Re: Kerk en WO2
Geplaatst: 17 nov 2020, 09:12
Ja de volledige schuldbekentenis.Germanicus schreef:Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
Ja de volledige schuldbekentenis.Germanicus schreef:Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
Ja, in het gebed.Germanicus schreef:Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
En zo is het precies!merel schreef:Ik heb er een beetje moeite mee om als kerk schuld te belijden voor gebeurtenissen uit het verleden. Een kerk is geen natuurlijk persoon. Dus wat heeft de kerk gedaan/misdaan. Binnen de kerk zijn genoeg mensen geweest die wel veel hebben gedaan. Ook zijn er veel mensen geweest die niets hebben gedaan. Welke reden dat heeft gehad, weet ik niet en daar wil ik ook met mijn 21e eeuw visie vanaf blijven. Als mensen persoonlijk iets hebben nagelaten waar zij veel spijt van hebben (gehad), is het tussen deze persoon, God en eventueel degene die daaronder geleden hebben. Zo stoor ik mij trouwens ook over de roep om excuses in Nederlands Indiƫ, slavernij verleden etc. Dat is helaas gebeurd. In onze huidige optiek was dat niet juist, maar excuses voor gebeurtenissen ver voor mijn geboorte kan ik niets mee.
Ik denk dat men in plaats van excuses te maken beter een andere houding aan kan nemen naar de medemens; jood, vluchteling uit Afrika, ras, kleur, geaardheid, sociale klasse. Er zijn genoeg mensen in de huidige samenleving die nog verguisd worden.
Zonder bekering geen oprechte schuldbelijdenis. Dus ik onderschrijf de laatste zin wel, maar dan met de kanttekening dat een betere houding ten opzichte van de medemens niet tegenover belijdenis hoeft te staan maar onlosmakelijk daarmee in verband hoort te staan.Erasmiaan schreef:En zo is het precies!merel schreef:Ik denk dat men in plaats van excuses te maken beter een andere houding aan kan nemen naar de medemens; jood, vluchteling uit Afrika, ras, kleur, geaardheid, sociale klasse. Er zijn genoeg mensen in de huidige samenleving die nog verguisd worden.
Dat vind ik te makkelijk Een kerk is als het ware entiteit. Een entiteit kan ook excuses maken. Zo heb ik eens excuses aangeboden gekregen van de Belastingdienst wegens een grote fout. De excuses werd aangeboden namens de Belastingdienstn en dat was terecht. We hebben ook eens bloemen gekregen van de ING wegens een fout. Ook om zo namens de ING excuses aan te bieden. Excuses is niet hetzelfde als schuld belijden, maar hieruit blijkt wel dat een instantie ook wel degelijk excuses aan kan bieden of schuld kan belijden. Een medewerker handelt niet onder eigen verantwoordelijkheid. Hoewel de kerk geen bedrijf is lopen de lijnen grotendeels wel hetzelfde. Door de kerken is in het verleden niet genoeg uitgesproken en gehandeld dat de Joden beschermd moesten worden. Kerken waren oorverdovend stil. En daar kan en mag men nu schuld voor belijden. Ik vind het getuigen van individualistisch denken dat we alleen schuld kunnen belijden voor onze eigen daden. De schuld van de kerken uit het verleden kunnen we ook nu nog, collectief, belijden.merel schreef:Ik heb er een beetje moeite mee om als kerk schuld te belijden voor gebeurtenissen uit het verleden. Een kerk is geen natuurlijk persoon. Dus wat heeft de kerk gedaan/misdaan? Binnen de kerk zijn genoeg mensen geweest die wel veel hebben gedaan. Ook zijn er veel mensen geweest die niets hebben gedaan. Welke reden dat heeft gehad, weet ik niet en daar wil ik ook met mijn 21e eeuw visie vanaf blijven.
ik begreep dat de voorlezer het had gelezenGermanicus schreef:Dank voor de eerste reacties. Ze laten een divers beeld zien.
In onze gemeente is een tekst van schuldbelijdenis en verootmoediging (gebaseerd op de tekst uit de handreiking, maar compacter en toegespitst op de lokale context) voorgelezen.
mcgk schreef:Dat vind ik te makkelijk Een kerk is als het ware entiteit. Een entiteit kan ook excuses maken. Zo heb ik eens excuses aangeboden gekregen van de Belastingdienst wegens een grote fout. De excuses werd aangeboden namens de Belastingdienstn en dat was terecht. We hebben ook eens bloemen gekregen van de ING wegens een fout. Ook om zo namens de ING excuses aan te bieden. Excuses is niet hetzelfde als schuld belijden, maar hieruit blijkt wel dat een instantie ook wel degelijk excuses aan kan bieden of schuld kan belijden. Een medewerker handelt niet onder eigen verantwoordelijkheid. Hoewel de kerk geen bedrijf is lopen de lijnen grotendeels wel hetzelfde. Door de kerken is in het verleden niet genoeg uitgesproken en gehandeld dat de Joden beschermd moesten worden. Kerken waren oorverdovend stil. En daar kan en mag men nu schuld voor belijden. Ik vind het getuigen van individualistisch denken dat we alleen schuld kunnen belijden voor onze eigen daden. De schuld van de kerken uit het verleden kunnen we ook nu nog, collectief, belijden.merel schreef:Ik heb er een beetje moeite mee om als kerk schuld te belijden voor gebeurtenissen uit het verleden. Een kerk is geen natuurlijk persoon. Dus wat heeft de kerk gedaan/misdaan? Binnen de kerk zijn genoeg mensen geweest die wel veel hebben gedaan. Ook zijn er veel mensen geweest die niets hebben gedaan. Welke reden dat heeft gehad, weet ik niet en daar wil ik ook met mijn 21e eeuw visie vanaf blijven.