De kleding van een predikant

TSD

Re: De kleding van een predikant

Bericht door TSD »

Mannetje schreef:
Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Zo nu en dan heb je toch nieuwe kleren nodig voor de zondag, dan wordt de aankoop hooguit wat naar voren gehaald. Ik zou niet aanraden om in de periode dat je weet dat je kandidaat staat nog even gauw nieuwe zondagse kleren te kopen die je niet in het ambt zou dragen.
Dat was exact ook mijn gedachte. Een pak heb je toch aan en kleding slijt. Dus welke kleur die is maakt natuurlijk geen fluit uit. Alleen het aankoopmoment is anders, maar het kost in feite nauwelijks iets extra, tenzij je niet gewend was in pak naar de kerk te gaan. Maar dat 'probleem' blijft bestaan, ook al maak je het pak grijs, blauw of wit en het overhemd paars, roze of blauw-geel geblokt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat die blauw-geel geblokte niet gekozen wordt als ambtsdrager. :)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het volgen van Christus in het ambt kost ook enige zelfverloochening. Het kopen van een zwart pak als aanslag op je persoonlijke kledingbudget en je vrije kledingkeuze valt daar ook onder. Alhoewel ik natuurlijk goed snap dat dit niet de zwaarste beproeving is die een ambtsdrager kan overkomen.
huisman

Bericht door huisman »

Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?

Wat is redelijk recent? Als kind kerkte ik in een moderne CGK en daar liep de kerkenraad in het zwart. Mijn opa was lange tijd ouderling in een GKv en liep tijdens ambtelijk werk in het zwart. Ik heb een foto van net na de oorlog waar de broeders van de net ontstane GKv in het zwart op staan. ( is wel een zwart wit foto ;) )

Beetje onzin om te veronderstellen dat dit van de laatste decennia zou zijn.

Ik vind dit ook een kinderachtig thema om zo afstand te nemen van een traditie. Voor mij persoonlijk onbelangrijk. Nu ben ik als militair gewoon om een uniform te dragen. Dat geeft o.a, herkenbaarheid. Als ouderling zie ik mijn zwarte pak ook als uniform. Als ik een bezoek doe in een ziekenhuis/verpleeghuis ben ik direct herkenbaar als ambtsdrager en dat is vaak een voordeel. Zeker in corona tijd gingen er deuren voor mij open die zonder zwart pak moeilijker open zouden zijn gegaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ararat

Bericht door Ararat »

TSD schreef:
Mannetje schreef:
Zo nu en dan heb je toch nieuwe kleren nodig voor de zondag, dan wordt de aankoop hooguit wat naar voren gehaald. Ik zou niet aanraden om in de periode dat je weet dat je kandidaat staat nog even gauw nieuwe zondagse kleren te kopen die je niet in het ambt zou dragen.
Dat was exact ook mijn gedachte. Een pak heb je toch aan en kleding slijt. Dus welke kleur die is maakt natuurlijk geen fluit uit. Alleen het aankoopmoment is anders, maar het kost in feite nauwelijks iets extra, tenzij je niet gewend was in pak naar de kerk te gaan. Maar dat 'probleem' blijft bestaan, ook al maak je het pak grijs, blauw of wit en het overhemd paars, roze of blauw-geel geblokt.
Kan het zijn dat jullie uitgaan van jullie context waarin alle mannen een pak dragen in kerk? Ik ken meer mannen die ongepakt ter kerke gaan dan ingepakte. In die gevallen geldt jullie argument niet. Maar dat is mijn punt eigenlijk niet.
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Was deze vraag eigenlijk jouw eerste vraag? Ik weet weinig van deze traditie met deze bedragen, dat is toch een per persoon verschillend. Mijn vriend is pas ouderling geworden, heeft goedkopere zwarte pakken dan de door jouw genoemde bedragen.
Waar koopt hij die?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Ik ken geen pakken van onder de 100, of 200. Maar ook dit is mijn punt niet.

Mijn punt zit 'm meer in de traditie dat de kerkenraad in het zwart zou moeten lopen. Ik zoek even wat grenzen op:
- wat als een broeder geen stropdas draagt of zijn jasje aan de kapstok laat hangen?
- wat als een broeder een gewone zwarte broek en een zwart overhemd draagt?
- wat als een broeder een andere kleur draagt dan zwart?
- wat als een broeder direct uit zijn werk komt, dus 'werkkleding' draagt?

...komt hij bij één van die gevallen niet namens Zijn Zender?
Arja

Bericht door Arja »

huisman schreef:

Wat is redelijk recent? Als kind kerkte ik in een moderne CGK en daar liep de kerkenraad in het zwart. Mijn opa was lange tijd ouderling in een GKv en liep tijdens ambtelijk werk in het zwart. Ik heb een foto van net na de oorlog waar de broeders van de net ontstane GKv in het zwart op staan. ( is wel een zwart wit foto ;) )

Ik vind dit ook een kinderachtig thema om zo afstand te nemen van een traditie. Voor mij persoonlijk onbelangrijk. Nu ben ik als militair gewoon om een uniform te dragen. Dat geeft o.a, herkenbaarheid. Als ouderling zie ik mijn zwarte pak ook als uniform. Als ik een bezoek doe in een ziekenhuis/verpleeghuis ben ik direct herkenbaar als ambtsdrager en dat is vaak een voordeel. Zeker in corona tijd gingen er deuren voor mij open die zonder zwart pak moeilijker open zouden zijn gegaan.
Wanneer je lid bent van een bepaalde kerk en je wordt daar geroepen om daar ouderling, diaken of predikant te worden, dan is het toch niet erg om je aan te passen aan de kledingcodes die men daar heeft. Het zijn invloeden uit het verleden die nog een rol spelen in het leven van mensen. En dat mag. Dus draag je zwart als ze dat willen.

Persoonlijk link ik een zwart pak aan een traumatische gebeurtenissen. Een zwart pak bezorgt me flashbacks. Gelukkig heb ik mijn gezonde verstand en spreek ik dan een hartig woordje met mezelf om te voorkomen dat ik er vandoor ga. Misschien helpt het me om te denken dat het gewoon een uniform is.
Laatst gewijzigd door Arja op 13 okt 2022, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Tiberius schreef:Ik denk dat die blauw-geel geblokte niet gekozen wordt als ambtsdrager. :)
#supportukraine
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ararat schreef:Kan het zijn dat jullie uitgaan van jullie context waarin alle mannen een pak dragen in kerk? Ik ken meer mannen die ongepakt ter kerke gaan dan ingepakte. In die gevallen geldt jullie argument niet. Maar dat is mijn punt eigenlijk niet.
Nee, ik ga niet van die situatie uit. Ook als je ongepakt ter kerke gaat, draag je kleding die op zijn tijd vervangen moet worden. Nu wordt het deze keer vervangen door het pak, anders werd er wellicht iets anders gekocht.
De enige vraag die rest is of een pak per gedragen uur duurder is dan de kleding die je anders draagt. Zo ja, dan heb je "onkosten", zo nee, dan kost het je dus niets extra's, anders dan dat je een investering wellicht iets naar voren haalt.

Maar ik vraag mij twee dingen af:
- Zou je het zo zakelijk bekijken als je tot ambtsdrager gekozen bent? Ik kan mij er niets bij voorstellen.
- Zou er, als je geen mogelijkheid om die paar honderd euro uit te geven aan een pak, geen mogelijkheid zijn om dat even bij de kerkenraad neer te leggen. Ik kan mij niet voorstellen dat er dan niets mogelijk is.
- Niet meer zo actief -
huisman

Bericht door huisman »

Arja schreef:
huisman schreef:

Wanneer je lid bent van een bepaalde kerk en je wordt daar geroepen om daar ouderling, diaken of predikant te worden, dan is het toch niet erg om je aan te passen aan de kledingcodes die men daar heeft. Het zijn invloeden uit het verleden die nog een rol spelen in het leven van mensen. En dat mag. Dus draag je zwart als ze dat willen.

Persoonlijk link ik een zwart pak aan een traumatische gebeurtenissen. Een zwart pak bezorgt me flashbacks. Gelukkig heb ik mijn gezonde verstand en spreek ik dan een hartig woordje met mezelf om te voorkomen dat ik er vandoor ga. Misschien helpt het me om te denken dat het gewoon een uniform is.
Zo zie ik het iig: Als een uniform die de herkenbaarheid verhoogd. Ik hecht er geen enkele geestelijke betekenis aan.
Dat het zwarte pak niet bewaard voor soms gruwelijke zonde is helaas ook werkelijkheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

Ik ga ervan uit dat een kerkenraad weet hoe de thuissituatie is bij een nieuw gekozen broeder en zelf aanbiedt een pak te betalen als daar geen of weinig financiële ruimte voor is.
Bruna

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Was deze vraag eigenlijk jouw eerste vraag? Ik weet weinig van deze traditie met deze bedragen, dat is toch een per persoon verschillend. Mijn vriend is pas ouderling geworden, heeft goedkopere zwarte pakken dan de door jouw genoemde bedragen.
Waar koopt hij die?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Wellicht een aardig artikel om te lezen in dit verband "De stropdas, zwart of met een stippeltje": https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 0b22c3c6b7
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Bruna

Bericht door Bruna »

Mannetje schreef:
Die periode is meestal niet langer dan een week (bij ons).
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Het volgen van Christus in het ambt kost ook enige zelfverloochening. Het kopen van een zwart pak als aanslag op je persoonlijke kledingbudget en je vrije kledingkeuze valt daar ook onder. Alhoewel ik natuurlijk goed snap dat dit niet de zwaarste beproeving is die een ambtsdrager kan overkomen.
Met deze redenatie kun je heel wat meer of minder waardevolle tradities binnen de aanspraak op zelfverloochening halen. En daarmee impliciet ook een oordeel geven over hen die daar op dit punt niet zo sterk in (willen) zijn.

Ook in dit soort zaken zou ik graag eerst beargumenteren of er een bijbelse lijn te bepalen is om te kunnen spreken van de noodzaak van een geüniformeerde ambtsdrager in deze tijd, daarna wenselijkheid en nuttigheid daarvan te onderzoeken in de diverse gremia van het ambtelijk werk. En als derde te onderzoeken of met het wel/of niet uniformeren mensen in hun geweten bedroefd worden (Rom. 14:15). Pas dan komt de zelfverloochening aan de orde.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Er wordt gezegd wel eens: het straalt gezag uit. Opent deuren etc. Toch denk ik dat Paulus niet onderscheidend gekleed was. En toch sprak hij met gezag. Het pak geeft geen gezag. Maar het Woord zelf. En er gingen vele deuren voor hem open.
Er is niets tegen een zwart pak, uiteraard. Maar wel (en dat gebeurt wel degelijk) als we de echtheid kwaliteit of wat dan ook van christelijkheid ervan gaan afmeten.

Wbt zwarte pakken en offers. Het is in ieder geval geen offer die ambtskleding voor de verkopers. Die verdienen er rijkelijk aan. En er wordt kemnelijk grif aan uitgegeven, aangezien er nog steeds handel in bedreven wordt. Net als zoveel typisch refokleding zaken.
Speelt hier weer het materialisme in mee? Geld verdienen aan refo tradities? Alsof die tradities veel geld moeten kosten? En wij het uitgeven/beraten om erbij te horen? Het zou toch gewoon met eenvoudig zwart pak moeten kunnen? En als we dan ook nog eens geen zeuren over stropdassen. Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig? Zeker als de kerk in grote nood is? Ook hier?
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 13 okt 2022, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie