Afwachten of Verwachten?
"De traditie waar wij binnen onze Gereformeerde Gemeenten aan hechten, is die van de Reformatie en de Nadere Reformatie"
Volgens mij zijn er dus nogal wat mensen die proberen aan te tonen dat dat niet waar is, ga dus eens in gesprek ipv reageren in de Saambinder.
"Het is ook de traditie die daarná gekomen is. Ons kerkverband kent immers haar eigen ontstaansgeschiedenis. Wij schamen ons daarvoor niet"
Voor de zaak van ds. R. Kok schamen zich ondertussen velen, tot op heden hoor ik daar helaas niets over.
"Persoonlijk heb ik nog nooit in mijn leven op een van de kansels van ons kerkverband een tegenstelling gevoeld tussen de 'vrijheid van het Woord' en de identiteit van de gemeenten waarmee ik mij van harte verbonden weet."
Waarschijnlijk wordt er door ds. Moerkerken meer gepreekt dan dat hij naar een preek luistert.
"En ik ben ervan overtuigd dat dat met mijn broeders in de bediening niet anders ligt"
Anders zijn het geen broeders meer. Kijk maar hoe dominees als o.a. Huisman, Van der Net, Vreugdenhil en Harinck "uitgekotst" worden en verdacht gemaakt!
Groet, Hans
Volgens mij zijn er dus nogal wat mensen die proberen aan te tonen dat dat niet waar is, ga dus eens in gesprek ipv reageren in de Saambinder.
"Het is ook de traditie die daarná gekomen is. Ons kerkverband kent immers haar eigen ontstaansgeschiedenis. Wij schamen ons daarvoor niet"
Voor de zaak van ds. R. Kok schamen zich ondertussen velen, tot op heden hoor ik daar helaas niets over.
"Persoonlijk heb ik nog nooit in mijn leven op een van de kansels van ons kerkverband een tegenstelling gevoeld tussen de 'vrijheid van het Woord' en de identiteit van de gemeenten waarmee ik mij van harte verbonden weet."
Waarschijnlijk wordt er door ds. Moerkerken meer gepreekt dan dat hij naar een preek luistert.
"En ik ben ervan overtuigd dat dat met mijn broeders in de bediening niet anders ligt"
Anders zijn het geen broeders meer. Kijk maar hoe dominees als o.a. Huisman, Van der Net, Vreugdenhil en Harinck "uitgekotst" worden en verdacht gemaakt!
Groet, Hans
Overigens is er gisteren bij ons in de kerk een bijzonder mooie, christocentrische, schriftuurlijke preek gelezen over Zondag 6, HC.
Christus werd heerlijk voorgesteld in deze preek. Hij openbaart zich in Zijn Woord, waardoor wij Hem leren kennen en ernaar verlangen en werken om Hem meer en meer te leren kennen.
Ik heb zojuist de dienstdoende ouderling gebeld om hem te bedanken. Het bleek een preek van ds. Bac te zijn.
God zij alle eer!
Christus werd heerlijk voorgesteld in deze preek. Hij openbaart zich in Zijn Woord, waardoor wij Hem leren kennen en ernaar verlangen en werken om Hem meer en meer te leren kennen.
Ik heb zojuist de dienstdoende ouderling gebeld om hem te bedanken. Het bleek een preek van ds. Bac te zijn.
God zij alle eer!
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Zeeuw ea, ik trof in het boek een passage aan van Ds. Koelman:
Het is onmogelijk enige genade of heilige hoedanigheid in de ziel te verstaan, die aangenaam voor God is, vóór het geloof en vóór de vereniging met Christus.
RJ,
Ook een passage uit het boek:
In Evangelische kringen wordt men opgeroepen om in Jezus te geloven, dat Hij voor jouw gestorven is. William Payne zegt hierover: 'De Bijbel roept ons niet op om te geloven dat Christus voor ons gestorven is, maar om ons te bekeren van onze zonden en ons vertrouwen op Hem te stellen.
Ook opmerkelijk vond ik:
Het aanbod houdt in dat de mensen Christus dadelijk mogen aannemen. Die zonder deze grond van aanbieden tot Jezus lopen, komen zelden tot verzekering van hun staat, zegt Brakel, tenzij de Heilige Geest hen bijzonder voorkomen. Hij noemt dat leunen, aannemen, toevertrouwen het zaligmakende geloof!
