Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

refo

Re: Komt er een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB?

Bericht door refo »

Carola Schouten was volgens mij destijds ook niet zo geschikt voor die post. Die was destijds ook van dezelfde leeftijd. En of iemand 'ervaring' heeft, is ook niet zo van belang.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

parsifal schreef:
merel schreef: 12 jun 2024, 15:45 Ik lees de naam Fleur Agema op Volksgezondheid ook steeds

En Femke Wiersma ( van Boer zoekt vrouw) op Landbouw. Femke is een blauwe maandag met een boer getrouwd geweest en moet nu de landbouw problemen oplossen. Onbegrijpelijk! Als dat het politieke zwaargewicht is, waar Carolyn op doelde, kunnen we onze lol nog op.
Nu heeft ze al iets (en niet veel meer dan dat) in de provinciale politiek gedaan. Reagan was ook maar een auteur.

Verder is het wel belachelijk om iemand met zo weinig ervaring op die post te zetten.
Ik ken beide dames niet zo goed. En kan daarom niet oordelen over hun kwaliteiten. Daarom geef ik ze het voordeel van de twijfel.

Maar vermoeden dat iemand een post krijgt omdat ze wel ‘eens wat in de provincie’ gedaan heeft of aan een televisieprogramma is wat mij betreft erg naïef.

Wat mij betreft is het voordeel van de twijfel eerst bij deze dames. Een Markuszower, toch best omstreden en in mij ogen een weinig verbindend man als minister heeft bij mij veel meer reserves.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

parsifal schreef: 13 jun 2024, 07:42
merel schreef: 12 jun 2024, 15:45 Ik lees de naam Fleur Agema op Volksgezondheid ook steeds

En Femke Wiersma ( van Boer zoekt vrouw) op Landbouw. Femke is een blauwe maandag met een boer getrouwd geweest en moet nu de landbouw problemen oplossen. Onbegrijpelijk! Als dat het politieke zwaargewicht is, waar Carolyn op doelde, kunnen we onze lol nog op.
Nu heeft ze al iets (en niet veel meer dan dat) in de provinciale politiek gedaan. Reagan was ook maar een auteur.

Verder is het wel belachelijk om iemand met zo weinig ervaring op die post te zetten.
Ik hoor het Carolyn nog zeggen ' wij zorgen voor een zwaargewicht op landbouw, die Brussel gaat overtuigen'. Dat zij nog maar een jaar in de politiek zit, is tot daar aan toe. Zij heeft daarnaast geen enkele relevante opleiding gedaan, waardoor je ook maar het idee zou hebben dat zij er verstand van heeft.
parsifal

Bericht door parsifal »

refo schreef: 13 jun 2024, 08:12 Carola Schouten was volgens mij destijds ook niet zo geschikt voor die post. Die was destijds ook van dezelfde leeftijd. En of iemand 'ervaring' heeft, is ook niet zo van belang.
Schouten was al kamerlid geweest, was medeonderhandelaar bij formatie, was daarvoor al tijdje beleidsmedewerker en weer daarvoor had ze bedrijfskunde gestudeerd. Ervaring is niet alles, maar Schouten was zo'n beetje de grootste zwaargewicht die CU had. Dit is wel een heel ander verhaal dan Wiersma. En ja Schouten deed het niet goed op haar ministerie. De vraag is wie dat wel gelukt zou zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 13 jun 2024, 08:44
parsifal schreef:

Ik ken beide dames niet zo goed. En kan daarom niet oordelen over hun kwaliteiten. Daarom geef ik ze het voordeel van de twijfel.

Maar vermoeden dat iemand een post krijgt omdat ze wel ‘eens wat in de provincie’ gedaan heeft of aan een televisieprogramma is wat mij betreft erg naïef.

Wat mij betreft is het voordeel van de twijfel eerst bij deze dames. Een Markuszower, toch best omstreden en in mij ogen een weinig verbindend man als minister heeft bij mij veel meer reserves.
Femke Wiersma heeft sociaal maatschappelijk werk gedaan en gewerkt als telefoniste bij Essent en WMO adviseur bij een gemeente. Sinds 2021 is zij bij de BBB aan de slag in de provincie.

In Fleur Agema heb ik daarentegen meer vertrouwen. Zij heeft al jaren de portefeuille Volksgezondheid en staat bekend om haar dossierkennis.
parsifal

Bericht door parsifal »

Maanenschijn schreef: 13 jun 2024, 08:44
parsifal schreef:

Markuszower was zelfs als probleem aangemerkt vanwege zijn banden met Israel (in de zin van spionagegevaar, niet omdat het Israel is). En had gedoe om wapenbezit. Plasterk trok zich om minder (maar toch terecht) terug.

Agema heeft wel de ervaring op haar portefeuille, en lijkt logische keus.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: 12 jun 2024, 15:45 En Femke Wiersma ( van Boer zoekt vrouw) op Landbouw. Femke is een blauwe maandag met een boer getrouwd geweest en moet nu de landbouw problemen oplossen. Onbegrijpelijk! Als dat het politieke zwaargewicht is, waar Carolyn op doelde, kunnen we onze lol nog op.
Alles beter dan Staghouwer. Eigenlijk verwachtte ik Cor Pierik als landbouwminister of Aalt Dijkhuizen, die zullen wel niet willen. Ben het met je eens dat haar relevante ervaring niet heel indrukwekkend is, dat hoeft niet alles te zeggen maar is geen lekkere start.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: 13 jun 2024, 09:26
merel schreef: 12 jun 2024, 15:45 En Femke Wiersma ( van Boer zoekt vrouw) op Landbouw. Femke is een blauwe maandag met een boer getrouwd geweest en moet nu de landbouw problemen oplossen. Onbegrijpelijk! Als dat het politieke zwaargewicht is, waar Carolyn op doelde, kunnen we onze lol nog op.
Alles beter dan Staghouwer. Eigenlijk verwachtte ik Cor Pierik als landbouwminister of Aalt Dijkhuizen, die zullen wel niet willen. Ben het met je eens dat haar relevante ervaring niet heel indrukwekkend is, dat hoeft niet alles te zeggen maar is geen lekkere start.
Staghouwer was toch de bakker? Wiersma heeft haar voorkomen nog wat meer mee, maar daar is ook alles mee gezegd.
MGG

Bericht door MGG »

Gelukkig hebben de geleerde ministers en ambtenaren de afgelopen decennia alle grote problemen voorkomen.
merel

Bericht door merel »

refo schreef: 13 jun 2024, 08:12 Carola Schouten was volgens mij destijds ook niet zo geschikt voor die post. Die was destijds ook van dezelfde leeftijd. En of iemand 'ervaring' heeft, is ook niet zo van belang.
Schouten heeft het slecht gedaan op beide posten. Alleen zitten we nu op landbouw in een cruciale fase. De BBB heeft gestampvoet over de te nemen maatregelen en zou het allemaal oplossen met een zwaargewicht.
We zullen het zien, maar ik heb er weinig fiducie in dat het gaat lukken
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: 13 jun 2024, 09:41 Staghouwer was toch de bakker? Wiersma heeft haar voorkomen nog wat meer mee, maar daar is ook alles mee gezegd.
Inderdaad, die was bakker. En nog een tijdje gedeputeerde in Groningen geweest maar kennissen van mij uit Groningen waren blij toen die weg was. En ik was weer blij toen die uit Den Haag weg was.
refo

Bericht door refo »

Wel leuk altijd. Nederland telt in deze tijd miljoenen formateurs die het beter weten dan de echte. Komende week zullen ze omgeschoold worden, omdat de aandacht dan weer naar een andere gebeurtenis verplaatst wordt.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bestuurlijk kwaliteiten zijn belangrijker dan inhoudelijke kennis.

Beleidsmatig denken, overtuigingskracht, verbinding, energie en fitheid, analytisch, geduldig, grote lijnen zien, vertrouwen geven en vragen, samenwerken, flexibiliteit etc.

Dit staat meestal niet op een c.v. maar is doorslaggevend voor succes.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

refo schreef: 13 jun 2024, 10:16 Wel leuk altijd. Nederland telt in deze tijd miljoenen formateurs die het beter weten dan de echte. Komende week zullen ze omgeschoold worden, omdat de aandacht dan weer naar een andere gebeurtenis verplaatst wordt.
Volgens mij komen bij de benoemingen van ministers geen formateurs aan te pas. Het is vooral discussie over de verdeling van de posities en daarna mogen de partijen bepalen wie op welke post komt. Omtzigt met zijn nieuwe rechtsorde had hopelijk anders Gidi Markuszower niet geaccepteerd. Of hij denkt 'los jij die ellende op asiel maar op binnen de kaders van de wetgeving'.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 13 jun 2024, 10:24 Bestuurlijk kwaliteiten zijn belangrijker dan inhoudelijke kennis.

Beleidsmatig denken, overtuigingskracht, verbinding, energie en fitheid, analytisch, geduldig, grote lijnen zien, vertrouwen geven en vragen, samenwerken, flexibiliteit etc.

Dit staat meestal niet op een c.v. maar is doorslaggevend voor succes.
Grote lijnen kunnen zien heeft met intelligentie te maken, beleidsmatig denken met ervaring op het bestuurlijke vlak, flexibiliteit ook met de thuissituatie. Alle drie ontbeert zij.

Ik heb een naaste collega gehad die heel handig was in de communicatie en zij groeide snel door. Op de post hoger kon zij zich nog wel handhaven. Zij werd namelijk veel geholpen door anderen. De anderen wilden haar helpen, omdat zij erg vriendelijk was en voldeed aan de andere dingen die jij noemt. Overmoedig geworden wilde zij nog een positie hoger en daar ging het mis. Binnen een jaar was duidelijk dat zij zonder hulp die positie totaal niet aankon. Zolang Landbouw zich afspeelt binnen de grenzen van Nederland en zij geholpen wordt door vele ambtenaren zal het vermoedelijk nog best wel draaien. Op de positie die zij nu krijgt, zal zij zich staande moeten houden in Europese overleggen en dat is zonder bestuurlijke ervaring en kennis wel een tandje zwaarder.
Plaats reactie