Mega veel preken en lezingen op mp3

Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik kreeg vanmiddag een mailtje met deze inhoud:

Beste mensen,



Hoe mijn site op OSW bekent is geworden weet ik niet * maar afein. Een zekere G.Broekhoff wees mij hierop. Het was eigenlijk de bedoeling dat hij beschikbaar was voor een kleine doelgroep. Ik heb even het forum zitten lezen en ik kan wel het een en ander toelichten.



- Ik heb maar een upload van 512 kb/sec dus als veel mensen tegelijk downloaden is de bandbreedte gauw op, en ik wil s'avonds ook nog kunnen internetten, dus als het echt te gek wordt gooi ik de site plat.

- Gisteren ben ik verhuist van xs4all naar solcon dus vandaar dat mijn site er uit lag.

- Een aantal links op mijn site klopte niet, zodat het bestand niet te downloaden was, dit heb ik nu verholpen.

- Van de meeste predikanten heb ik inderdaad geen toestemming gevraagd om hun preken op internet te zetten, en ben ook niet van plan om dit te doen. Ik wil de eerste predikant meemaken die mij aanklaagt omdat ik Gods Woord via internet verspreid.

- De naam De Levensbron is willekeurig gekozen, en ik was niet op de hoogte dat er ook en stichting met deze naam bestond.

- Wat betreft de lezingen van de SRA, hiervoor heb toestemming gekregen van Arjan Baan zelf

- Ik heb niets gepikt van prekenweb, als er dezelfde preken op mijn site staan is dit puur toeval.





Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn toelichting, Verder wens ik jullie gezegend luisterplezier.



Gr. Cornelis Schot



Hier de domein naam van mijn site http://www.de-levensbron.nl



P.s. Wie interesse heeft, ik wil best een DVD vol branden met de preken voor de kostprijs, incl. verzendkosten die je graag wil hebben, mail me je adres maar.
Be yourself, there are plenty of others.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik vraag me toch in gemoede af wat iemand bezielt om zo te doen. Hij verspreidt niet Gods woord maar preken van dominees. Nog afgezien van een mogelijk auteursrecht is het een persoonlijk document van die dominee. Hij zou op zijn minst kunnen respect kunnen tonen en om toestemming vragen.
Ik vind dit geen prettige manier van doen.
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik vraag me toch in gemoede af wat iemand bezielt om zo te doen. Hij verspreidt niet Gods woord maar preken van dominees. Nog afgezien van een mogelijk auteursrecht is het een persoonlijk document van die dominee. Hij zou op zijn minst kunnen respect kunnen tonen en om toestemming vragen.
Ik vind dit geen prettige manier van doen.
Auteursrecht op in het openbaar uitgesproken preken? Laat me niet lachen....
Niks persoonlijks van de dominee...het is het woord van Christus.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik vraag me toch in gemoede af wat iemand bezielt om zo te doen. Hij verspreidt niet Gods woord maar preken van dominees. Nog afgezien van een mogelijk auteursrecht is het een persoonlijk document van die dominee. Hij zou op zijn minst kunnen respect kunnen tonen en om toestemming vragen.
Ik vind dit geen prettige manier van doen.
Auteursrecht op in het openbaar uitgesproken preken? Laat me niet lachen....
Niks persoonlijks van de dominee...het is het woord van Christus.
Dat is beslist niet waar. De preek is het persoonlijke verhaal van die ene dominee over die ene bijbeltekst. Hij legt de tekst uit, hij leest er verklaringen op na, hij maakt een toepassing, hij heeft die ene gemeente en dat tijdstip in gedachten als hij die preek maakt, een preek is zéér persoonlijk.
Het is wel waar dat God door die dominee, door die preek wil spreken tot ons, tot de gemeenteleden. Maar het enige woord van Christus is de Bijbel.

