Afwachten of verwachten - Symposium in de Doelen
- ndonselaar
- Contacteer:
Wat mij betreft was het een leerzame dag. Veel bekenden gezien. Alleen jammer, teken ik daar gelijk bij aan, dat zo weinig predikanten van de GG aanwezig waren. Dit, terwijl alle sprekers het erover eens waren dat dit onderwerp (de toe-eigening van het heil) van groot belang is èn gezien het feit dat de prediking van - in mijn ogen - een klein aantal predikanten onder vuur ligt door dit boek. En als men het met bepaalde zaken in het boek niet eens is, waarom geen gefundeerd antwoord laten horen? Daar leent zo'n dag zich nou juist uitstekend voor: gedachtenwisseling, discussie. Maar goed, ik heb wel begrepen dat intern (tussen de GG-predikanten onderling) over dit onderwerp wel gesproken wordt, en dat is alleen maar positief. Verder viel het mij op dat er over het algemeen (in de lezingen) vrij weinig kritiek op het boek was, behoudens de aantekening van dr. Van Vlastuin dan. Maar ja, misschien dan in een 2e boek...
Overigens kreeg iedereen een handout met de lezingen. Kan iemand met een scanner deze op het forum plaatsen?
Waar waren trouwens die OSW buttons? Niemand gezien... (Welke entree dan?)
Overigens, Niek, moet het jou hebben goed gedaan dat Büdgen in een antwoord op een vraag zei dat in de wet de dood wordt gevonden en alleen het leven in Hem te verkrijgen is (dit heb jij namelijk verschillende keren nadrukkelijk gepost in de thread over het boek).
'k Ben benieuwd naar de reacties van anderen.
[Aangepast op 25/10/03 door 1LT]
Overigens kreeg iedereen een handout met de lezingen. Kan iemand met een scanner deze op het forum plaatsen?
Waar waren trouwens die OSW buttons? Niemand gezien... (Welke entree dan?)
Overigens, Niek, moet het jou hebben goed gedaan dat Büdgen in een antwoord op een vraag zei dat in de wet de dood wordt gevonden en alleen het leven in Hem te verkrijgen is (dit heb jij namelijk verschillende keren nadrukkelijk gepost in de thread over het boek).
'k Ben benieuwd naar de reacties van anderen.
[Aangepast op 25/10/03 door 1LT]
Oorspronkelijk gepost door 1LT
Maar ja, misschien dan in een 2e boek...

Inderdaad, veel bekenden!Waar waren trouwens die OSW buttons? Niemand gezien... (Welke entree dan?)
Wij (Tirzah en ik, met schoonzus), Niek, Empee, Matthijs en Zeeuw waren er van OSW..
Verder vond ik het goed te volgen! Vooral Van Vlastuin vond ik helder. Heel wat aantekeningen gemaakt, maar moeilijk om Westerink samen te vatten..
Groetjes, Lieneke
- ndonselaar
- Contacteer:
Klopt 1LT, ik dacht eerst die citeert rechtstreeks mijn stuk uit de krant.Overigens, Niek, moet het jou hebben goed gedaan dat Büdgen in een antwoord op een vraag zei dat in de wet de dood wordt gevonden en alleen het leven in Hem te verkrijgen is (dit heb jij namelijk verschillende keren nadrukkelijk gepost in de thread over het boek).
Eigenlijk hoort dit in de discussie thuis. Ook ik vond het zeer leerzaam en betreur het eveneens dat vanuit de andere kant niemand aanwezig was.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik heb er geen spijt van dat ik er geweest ben. Idd. Lydia, ds. van Vlastuin was het best te volgen he?
Idd. erg jammer dat er bijna geen ger.gem. dominees waren. Toch te zot voor woorden dat een dominee van die kerkverband zegt dat de inhoud van dat boek je in de war maakt? Hij zelf is in de war van zijn eigen systeem strikken. Lekker doorslapen!! Niet wakker geschud willen worden. "Zijn wij dan ook blind?" zeiden de farizeeers. Tja, ik mag niet oordelen, maar laat ik dit maar zeggen dan, dat ze blind zijn geworden na ontvangen genade, en dat maar Eén Iemand hun harde harten kan verbreken en dat is de Heilige Geest. Dus geen boek van K. van der Zwaag, Harinck, Blauwendraad en Hegger, maar de Heilige Geest alleen. En daar wil Hij zeker wel die boeken voor gebruiken.
Laten we hopen en zeker bidden, dat er een wederkeer mag komen in zendingsland Nederland. Straks komen hier zendelingen uit China en Afrika het Evangelie hier weer brengen.
Wat verlang ik toch naar de preken op de kansels, zoals de kerkvaders, puriteinen en oudvaders het brachten. Erg verfrissend om een gezonde leer preek te lezen!
Leuk om Zeeuw eens gezien te hebben.
Ik zal proberen om de lezingen digitaal te krijgen, zodat anderen die niet konden komen door één of andere reden, het alsnog kunnen lezen. De moeite waard om het te lezen..
IK weet niet wie het was, maar ze hadden het er over dat ds. Harinck eens een lezing had gehouden over de Vierschaar der consientie. Deze lezing was nog wel op een bandje verkrijgbaar aldus één van de sprekers. Deze lezing is op deze website http://www.homepages.hetnet.nl/~detheoloog/teksten.html te downloaden.