Het is onmogelijk enige genade of heilige hoedanigheid in de ziel te verstaan, die aangenaam voor God is, vóór het geloof en vóór de vereniging met Christus.
RJ,
Ook een passage uit het boek:
In Evangelische kringen wordt men opgeroepen om in Jezus te geloven, dat Hij voor jouw gestorven is. William Payne zegt hierover: 'De Bijbel roept ons niet op om te geloven dat Christus voor ons gestorven is, maar om ons te bekeren van onze zonden en ons vertrouwen op Hem te stellen.
Ook opmerkelijk vond ik:
Het aanbod houdt in dat de mensen Christus dadelijk mogen aannemen. Die zonder deze grond van aanbieden tot Jezus lopen, komen zelden tot verzekering van hun staat, zegt Brakel, tenzij de Heilige Geest hen bijzonder voorkomen. Hij noemt dat leunen, aannemen, toevertrouwen het zaligmakende geloof!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lecram,
Het kan wel!
Maar je post doet me weer denken aan een ouderling in onze gemeente die heel vaak zo'n bijzonder mooie, christocentrische, schriftuurlijke preek las maar die bij zijn herverkiezing hevig teleurgesteld moest zijn dat hij relatief heel veel tegen- of blancostemmen had. Hij had er wel genoeg gelukkig! Hij wist wel hoe het kwam, daar was gewoon over gesproken, hij las 'altijd' maar van die preken over Christus . . .
Gelukkig hebben we nu weer een eigen predikant. Gisteren sprak hij over de bekeerden als "een schare die niemand tellen kan" ("als de dauw op het land" ), dat die verlosten overal zijn ook waar wij ze niet verwachten, over de mogelijkheid om zelf verlost te worden (daarom moeten kerkdeuren open staan, om tot Christus te komen, en je hoeft je niet eerst "op te knappen" ), over Christus die altijd bij ons is om ons te helpen en te ondersteunen, over de schande van de verdeeldheid in de geref. gezindte, zijn heimwee naar een rechtzinnige Hervormde kerk, dat alles naar aanleiding van vraag 50 en 51 uit HC.
Hoe die tegenstemmers van toen nu in de kerk zitten weet ik ook niet . . .
[edit]
smilies weggehaal
[/edit]
[Aangepast op 22/9/03 door limosa]
Het kan wel!
Maar je post doet me weer denken aan een ouderling in onze gemeente die heel vaak zo'n bijzonder mooie, christocentrische, schriftuurlijke preek las maar die bij zijn herverkiezing hevig teleurgesteld moest zijn dat hij relatief heel veel tegen- of blancostemmen had. Hij had er wel genoeg gelukkig! Hij wist wel hoe het kwam, daar was gewoon over gesproken, hij las 'altijd' maar van die preken over Christus . . .
Gelukkig hebben we nu weer een eigen predikant. Gisteren sprak hij over de bekeerden als "een schare die niemand tellen kan" ("als de dauw op het land" ), dat die verlosten overal zijn ook waar wij ze niet verwachten, over de mogelijkheid om zelf verlost te worden (daarom moeten kerkdeuren open staan, om tot Christus te komen, en je hoeft je niet eerst "op te knappen" ), over Christus die altijd bij ons is om ons te helpen en te ondersteunen, over de schande van de verdeeldheid in de geref. gezindte, zijn heimwee naar een rechtzinnige Hervormde kerk, dat alles naar aanleiding van vraag 50 en 51 uit HC.
Hoe die tegenstemmers van toen nu in de kerk zitten weet ik ook niet . . .
[edit]
smilies weggehaal
[/edit]
[Aangepast op 22/9/03 door limosa]
1 Petrus 1:13 Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.
M.a.w.: redeneer nu eens niet zo en laat je gevoel eens achterwege, maar rust op de beloften die je geopenbaard en toegezegd worden in Jezus Christus!!
Wat is geloven eigenlijk eenvoudig.......
M.a.w.: redeneer nu eens niet zo en laat je gevoel eens achterwege, maar rust op de beloften die je geopenbaard en toegezegd worden in Jezus Christus!!
Wat is geloven eigenlijk eenvoudig.......
Deze preken zijn heel goed mogelijk bij ons in de gemeente. Ze worden vaker gelezen. Ook de cathechismuspreken van ds. Vreugdenhil bijv. Wat dat betreft is Vlaardingen gewoon een fijne gemeente! (en het doet echt pijn deze gemeente los te moeten laten :i )Oorspronkelijk gepost door limosa
Lecram,
Het kan wel!