En ik denk, maar dat is verder niet belangrijk, dat het zeker juridisch te verdedigen valt dat op een preek auteursrecht zit. Er zit beeldrecht op openbare gebouwen, op personen, er zit auteursrecht op liedjes, op teksten, op logo's, op kleurcombinaties. En dan zou een preek vogelvrij zijn? Geloof ik niet. En als het juridisch niks is, dan gewoon uit fatsoen.
Be yourself, there are plenty of others.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Maar waarom zou een predikant niet willen dat het Woord wat hij eens gesproken heeft zoveel mogelijk wordt verspreidt? Bovendien, is de handel [want dat is het gewoon] in cd's en casette's dan wel de geijkte manier? Er wordt gewoon gebruik gemaakt van vooortschrijdende technieken of men dat nou wel of niet wil, tegenhouden kun je het toch uiteindelijk niet. Wat mij ook opvalt in de vergelijking van oude manieren zoals cassette's en cd's, voor deze moet je 'flink' betalen en voor internet is het gratis of hooguit tegen kostprijs. Heeft dat er misschien ook mee te maken dat er bepaalde mensen tegen zijn? Tenslotte kun je nou ook eens predikanten horen die je normaliter gesproken nooit zal horen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Misschien is wat me tegenstaat wel vooral het gemak waarmee over andersmans werk wordt beschikt. En men roept dan wel: het is Gods Woord en zo, maar ze gaan per dozijn over de toonbank. Zal ik nog een ceedeetje branden met tig preken? Wat Vreugdenhil erbij, nog een stuk of wat Meeuwse, en dan opvullen met Vergunst? Doen we. Er zit geen respect in voor het geestelijke werk van die dominees.

Daarnaast, waarom (ervan uitgaand dat je 's zondags "gewoon" twee keer naar de kerk gaat) zou je een enorme collectie preken willen hebben of willen kunnen beluisteren? Eens een preek doordeweeks, best natuurlijk, maar er zijn toch ook goede (preken)boeken? Ik vind het toch iets hebben van een kind in een snoepwinkel, hier wat pakken, daar wat pakken, maar alleen wat hij lekker vindt.
Be yourself, there are plenty of others.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Misschien is wat me tegenstaat wel vooral het gemak waarmee over andersmans werk wordt beschikt. En men roept dan wel: het is Gods Woord en zo, maar ze gaan per dozijn over de toonbank. Zal ik nog een ceedeetje branden met tig preken? Wat Vreugdenhil erbij, nog een stuk of wat Meeuwse, en dan opvullen met Vergunst? Doen we. Er zit geen respect in voor het geestelijke werk van die dominees.

Daarnaast, waarom (ervan uitgaand dat je 's zondags "gewoon" twee keer naar de kerk gaat) zou je een enorme collectie preken willen hebben of willen kunnen beluisteren? Eens een preek doordeweeks, best natuurlijk, maar er zijn toch ook goede (preken)boeken? Ik vind het toch iets hebben van een kind in een snoepwinkel, hier wat pakken, daar wat pakken, maar alleen wat hij lekker vindt.
Weet je, Marjan, jij hoort wellicht iedere zondag een tweetal predikanten. Veel mensen moeten het doen met bijna iedere zondag minstens 1, maar vaak twee leespreken. Die hebben ook weleens behoefte om een predikant te horen, dan een saai voorgelezen preek.

Vandaar de behoefte aan de prekenbandjes/cd's/MP3's.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Marjan
Misschien is wat me tegenstaat wel vooral het gemak waarmee over andersmans werk wordt beschikt. En men roept dan wel: het is Gods Woord en zo, maar ze gaan per dozijn over de toonbank. Zal ik nog een ceedeetje branden met tig preken? Wat Vreugdenhil erbij, nog een stuk of wat Meeuwse, en dan opvullen met Vergunst? Doen we. Er zit geen respect in voor het geestelijke werk van die dominees.

