Bewijs die beweging achteruit eens? Ik zie hem niet, en niet uit eigenwijsheid.DDD schreef: ↑05 jun 2023, 15:51 Ik ben het wel met DIA eens dat de verschillen tussen GB en GG midden groter lijken te worden. Al denk ik niet dat alleen de GB verandert, de GG veranderen ook. Waar de laatste honderd jaar steeds met kleine stapjes geactualiseerd werd, om zowel recht te doen aan de behoudende trekjes van de gemeenten, als niet teveel uit de pas te lopen, is de laatste 30 jaar een beweging achteruit zichtbaar. Maar ja, dat kan op korte termijn onderscheidend werken, maar op lange termijn gaat dat wringen. Ik geloof niet zo in de heilzaamheid van conservatisme van de kansel.
Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
- J.C. Philpot
- Berichten: 10004
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Als je naar vergrijzing in kerken in andere landen in Europa kijkt waar geen christelijk onderwijs is, en het ontbreken daar van jeugd in veel gevallen (bijvoorbeeld in de UK), heb je gelijk een voordeel van bijbelgetrouw onderwijs te pakken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Dan zie je ineens dat op bijeenkomsten allerlei mensen in ambtskleding rondlopen. Of dat er ineens allemaal zwarte stropdassen in gebruik zijn. Of dat er een informatie-avond voor vrouwelijke gemeenteleden wordt afgeschaft. Of koffiedrinken na de kerkdienst. Of dat er ineens geen preken meer worden gelezen van een bepaald soort dominees. Of een predikant wandelt met hoed en preekjas door het dorp, zodanig dat men er tien dorpen verderop nog over praat. Of, iets naargeestiger, men levert commentaar als een predikant in een fatsoenlijk grijs pak rondloopt, omdat dat toch eigenlijk te lichtzinnig zou zijn.Job schreef: ↑05 jun 2023, 15:53Bewijs die beweging achteruit eens? Ik zie hem niet, en niet uit eigenwijsheid.DDD schreef: ↑05 jun 2023, 15:51 Ik ben het wel met DIA eens dat de verschillen tussen GB en GG midden groter lijken te worden. Al denk ik niet dat alleen de GB verandert, de GG veranderen ook. Waar de laatste honderd jaar steeds met kleine stapjes geactualiseerd werd, om zowel recht te doen aan de behoudende trekjes van de gemeenten, als niet teveel uit de pas te lopen, is de laatste 30 jaar een beweging achteruit zichtbaar. Maar ja, dat kan op korte termijn onderscheidend werken, maar op lange termijn gaat dat wringen. Ik geloof niet zo in de heilzaamheid van conservatisme van de kansel.
Of dat men ineens niet meer samen met de PKN-GB-gemeenten Hervormingsdag houdt of evangelisatiewerk doet. Of dat men niet meer deelneemt aan preekschetsen of theologische tijdschriften die vanouds in de CGK/GB/GG gebruikt/gelezen worden.
Of dat een gemeente verzocht wordt om wat trager te zingen of bijvoorbeeld aan de mannelijke belijdeniscatechisanten gevraagd wordt om met stropdas te komen bij een belijdenisdienst omdat dat immers 40 jaar geleden ook normale nette kleding was voor heren. Ach, het kan van alles zijn. Het gaat in ieder geval altijd om dingen waarmee men wil markeren dat men niet vooruitstrevend is, maar juist hecht aan oude gewoonten en gebruiken.
Het zijn allemaal uitingen van onzekerheid over de eigen identiteitsmarkering. Het zijn ook allemaal dingen die de kern niet raken, maar die wel zorgen voor vervreemding bij mensen die wel breder contacten onderhouden.