Maar je post doet me weer denken aan een ouderling in onze gemeente die heel vaak zo'n bijzonder mooie, christocentrische, schriftuurlijke preek las maar die bij zijn herverkiezing hevig teleurgesteld moest zijn dat hij relatief heel veel tegen- of blancostemmen had. Hij had er wel genoeg gelukkig! Hij wist wel hoe het kwam, daar was gewoon over gesproken, hij las 'altijd' maar van die preken over Christus . . .
Gelukkig hebben we nu weer een eigen predikant. Gisteren sprak hij over de bekeerden als "een schare die niemand tellen kan" ("als de dauw op het land" ), dat die verlosten overal zijn ook waar wij ze niet verwachten, over de mogelijkheid om zelf verlost te worden (daarom moeten kerkdeuren open staan, om tot Christus te komen, en je hoeft je niet eerst "op te knappen" ), over Christus die altijd bij ons is om ons te helpen en te ondersteunen, over de schande van de verdeeldheid in de geref. gezindte, zijn heimwee naar een rechtzinnige Hervormde kerk, dat alles naar aanleiding van vraag 50 en 51 uit HC.
Hoe die tegenstemmers van toen nu in de kerk zitten weet ik ook niet . . .
[edit]
smilies weggehaal
[/edit]
[Aangepast op 22/9/03 door limosa]
ndonselaar,
Het aanbod houdt in dat de mensen Christus dadelijk mogen aannemen. Die zonder deze grond van aanbieden tot Jezus lopen, komen zelden tot verzekering van hun staat, zegt Brakel, tenzij de Heilige Geest hen bijzonder voorkomen. Hij noemt dat leunen, aannemen, toevertrouwen het zaligmakende geloof!
mooi citaat! Je moet er dan tegenwoordig wel bij zeggen van wie het is anders wordt je voor remonstrants versleten . . .
Het aanbod houdt in dat de mensen Christus dadelijk mogen aannemen. Die zonder deze grond van aanbieden tot Jezus lopen, komen zelden tot verzekering van hun staat, zegt Brakel, tenzij de Heilige Geest hen bijzonder voorkomen. Hij noemt dat leunen, aannemen, toevertrouwen het zaligmakende geloof!
mooi citaat! Je moet er dan tegenwoordig wel bij zeggen van wie het is anders wordt je voor remonstrants versleten . . .
Deze preken zijn heel goed mogelijk bij ons in de gemeente. Ze worden vaker gelezen. Ook de cathechismuspreken van ds. Vreugdenhil bijv. Wat dat betreft is Vlaardingen gewoon een fijne gemeente! (en het doet echt pijn deze gemeente los te moeten laten
Lecram,
Goed om te horen! 't Is gelukkig niet overal kommer en kwel, zoals ik wel eens vaker zeg: we zijn nog niet helemaal losgelaten . . .
Lecram,
Goed om te horen! 't Is gelukkig niet overal kommer en kwel, zoals ik wel eens vaker zeg: we zijn nog niet helemaal losgelaten . . .
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Limosa,
Eigenlijk moeten we de predikant wel laten weten dat we van harte met zijn prediking instemmen. Dat is wel een hart onder de riem.
Groeten,
Eigenlijk moeten we de predikant wel laten weten dat we van harte met zijn prediking instemmen. Dat is wel een hart onder de riem.
Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar,
Eigenlijk moeten we de predikant wel laten weten dat we van harte met zijn prediking instemmen. Dat is wel een hart onder de riem.
Heb je helemaal gelijk in, we zijn altijd snel genoeg met kritiek, maar als de waarheid verkondigd wordt mag dat ook wel eens gewaardeerd worden. Ik moet geloven (want ik kan niet anders) dat dit soort preken niet zonder zegen zijn.
limosa
Eigenlijk moeten we de predikant wel laten weten dat we van harte met zijn prediking instemmen. Dat is wel een hart onder de riem.
Heb je helemaal gelijk in, we zijn altijd snel genoeg met kritiek, maar als de waarheid verkondigd wordt mag dat ook wel eens gewaardeerd worden. Ik moet geloven (want ik kan niet anders) dat dit soort preken niet zonder zegen zijn.
limosa
Als ik na lange tijd weer een reactie plaats, geloof ik dat ik tegen de heersende opvatting ga in dit topic en dat terwijl ik het boek niet gelezen heb. Toch wil ik een reactie plaatsen. Hij is alleen niet inhoudelijk.
