komen zoals je NU bent?

Majorca

Bericht door Majorca »

het zal er om gaan dat we niet meer weten hoe het moet. Dat we belijden dat we niet komen kunnen. Geen voeten om te gaan, geen handen om aan te nemen. Dan wordt het een afgesneden zaak. Een onmogelijkheid.

Maar daar, waar het van onze kant hopeloos is, en we niets zien dan bergen van zonde en schuld, tegenover een goeddoend God, daar gaan we leren dat wat bij de mens onmogelijk is, mogelijk is bij God. Als er op Zijn tijd en wijze, bij God vandaan, een Weg geopend wordt. Welzalig hij, wie 't mag gebeuren.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
het zal er om gaan dat we niet meer weten hoe het moet.
Het 11e gebod?

Dat dit voor kan komen is wat anders dan dat het erom zal gaan.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Het stukje uit de prekenserie "Recht en Genade" is een ander geluid dan de veronderstelling van velen op dit forum dat iedereen wel weet dat hij goddeloos is en genade nodig heeft.

Ja, verstandelijk weten en napapegaaien kunnen we wel. Maar we moeten het van God Zelf leren!
En nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

De wereld zal overtuigt worden van zonde, en dat overtuigen van zonde spitst zich toe op het overtuigen van de zonde van ongeloof (vers 9: van zonde, omdat zij in Mij niet geloven). Ik denk dat de zondekennis in bredere zin juist na het tot geloof komen tot verdieping komt.

[Aangepast op 19/10/04 door Dathenum]
Dat de Heilige Geest de ontdekte zondaar laat zien dat hij ongelovig is, dat is waar. Dat je ook nadat je de toevlucht genomen hebt tot Hem, ook nog zondekennis krijgt is ook waar.
Maar voordat ie door een waar geloof in Christus ingelijfd wordt, komt ie er achter dat ie ZONDE is. Hij doet niet alleen zonde, maar is zonde van top tot teen.
Matthijs, wat bedoel je eigenlijk met zonde zijn?
Ik snap de woordspeling niet.
We zijn zondig omdat ons leven doordrenkt is van zonde.
Ons leven Is zonde! Van de voetszool tot het hoofd toe. Gans melaats!
Ik doe niet alleen zonde, maar ik BEN zonde.

De Heilige Geest ontdekt niet alleen aan je zondeN, maar ook aan de zondE! Hoe het komt dat jij zondaar bent. Terug geleidt worden naar het paradijs! De zondeval! Christus begint door Zijn Geest bij het begin en nooit halverwege.
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Dathenum
Oorspronkelijk gepost door myster
Ik wil hier eigenlijk mee zeggen, dat we inderdaad mogen komen zoals we nu zijn.
We kúnnen ons immers toch niet beter voordoen dan we zijn?
Precies! We hoeven niet geschikt gemaakt te maken om te komen, want ongeschikt zijn we en ongeschikt zullen we blijven. En daarom juist moeten we komen. We mogen, ja moeten komen zoals we zijn: met onze zonde, met onze onmacht, met ons tekort aan zondebesef en met onze onwil. Rennend, kruipend, ons aan Jezus voeten werpend. Niets van onszelf meebrengend, als een bedelaar en met enkel de woorden: wees mij arme zondaar genadig.
wat is volgens jou wedergeboorte? Iets wat geleidelijk groeit in je leven of een krachtige omekeer in je leven omdat je iets van God gezien hebt?
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

maar ik BEN zonde.
Tja...vind het wat on-nederlands klinken.
Ik ben het met je eens, ik ben vol van zonden. Ben idd zondig, geen goed uit mij.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
maar ik BEN zonde.
Tja...vind het wat on-nederlands klinken.
Ik ben het met je eens, ik ben vol van zonden. Ben idd zondig, geen goed uit mij.
Ja, klinkt iid. wat on-nederlands.

Is het zo nog duidelijker:
Ik doe niet alleen zonden, maar ik ben zelf één brok zonde.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
maar ik BEN zonde.
Tja...vind het wat on-nederlands klinken.
Ik ben het met je eens, ik ben vol van zonden. Ben idd zondig, geen goed uit mij.
Ja, klinkt iid. wat on-nederlands.