Groeten,
Matthijs
Idd. erg jammer dat er bijna geen ger.gem. dominees waren. Toch te zot voor woorden dat een dominee van die kerkverband zegt dat de inhoud van dat boek je in de war maakt? Hij zelf is in de war van zijn eigen systeem strikken. Lekker doorslapen!! Niet wakker geschud willen worden. "Zijn wij dan ook blind?" zeiden de farizeeers. Tja, ik mag niet oordelen, maar laat ik dit maar zeggen dan, dat ze blind zijn geworden na ontvangen genade, en dat maar Eén Iemand hun harde harten kan verbreken en dat is de Heilige Geest. Dus geen boek van K. van der Zwaag, Harinck, Blauwendraad en Hegger, maar de Heilige Geest alleen. En daar wil Hij zeker wel die boeken voor gebruiken.
Laten we hopen en zeker bidden, dat er een wederkeer mag komen in zendingsland Nederland. Straks komen hier zendelingen uit China en Afrika het Evangelie hier weer brengen.
Wat verlang ik toch naar de preken op de kansels, zoals de kerkvaders, puriteinen en oudvaders het brachten. Erg verfrissend om een gezonde leer preek te lezen!
Leuk om Zeeuw eens gezien te hebben.
Ik zal proberen om de lezingen digitaal te krijgen, zodat anderen die niet konden komen door één of andere reden, het alsnog kunnen lezen. De moeite waard om het te lezen..
IK weet niet wie het was, maar ze hadden het er over dat ds. Harinck eens een lezing had gehouden over de Vierschaar der consientie. Deze lezing was nog wel op een bandje verkrijgbaar aldus één van de sprekers. Deze lezing is op deze website http://www.homepages.hetnet.nl/~detheoloog/teksten.html te downloaden.
Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Voor de liefhebbers hier de link naar de lezing die Rouwendal anders afgelopen zaterdag had gehouden op de studiedag.
http://home.filternet.nl/~p.rouwendal/
Scherp! Vooral dat van Andrew Fuller klinkt erg gezond gereformeerd.
Verwijt aan Rouwendal is dat hij overkomt alsof het niet zo heel erg is dat er in de GG(iN) nauwelijks mensen onvoorwaardelijk op grond van Gods beloften oproepen om tot Christus te gaan en in Hem te geloven. Het hypercalvinisme is geen legitieme stroming, maar dient verworpen te worden als zijnde dwaalleer, dat mag ook wel eens openlijk door Rouwendal uitgesproken worden.
Verwijt aan Rouwendal is dat hij overkomt alsof het niet zo heel erg is dat er in de GG(iN) nauwelijks mensen onvoorwaardelijk op grond van Gods beloften oproepen om tot Christus te gaan en in Hem te geloven. Het hypercalvinisme is geen legitieme stroming, maar dient verworpen te worden als zijnde dwaalleer, dat mag ook wel eens openlijk door Rouwendal uitgesproken worden.
De kritiek is niet mis. Als die kritiek terecht is, dan is het een gemiste kans. Tegenstanders zullen zich vastbijten op de kritiek en daarmee de essentie van het boek wegvegen. Dan had het boek beter een stuk dunner kunnen worden en eventueel een tijdje later uitgegeven kunnen worden, als daarmee de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid ten goede waren gekomen.Oorspronkelijk gepost door Auto
Voor de liefhebbers hier de link naar de lezing die Rouwendal anders afgelopen zaterdag had gehouden op de studiedag.
- ndonselaar
- Contacteer:
Zelf had ik de lezing al ontvangen. Op dit moment ben ik met dhr. P.L. Rouwendal bezig aan correnspondentie over zijn lezing en zijn kritiek.
Aan de andere kant vind ik het triest dat het RD de lezing van Ds. W. van Vlastuin in zijn geheel plaatst. Hiermee hebben ze (het RD) de toon gezet. Een co-referaat is niet zomaar te plaatsen.
Ds. W. van Vlastuin heeft zich nu wel, ongewild, een goede positie verworven binnen de ger. gezindte.
Groeten,
Aan de andere kant vind ik het triest dat het RD de lezing van Ds. W. van Vlastuin in zijn geheel plaatst. Hiermee hebben ze (het RD) de toon gezet. Een co-referaat is niet zomaar te plaatsen.
Ds. W. van Vlastuin heeft zich nu wel, ongewild, een goede positie verworven binnen de ger. gezindte.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ja, ik heb in het andere topic (Afwachten en Verwachten) al gezegd dat hij geweigerd is omdat hij korte metten met het boek maakt, maar die suggestie werd meteen van tafel geveegd...Oorspronkelijk gepost door LecramDe kritiek is niet mis. Als die kritiek terecht is, dan is het een gemiste kans. Tegenstanders zullen zich vastbijten op de kritiek en daarmee de essentie van het boek wegvegen. Dan had het boek beter een stuk dunner kunnen worden en eventueel een tijdje later uitgegeven kunnen worden, als daarmee de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid ten goede waren gekomen.Oorspronkelijk gepost door Auto
- ndonselaar
- Contacteer:
Laat ik vooropstellen dat ik géén moeite heb met het coreferaat van Ds. van Vlastuin. Wel heb ik moeite met het feit dat op pagina 2 alle referenten samenvattend worden weergeven en dat vervolgens het referaat van Ds. van Vlastuin in zijn geheel wordt weergeven zonder reacties op dit referaat uit de zaal en de reactie van bv. v.d. Zwaag zelf.
Of je plaatst een samenvatting of je plaatst alle referenten.
Groeten,
Of je plaatst een samenvatting of je plaatst alle referenten.
Groeten,