Daarnaast, waarom (ervan uitgaand dat je 's zondags "gewoon" twee keer naar de kerk gaat) zou je een enorme collectie preken willen hebben of willen kunnen beluisteren? Eens een preek doordeweeks, best natuurlijk, maar er zijn toch ook goede (preken)boeken? Ik vind het toch iets hebben van een kind in een snoepwinkel, hier wat pakken, daar wat pakken, maar alleen wat hij lekker vindt.
Weet je, Marjan, jij hoort wellicht iedere zondag een tweetal predikanten. Veel mensen moeten het doen met bijna iedere zondag minstens 1, maar vaak twee leespreken. Die hebben ook weleens behoefte om een predikant te horen, dan een saai voorgelezen preek.

Vandaar de behoefte aan de prekenbandjes/cd's/MP3's.
idd, bij ons in de gemeente komen maar weinig dominee's, ik heb geen tijd om iedere keer op sjouw te gaan naar doordeweekse diensten in ander omliggende gemeentes en bovendien zijn dat dezelfde dominees die [alhoewel zelden] ook in onze gemeente komen en één bepaalde ligging hebben. In zo'n geval is het bijzonder fijn om op zo'n manier wel [andere] predikanten te kunnen horen. Bovendien zit ik per dag zo'n 1 1/2 - 2 uur in de auto en als je het gemiddelde programma nivo van onze neerlandse radio kent begrijp je misschien dat je dan graag iets anders wilt horen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Zijn lessen, voordrachten, pleidooien, redevoeringen beschermd door het Auteursrecht?

Ja, niet alleen het geschreven woord wordt beschermd doch ook het gesproken woord. Maar de redevoeringen of pleidooien uitgesproken in vergaderingen van vertegenwoordigende lichamen (parlementen, provincieraden, gemeenteraden...), in openbare terechtzittingen van rechtbanken en hoven, in politieke bijeenkomsten, mogen vrij en zonder de toestemming van de spreker aan het publiek worden meegedeeld, alleen voor de afzonderlijke uitgave van deze redevoeringen is de toestemming van de spreker nodig.

===

Bovenstaande tekst haalde ik van het web. Ik verwacht stellig dat dit onverminderd ook van toepassing is op preken. Een kerk is geen vergadering van een "vertegenwoordigend lichaam". En zelfs al zou het dat wél zijn, dan is voor de afzonderlijke uitgave nog toestemming nodig.
~~Soli Deo Gloria~~
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Kan allemaal wel waar zijn en misschien is het ook wel zo sjiek om idd de betreffende predikant om toestemming te vragen, maar dan krijg je als luisterende internetter maar een 'eenzijdig' menu voorgeschoteld. Bovendien kán ik wel betreffende predikant beluisteren, maar daar moet ik echt moeite voor doen met hetzelfde resultaat, ik moet bandjes bestellen bij mensen die daar weer beter van worden, ik moet weer een cassettedek in de auto aanschaffen en ik krijg een enorme stapel bandjes die je na één keer beluisteren weer opbergt en uiteindelijk maar weg schenkt aan prekenweb. Wat is nou het verschil.

Bovendien gezien Cor z'n woorden
- Van de meeste predikanten heb ik inderdaad geen toestemming gevraagd om hun preken op internet te zetten, en ben ook niet van plan om dit te doen. Ik wil de eerste predikant meemaken die mij aanklaagt omdat ik Gods Woord via internet verspreid.
houdt hij daar oook wel rekening mee maar niet heus.

ps predikanten zeggen toch vaak dat het niet zijn woord is maar het Woord van God?

[Aangepast op 8/4/05 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus Een kerk is geen vergadering van een "vertegenwoordigend lichaam".
Volgens mij is dit het scharnier waarop deze discussie draait. De kerk is het vertegenwoordigend lichaam van Christus. Als er auteursrechten zijn, moeten ze aan Hem betaald worden.
En Hij heeft geen behagen in ons geld, maar in ons hart.

