Remonstrants: wat is dat?

memento

Bericht door memento »

Memento,

Wie is die figuur op jouw plaatje eigenlijk?

Waarom houdt hij naar het schijnt zowel een boek als een glas bier vast?
Het ís Aquinas (of Aquino, of weet ik veel hoe ze 'm in t nederlands noemen), die bier van jou is inkt, dat boek is de Bijbel, en die stralenkrans is omdat de RK hem heilig heeft verklaard (maargoed, das geen probleem, ze hebben Augustinus, Athanasius, en andere gerespecteerde theologen ook heilig verklaard)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Bij remonstrants denk ik aan de eerste plaats aan de 5 artikelen tegen de Remonstranten (kortweg de DL).

Verder moet ik denken aan een anecdote, die het begrip duidelijk maakt voor b.v. de jeugd.

Een aantal mensen zitten aan tafel.
Ze willen beginnen met eten.
De gastvrouw zegt: help uzelf.

Nee, zegt de aanwezige dominee, dat doe ik niet, ik ben geen arminiaan
.

En een arminiaan is hetzelfde als een remontrant.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Bij remonstrants denk ik aan de eerste plaats aan de 5 artikelen tegen de Remonstranten (kortweg de DL).

Verder moet ik denken aan een anecdote, die het begrip duidelijk maakt voor b.v. de jeugd.

Een aantal mensen zitten aan tafel.
Ze willen beginnen met eten.
De gastvrouw zegt: help uzelf.

Nee, zegt de aanwezige dominee, dat doe ik niet, ik ben geen arminiaan
.

En een arminiaan is hetzelfde als een remontrant.
Ik neem aan dat de gastvrouw wel opschept, maar dat de gasten zelf moeten eten.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Om even in de vergelijking te blijven.
Gasten, die denken, dat ze zelf kunnen eten zijn ook remonstrants.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Om even in de vergelijking te blijven.
Gasten, die denken, dat ze zelf kunnen eten zijn ook remonstrants.
Het is zelfs onbehoorlijk om zelf uit de pot te scheppen. Het moet eerst aangeboden worden.
england

Bericht door england »

Christina, natuurlijk geloven we in 'beperkte verzoening' maar omdat het vaak door mensen verkeerd wordt uitgelegd wordt er 'bijzondere verlossing' van gemaakt. Sommigen menen dat als je Limited zegt dat dta betekend dat God niet de waarheid spreekt als Hij een ieder nodigd, vatje?
4-pointers zijn mensen die leren dat Jezus voor alle zonden van alle mensen gestorven is. Geen limit dus!
refo

Bericht door refo »

Het is zelfs onbehoorlijk om zelf uit de pot te scheppen. Het moet eerst aangeboden worden.
Niet als ze zegt: help uzelf.

(Zijn we nog on-topic, discussieleider?)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Wat ik weet en dus geleerd heb over de leer van de remonstranten is het volgende:

De remonstranten ontkennen dat God alles van Zichzelf weet, van eeuwigheid af. Zij stellen dat God wel weet wat mogelijk onder bepaalde voorwaarden kan gebeuren.. Of het ook werkelijk zal gebeuren, hangt af van de vrijwillige daad van de mens. God kan dus in wezen alleen maar conclusies trekken uit wat de mens mogelijk zal doen. Het zal duidelijk zijn dat de kennis van God dan afhankelijk is van de daad van de mens. De besluiten van God zijn daarmee bepaald door het vrije handelen van de mens. Dit is precies wat de remonstrant wil, namelijk: de mens een vrije wil toekennen in het nemen van beslissingen ten aanzien van geloof en bekering. God biedt alleen het Evangelie aan en weet op grond van Zijn kennis van de omstandigheden hoe de mens zal reageren. Men spreekt dan van middelkennis. Op grond van deze voorkennis van de keuze door de mens is de uitverkiezing bepaald. De mens van wie God weet dat hij de goede keus zal doen, is uitverkoren. Zij stellen dat Christus voor alle mensen geleden heeft en dat de toepassing van dit heil uitsluitend afhangt van het gebruik wat de mens daarvan maken wil. Dit noemen we dus de algemene verzoening. De geloofsdaad van de mens komt dan in plaats van het toepassende werk van de Heilige Geest. De remonstrant redeneert vanuit de rechtmatige eis van God dat de zondaar zich bekeert en gelooft, dat het dus ongerijmd zou zijn wanneer de mens hiertoe niet in staat zou zijn. Hij stapt over het feit heen dat de mens in de schepping dit volle vermogen wel bezat, maar door zondeval dit volkomen heeft verloren. De remonstrant stelt verder dat het God door Zijn alwetendheid van eeuwigheid bekend is wie zullen geloven en wie niet. Deze wetenschap bepaalde Gods verkiezing. God heeft dus gelovigen uitverkoren. Ten diepste ligt zo de grond van de verkiezing in de keuze van de gelovige mens en niet in Gods welbehagen. Op het eerste gezicht kan deze dwaling redelijk onschuldig lijken. Maar dit is slechts schijn, want in feite wordt in de leer van het remonstrantisme heel de genadeleer van Gods Woord ondermijnd. In plaats dat God de Vader soeverijn verkiest wie Hij wil en verwerpt wie Hij wil, wordt God afhankelijk gemaakt van de autonome mens. Ook het werk van God de Zoon wordt in deze dwaling meegesleept. De remonstrant stelt dat Christus voor alle mensen een algemene mogelijkheid van zalig worden heeft verdiend. Noodzakelijk moest dit leiden tot een scheiding van schenking en deelachtigmaking. De schenking is algemeen door God gedaan, de aanneming is de geloofsdaad van de gelovige mens. Dus nogmaals: dit denken noemen we de algemene verzoening. Het werk van God de Heilige Geest heeft in de remonstrantse dwaling plaats moeten maken voor de geloofsdaad van de mens. Hooguit wordt achteraf nog geconcludeerd dat een mens dit alles niet van zichzelf heeft, maar betitelt men eigen geloof en aanneming als het werk van de Heilige Geest. Dus zo wordt ook de geestelijke doodsstaat van de mens ontkend. Het noodzakelijk wedergeboren worden van de mens heeft zo plaatsgemaakt voor het mogelijk geloven door de mens. De eis tot het geloof, die volledig bijbels is, verdringt zo geheel de noodzaak van de wedergeboorte, die net zo goed bijbels is. Waar de eis tot wedergeboorte en de eis tot geloof van elkaar worden losgemaakt, vervalt men de noodzakelijk in de dwaling van het remonstrantisme, of in de dwaling van de valse lijdelijkheid. Lees hiervoor de Dordtse Leerregels die schriftuurlijk gefundeerd verzet biedt.

Er is nog wel veel meer hierover te zeggen. We moeten erg scherp zijn, want ook wij kunnen dicht bij remonstrantisme zitten. Het remonstrantse zit in ons totaal verdorven vlees.

Dus laat ik maar es wat dingen zeggen waar remonstranten zich aan ergeren.Wat? Dat er niemand is, die God zoekt en dan ook helemaal niemand. Dat er geen mens er zelfs zin in heeft, om er zin in te krijgen om God te zoeken. Dat er niemand is, die zijn kruis wil opnemen en Jezus wil volgen. Dat iedereen van nature een hater van God is. Dat iedereen zich van nature niet wil laten leiden door Hem. Dat iedereen van nature als God wil zijn. Dat er van nature niemand is die zalig wil worden. Dat het bij de mens onmogelijk is om zalig te worden.

Het is 100% een eenzijdig Gods werk. Het is vrije genade als God een mens uitverkoren heeft. En ik ben er maar wat blij om dat er een uitverkiezing is en dat het een 100% eenzijdig Gods werk is. Helaas mis ik vaak in preken, dat de mens niet zalig wil worden. De mens die niet zalig wordt heeft niet gewild. Dit noem ik een remonstrantse prediking. De mens kan en wil niets!
Liever Turks dan Paaps
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Oorspronkelijk gepost door refo
Niet als ze zegt: help uzelf.

(Zijn we nog on-topic, discussieleider?)
Mag nog net hè. :bo
<>< A Dieu
De theoloog
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Beste Matthijs,

wel een duidelijk verhaal alleen op een forum, moet je wat kortere alinea's gebruiken, dat leest lekkerder. ;)
<>< A Dieu
De theoloog
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door england
4-pointers zijn mensen die leren dat Jezus voor alle zonden van alle mensen gestorven is. Geen limit dus!
Ik denk dat je bedoeld dat ze geloven dat iedereen dus zalig wordt. Op zich kun je natuurlijk wel geloven dat voor alle zonden betaald is zonder dat iedereen wederomgeboren is. Want alleen degenen die waarlijk geloven in Christus als hun Zaligmaker wordt de verdienste toegerekend. De limit zit in de toerekening (alleen aan de gelovigen/bekeerden/wederomgeborenen) en niet in de verdienste (die van oneindige grootte is). Toch?

[Aangepast op 23/2/04 door limosa]
england

Bericht door england »

Idd. Dan krijg je nog 4-pointers die geloven in ameraldianism. Zij zeggen dus dat Jezus voor alle zonden van alle mensen gestorven is, behalve ongeloof. Ongeloof wordt dan genoemd de zonde tegen de Heilge Geest. Op die manier voorkom je dan dat iedereen dan in de hemel terecht komt.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door england
Idd. Dan krijg je nog 4-pointers die geloven in ameraldianism. Zij zeggen dus dat Jezus voor alle zonden van alle mensen gestorven is, behalve ongeloof. Ongeloof wordt dan genoemd de zonde tegen de Heilge Geest. Op die manier voorkom je dan dat iedereen dan in de hemel terecht komt.
Lijkt me niet Bijbels. Ik lees wel dat ongeloof de grootste zonde is maar nergens dat die zo anders van karakter is dat ook daarvoor niet betaald zou zijn door het lijden en sterven van de Middelaar.
Plaats reactie