Habemus Papam (2025)

J.C. Philpot

Re: Habemus Papam (2025)

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 09 mei 2025, 09:35Ik denk dat je later in de hemel verbaast zal zijn hoeveel andersdenkenden, waaronder Rooms Katholieken, daar aanwezig zullen zijn.
Ik ben er van overtuigd dat er ook in de RKK een overblijfsel is, dat ondanks het goddeloze systeem, door God bekeerd is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JanRap

Bericht door JanRap »

merel schreef: 09 mei 2025, 09:20
J.C. Philpot schreef: 09 mei 2025, 09:13
refo schreef: 09 mei 2025, 09:07Wie zou de stemming dan geleid hebben?
Daar heb ik geen kant en klaar antwoord op.

Maar het verbaast me dat je soms ziet dat mensen die kritisch zijn als het gaat om Gods leiding bij het aannemen van beroepen door Reformatorische predikanten, juist overtuigd zijn bij Gods leiding bij de verkiezing van een nieuwe "Zijne Heiligheid" (zo laat hij zichzelf aanspreken) en "plaatsbekleder van Jezus Christus" (zo laat hij zichzelf noemen).

Of eigenlijk verbaast het me ook niet zo.
Het klopt dat ik sceptisch ben over het aannemen en roeping inzake beroepen. Ik denk inderdaad dat menselijke overwegingen een grote rol spelen.

Het verbaast mij wel dat degene die grote waarde hechten aan de roeping en het werk van de Heilige Geest dit blijkbaar alleen vinden gelden binnen de kerken van hun voorkeur.
@ Merel, In eerste instantie lijkt uw bijdrage mooi en verbindend. Maar 1. U laat zich betoveren. 2. U kent de kerkgeschiedenis niet 3. Er speelt ook enige scepsis tegen de gereformeerde gezindte, ( herken ik) mee, maar wij zijn verplicht om een rechtvaardig oordeel te oordelen zowel over Rome als over de ger. gezindte 4. U vergeet te vermelden dat de verkiezing van een paus een grote poppenkast is, dat de gebeden die uitgesproken werden aan Maria waren gericht en aan de heiligen. Hoeveel goeds er ook te zeggen is van Rome, het is een valse religie. Al zullen er zeker ook van Gods kinderen in zijn.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

merel schreef: 09 mei 2025, 09:35
J.C. Philpot schreef: 09 mei 2025, 09:25
merel schreef: 09 mei 2025, 09:20Het verbaast mij wel dat degene die grote waarde hechten aan de roeping en het werk van de Heilige Geest dit blijkbaar alleen vinden gelden binnen de kerken van hun voorkeur.
Correctie: de kerken die Gods Woord als enige fundament belijden, en het evangelie van vrije genade verkondigen. Dat is breder dan de kerken van mijn voorkeur (namelijk de Reformatorische kerken). En dan met name in hen die door Gods Geest van dood levend gemaakt zijn. Een onwedergeborene wordt namelijk door andere geesten geleidt. Al gaat er niets buiten Gods voorzienig bestel om.
Ik denk dat je later in de hemel verbaast zal zijn hoeveel andersdenkenden, waaronder Rooms Katholieken, daar aanwezig zullen zijn.
Ik vind dit soort uitspraken altijd een beetje raar. Je suggereert ermee dat je bepaalde informatie hebt die je nog helemaal niet kunt hebben. Niemand van ons weet hoe de schare er straks uit zal zien. En stel dat je dat nu toch al zou weten, dan hoef je straks niet verbaast te zijn. Want je kon het al weten.
JanRap

Bericht door JanRap »

-DIA- schreef: 09 mei 2025, 09:15 Als we zo de gebeurtenissen in de wereld en in de kerk bezien, dan moeten we toch denken dat we in een tijd leven waarin we ook kunnen verwachten dat zich de antichrist zal gaan openbaren. Ik heb veel lovende woorden gehoord en veel blijde en lachende mensen gezien. Maar het lijkt erop dat niemand zich nog bewust is wat het zal zijn als zich de antichrist zal openbaren. Is dat de paus? In elk geval is hij een antichrist, omdat hij zich zaken aanmatigt die geen mens toekomen. Onderzoek eens wat onze vaderen aangaande de Roomse kerk hebben gezegd. Laat het ons tot waarschuwing zijn.
@ DIA, U zegt rake dingen en heeft veel opgemerkt rond de verkiezing van een paus. De paus is niet de antichrist. U stelt dat ook niet expliciet, maar u stelt het vragenderwijs. Want de antichrist is naar uitwijzen van de Schrift degene die de Vader en de Zoon loochent. 1 Joh.2:22 S.V:''Wie is de leugenaar, dan die loochent dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.'' Komt bij dat een antichrist oproept tot een goddeloze = antichristelijke levenswandel, dat doet de paus beslist niet. Maar ik ben het wel met u eens als u zou stellen dat hij ( veel) trekken vertoont van de antichrist.
merel

Bericht door merel »

vriend-en-metgezel schreef: 09 mei 2025, 09:43
merel schreef: 09 mei 2025, 09:35
J.C. Philpot schreef: 09 mei 2025, 09:25
merel schreef: 09 mei 2025, 09:20Het verbaast mij wel dat degene die grote waarde hechten aan de roeping en het werk van de Heilige Geest dit blijkbaar alleen vinden gelden binnen de kerken van hun voorkeur.
Correctie: de kerken die Gods Woord als enige fundament belijden, en het evangelie van vrije genade verkondigen. Dat is breder dan de kerken van mijn voorkeur (namelijk de Reformatorische kerken). En dan met name in hen die door Gods Geest van dood levend gemaakt zijn. Een onwedergeborene wordt namelijk door andere geesten geleidt. Al gaat er niets buiten Gods voorzienig bestel om.
Ik denk dat je later in de hemel verbaast zal zijn hoeveel andersdenkenden, waaronder Rooms Katholieken, daar aanwezig zullen zijn.
Ik vind dit soort uitspraken altijd een beetje raar. Je suggereert ermee dat je bepaalde informatie hebt die je nog helemaal niet kunt hebben. Niemand van ons weet hoe de schare er straks uit zal zien. En stel dat je dat nu toch al zou weten, dan hoef je straks niet verbaast te zijn. Want je kon het al weten.
De schare is ontelbaar. Dat is aanwijzing genoeg dat het niet alleen om de kerken na de reformatie zal gaan.

