Dialect

Kuifje

Bericht door Kuifje »

Hey Lieneke,

Sorry hoor maar mag ik eens vragen, Waarom je geen zeeuws moet praten. Is dat alleen omdat het te boer-achtig is. of vind je echt een onzin taaltje.
Ik heb eventueel nog wel enkele cd's met liedjes in het zuid bevelands die mag je best wel eens een keer beluisteren hoor.

Groetjes kuifje
DDD

Re: Dialect

Bericht door DDD »

Ik kwam dit tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=6sLWrBYA5kM

Ik vind het een heel mooie uitvoering. Los daarvan is het dialect wel moeilijk te verstaan. Dat is dan weer jammer. Daar kwam ik op de fiets achter. Ik kan nog niet de helft volgen. Hij spreekt de G in veel gevallen niet uit, maar ook veel klinkers zijn heel anders dan in het standaardnederlands. Ik ben benieuwd of dit nu Zeeuws is.
Terri

Bericht door Terri »

DDD schreef: 30 mar 2026, 23:22 Ik kwam dit tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=6sLWrBYA5kM

Ik vind het een heel mooie uitvoering. Los daarvan is het dialect wel moeilijk te verstaan. Dat is dan weer jammer. Daar kwam ik op de fiets achter. Ik kan nog niet de helft volgen. Hij spreekt de G in veel gevallen niet uit, maar ook veel klinkers zijn heel anders dan in het standaardnederlands. Ik ben benieuwd of dit nu Zeeuws is.
Interessant.
Je had deze gepost op welke muziek luister ik nu volgens mij ( zondagavond ivm uur verzetten)
Ik luisterde en merkte; ik versta het niet echt en dacht dat het aan mij lag.
Lees nu dat jullie dat allemaal vinden.
Volgens mij is het geen dialect.
DDD

Bericht door DDD »

Misschien is het geen dialect, maar het is ook geen standaardnederlands. Een paar kenmerkende woorden, met de fonetische uitspraak:

Verhoor ferhoohhr

gemaakt gewaahckt

Hem ehhm

Beef ihk

de nacht de naahght

Vertrouw Hhertrouw

zegenend Zee-he-nent

Toon tzhooon

geeft heeft

dat daaata

gericht hhehrieeth

geborgen ??

rust ruuusht

nacht nadh

licht lieeeghjt

Omdat hij de woorden in sommige zinnen ook niet afzonderlijk uitspreekt, is het extra lastig te verstaan.

Psalm 116 is gezongen door iemand die ik wel kan verstaan.
Arja

Bericht door Arja »

Ik hoor er geen dialect in.
Gewoon mijn taal
Ook nog dat het gezongen wordt. Je kunt het niet precies horen.

Maar ja, wat is mijn taal
Rotterdamse en Z-Vlaamse en Flakkeese restjes
DDD

Bericht door DDD »

Maar je verstaat het dus ook zonder ondertiteling? Dat is heel interessant, want ik kom ook uit de omgeving Rotterdam. Maar ik verstond er de eerste vier keer niet veel van. Een paar zinnetjes daargelaten, die ineens wel duidelijk uitgesproken zijn.

Wat bedoel je met 'je kunt het niet precies horen'? Ik kan het wel heel precies horen, in ieder geval. De opname is duidelijk genoeg. Maar hij spreekt geen standaardnederlands. Dus het is zonder ondertiteling moeilijk te begrijpen wat hij wil zeggen.

Of bedoel je dat je hoort dat het Nederlands is, maar dat je het niet goed kunt verstaan?

Dat zou dan hetzelfde fenomeen zijn als Terri. Zij dacht ook al dat het aan haar lag. Daar zou je ook wel een ander draadje over kunnen openen.

Als ik iemand niet kan verstaan, maar alle andere mensen wel kan verstaan, dan zou ik niet de neiging hebben om te denken dat ik het zelf niet goed kan horen. Maar dat blijkt per persoon dus heel verschillend te zijn.
Arja

Bericht door Arja »

DDD schreef: 31 mar 2026, 15:52 Maar je verstaat het dus ook zonder ondertiteling? Dat is heel interessant, want ik kom ook uit de omgeving Rotterdam. Maar ik verstond er de eerste vier keer niet veel van. Een paar zinnetjes daargelaten, die ineens wel duidelijk uitgesproken zijn.

Wat bedoel je met 'je kunt het niet precies horen'? Ik kan het wel heel precies horen, in ieder geval. De opname is duidelijk genoeg. Maar hij spreekt geen standaardnederlands. Dus het is zonder ondertiteling moeilijk te begrijpen wat hij wil zeggen.

Of bedoel je dat je hoort dat het Nederlands is, maar dat je het niet goed kunt verstaan?

Dat zou dan hetzelfde fenomeen zijn als Terri. Zij dacht ook al dat het aan haar lag. Daar zou je ook wel een ander draadje over kunnen openen.

Als ik iemand niet kan verstaan, maar alle andere mensen wel kan verstaan, dan zou ik niet de neiging hebben om te denken dat ik het zelf niet goed kan horen. Maar dat blijkt per persoon dus heel verschillend te zijn.
Sorry, niet zo duidelijk van me.
Ik bedoel dat ik niet zo duidelijk kan horen of hij dialect zingt.
Of dialect spreekt.
Ik kan het gewoon zonder ondertitling verstaan. Geen ondertiteling nodig.
Maar ik vind wel dat de vleugel de zangstem hier endaar naar de achtergrond duwt.
Dat vind ik jammer. De stem mag meer naar voren komen daar.

Dus denk ik dat het door mijn mix aan spraakculturen komt dat ik hem kan verstaan?
DDD

Bericht door DDD »

Dan moet het toch (ook) aan mij liggen. :D
Plaats reactie