Is het zo nog duidelijker:
Ik doe niet alleen zonden, maar ik ben zelf één brok zonde.
Ehhh... Mijn vlees is door en door zondig. Mijn lichaam op zich is een ongelofelijk groot wonder van Gods scheppende hand. Vooralsnog begrijp ik het nog niet helemaal. Kan je misschien een bijbels voorbeeld noemen?
Gr
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
maar ik BEN zonde.
Tja...vind het wat on-nederlands klinken.
Ik ben het met je eens, ik ben vol van zonden. Ben idd zondig, geen goed uit mij.
Ja, klinkt iid. wat on-nederlands.

Is het zo nog duidelijker:
Ik doe niet alleen zonden, maar ik ben zelf één brok zonde.
Toch is er, ondanks dat de uitdrukking 'zonde zijn' geen goed Nederlands is, een groot verschil met 'vol zonde zijn'. Als je zegt dat je vol zonden ben, dan heb je een ik, en die is bevlekt met zonden. Helemaal bevlekt zelfs, want je zegt VOL zonden.

Maar als ik zeg dat ik zonde BEN, dan zeg ik dat mijn wezen, mijn diepste ik, zonde is, en daarmee bedoelen we dan dat ALLES wat ik kan voortbregen zonde is. Uit ons geen goed meer in der eeuwigheid, zelfs geen klein beetje. Ja, zó erg zelfs dat we niet meer willen, en daarom ook niet kunnnen, geloven.

Kortom, het verschil tussen zonde ZIJN en vol zonde zijn zit m in het willen. Als ik vol zonde ben houdt dat niet per definitie in dat ik die zonde ook wil. Als ik zonde BEN dan doe ik niet alleen zonde, maar dan WIL ik die ook.

-------------
Maargoed, als God een mens gaat ontdekken, dan gebeurt dit meestal:
1. Men ziet de zondigheid van een zonde die men vaak pleegt. Nooit druk over gemaakt, en nu opeens een onrust in de ziel bij het denken aan die zonde
2. Het zien van de zondigheid van vele zonden die men doet.
3. Ja, men ziet ten laatste zoveel zonden in zijn leven dat men concludeerd: Heere, ik doe zoveel zonden, ik ben één en al zonde. De doorleving geneigd te zijn tot alle kwaad.

[Aangepast op 20/10/2004 door memento]
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
maar ik BEN zonde.
Tja...vind het wat on-nederlands klinken.
Ik ben het met je eens, ik ben vol van zonden. Ben idd zondig, geen goed uit mij.
Ja, klinkt iid. wat on-nederlands.

Is het zo nog duidelijker:
Ik doe niet alleen zonden, maar ik ben zelf één brok zonde.
Ehhh... Mijn vlees is door en door zondig. Mijn lichaam op zich is een ongelofelijk groot wonder van Gods scheppende hand. Vooralsnog begrijp ik het nog niet helemaal. Kan je misschien een bijbels voorbeeld noemen?
Gr
Nou, laat maar zitten als 't niet begrijpt.
Ik had geloof ik jes. 1 en nog wat aangehaald, maar ik stop ermee.

Groeten en slaap lekker straks!

Matthijs.
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
maar ik BEN zonde.
Tja...vind het wat on-nederlands klinken.
Ik ben het met je eens, ik ben vol van zonden. Ben idd zondig, geen goed uit mij.
Ja, klinkt iid. wat on-nederlands.

Is het zo nog duidelijker:
Ik doe niet alleen zonden, maar ik ben zelf één brok zonde.
Toch is er, ondanks dat de uitdrukking 'zonde zijn' geen goed Nederlands is, een groot verschil met 'vol zonde zijn'. Als je zegt dat je vol zonden ben, dan heb je een ik, en die is bevlekt met zonden. Helemaal bevlekt zelfs, want je zegt VOL zonden.

Maar als ik zeg dat ik zonde BEN, dan zeg ik dat mijn wezen, mijn diepste ik, zonde is, en daarmee bedoelen we dan dat ALLES wat ik kan voortbregen zonde is. Uit ons geen goed meer in der eeuwigheid, zelfs geen klein beetje. Ja, zó erg zelfs dat we niet meer willen, en daarom ook niet kunnnen, geloven.

