GG toch niet?
Dan moet je toch niet alles aangrijpen om je gram te halen? Is dat christelijk? Dingen die jij vind, maar waar het discutabel is dat het misstanden zijn, omdat anderen dat niet vinden, die hoef je dan toch niet aan te kaarten?
Ja, waarom doen we dat? Als het over zaken gaat, dan voelen we onszelf aangevallen? Zaken en personen moeten toch wel te scheiden zijn. Kritiek op bepaalde opvattingen die je liefhebt of koestert? Het overkomt mij ook. Het heeft te maken met de loyaliteit die je hebt tegenover een sociale groep met bepaalde opvattingen. Vraag je telkens af: gaat het over mij of over een kwestie?
Maar leg me nu eens uit; waarom moeten "jullie" altijd misstanden aankaarten en hoe je het ook allemaal wilt definieeren, als je maar iets hebt om over te zeuren, en waarom doen "wij" dat niet?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mensen ik ben even weggeweest, maar ik vind het nu een behoorlijke puinhoop op refeforum. Vanwaar dit gesteggel??
Een lid gaat weg, ok laat deze dan gaan, ga eventueel off-topic met hem/haar hierover in discussie.
De onderstaande berichten getuigen van weinig respect voor elkaar.
Zou de Koning van de Kerk dit willen??
We moeten denk ik zomaar onder ogen willen zien dat er tussen de zogenoemde linkse en rechtse forumleden teveel verschil zit, om het ten alle tijden met elkaar eens willen zijn.
Het is mooi als je overeenstemming bereikt over een bepaalde zaak, maar zoniet, respecteer dan elkaar.
Terwijl ik dit nu schrijf en lees kom ik tot de conclusie dat ik als eerste huiswerk krijg.
We( ik schrijf we!!!) jagen elkaar met dit gezift weg van dit forum.Laten we kappen met deze werkwijze.

In ieder geval, allemaal een fijne en gezegende biddag toegewenst.

Pierre
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mensen ik ben even weggeweest, maar ik vind het nu een behoorlijke puinhoop op refeforum. Vanwaar dit gesteggel??
Een lid gaat weg, ok laat deze dan gaan, ga eventueel off-topic met hem/haar hierover in discussie.
De onderstaande berichten getuigen van weinig respect voor elkaar.
Zou de Koning van de Kerk dit willen??
We moeten denk ik zomaar onder ogen willen zien dat er tussen de zogenoemde linkse en rechtse forumleden teveel verschil zit, om het ten alle tijden met elkaar eens willen zijn.
Het is mooi als je overeenstemming bereikt over een bepaalde zaak, maar zoniet, respecteer dan elkaar.
Terwijl ik dit nu schrijf en lees kom ik tot de conclusie dat ik als eerste huiswerk krijg.
We( ik schrijf we!!!) jagen elkaar met dit gezift weg van dit forum.Laten we kappen met deze werkwijze.

In ieder geval, allemaal een fijne en gezegende biddag toegewenst.

Pierre
memento

Bericht door memento »

Pierre, wijze woorden.
Unionist

Bericht door Unionist »

Goed, ik volg het advies van Mattijs en keer tot mezelf in en ontdek dat ik wellicht niet "refo" ben in de definitie van sommigen.

Wat nu?

Bekeert u en wordt refo?

Keert u tot de oudvaders?

Tenzij iemand aan mijn definitie van "refo" voldoet, is hij niet welkom op dit forum?

Neem mijn mening aan en word wijs?

Ik begrijp dat niet helemaal. Blijkbaar mis ik iets heel essentieels als ik niet zo ben als anderen. En dus moet ik me aanpassen, want anders gaat het niet goed met mij. In ieder geval moet ik mijn mond houden hier op dit forum, want de regels zeggen dat een ieder hetzelfde moet denken. (Waarom je dan een forum hebt is mij een raadsel. Iemand post iets en de andere 50 posten "Heel goed" "Mee eens!" "Geweldig!")

Mensen, laten we toch gewoon gezellig discussiëren, de regels van Afgewezen in acht nemende. Ik lees ook dingen waar ik kromme tenen van krijg. Ik kan met Billy politiek niet door één deur. Ik deel Afgewezen's Israëlvisie niet, kan Lecram's kerkvisie niet volgen, zie niet zoveel in de jeugddiensten van Marnix. Nou én? Zelf neem ik ook nogal eens een afwijkend standpunt in. Toch functioneer ik behoorlijk binnen de gereformeerde gezindte. Kan zonder problemen op een refoschool werken en ben ongecensureerd lid van een Gereformeerde Gemeente. Toen ik daar overigens belijdenis deed, zei de dominee tegen ons: "Jullie zijn nu mondige leden". Maar blijkbaar betekent mondig voor sommigen "je mag mij napraten en degenen die ik volg".

Ik zit dus in een spagaat: ik voel me prima in de gereformeerde gezindte, maar volgens sommigen hoor ik niet op dit forum omdat ik nog wel eens een afwijkende mening verkondig. Niet een mening tegen het Woord van God, maar tegen hun eigen afleidingen daarvan en conclusies daaruit. Zij lezen iets in de Bijbel, trekken daar onclusie X uit en vinden het dan vervelend dat anderen conclusie Y uit diezelfde passage trekken. Dan moeten zij zich verdedigen en dat zou niet zo moeten zijn want Ds. A zegt ook X en oudvader B heeft het ook zo geschreven. En oudvader B leefde in 1703 en wij hebben hier afgesproken dat wij in de lijn van de NR staan, dus wee je gebeente als je het anders ziet dan oudvader B.