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Herkenbare voorbeelden. Al ben ik het met de stropdas voor belijdende leden dan wel weer eensDDD schreef: ↑05 jun 2023, 16:02Dan zie je ineens dat op bijeenkomsten allerlei mensen in ambtskleding rondlopen. Of dat er ineens allemaal zwarte stropdassen in gebruik zijn. Of dat er een informatie-avond voor vrouwelijke gemeenteleden wordt afgeschaft. Of koffiedrinken na de kerkdienst. Of dat er ineens geen preken meer worden gelezen van een bepaald soort dominees. Of een predikant wandelt met hoed en preekjas door het dorp, zodanig dat men er tien dorpen verderop nog over praat. Of, iets naargeestiger, men levert commentaar als een predikant in een fatsoenlijk grijs pak rondloopt, omdat dat toch eigenlijk te lichtzinnig zou zijn.Job schreef: ↑05 jun 2023, 15:53Bewijs die beweging achteruit eens? Ik zie hem niet, en niet uit eigenwijsheid.DDD schreef: ↑05 jun 2023, 15:51 Ik ben het wel met DIA eens dat de verschillen tussen GB en GG midden groter lijken te worden. Al denk ik niet dat alleen de GB verandert, de GG veranderen ook. Waar de laatste honderd jaar steeds met kleine stapjes geactualiseerd werd, om zowel recht te doen aan de behoudende trekjes van de gemeenten, als niet teveel uit de pas te lopen, is de laatste 30 jaar een beweging achteruit zichtbaar. Maar ja, dat kan op korte termijn onderscheidend werken, maar op lange termijn gaat dat wringen. Ik geloof niet zo in de heilzaamheid van conservatisme van de kansel.
Of dat men ineens niet meer samen met de PKN-GB-gemeenten Hervormingsdag houdt of evangelisatiewerk doet. Of dat men niet meer deelneemt aan preekschetsen of theologische tijdschriften die vanouds in de CGK/GB/GG gebruikt/gelezen worden.
Of dat een gemeente verzocht wordt om wat trager te zingen of bijvoorbeeld aan de mannelijke belijdeniscatechisanten gevraagd wordt om met stropdas te komen bij een belijdenisdienst omdat dat immers 40 jaar geleden ook normale nette kleding was voor heren. Ach, het kan van alles zijn. Het gaat in ieder geval altijd om dingen waarmee men wil markeren dat men niet vooruitstrevend is, maar juist hecht aan oude gewoonten en gebruiken.
Het zijn allemaal uitingen van onzekerheid over de eigen identiteitsmarkering. Het zijn ook allemaal dingen die de kern niet raken, maar die wel zorgen voor vervreemding bij mensen die wel breder contacten onderhouden.

Ik hoorde van een voorbeeld uit een naburige gemeente dat de predikant dit ook had gevraagd; de betreffende catechisant had toen maar een vlinderstrikje om gedaan. Als een soort protest. Daar kan ik dan wel weer om grinniken.
Verder zijn je voorbeelden alles behalve lachwekkend.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Ik zie zelden meer iemand met een stropdas, buiten de kerk dan. Ook op bruiloften zie je het nog maar beperkt. Begrafenissen met stropdas zie je dan weer vaker. Toen ik jong was, was het niet raar om met een stropdas op de markt te staan. Dus dat verandert gewoon, net als de pruiken uit de pruikentijd.
Bij ons was er niemand met stropdas, en er waren een hoop mensen die belijdenis deden, zeker 10. Ik vind het verder geen belangwekkend onderwerp, behalve als iemand van dat soort veranderende gebruiken een halszaak gaat maken.
Bij ons was er niemand met stropdas, en er waren een hoop mensen die belijdenis deden, zeker 10. Ik vind het verder geen belangwekkend onderwerp, behalve als iemand van dat soort veranderende gebruiken een halszaak gaat maken.
-
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Ik vind het eerder verdrietig dan grappig. Past zo'n actie bij het geven van een jawoord?Mistig schreef: ↑05 jun 2023, 16:41Herkenbare voorbeelden. Al ben ik het met de stropdas voor belijdende leden dan wel weer eensDDD schreef: ↑05 jun 2023, 16:02Dan zie je ineens dat op bijeenkomsten allerlei mensen in ambtskleding rondlopen. Of dat er ineens allemaal zwarte stropdassen in gebruik zijn. Of dat er een informatie-avond voor vrouwelijke gemeenteleden wordt afgeschaft. Of koffiedrinken na de kerkdienst. Of dat er ineens geen preken meer worden gelezen van een bepaald soort dominees. Of een predikant wandelt met hoed en preekjas door het dorp, zodanig dat men er tien dorpen verderop nog over praat. Of, iets naargeestiger, men levert commentaar als een predikant in een fatsoenlijk grijs pak rondloopt, omdat dat toch eigenlijk te lichtzinnig zou zijn.Job schreef: ↑05 jun 2023, 15:53Bewijs die beweging achteruit eens? Ik zie hem niet, en niet uit eigenwijsheid.DDD schreef: ↑05 jun 2023, 15:51 Ik ben het wel met DIA eens dat de verschillen tussen GB en GG midden groter lijken te worden. Al denk ik niet dat alleen de GB verandert, de GG veranderen ook. Waar de laatste honderd jaar steeds met kleine stapjes geactualiseerd werd, om zowel recht te doen aan de behoudende trekjes van de gemeenten, als niet teveel uit de pas te lopen, is de laatste 30 jaar een beweging achteruit zichtbaar. Maar ja, dat kan op korte termijn onderscheidend werken, maar op lange termijn gaat dat wringen. Ik geloof niet zo in de heilzaamheid van conservatisme van de kansel.