Tijdens het lezen van de discussie kreeg ik de indruk dat Moerkerken toch gelijk krijgt. Als er gereageerd wordt en ze zijn het niet eens met de schrijver van het boek, dan is dat nog wel een reactie. Maar als ik zo lees, dan wil men een reactie die de schrijver gelijk geeft. Dat is natuurlijk onterecht.
Daarnaast geeft hij aan dat hij inhoudelijk niet reageert. Een verwijt dat ik las in deze discussie was dat hij niet inhoudelijk reageerde, maar dat was dus niet zijn opzet. Waarom zou hem dit dan verweten worden.
Mijn laatste punt. Ik lees de behoefte dat de prediking wordt aangepast, want wij zouden veranderd zijn. (Wat ik begrepen heb staat van der Zwaag dit overigens niet voor. Hij wil bij de oude waarheid blijven, toch?) Maar in deze discussie proefde ik dit wel. Maar Gods Woord verandert toch niet? De predikant moet Gods Woord brengen. Dus mag de prediking niet veranderen.
Even tussendoor een tegenreactie in deze dicussie waar iedereen het eens is met elkaar.
Een groet,
Adryan
Tijdens het lezen van de discussie kreeg ik de indruk dat Moerkerken toch gelijk krijgt. Als er gereageerd wordt en ze zijn het niet eens met de schrijver van het boek, dan is dat nog wel een reactie. Maar als ik zo lees, dan wil men een reactie die de schrijver gelijk geeft. Dat is natuurlijk onterecht.
Daarnaast geeft hij aan dat hij inhoudelijk niet reageert. Een verwijt dat ik las in deze discussie was dat hij niet inhoudelijk reageerde, maar dat was dus niet zijn opzet. Waarom zou hem dit dan verweten worden.
Mijn laatste punt. Ik lees de behoefte dat de prediking wordt aangepast, want wij zouden veranderd zijn. (Wat ik begrepen heb staat van der Zwaag dit overigens niet voor. Hij wil bij de oude waarheid blijven, toch?) Maar in deze discussie proefde ik dit wel. Maar Gods Woord verandert toch niet? De predikant moet Gods Woord brengen. Dus mag de prediking niet veranderen.
Even tussendoor een tegenreactie in deze dicussie waar iedereen het eens is met elkaar.
Een groet,
Adryan
Een beetje vreemde redenatie. Als de predikant Gods Woord niet brengt? Is het dan niet zo dat de prediking *moet* veranderen.[...] Maar Gods Woord verandert toch niet? De predikant moet Gods Woord brengen. Dus mag de prediking niet veranderen.
Ds. Moerkerken mag best "tegen" zijn. Maar dan toch wel op goede gronden mag je hopen?
Maar Lecram,Oorspronkelijk gepost door Lecram
Het gaat erom dat men niet eens bereid is om de kritiek eens serieus tegen de eigen prediking aan te houden (alhoewel, Moerkerken heeft dat, hij doet net alsof hij voor alle andere predikanten spreekt, wat dus absoluut niet waar is).
Stel dat jij al 25 jaar lang een bepaalde theorie inzake jouw vakgebied doceert en men neemt dat van jou aan omdat jij er voor doorgeleerd hebt en een bepaald gezag op dat gebied hebt verworwen en er komt ineens iemand die jouw theorie onderuit gaat halen.
Hoe zou jij reageren?
Toch niet in de geest van dat jij jouw theorie in een keer uit handen laat slaan toch?
Een 'breekje' van Breekijzertje
Ik zou mij idd niet door 1 figuur direct omver laten lopen, maar als al jarenlang steeds weer andere prominenten (ook van binnuit) zeer goed onderbouwde stukken opleveren, zou ik dat uitermate serieus nemen.Oorspronkelijk gepost door Breekijzertje
Maar Lecram,
Stel dat jij al 25 jaar lang een bepaalde theorie inzake jouw vakgebied doceert en men neemt dat van jou aan omdat jij er voor doorgeleerd hebt en een bepaald gezag op dat gebied hebt verworwen en er komt ineens iemand die jouw theorie onderuit gaat halen.
Hoe zou jij reageren?
Toch niet in de geest van dat jij jouw theorie in een keer uit handen laat slaan toch?
Een 'breekje' van Breekijzertje