Op de een of andere manier vind ik dit naar wierook en wijwater ruiken. Ook hoor ik Gregoriaanse klanken door mijn hoofd zweven.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik lees ook veel 'oud zeer' tussen de regels door. 'Jij altijd met je...', 'dit heb ik al 1000 keer gezegd...', 'linkse mensen zijn altijd zo...'. Het lijkt nota bene wel of ik naar een relatieprogramma op TV aan het kijken ben!

Mijn voorstel: we vergeven elkaars misstappen in het verleden en beloven elkaar om het in de toekomst beter te doen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dan drukt iemand een bericht af, en dan worden gelijk alle negatieve aspecten opgezocht en uitgelicht. Nooit eens wat positieve dingen, maar altijd negatieve dingen. Vaak voel ik me dan geroepen om te verdedigen en ook de positieve dingen wat te belichten.

Ook slaat men vaak door. Bijv. Iemand heeft een slechte ervaring met de GerGem, en er deugt gelijk helemaal niets meer van. Jammer, jammer. Dat zijn in ieder geval de dingen die mij irriteren. Ik heb vaak ook het idee dat ik alleen maar dingen aan het verdedigen ben, hoe zou dit toch komen? Ik weet het wel; "links" valt altijd over iets wat in hun ogen te "rechts" is, vice versa bespeur ik dat veel minder.

De discussie pasgeleden over het eva of refo forum, was een van de eerste die ik hier meemaakte die de andere kant opging.

Weet je wat het probleem is... dat dit inderdaad van twee kanten komt, en het is allebei niet goed. Heb je het als linkse rakker een keer over menselijke verantwoordleijkheid, dan wordt er gelijk bij gehaald dat het arminiaans is en dat mensen uit zichzelf niets goed kunnen doen... en andersom gebeurt het ook. Dat jij je meer ergert aan "linksen" die kritiek hebben op "rechts" dan andersom is begrijpelijk omdat jij bij die groep "rechtsen" hoort.... maar ik denk dat we pas een oplossing voor dit probleem kunnen krijgen als we eerst gaan inzien dat we onszelf er ook aan schuldig maken... en niet alleen maar naar anderen wijzen dus.

Daarnaast moet je kritiek wel als opbouwend en niet als afkrakend zien, en ik snap dat dat moeilijk is, dat vind ik zelf ook regelmatig... Maar ik kreeg bijvoorbeeld laatst naar mijn hoofd dat ik de Ger Gem helemaal niks zou vinden.... dan trekken mensen nav opbouwende kritiek verkeerde cinclusies.
rekcor

Bericht door rekcor »

Precies Marnix!

Veel discussies worden op zo'n manier ook voorspelbaar:

A zegt: je moet jezelf bekeren
B zegt: God moet het doen, er zit geen vingerknip van de mens bij
A zegt: klopt, maar toch staat de opdracht in de bijbel
B zegt: in de bijbel staat ook dat we het niet kunnen
enzovoort, enzovoort

Ook gaan discussies vaak om andere zaken dan het lijkt. Om in het voorbeeld te blijven: bovenstaande discussie gaat ten diepste niet over de vraag wie nu de bekering werkt (daar zijn we het wel over eens). Het gaat er om wat je tegen de mensen zegt. Moet je in de preek nadruk leggen op de onmacht en onwil bij de vleselijke mens? Het is maar een voorbeeld, maar volgens zie je het - als je goed kijkt naar de discussies - dat dit probleem vaker speelt.

Daarbij vind ik het overigens erg jammer dat de forumsoftware geen zijdiscussies toelaat: alles wordt onder elkaar gezet. Het liefst zou ik een boomstructuur zien: de stam is de discussie n.a.v. de stelling (bewaakt door degene die de discussie opent), zijtakken zijn voor de zijwegen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Wat ik zelf niet begrijp is waarom men zich (in mijn ogen: soms best snel) persoonlijk aangevallen voelt door posts van anderen.

Ik weet van mezelf dat ik in ieder geval probeer om altijd het beste met de ander voor te hebben. Mijn werkhypothese is dat anderen met dezelfde intentie dingen schrijven. Mocht een opmerking beledigend overkomen, dan ga ik er dus van uit dat betreffende persoon het goed bedoelt, maar zich misschien wat krom uitdrukt. Een pb-tje verschaft dan al snel helderheid.

Wat ook goed helpt - maar goed, nu begeven we ons echt op het terrein van de relatietherapie - is in je reactie op de vermeende belediging kenbaar maken:
- hoe jij de betreffende opmerking interpreteert
- wat jou er niet aan zint (je zgn 'gevoelens')
- en dan pas, eventueel, wat je reactie is op die opmerking.
Leonius

Bericht door Leonius »

Beste reckor en olfie,

Jullie reacties zijn me uit het hart gegrepen, met slechts één toevoeging: laten we alsjeblieft afstappen van de kreten links-rechts. Zulke kwalificaties zijn sowieso beledigend, omdat er zelden iemand zal zijn die zich in zo'n kwalificatie zal herkennen....
Plaats reactie