Fietshelm ja of nee

Draag jij /ga jij een fietshelm dragen

Peiling loopt tot 19 sep 2025, 10:55

ja, ik ben 60+
1
5%
ja, ik ben 18-60
7
32%
ja ik ben <18
0
Geen stemmen
nee ga ik nooit doen!
3
14%
alleen als het verplicht wordt
8
36%
ik denk er nog over na
3
14%

Totaal aantal stemmen: 22

merel

Re: Fietshelm ja of nee

Bericht door merel »

Ouders die hun kinderen niet vaardig maken in het verkeer en heb altijd met de auto naar sport en school brengen. In de klas van mijn dochter lagen in de eerste week van de middelbare school 3 kinderen onder een auto.
DDD

Bericht door DDD »

Angst van ouders om hun kinderen los te laten en de mobiele telefoon op de fiets spelen denk ik ook mee.
JvW

Bericht door JvW »

DDD schreef: Vandaag, 12:05 Volgens mij zijn al die helmen hetzelfde, met uitzondering van specifieke speed-pedelechelmen. Maar een helm van de Lidl heeft ook zo'n stootrand.
Nou, zeker zijn niet alle helmen hetzelfde. Er is een groot verschil sowieso in pasvorm bijvoorbeeld. En met extra veiligheidssystemen zoals MIPS. Op de racefiets heb ik altijd een helm met MIPS op, op m’n ‘gewone’ fiets een helm zonder.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

DDD schreef:Ik kom net in een nieuwsbrief dit tegen:

https://www.anwb.nl/fiets/accessoires-u ... elm-dragen

Dus je gezicht moet bij goed dragen wel beschermd zijn.
Bedankt, hele handige tips in dit bericht
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

huisman schreef:
Herman schreef: Vandaag, 11:47 Het dragen van een fietshelm is maar een kleine oplossing. Ik ben sterk voor een aanpassing van het verkeersgedrag van automobilisten. Ten alle tijde, zelfs in onze 30-km per uur straat menen ze een enkeltje hoe-kom-ik-zo-snel-mogelijk door de straat heen te hebben. Of ik nu de auto staat te wassen of de heg sta te knippen, een enkeling uitgezonderd neemt niemand gas terug of passeert met een aangepast lagere snelheid. Soms toeteren ze zelfs en dat interpreteer ik dan als een vorm van ongenoegen over het feit dat er ook andere weggebruikers zijn dan alleen automobilisten.

De bescherming van de fietser hangt dus niet af van het dragen van een helm, maar van een andere status van de auto in het verkeer.

Een voorbeeld kan je nemen aan het verkeer in bijvoorbeeld Frankrijk en hoe ze daar een fietser passeren, ook al is de limiet op die weg 80 km per uur. De snelheid daalt tot de snelheid van de fietser, vervolgens wordt overzicht genomen om te passeren, en dan pas passeren te op de andere weghelft als de verkeersituatie dat toelaat.
Die auto’s reden er altijd al. Natuurlijk ben ik ook voorstander van bv veel vrijliggende fietspaden zodat Auto’s en fietsen zoveel als mogelijk gescheiden worden. Maar het echte probleem is toch de opkomst van de e-bike inclusief de fatbike.
Hier de feiten. https://www.verkeerskunde.nl/VK32024fietsslachtoffers
Als je dat leest dan snap je toch niet dat de helmplicht alleen voor kinderen wordt?
merel

Bericht door merel »

Klopt, dat vind ik ook onbegrijpelijk. Ik zou blij zijn als het verplicht wordt voor iedereen en ook gehandhaafd wordt.
refo

Bericht door refo »

merel schreef: Vandaag, 14:27 Klopt, dat vind ik ook onbegrijpelijk. Ik zou blij zijn als het verplicht wordt voor iedereen en ook gehandhaafd wordt.
Dat eerste zou eigenlijk wel moeten, want anders wordt handhaven een crime.
merel

Bericht door merel »

refo schreef: Vandaag, 14:31
merel schreef: Vandaag, 14:27 Klopt, dat vind ik ook onbegrijpelijk. Ik zou blij zijn als het verplicht wordt voor iedereen en ook gehandhaafd wordt.
Dat eerste zou eigenlijk wel moeten, want anders wordt handhaven een crime.
Dat denk ik dus ook. De eerste maanden wordt er gesputterd en geprotesteerd. Dat ging namelijk ook zo met het verbieden van roken in openbare gelegenheden en daarna is iedereen er aan gewend.
Marijn_M

Bericht door Marijn_M »

Herman schreef: Vandaag, 11:47 Het dragen van een fietshelm is maar een kleine oplossing. Ik ben sterk voor een aanpassing van het verkeersgedrag van automobilisten. Ten alle tijde, zelfs in onze 30-km per uur straat menen ze een enkeltje hoe-kom-ik-zo-snel-mogelijk door de straat heen te hebben. Of ik nu de auto staat te wassen of de heg sta te knippen, een enkeling uitgezonderd neemt niemand gas terug of passeert met een aangepast lagere snelheid. Soms toeteren ze zelfs en dat interpreteer ik dan als een vorm van ongenoegen over het feit dat er ook andere weggebruikers zijn dan alleen automobilisten.

De bescherming van de fietser hangt dus niet af van het dragen van een helm, maar van een andere status van de auto in het verkeer.

Een voorbeeld kan je nemen aan het verkeer in bijvoorbeeld Frankrijk en hoe ze daar een fietser passeren, ook al is de limiet op die weg 80 km per uur. De snelheid daalt tot de snelheid van de fietser, vervolgens wordt overzicht genomen om te passeren, en dan pas passeren te op de andere weghelft als de verkeersituatie dat toelaat.
Dat zal allemaal wel. Maar van alle fietsslachtoffers heeft zo’n 70 % een eenzijdig ongeval, dus zonder botsing met een ander voertuig of obstakel. Zie veiligheid.nl.
Plaats reactie