N.B. verbaasd met een d natuurlijk en geen t ;)
Laatst gewijzigd door merel op 09 mei 2025, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

JanRap schreef: 09 mei 2025, 09:51 @ DIA, U zegt rake dingen en heeft veel opgemerkt rond de verkiezing van een paus. De paus is niet de antichrist. U stelt dat ook niet expliciet, maar u stelt het vragenderwijs. Want de antichrist is naar uitwijzen van de Schrift degene die de Vader en de Zoon loochent. 1 Joh.2:22 S.V:''Wie is de leugenaar, dan die loochent dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.'' Komt bij dat een antichrist oproept tot een goddeloze = antichristelijke levenswandel, dat doet de paus beslist niet. Maar ik ben het wel met u eens als u zou stellen dat hij ( veel) trekken vertoont van de antichrist.
Ik ben het absoluut met de door mij onderstreepte zin eens. Zeker de laatste paus praktiseerde bijvoorbeeld een eenvoud waar een hoop refo's nog véél van zouden kunnen leren...!
Laten we niet uit het oog verliezen dat rooms-kathieken onze medechristenen zijn. Wellicht fatalistisch gedacht, maar met de ontwikkelingen in de wereld zou het zomaar eens kunnen zijn dat we elkaar nog wel eens heel hard nodig zouden kunnen hebben.
En boven alles: de wegen van de Heere zijn ondoorgrondelijk. In refo Nederland, maar ook in Rome.
J.C. Philpot

In ieder geval wacht de heer Prevost geen makkelijke taak. Het ambtenarenapparaat in Vaticaanstad, de financiële situatie en de verdeelde kerk zijn slechts een paar voorbeelden van uitdagingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Zeker niet. Ik had gisteren een etentje met collega's waarbij een aantal hoopten dat hij veel zou doen voor de LBHTQ gemeenschap. Ze konden niet begrijpen dat een bijbel de leidraad was en niet de cultuur waarin we leven.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 09 mei 2025, 10:56 Zeker niet. Ik had gisteren een etentje met collega's waarbij een aantal hoopten dat hij veel zou doen voor de LBHTQ gemeenschap. Ze konden niet begrijpen dat een bijbel de leidraad was en niet de cultuur waarin we leven.
Ik heb homoseksuele Roomse buren, die zeer overtuigd zijn dat hun levensstijl door God en de kerk volledig wordt goedgekeurd. Ik vind het niet eenvoudig.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik weet het niet, maar ik lees over absolute zekerheden, en dat in een tijd dat alles wankelt en alle zekerheden als het ware omvallen.
Zekerheden moeten vanzelf een vaste grond hebben, en niet uit een zekere emotie gezegd worden.
Als alle Rooms Katholieken nu een in de hemel zouden komen, en ik niet? Houden we dat ook voor mogelijk?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 09 mei 2025, 11:06
merel schreef: 09 mei 2025, 10:56 Zeker niet. Ik had gisteren een etentje met collega's waarbij een aantal hoopten dat hij veel zou doen voor de LBHTQ gemeenschap. Ze konden niet begrijpen dat een bijbel de leidraad was en niet de cultuur waarin we leven.
Ik heb homoseksuele Roomse buren, die zeer overtuigd zijn dat hun levensstijl door God en de kerk volledig wordt goedgekeurd. Ik vind het niet eenvoudig.
Volgens mijn RK schoonmoeder is de generatie die opgegroeid is vlak na het tweede concilie heel modern. De huidige generatie is weer veel behoudender en hecht meer waarde aan bijbeluitleg.

Zij is blij met de huidige paus. Volgens mijn schoonmoeder is de orde van de Augustijnen waar de huidige paus uitkomt behoudender dan de orde van de Franciscanen van de vorige paus
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

En er werd net in de Sixtijnse Kapel (NOS live) een mooi stuk uit Openbaringen voorgelezen over het nieuwe Jeruzalem. De Bijbel gaat ook daar nog open..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

-DIA- schreef: 09 mei 2025, 11:17 (...)
Als alle Rooms Katholieken nu een in de hemel zouden komen, en ik niet? Houden we dat ook voor mogelijk?
Dit is een zeer goede vraag, DIA, die we ons allemaal moeten stellen.
Mijn persoonlijke antwoord op die vraag is: ja, dat houd ik zeker voor mogelijk - want voor de Heere is niets onmogelijk. Hij heeft onze meninkjes niet nodig voor Zijn werk.
J.C. Philpot

Vrouwke schreef: 09 mei 2025, 11:26 En er werd net in de Sixtijnse Kapel (NOS live) een mooi stuk uit Openbaringen voorgelezen over het nieuwe Jeruzalem. De Bijbel gaat ook daar nog open..
Zeker. Die gaat zelfs bij de Jehova's getuigen en de vrijmetselaars open.

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

En bij refo’s..

😉
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Plaats reactie