Mediagebruik op zondag

Wat voor media gebruik je op zondag?

Ik gebruik geen laptop/pc/telefoon op zondag
3
4%
Ik gebruik het alleen voor online kerkdiensten en noodgevallen
21
26%
Ik gebruik het voor online kerkdiensten maar ook voor af en toe als ontspanning of op sociale media
9
11%
Ik gebruik het, maar met mate. Beduidend minder als doordeweeks
22
28%
Er zit (bijna) geen verschil in media gebruik op zondag t.o.v. doordeweekse dagen
25
31%

Totaal aantal stemmen: 80

HersteldHervormd

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef:Maar dan hoef je toch niet te schrikken als anderen het wel doen?
Het gaat niet alleen om een muziekje, wij hebben ook wel eens een leuke luister cd aan, maar ik vind dat je tot rust moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat je als je qua media gebruik niet mindert ten opzichte van doordeweekse dagen, dat je dan alsnog helemaal tot rust komt. En tegen de mensen die dit wel doen wil ik eigenlijk adviseren om het een keertje niet te doen, met heel het gezin, en het eens te ervaren.

Het leven is al druk genoeg, de zondag is ook een dag om uit te kijken naar de eeuwige Rust. We zijn toch geen Amerikaanse Evangelicals? Die na de kerk gaan honkballen en een donut eten in de dichtstbijzijnde café? Want dat zijn dan de vervolgstappen. Zo ver is het gelukkig nog niet, maar het ligt wel in dezelfde lijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik schrik hier eerlijk gezegd niet van: het komt overeen met het beeld wat ik van de praktijk heb.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:Ik schrik wel van deze cijfers. De zondag is toch de dag des Heeren? Dan ga je toch niet op je mobiel en je computer. Helaas moet je nu soms daar wel op om de kerkdienst te volgen maar als corona voorbij is doen we dat niet meer. Wij luisteren ook geen muziek op zondag, ook niet op de koffie bij mensen. Ik schrik altijd als op zondag de telefoon gaat, dan is er altijd wat ernstigs aan de hand. Ik begrijp niet dat er zovelen zijn die net doen alsof het een gewone dag is, maar de zondag is niet voor je eigen ontspanning, dan kun je juist een goed boek lezen.
Luisteren jullie geen muziek? Ook niet bv samen zingen? Ik vind een goed gesprek met anderen tijdens de koffie op dezelfde lijn als een goed boek. Voor ons is het erg fijn na de kerkdienst met een ander stel na te praten. Dat zijn vaak momenten van herkenning, die ik niet graag zou missen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Het mediagebruik is hoger dan in dacht. Schrikken is een groot woord maar het verbaast mij wel. Bij ons staat in principe de mobiel uit en de pc uit, alleen is die nu nodig voor de kerkdiensten. Verder lees ik veel, ook even de zaterdagkrant, wandelen we wat en luister of maak ik muziek. En eens in de drie weken bezoeken we onze oma. Dat doen we sinds opa is overleden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Erskinees schreef:Maar dan hoef je toch niet te schrikken als anderen het wel doen?
Het gaat niet alleen om een muziekje, wij hebben ook wel eens een leuke luister cd aan, maar ik vind dat je tot rust moet komen. Ik kan me niet voorstellen dat je als je qua media gebruik niet mindert ten opzichte van doordeweekse dagen, dat je dan alsnog helemaal tot rust komt. En tegen de mensen die dit wel doen wil ik eigenlijk adviseren om het een keertje niet te doen, met heel het gezin, en het eens te ervaren.

Het leven is al druk genoeg, de zondag is ook een dag om uit te kijken naar de eeuwige Rust. We zijn toch geen Amerikaanse Evangelicals? Die na de kerk gaan honkballen en een donut eten in de dichtstbijzijnde café? Want dat zijn dan de vervolgstappen. Zo ver is het gelukkig nog niet, maar het ligt wel in dezelfde lijn.
Ik denk overigens dat je, als je alleen op zondag tot rust kan komen, het ook wel erg goed is je tijdsbesteding in de overige dagen te bezien.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat, inderdaad. Ik denk als er zo'n groot verschil in mediagebruik zit tussen de zondag en weekdagen, dat het goed is om ook in de weekdagen je mediagebruik eens te analyseren.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Alles meer dan niks is in verhouding meteen oneindig veel...
Maar het kan nooit kwaad om over mediagebruik door de week na te denken.
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Omdat ik vind dat je op zondag wel met belangrijkere dingen bezig kan zijn. Je kan ook een goed boek pakken in plaats van een podcast. Al dat digitale, geeft dat niet heel veel prikkels? Dat wil je toch niet op zondag?

Wat ik zoal doe op zondag:
- lezen
- muziek luisteren
- musiceren met mijn vrouw of alleen
- af en toe een wandelingetje
- praten met mijn vrouw
- een spelletje doen
- mijn ouders bezoeken

Nouja dat soort dingen.
En wat als je totaal niet van lezen houdt? Dan wordt de zondag toch ook een kwelling als je tussen de diensten alleen maar 'mag'
lezen?

Mijn man was van huis uit gewend om alles te doen op zondag en ik mocht vroeger de tuin niet uit, terwijl mijn ouders tussen de kerkdiensten lagen te slapen. Daar hebben wij een middenweg in gevonden. Wij doen relatief veel op zondag, maar ook dat heeft grenzen. Mijn man houdt helemaal niet van zitten en lezen en gaat tussen de kerkdiensten door vaak ter ontspanning hardlopen. Voor hem is het onbegrijpelijk dat je wel mag wandelen en een rondje mag fietsen, maar niet mag rennen. Inmiddels worden we, tijdens wandelingen, ook regelmatig ingehaald door hardlopende ouderlingen, dus mijn argumenten tegen snijden geen hout.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef: Ik blijf het altijd wel jammer vinden dat sites als RD en Refoforum niet te bereiken zijn op zondag, dat zou juist heel goed passen.
En ik vraag me af hoe groot de doelgroep nog is die aan die sluiting hecht.
Ik zou het een verdere uitholling van onze gezindte vinden als de zondagsluiting werd afgeschaft.
Waar is dan het einde, en het besef, wat al ver zoek is, van de heiliging van de dag des Heeren.
Dan werken wij er zelf aan mee dat deze dag meer en meer een gewone dag wordt.
Laten we hier nooit aan meewerken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 10 feb 2022, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef:En wat als je totaal niet van lezen houdt?
Ik kan me niet voorstellen dat zulke mensen bestaan. :D
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik mail en bel op zondag niet.
Alleen mijn moeder bel ik wel op zondag.
Maar ook van mensen waarvan ik het niet verwacht zie ik wel mails verstuurd op zondag.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
En wat als je totaal niet van lezen houdt?
Zulke mensen zitten toch niet op een forum?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:En wat als je totaal niet van lezen houdt?
Ik kan me niet voorstellen dat zulke mensen bestaan. :D
Ik houd ook enorm van lezen, maar woon in een huis met mensen die lezen 'omdat het moet en het goed is voor het taalbegrip'. Dat doe je zeker niet overdag, maar verplicht 's avonds op bed. :OO3
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef:
merel schreef:
wonen wel in huis met mensen die op een forum zitten ;)
Laatst gewijzigd door merel op 10 feb 2022, 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef:
merel schreef:
Hoezo? Refoforum is geen leesclub.
Plaats reactie