Kortom, het verschil tussen zonde ZIJN en vol zonde zijn zit m in het willen. Als ik vol zonde ben houdt dat niet per definitie in dat ik die zonde ook wil. Als ik zonde BEN dan doe ik niet alleen zonde, maar dan WIL ik die ook.
Aha, maar waarom kan je dan niet zeggen; ik zondig omdat ik van nature niet anders wil dan zondigen? Anders kan je allerlei andere vage dingen sugereren. Ik hoor de uitdrukking vaak, en snap het op zich wel, alleen vind ik het wat vreemd klinken. Zeker tegenover buitenstaanders is het een onbegrijpelijke definitie.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Rhode,

Ik voer een achterhoedegevecht? Welnee, ik probeer helemaal geen mensen te bekeren, want dat kan ik niet eens.

Er is tegenwoordig al zo ontzaglijk veel aangrijpen van Christus, het maar aannemen, het maar geloven. Ja, maar dat is toch bijbels bevel? JAZEKER. Echter, we moeten ons wachten voor een ingebeeld, alsmede een verondersteld geloof. Het moet een waar geloof wezen. En dan geldt wat Calvijn schreef in de Institutie die ik aanhaalde.

Ik kan het verwerpen van al die citaten van Reformatoren en Nadere Reformatoren die hierin zeer nauwgezet de Schrift volgen met een beroep op Abraham, Lydia niet volgen. Wat is bekering? Dat is berouw krijgen over de zonden en je keren tot de Heiland. Heel eenvoudig. Daar is niet maar 'zomaar' een komen tot Christus. Er is maar 1 komen tot Christus en dat is als een ontledigd zondaar. Lees Calvijn er maar op na forummers. En lees alsjeblieft de Bijbelgedeelten na die hij uitlegt en toepast als het gaat om het ware komen tot Christus.

Want het komen tot Christus is niet zomaar een 'kiezen', het is een 'vluchten'. Men moet weldegelijk een juiste omschrijving geven van het komen tot Christus. Want "komen zoals je NU bent", wat voor komen is dat? Kijk, op zich ben ik het er wel mee eens: "Heden, indien gij Zijn stem hoort". Maar ik ben bang dat het anders geinterpreteerd wordt namelijk als: 't is niet nodig berouw te tonen, 't is niet nodig verbrijzeld te zijn. En wie dat zegt, zegt in feite dit: Dat de rechthebbende zondaar, de hoogmoedige farizeers tot Christus mogen komen. Wel, en wat voor komen is dat dan wel niet? Dat is een ingebeeld komen.

Want wat is het ware komen?
"Dat wij de Farizeers geheel moeten uitschudden, en dat wij geen eigen deugd of enig goed meer behouden moeten buiten Christus; maar dat wij gans daartoe gebracht moeten zijn, om maar alleen onze zonden voor God te belijden, met een hartbrekend berouw, innige schaamte en oprechte zielsverslagenheid en dat wij enkel maar moeten hongeren en dorsten naar Gods vrije genade en naar de gerechtigheid van de Heere Jezus Christus, zoals die aan de arme boetvaardige zondaren, in het Evangelie, om niet beloofd worden. Ziet, deze is de rechte belijdenis der zonden, waar de Schrift van spreekt, en waar zij de vergeving der zonden, uit Gods genade in Christus, aldus aan vastknoopt, dat die daar nooit van kan gescheiden worden."



Beste Kaw,

"En heb je nu voor jezelf een reden gevonden om vanavond niet je knieën te buigen?"

Ik buig elke avond mijn knieeen, jij niet dan?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Mensen,

Zou het kunnen dat er bij de een meer uit handen geslagen moet worden dan bij de ander?

Misschien zijn dit soort discussies wel zeer persoonlijk getint. Mensen die altijd netjes geleefd hebben moeten hun 'godsdienst' kwijtraken, mensen die in de zonde geleefd hebben moeten dat loslaten en daarmee breken.

Ik zeg het met terughoudendheid, maar een tollenaar moest zijn farizeïsme niet afleggen, dat moest een farizeeër. En andersom hetzelfde.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie