Sheba schreef:Wandelende schreef:Waarom toch al dat negatieve? Wie kijkt er überhaupt weleens mee op een groepsapp? Of is alles van horen zeggen?
Het geldt namelijk echt maar voor een deel van de groep. Net zoals vroeger. En net zoals D.V in de toekomst. In de Bijbel wordt al gesproken over seksuele uitspattingen. Er is echt niets nieuws onder de zon. Ik spreek heel veel jeugd en hoor regelmatig de verzuchting dat het altijd zo negatief is.
Nee, ik ben geen goed nieuws aanhanger. Sluit de ogen vooral niet voor wat verkeerd is. Ga in gesprek! Dat is het enige devies.
En wat betreft de groepsapp sluiten veel scholen de ogen. Helaas. Je zal móeten participeren.
Nee, dat is niet van horen zeggen. En realiteit. Ze hebben bijvoorbeeld twee klassenapps. Een met mentor. Die is netjes.... en dan een zonder mentor. Daarnaast verschilt het per klas. Vorig schooljaar was het echt bar en boos.
Ik als ouder kan deelnemen. Maar met dezelfde vaart wordt er een andere groep gemaakt waar jij niet bij zit...
Heerlijk, als kinderen onder elkaar je eigen plekje. Ik vind het niet meer dan logisch dat er een groepsapp wordt gemaakt zonder de mentor. Het is al een eeuwen oud fenomeen dat daar waar ouders of opvoeders bij de interesses van de jeugd komen, de jeugd andere plaatsen zoekt.
Daarom hoort, in mijn eigen, de school een “huiswerkapp” o.i.d te bieden waar de mentor bij zit en iedere leerling met smartphone in zit. Dan hebben ze direct ook de vrijheid om uit allerhande andere apps te stappen. Doen ze dat? Sommigen wel, sommigen niet. De keuze is er.
Ja we gaan in gesprek met onze kinderen. Kijken mee. Iedere dag niet. Maar zo af en toe (wekelijks) een steekproef. Joh, zullen we samen eens kijken... Steeds weer. Maar dat gesprek voorkomt niet dat ze er al op zeer jonge leeftijd mee te maken krijgen... en ook is het afhankelijk van karakter, mate van heftigheid pubertijd en allerlei andere factoren hoe open ze daarvoor staan en hoe open ze zijn. Maar ze krijgen het hoe dan ook over zich heen.
Goed om in gesprek te zijn. Dat stelt mij als opvoeder ook steeds weer voor de vraag en twijfel of je het op de juiste manier zegt. Soms heb je zelfs achteraf spijt van een aanpak. Ik althans wel.
Alleen verwacht je ook een goede uitkomst van het gesprek? Ga je er vanuit dat jouw kind wel als diepst verlangen heeft om naar jouw tips te luisteren? Nee, dan gaat het weleens mis. En ja, dan kunnen ze soms ook zonder dat ze het willen de andere kant opgaan. Maar wel verwachtingen heb je?
Steekproeven klinken mij benauwend in de oren. Als puber zou ik een veiligere manier proberen om toch de wereld te verkennen. En dan het ‘netste stukje’ aan papa en mama te laten zien.
Verder zijn ook onze kinderen in zonden ontvangen en geboren. Ook op de reformatorische school. Waar misschien de aanvallen van de satan nog wel eens sterker zouden kunnen zijn op dit gebied. Ook de kinderen op refoscholen staan onder enorme groepsdruk. Een dubbele he? Real life maar ook die via het digitale. Jongeren die uiterst serieus kunnen zijn. Maar tegelijkertijd digitaal vanalles liken. Ze kunnen leven in verschillende werelden tegelijk.
Helemaal eens wat betreft de aanvallen van de satan. En die zijn sowieso sterker op christenen. Want daar heeft hij werk te doen. Heel veel werk. Ik zie het bijvoorbeeld aan de dames die deze aanvallen niet kunnen weerstaan en op en top in College Style erbij lopen. Of met een vliegdekschip op hun hoofd de kerk binnen komen wandelen. Of met de duurste kinderwagens rondrijden van een topmerk. Ook aan de heren die toch echt die nieuwe Audi Q7 bewonderen. Of opgaan in het zaken doen en allerhande gadgets kopen.
De druk van de satan op het materialistische kunnen ze niet weer staan.
Oh ja, ik zie het ook bij jongeren op het online-gebied.
Het verschil.... ik zie het niet. Beiden in de macht van de satan. Want lees Genesis 3. Maar gelukkig geldt ook voor al die dames, heren en jongeren dat de moederbelofte en haar vervulling Zaad zál zien.
Wij gaan vrij strict met de smarthphone om hier thuis. Kijken mee. Hebben duidelijke regels en sancties en maken gebruik van filter. Daarnaast prepaid.
De aantrekkingskracht is zo enorm, dat ze toch onder die regels uit proberen te komen. met het gevolg dat ze hem een paar dagen kwijt zijn.
Maar echt, onderweg, op school, waar gaan de gesprekken over? Wat zien ze bij anderen? Kijken ze mee?
En als ze hem met prepaid hebben...Of ze loggen in op een WiFi van een ander.
Dit merkten we trouwens (via anderen meedoen) doordat de smarthphone een poosje ingenomen was. Het deerde niet. Hij werd gemak thuis gelaten... want via een andere weg konden ze toch een beetje meedoen. En de eigen smarthphone was niet interessant vanwege de beperkingen. En meekijken was op die manier onmogelijk.
En welk doel is er al bereikt?
En ja, niet deelnemen, betekent dat je een puber bewust vraagt niet aan een groepsproces deel te nemen. Hoeveel pubers kunnen dat aan? Het gevoel hebben je bewust buiten te sluiten? Alleen een mobieltje... daar hebben we serieus aan gedacht. Ze zijn er bijna niet meer.
Ja hoor, het kan nog. Een jongen uit mijn klas (15jr.) heeft geen mobiel. Vorig jaar een jongen van 16jr. En beiden participeren ze volop in de groep. Ik zeg niet dat het zo moet. Maar die twee hebben een intrinsieke motivatie. Ga je als ouders nooit bereiken als het van bovenaf wordt opgelegd.
En wat ik frustrerend vond was dat in die periode vorig jaar, als je andere ouders erover sprak, of net gedaan werd dat hun zoon of dochter er niet aan meedeed. (Terwijl wij beter wisten) Of ze (gewoon net deden of ) er niets vanaf te weten... of gewoon eerlijk zeiden. Joh, als wij ons ermee bemoeien is het iedere dag oorlog thuis. En het dus maar lieten.
Kernpunt dat je noemt. Opvoeding, daar draait alles om. Daarom mijn oproep om niet ongebreideld negatief te spreken over het gedrag van de jeugd van tegenwoordig. Zo komen je bijdragen althans op mij wel over. Naar mijn mening brengt dat ze alleen maar verder het pad dat je voor ogen hebt af.
Tja ik weet niet wat jij voldoende vindt. Maar als zij uit nieuwsgierigheid juist platvloerse filmpjes gaan opzoeken van brugklas, en van die figuren die alles behalve praten over sex zoals de Heere het bedoeld heeft, wat lijn recht ingaat tegen alles wat we ze voorleven etc. Onze kinderen werden en worden wel degelijk op de verkeerde dingen gewezen. Maar de macht van deze dingen, deze zonden, is groter, machtiger.
Als een jongen uit nieuwsgierigheid naar porno kijkt van dat wil ik ook wel eens zien... ( op 10 jarige leeftijd in de bieb gaan kijken op de computer met een vriendje) en dan verslaafd raakt. ( vb van een info avond op middelbare school, ) Die jongen werd wel degelijk op verkeerde dingen gewezen. Maar de macht van de porno was groter.
De vraag is wel of die voorlichting dan de aanzet is geweest of dat de intrinsieke motivatie de aanleiding is geweest. Want zou de desbetreffende jongen op het schoolplein, onderweg, op de club van de kerk, in de kantine van zijn bijbaantje of whatever ook niet besmet worden en gaan zoeken? Ik denk van wel.
En ja, uit eigen ervaring weet ik hoe verleidelijk dingen zijn. Hoewel ik een gedegen seksuele opvoeding heb gehad. En juist die opvoeding, zowel van ouders als van anderen, heeft op een gegeven moment zijn vruchten afgeworpen. Ik heb nog weleens last van beelden. Ds. De Leeuw (GG) heeft het weleens in oprechtheid gezegd dat hij die beelden nooit meer kwijt zal raken. En toch, hoe gek dat ook klinkt, kan dan juist de opvoeding vroeg of laat een inkeer of omkeer teweeg brengen.
Dat betekent niet dat je alles maar toe moet staan. En al helemaal niet sturen in de verkeerde richting. Maar bidt en werkt. Er staat er Één boven alles. Hij waakt over Zijn kinderen. En die heeft hij nog onder de ouderen, nog onder de jongeren. Zou dat niet boven alles het gebed en de hoop moeten zijn?