Ad Anker schreef:Ik denk wel dat we kunnen concluderen dat zaken die ons heilig waren en raakten aan de echtheid van het zaligmakend geloof in het hart verschuiven. Dan gaat het om kleding, maar ook om verschuivingen in rijdende dominees op zondag. Ik ben opgevoed met het idee dat dominees die dat deden onmogelijk ware knechten Gods waren. En ik begrijp dat ook. Dus een uiterlijke verschuiving raakt aan innerlijke secularisatie, of andersom.
Ik ben ook daarbij opgevoed en mijn vader heeft ook nooit op zondag gereden.
Als er een grote afstand afgelegd moest worden om naar de kerk te gaan, liep hij dat, al was het anderhalf uur.
Maar ik kan me herinneren dat kerkgangers zich omdraaiden bij de kerk, toen de dominee de eerste keer in de auto voorreed.
Het was echt een hele consternatie.
Maar dit is al vaker besproken, in o.m. een topic over de glijdende schaal.
Vroeger zei men: de ene zonde zet de deur naar de andere open.
De zonde zit niet in die auto, noch dat de dominee goed werk doet daarmee, maar het legde wel de basis voor het kerkshoppen.
Vervolgde schreef:Zou een christen en in het bijzonder een reformatorisch christen afhankelijk zijn van een partij, een krant, een school om zich als christen en in het bijzonder als reformatorisch christen te identificeren?
Absoluut niet. Ik ben niet opgegroeid in het refosfeertje, dat kende ik helemaal niet.
Wel was mijn vader trouw SGP lid.
Ik sprak met een studiegenoot van mijn zoon over het boek Knielen op de dorsvloer. Hoe het refosfeertje daarin werd neergezet.
Ze vond het traumatisch voor Franca.
Ik zei dat ik ook zo'n refomeisje was. Maar dat ik het laakbaar vind om het zo uit te venten in een boek.
Natuurlijk was het niet altijd leuk en soms ronduit saai. Maar er zijn ook zoveel mooie herinneringen, ook humoristische.
En ieder zou het eens moeten terugzetten in het tijdsbeeld.
Je kunt de jaren '60 en '70 absoluut niet vergelijken met de jaren 2010 tot heden.
Als mijn ouders nog zouden leven en ik zou nu opgroeien, zou ik waarschijnlijk wel op een reformatorische middelbare school zitten, maar verder gewoon zoals toen ook ging. "We leven midden in de wereld en daar moeten wij doorheen, met Gods hulp."
Dus de spullen kwamen niet persé uit een refowinkel en we gingen slechts eenmaal naar Texel.