Of dat men ineens niet meer samen met de PKN-GB-gemeenten Hervormingsdag houdt of evangelisatiewerk doet. Of dat men niet meer deelneemt aan preekschetsen of theologische tijdschriften die vanouds in de CGK/GB/GG gebruikt/gelezen worden.
Of dat een gemeente verzocht wordt om wat trager te zingen of bijvoorbeeld aan de mannelijke belijdeniscatechisanten gevraagd wordt om met stropdas te komen bij een belijdenisdienst omdat dat immers 40 jaar geleden ook normale nette kleding was voor heren. Ach, het kan van alles zijn. Het gaat in ieder geval altijd om dingen waarmee men wil markeren dat men niet vooruitstrevend is, maar juist hecht aan oude gewoonten en gebruiken.
Het zijn allemaal uitingen van onzekerheid over de eigen identiteitsmarkering. Het zijn ook allemaal dingen die de kern niet raken, maar die wel zorgen voor vervreemding bij mensen die wel breder contacten onderhouden.. Hoewel dit bij ons overigens niet verplicht is.
Ik hoorde van een voorbeeld uit een naburige gemeente dat de predikant dit ook had gevraagd; de betreffende catechisant had toen maar een vlinderstrikje om gedaan. Als een soort protest. Daar kan ik dan wel weer om grinniken.
Verder zijn je voorbeelden alles behalve lachwekkend.
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Het zou beter zijn om de kerkenraad te vragen om het beleid te herzien. Grote kans dat blijkt dat er helemaal geen kerkenraadsbesluit is en de dominee zulke dingen op eigen houtje regelde.
Maar ik vind het ook wel grappig. Het is een subtiele manier om machtsmisbruik aan de orde te stellen.
Al besef ik, dat dit alleen opgaat als de wens om stropdassen te zien niet breed gedragen wordt. Als de hele gemeente en kerkenraad graag stropdassen zien, is het natuurlijk weer een ander verhaal. Hoewel ik niet hoop dat de stropdas de nieuwe legging wordt.
Maar ik vind het ook wel grappig. Het is een subtiele manier om machtsmisbruik aan de orde te stellen.
Al besef ik, dat dit alleen opgaat als de wens om stropdassen te zien niet breed gedragen wordt. Als de hele gemeente en kerkenraad graag stropdassen zien, is het natuurlijk weer een ander verhaal. Hoewel ik niet hoop dat de stropdas de nieuwe legging wordt.
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Ik denk persoonlijk dat DIA met de laatste zin de plank niet ver mis slaat.Ambtenaar schreef: ↑05 jun 2023, 13:18En jouw perceptie van de werkelijkheid is de enige ware perceptie? Zo interpreteer ik althans je laatste zin.-DIA- schreef: ↑05 jun 2023, 13:10 Je kunt het ook anders zien. Als ik 60 jaar terugkijk is de gereformeerde gezindte nooit zo verdeeld geweest, en juist in een wereld die steeds vijandiger wordt. Ik weet hoe dichtbij elkaar we stonden als verschillende kerken, er was op veel gebieden samenwerking mogelijk zonder verlies van identiteit. Op meer plaatsen was er weinig of geen verschil bv. tussen GG en GB in de NHK of de CGK. Ik merk tegelijk dat de rechterkant van de GG als het ware naar de kant van de GGiN of OGG wordt gedrongen. Dit acht ik een verbetering, ware het niet dat dit uit de nood onstaat. Ik weet niet of we het zien, maar we groeien verder uit elkaar. Als we de tijd waarin we leven er ook in betrekken, dan is het zeker niet rooskleurig. De oordelen zijn als het ware voelbaar, en we gaan door of er niets aan de hand is. Niet opmerken kan een oordeel in het oordeel zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
'Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?'. Als dat het topic is, zijn er vandaag veel off-topics posts geplaatst hier.
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Vanuit zijn perceptie misschien niet. Ik denk dat er heel wat valt af te dingen op die zienswijze. Hij verheft zijn zienswijze haast tot norm. Ik heb niet zoveel op met dergelijk superioreitsdenken.
