ex-GerGem topic

helma

Re: ex-GerGem topic

Bericht door helma »

Herman schreef:
Refiosi schreef: 16 jan 2025, 14:17 Ik hoop dat dit een verschrijving is?
Soms maak je een keuze en dan blijkt de keuze door de zegen achteraf. Ik zie niet in waarom je deze vraag zou moeten stellen.
Ja, dat bedoelde ik. Je maakt na veel gebed een keus waarvan je denkt dat dat Gods weg is. En als je dan Zijn zegen ervaren mag dan geeft het rust dat Hij in die keus is meegegaan.
Michaels

Bericht door Michaels »

helma schreef: 16 jan 2025, 14:35Ja, dat bedoelde ik. Je maakt na veel gebed een keus waarvan je denkt dat dat Gods weg is. En als je dan Zijn zegen ervaren mag dan geeft het rust dat Hij in die keus is meegegaan.
Kun je ook een grondbeginsel aangeven over een leerverschil.

Wat mij veel helderheid heeft gegeven is het boek van Klaas van der Zwaag, die opgroeide in de Gereformeerde Gemeenten, waar veel mensen twijfelden of ze zich wel kind van God mochten noemen. Hij deed in zijn leven een belangrijke ontdekking zoals ik: ‘God is gewillig om redding te schenken en stelt geen voorwaarden om zijn genade te verdienen.’

Hij schreef er het 1100 pagina’s tellende boek Afwachten of Verwachten? Dat sloeg in de Gereformeerde Gemeenten in als een bom. Hij schetste in zijn boek niet alleen een overzicht van verschillende visies op de ‘toe-eigening van het heil’ (wanneer mag je jezelf een kind van God noemen?), maar liet zich ook kritisch uit over hoe hierover gepreekt werd in zijn kerkverband.
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Michaels schreef: 16 jan 2025, 14:29
Scheepsbel schreef: 15 jan 2025, 18:59 Men preekte daar een levendmaking in de ellendekennis met een verborgen Christus, je deelt wel in de weldaden maar je zonden zijn nog niet vergeven.
Als ex-Ger.Gemmer. kan ik mij goed vinden in deze korte reactie van Scheepsbel en is ook de rede dat ik de Ger.Gem. verlaten heb. Het is een derde weg die er niet is.
Wij hebben voornamelijk ook hierom de GG verlaten.
GG links

Bericht door GG links »

Ad Anker schreef: 15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
En als je nou door God in een Islamitisch gezin geplaatst wordt mag het natuurlijk wel ? Dan mag je wel zeggen Dank U wel maar ik zoek toch maar een een ander plekje op ?
Ik vind dit echt onzin. Of is het niet God die je in een islamitisch gezin plaatst ?
Laatst gewijzigd door GG links op 16 jan 2025, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Michaels

Bericht door Michaels »

Forummer schreef: 15 jan 2025, 12:47 Omdat in het GG topic nogal eens verzucht wordt dat er ex-GGers reageren, hier een topic om daarover eens door te spreken.

