Sneeuw

Zita
Moderator

Re: Sneeuw

Bericht door Zita »

De berichten over de oude meneer in de sneeuw en de daarop volgende over ouderenzorg heb ik verplaatst naar een nieuw topic over ouderenzorg.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: Gisteren, 10:41
elbert schreef: Gisteren, 09:43 Dit is zo'n beetje de zwaarste sneeuwval sinds 2010, toen we de hele maand december dit soort situaties hadden.
Vandaag zware sneeuw en ook vrijdag wordt een opvallende weerdag: een combinatie van regen/sneeuw (afhankelijk van waar je woont) en een harde wind.
Daarna op zaterdag weer invallende vorst met op zondag temperaturen van hooguit -5 graden.
2021 hadden we ook veel sneeuw wat toen gecombineerd was met lagere temperaturen dan nu. Maar als ik het me goed herinner hadden we toen 1 dag flink sneeuw en later niet zoveel meer. Nu hebben we op zaterdag, maandag en vandaag al veel sneeuw en komende vrijdag misschien wel weer. Familie van mij die op de strooiwagens rijden zien hun bed niet zo vaak.
In februari 2021 was inderdaad ook kortdurend veel sneeuw. Toen waren er nieuwsberichten over de 'Russische beer die los was'. Dat herinner ik mij nog goed, omdat wij toen vlak voor onze verhuizing zaten, het dak nog open lag en de houten vloeren gelegd moesten worden. Anderhalve week later was het trouwens 17C. Dat was de dag van onze verhuizing.
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

Dodo schreef: Gisteren, 09:24
aggieoudje schreef: 06 jan 2026, 23:01
Arja schreef: 06 jan 2026, 12:36
aggieoudje schreef: 06 jan 2026, 12:17 Ik hou echt van de winter en van sneeuw. De afgelopen dagen hoefde ik nergens heen en genoot ik vanaf de bank. En de kerk was zondag lopend goed te doen.
Maar nu ik zo echt op de fiets weg moet voor een belangrijk gesprek waar ik niet onderuit kan zie ik er heel erg tegen op. Ze doen hun best de sneeuwschuivers en de strooiers maar de fietspadden zijn verre van schoon. Jaren geleden hard gevallen met gladheid, had toen een hersenschudding, en sindsdien echt geen held meer met fietsen in de winter :nonnon
Helaas geen auto en met ov is de plek van de afspraak niet te bereiken en ov is nu ook sowieso chaos. Ga maar ruim op tijd weg en hopelijk valt het mee!
Nou ik ben benieuwd hoe het ging. Het is best eng.
Ik ben gelukkig veilig heen en weer gekomen!
Zweet stond wel op mijn voorhoofd omdat je zo ingespannen fietst. Bij ons in het dorp gingen de fietspaden nog redelijk maar zodra ik de brug over ging was het echt slecht. Ik heb vele jaren over de brug op school gezeten en gewerkt en helaas is het daar qua strooien en ijsvrij maken van de fietspaden nog niet bepaald verbeterd.
Overigens was het een sollicitatiegesprek waarvoor ik de fiets op moest. Of het het waard is geweest ga ik nog zien/horen.
Je hebt in ieder geval doorzettingsvermogen getoond! :super
Precies. Ik hoop dat het het waard is geweest voor je.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Me vannacht een paar keer rot geschrokken. Het was zo aan het dooien dat de laag sneeuw die op het dak lag met veel lawaai en geraas naar beneden kwam storten en beneden op de straat of de tuintafel neer klapte. En dat meerdere keren. Het leek wel of het dak instortte. Op een gegeven moment begreep ik dat het de sneeuw was maar eerst schrok ik echt. En toen moest ik vanmorgen zowel voor als achter mijn schoongeveegde straat weer schoonmaken want die lag weer vol ;)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
helma

Bericht door helma »

helma schreef:Steun dit leuke Veenendaalse initiatief en doneer:

https://www.komoverenhelp.nl/wintercamp ... 0885fb.jpg[/IMG]
https://www.derijnpost.nl/lokaal/maatsc ... eigen-iglo

Zo leuk dat het zó succesvol is!
DDD

Bericht door DDD »

Ik lees op internet kritiekloos over kinderen die in een Iglo slapen. Ik verbaas mij daar een beetje over.

Als hij instort, zouden ze het dan overleven?
Arja
Contacteer:

Bericht door Arja »

DDD schreef: Vandaag, 19:59 Ik lees op internet kritiekloos over kinderen die in een Iglo slapen. Ik verbaas mij daar een beetje over.

Niet zeker. Grote kans van niet. Want sneeuw werkt als beton: je kunt je er niet zomaar even “eruit duwen”.
DDD

Bericht door DDD »

Dan vind ik het wel een kwalijke zaak dat media dat kritiekloos plaatsen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

DDD schreef: Vandaag, 19:59 Ik lees op internet kritiekloos over kinderen die in een Iglo slapen. Ik verbaas mij daar een beetje over.

Als die goed gebouwd is, is die net zo sterk als je huis, totdat het dooit...

Die in Veenendaal is niet goed gebouwd. De Inuit bouwen hem van blokken sneeuw en ijs, niet van 'vastgestampte' sneeuw.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 08 jan 2026, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, dat is mooi. Maar dan blijft de vraag, of het dooit, en of hij goed gebouwd is.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef: Vandaag, 20:36 Nou, dat is mooi. Maar dan blijft de vraag, of het dooit, en of hij goed gebouwd is.
Ik dacht dat ik las dat ze er ook kratjes voor hadden gebruikt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef: Vandaag, 21:04
DDD schreef: Vandaag, 20:36 Nou, dat is mooi. Maar dan blijft de vraag, of het dooit, en of hij goed gebouwd is.
Ik dacht dat ik las dat ze er ook kratjes voor hadden gebruikt.
Ja, om blokken te maken van sneeuw denk ik.
:)
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp overigens dat ijs niet kan instorten. Maar dit is sneeuw. En het zou niet de eerste keer zijn dat mensen bedolven raken onder de sneeuw.

Ik ben waarschijnlijk wat moeilijk aangelegd, maar ik kan dit toch allemaal niet zo goed volgen.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Slapen in een iglo is geweldig. Wel belangrijk dat het 's nachts blijft vriezen.
Plaats reactie