- Maanenschijn
- Berichten: 5201
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Een stropdas is altijd een halszaakDDD schreef:Ik zie zelden meer iemand met een stropdas, buiten de kerk dan. Ook op bruiloften zie je het nog maar beperkt. Begrafenissen met stropdas zie je dan weer vaker. Toen ik jong was, was het niet raar om met een stropdas op de markt te staan. Dus dat verandert gewoon, net als de pruiken uit de pruikentijd.
Bij ons was er niemand met stropdas, en er waren een hoop mensen die belijdenis deden, zeker 10. Ik vind het verder geen belangwekkend onderwerp, behalve als iemand van dat soort veranderende gebruiken een halszaak gaat maken.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Dan is de hoed een hoofdzaak 
Bij mij niet hoor.. zoveel verschil al gezien..

Bij mij niet hoor.. zoveel verschil al gezien..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Zolang je dat dan maar niet vergeestelijkt, kan ik mij daarin uitstekend vinden.Maanenschijn schreef: ↑05 jun 2023, 18:50Een stropdas is altijd een halszaakDDD schreef:Ik zie zelden meer iemand met een stropdas, buiten de kerk dan. Ook op bruiloften zie je het nog maar beperkt. Begrafenissen met stropdas zie je dan weer vaker. Toen ik jong was, was het niet raar om met een stropdas op de markt te staan. Dus dat verandert gewoon, net als de pruiken uit de pruikentijd.
Bij ons was er niemand met stropdas, en er waren een hoop mensen die belijdenis deden, zeker 10. Ik vind het verder geen belangwekkend onderwerp, behalve als iemand van dat soort veranderende gebruiken een halszaak gaat maken..
Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Hej DDD, bedankt. Enkele elementen lijken me wellicht zorgwekkend (niet meer samen willen werken met andere kerken, bepaalde preken niet meer lezen), van de rest ben ik niet onder de indruk. Dat zijn allemaal de typische golfbewegingen die principes met zich mee brengen: links in het bootje gaan hangen, als reactie rechts in het bootje gaan hangen, enzovoort, en zo verder. Van voor naar achter naar links naar rechts. Zo gaat het in gezinnen, door generaties, in landen en in kerken.DDD schreef: ↑05 jun 2023, 16:02Dan zie je ineens dat op bijeenkomsten allerlei mensen in ambtskleding rondlopen. Of dat er ineens allemaal zwarte stropdassen in gebruik zijn. Of dat er een informatie-avond voor vrouwelijke gemeenteleden wordt afgeschaft. Of koffiedrinken na de kerkdienst. Of dat er ineens geen preken meer worden gelezen van een bepaald soort dominees. Of een predikant wandelt met hoed en preekjas door het dorp, zodanig dat men er tien dorpen verderop nog over praat. Of, iets naargeestiger, men levert commentaar als een predikant in een fatsoenlijk grijs pak rondloopt, omdat dat toch eigenlijk te lichtzinnig zou zijn.
Of dat men ineens niet meer samen met de PKN-GB-gemeenten Hervormingsdag houdt of evangelisatiewerk doet. Of dat men niet meer deelneemt aan preekschetsen of theologische tijdschriften die vanouds in de CGK/GB/GG gebruikt/gelezen worden.
Of dat een gemeente verzocht wordt om wat trager te zingen of bijvoorbeeld aan de mannelijke belijdeniscatechisanten gevraagd wordt om met stropdas te komen bij een belijdenisdienst omdat dat immers 40 jaar geleden ook normale nette kleding was voor heren. Ach, het kan van alles zijn. Het gaat in ieder geval altijd om dingen waarmee men wil markeren dat men niet vooruitstrevend is, maar juist hecht aan oude gewoonten en gebruiken.
Het zijn allemaal uitingen van onzekerheid over de eigen identiteitsmarkering. Het zijn ook allemaal dingen die de kern niet raken, maar die wel zorgen voor vervreemding bij mensen die wel breder contacten onderhouden.
Wanneer men zich letterlijk gaat opsluiten in het eigen gelijk (de twee andere voorbeelden) en de luiken sluit, dan kan dat wel zorgelijk zijn ja. Is wel per situatie verschillend.
Maar: verandert het nu echt? Dat is immers wat jij zegt. Ik geloof dat het wel meevalt. De hele kerkgeschiedenis, ook die v/d gereformeerde gemeenten, hangt aan elkaar van dit soort zaken.
Met wonderlijk genoeg daar dwars doorheen: altijd een gouden genadedraad!