Hier mogen ook die-hard GerGemmers reageren zonder dat we boos worden :love
Ik vroeg het aan OpenAI en dit was de omschrijving:
Het verlaten van het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten kan verschillende redenen hebben, die vaak een combinatie van persoonlijke, theologische, sociale en praktische factoren zijn. Hieronder worden enkele veelvoorkomende redenen besproken:
1. Persoonlijke Geloofsbeleving
Worsteling met de prediking: De prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten legt vaak sterk de nadruk op zonde, schuld, en bekering, met relatief weinig nadruk op genade en zekerheid van verlossing. Sommige mensen ervaren dit als zwaar of beklemmend en voelen zich niet aangesproken of getroost in hun geloof.
Gebrek aan zekerheid: Door de strikte leer over bekering en geloofsbeleving kunnen sommigen moeite hebben met het ervaren van zekerheid over hun geloof. Dit kan leiden tot frustratie en vervreemding van de kerk.
2. Theologische Redenen
Nadruk op uitverkiezing: De Gereformeerde Gemeenten leggen veel nadruk op de leer van de uitverkiezing. Dit kan ervoor zorgen dat mensen zich buitengesloten voelen of het gevoel hebben dat er weinig ruimte is voor persoonlijke verantwoordelijkheid of hoop in hun geloof.
Verschillen in geloofsopvatting: Sommigen voelen zich aangetrokken tot een andere interpretatie van het christelijk geloof, zoals een evangelische of minder behoudende theologie, die de nadruk legt op genade, persoonlijke relatie met Christus, of een vreugdevoller geloofsleven.
3. Sociale Druk en Cultuur
Strenge regels: Binnen de Gereformeerde Gemeenten worden er vaak strikte regels gehanteerd over kleding, mediagebruik, muziek, omgang met anderen, enzovoort. Deze regels kunnen voor sommige mensen zwaar voelen of als een beperking van hun persoonlijke vrijheid worden ervaren.
Druk van de gemeenschap: De hechte gemeenschappen van de Gereformeerde Gemeenten kunnen een sterke sociale controle uitoefenen. Voor sommigen kan dit als verstikkend worden ervaren, zeker als er sprake is van afwijkende meningen of levenskeuzes.
4. Maatschappelijke Veranderingen
Botsing met moderne waarden: De Gereformeerde Gemeenten hechten aan traditionele normen en waarden, wat soms botst met de snel veranderende waarden in de bredere samenleving. Jongeren die opgroeien in deze context kunnen zich meer aangetrokken voelen tot de vrijere normen en waarden van de maatschappij.
Onderwijs en werk: Door studie of werk komen mensen soms in aanraking met andere overtuigingen, ideeën en levenswijzen. Dit kan leiden tot een kritische herbezinning op de eigen achtergrond en kerkelijke tradities.
5. Persoonlijke Ervaringen
Negatieve ervaringen: Incidenten zoals strenge vermaningen, uitsluiting, of een gebrek aan begrip voor persoonlijke problemen kunnen leiden tot een gevoel van vervreemding. Dit geldt vooral als mensen zich veroordeeld voelen in plaats van gesteund.
Conflicten: Soms kunnen interne conflicten, zowel op lokaal niveau als in bredere kerkelijke verbanden, bijdragen aan het vertrek van mensen. Dit kan gaan over meningsverschillen binnen de gemeente of over leiderschap.
6. Jongeren en Identiteit
Vraagstukken rond identiteit: Jongeren die opgroeien in de Gereformeerde Gemeenten worstelen soms met hoe ze hun identiteit moeten combineren met de strenge normen van de kerk. Vragen over zaken zoals mode, sociale media, en relaties kunnen spanning veroorzaken.
Breuk met traditie: Sommige jongeren ervaren de tradities van de Gereformeerde Gemeenten als niet relevant voor hun leven. Ze kunnen zich aangetrokken voelen tot andere kerken of kiezen om helemaal geen religieuze betrokkenheid meer te hebben.
7. Overstap naar andere kerkgenootschappen
Evangelische beweging: Veel mensen die vertrekken, sluiten zich aan bij evangelische of pinksterkerken, waar de nadruk vaak ligt op een persoonlijkere en vreugdevollere geloofsbeleving, minder nadruk op regels, en een sterkere focus op muziek en gemeenschapszin.
Breder gereformeerd spectrum: Sommigen stappen over naar andere gereformeerde kerken met een meer open karakter, zoals de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) of de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV).
8. Secularisatie
Afstand van geloof in het algemeen: In sommige gevallen verlaten mensen niet alleen de Gereformeerde Gemeenten, maar ook het christelijk geloof in zijn geheel. Dit kan te maken hebben met de bredere trend van secularisatie in de samenleving, waar religie minder invloed heeft op het dagelijks leven.
Conclusie
Het verlaten van de Gereformeerde Gemeenten is vaak een persoonlijk en complex proces, waarbij meerdere factoren een rol spelen. Voor sommigen biedt het verlaten van dit kerkverband de ruimte om een andere manier van geloven of leven te omarmen, terwijl anderen vooral afstand nemen door negatieve ervaringen. Het is belangrijk om deze keuzes met respect en begrip te benaderen, omdat ze vaak gepaard gaan met diepe persoonlijke en spirituele worstelingen.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 16 jan 2025, 14:27
Soms maak je een keuze en dan blijkt de keuze door de zegen achteraf. Ik zie niet in waarom je deze vraag zou moeten stellen.
Die zegen. Ik meen dat dat best een gevaarlijke graadmeter is, want dat wordt behoorlijk subjectief ingevuld is mijn waarneming (te goeder trouw).
Michaels