Anders moeten dominees zich maar aansluiten bij BUMASTEMRA of zoiets...
nicname

Bericht door nicname »




- Van de meeste predikanten heb ik inderdaad geen toestemming gevraagd om hun preken op internet te zetten, en ben ook niet van plan om dit te doen. Ik wil de eerste predikant meemaken die mij aanklaagt omdat ik Gods Woord via internet verspreid.


Vind ik niet echt respectvol klinken naar predikanten toe. Zij zijn geroepen knechten van God. Ze weten niet eens welke preek er van hen geplubliceerd wordt.

Het doel kan dan goed zijn, maar ik denk dat het juist goed is om, dit in overleg te doen met de predikant zelf. Hoe kan een gemeentelid het rijmen als er bijvoorbeeld preken van een predikant op internet te vinden zijn terwijl die dominee zelf waarschuwt tegen internetgebruik????


- Wat betreft de lezingen van de SRA, hiervoor heb toestemming gekregen van Arjan Baan zelf


Waarom hier dan wel toestemming voor vragen???

Gr. Nic.

[Aangepast op 8/4/05 door nicname]
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

- Wat betreft de lezingen van de SRA, hiervoor heb toestemming gekregen van Arjan Baan zelf
Waarom hier dan wel toestemming voor vragen???

Gr. Nic.[/quote]

Slimme opmerking!



Als je aangewezen bent op veel preken van dezelfde dominee is het misschien inderdaad anders ja. Die situatie ken ik idd niet. Wij hebben zelden twee keer dezelfde predikant op een zondag. Toch is de reguliere woordverkondiging in de eigen gemeente de aangewezen plaats voor het onderwijs uit de Bijbel.
Daarnaast vind ik het echt een gevaar dat je vooral preken gaat luisteren van dominees die jou aanstaan. Hupperdepup is zo gunnend, dus we luisteren drie maal daags Hupperdepup. Vandonkeren wijst de zonde zo goed aan en dat gebeurt veel te weinig, dus we zitten elke dag in de auto te knikken op de woorden van Vandonkeren.

Ik heb zelf een keer meegemaakt, en dan hou ik er over op, dat ik een foto had gemaakt van een bevriend gezin. Leuke foto, ik heb 'm opgestuurd aan ze om 'm te laten zien. Gebruikt dat gezin die foto een poosje later voor hun jubileum, op de kaart.
Ik vond dat helemaal niet zo leuk. Ik zou het wel prettig hebben gevonden als ze dat even gevraagd hadden. Het was wel de foto die IK gemaakt had, MIJN inspanning, MIJN toestel.
Onnozel voorbeeld misschien maar toch.
Be yourself, there are plenty of others.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Hendrikus Een kerk is geen vergadering van een "vertegenwoordigend lichaam".
Volgens mij is dit het scharnier waarop deze discussie draait. De kerk is het vertegenwoordigend lichaam van Christus. Als er auteursrechten zijn, moeten ze aan Hem betaald worden.
En Hij heeft geen behagen in ons geld, maar in ons hart.

Anders moeten dominees zich maar aansluiten bij BUMASTEMRA of zoiets...
Je zou eens moeten weten hoeveel sommige predikanten betaald krijgen om het Woord te verkondigen. Om maar niet te spreken over de derde zondagse diensten en de doordeweekse diensten. Kwestie van vraag een aanbod. Als het aanbod laag wordt gehouden, stijgt de prijs.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MarjanHupperdepup is zo gunnend, dus we luisteren drie maal daags Hupperdepup. Vandonkeren wijst de zonde zo goed aan en dat gebeurt veel te weinig, dus we zitten elke dag in de auto te knikken op de woorden van Vandonkeren.
:,

Je maakt er een leuke grap van, maar realiseer je wel dat de oprechte innerlijke behoefte wel eens beter door dominee Hupperdepup gevoed kan worden dan door dominee Vandonkeren. Als je al in het donker zit, is vandonkeren misschien niet zo goed voor je. Iedereen is verschillend, en dus ook in geloofsbeleving.
Ik wilde hier ook aandacht voor vragen....:!
Plaats reactie