Bericht door Michaels »

Ad Anker schreef: 15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Dat dát bij jou zo geïndoctrineerd is begrijp ik maar dat is toch niet wat Christus van ons vraagt.
Christus vraagt van ons niet om lid te blijven waar we geboren zijn maar, kort samengevat, vraagt Christus van ons dat we:
Geloof hebben in Hem als Verlosser en Heer.
Ons bekeren van zonden en een vernieuwd leven leiden.
Hem liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.
Hem navolgen, dienen en gehoorzamen in alles.
Zijn boodschap delen en vrucht dragen in ons leven.
Dit vraagt om een persoonlijke relatie met Christus, die zich uit in geloof, vertrouwen, gehoorzaamheid en een leven dat Zijn liefde weerspiegelt.

Als dat bij jou in de Ger.Gem. zo is moet je blijven waar je ben.
Michaels

Bericht door Michaels »

Job schreef: 16 jan 2025, 15:22 Die zegen. Ik meen dat dat best een gevaarlijke graadmeter is, want dat wordt behoorlijk subjectief ingevuld is mijn waarneming (te goeder trouw).
Waarom een gevaarlijk graadmeter als je er zeker van bent in je persoonlijk geloofsleven.

Natuurlijk moet dat niet op één nachtje ijs gebaseerd zijn maar mijn ervaring is dat je er diep en diep over nadenkt en het gaat zeker niet in je koude kleren zitten. Mijn beleving is dat als je er met een Ger.Gem persoon over spreekt je bij voorbaat veroordeeld ben, over een graatmeter gesproken.
Job

Bericht door Job »

Michaels schreef: 16 jan 2025, 15:39
Job schreef: 16 jan 2025, 15:22 Die zegen. Ik meen dat dat best een gevaarlijke graadmeter is, want dat wordt behoorlijk subjectief ingevuld is mijn waarneming (te goeder trouw).
Waarom een gevaarlijk graadmeter als je er zeker van bent in je persoonlijk geloofsleven.

Natuurlijk moet dat niet op één nachtje ijs gebaseerd zijn maar mijn ervaring is dat je er diep en diep over nadenkt en het gaat zeker niet in je koude kleren zitten. Mijn beleving is dat als je er met een Ger.Gem persoon over spreekt je bij voorbaat veroordeeld ben, over een graatmeter gesproken.
Ik heb mensen gesproken die me in grote ernst zeiden: we worden door Gods leiding naar die en die gemeente geleid. Sowieso slaat het gesprek dan dood, want wat kun je dan nog zeggen? Een paar jaar later werden ze "door de Here" opnieuw naar een andere gemeente geleid en inmiddels zijn ze Evangelisch.

Ik vind dat dus echt ingewikkeld, sorry.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Job schreef: 16 jan 2025, 15:46

Ik heb mensen gesproken die me in grote ernst zeiden: we worden door Gods leiding naar die en die gemeente geleid. Sowieso slaat het gesprek dan dood, want wat kun je dan nog zeggen? Een paar jaar later werden ze "door de Here" opnieuw naar een andere gemeente geleid en inmiddels zijn ze Evangelisch.

Zeker van je persoonlijk geloofsleven? Wil je dat eens uitwerken? Hoe is dat in overeenstemming met het Evangelie? In welke kerk klinkt dat?
Job

Bericht door Job »

Lilian1975 schreef: 16 jan 2025, 15:51

Zeker van je persoonlijk geloofsleven? Wil je dat eens uitwerken? Hoe is dat in overeenstemming met het Evangelie? In welke kerk klinkt dat?
Ik begrijp even je vraag/reactie niet, Lilian.
helma

Bericht door helma »

Job schreef:
Herman schreef: 16 jan 2025, 14:27
Die zegen. Ik meen dat dat best een gevaarlijke graadmeter is, want dat wordt behoorlijk subjectief ingevuld is mijn waarneming (te goeder trouw).
Dat klopt...dat is ook best een worsteling geweest.
En alzo de zuidenwind zachtelijk waaide, meenden zij hun voornemen verkregen te hebben...

En ik wil niet onze stap 'goedpraten' onder het mom dat God met ons opgetrokken is.
Wel denk ik, als je in afhankelijkheid van de Heere biddend tot een keuze komt, Hij met je optrekt, wat de keuze ook is (mits het geen keuze is tegen Gods Woord in)

We verlangden naar een prediking waar Christus uitgestald werd als Mozes de koperen slang verhoogde. Dat was waar we steeds voor baden.We ervaarden de prediking op dat moment niet in overeenstemming met Gods Woord.
Zelf hadden we niet aan de CGK gedacht.
We meenden dat de weg naar de HHG leiden zou.
Toen zei een wijs kind van God dat als we Gods weg wilden gaan we niet zelf een keus mochten maken maar dat aan de Heere moesten overlaten. We besloten toen binnen de Gereformeerde Gezindte naar verschillende kerken te gaan en biddend te vragen of de Heere duidelijk wilde maken wat de weg was.
De CGK Overberg was de 3e gemeente die we bezochten. Mijn broer gaf het advies om daar eens te luisteren. De CGK trok ons niet zo, al had de ouderling op huisbezoek ons wel gezegd dat we qua verbondsopvatting beter in de CGK pasten.
De eerste preek die we hoorden in Overberg was een leesdienst.
Joh 3:14. Van Ludwig Hofacker.
Zoals de koperen slang, alzó moet de Christus verhoogd worden.
Het voelde als 'thuiskomen'. Dát was de prediking die wij en onze kinderen nodig hadden. En het was een verhoring op onze gebeden.
Aan het eind van dat jaar keken we terug. Had de Heere ons echt deze plek gegeven? En de wind scheen hen gunstig te zijn...
Er waren veel mensen die het niet begrepen. We waren lieve vrienden kwijtgeraakt.
Tot onze grote verwondering werd er toen gepreekt over de koperen slang. Alzó moet de Christus verhoogd worden.

Wij hebben ervaren dat God ons deze plek heeft gegeven. Net als de GG ook een kerk buiten het paradijs. Een plek waar de prediking dichtbij het Woord blijft, bevindelijk is en Christus centraal staat.
Een plek waar we ook onszelf en ons zondige ik mee naar toe genomen hadden...

Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Job schreef: 16 jan 2025, 16:00
Lilian1975 schreef: 16 jan 2025, 15:51
Michaels schreef: 16 jan 2025, 15:39 Waarom een gevaarlijk graadmeter als je er zeker van bent in je persoonlijk geloofsleven.

Ik begrijp even je vraag/reactie niet, Lilian.
Zeker van je geloof zijn of zeker van Christus zijn... of met andere woorden: ligt de zekerheid in je geloof of in Hem.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef: 16 jan 2025, 16:04Zeker van je geloof zijn of zeker van Christus zijn... of met andere woorden: ligt de zekerheid in je geloof of in Hem.
Dat is inderdaad een essentieel verschil. Het ware geloof steunt niet op het geloof, maar zoekt zijn zaligheid buiten zichzelf in Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MGG

Bericht door MGG »

Komt dat bij hun of ligt het bij jou of ergens tussenin?

Je vorige bericht begon je met 'Dat dát bij jou zo geïndoctrineerd is begrijp ik'. Ga je met deze gedachten nog open een gesprek in?
Plaats reactie