Re: In memoriam
Geplaatst: 07 mar 2016, 18:01
Zo'n strikt beleid lijkt mij persoonlijk ook wel erg streng hoor. Een redacteur is ook een professional, toch? Met een eigen stijl, hoop ik?
Worden de stukjes niet door een kerkelijk bureau aangeleverd zodat daar het verschil in zit?RefoCalvinist schreef:@DDD: Ja het zal waarschijnlijk aan twee verschillende redacteuren liggen, maar dan nog vond ik het opmerkelijk.
Blijkbaar mag dat niet van @Eilander. Maar sorry ik vind het vreemd om bij de ene predikant begraven, bij een ander ter aarde besteld (sowieso al een vreemde uitdrukking) en bij een volgende "aan de schoot der aarde toevertrouwt" neer te zetten. Van de laatste variant overigens geen voorbeeld kunnen vinden, maar het is ook een gangbare uitdrukking.
Trek gewoon één lijn daarin. Optisch ook veel beter. Maar goed wie weet heeft het ook te maken met het GG-gehalte van het RD, maar laten we daar maar niet van uitgaan. Altijd van het positieve uitgaan, zo ook hierin: twee verschillende redacteuren en geen strikt beleid.
RefoCalvinist schreef:Maar sorry ik vind het vreemd om bij de ene predikant begraven, bij een ander ter aarde besteld (sowieso al een vreemde uitdrukking) en bij een volgende "aan de schoot der aarde toevertrouwt" neer te zetten. Van de laatste variant overigens geen voorbeeld kunnen vinden, maar het is ook een gangbare uitdrukking.
Even naar dit topic verplaatstwindorgel schreef:Inderdaad is dat de achterliggende gedachte. Overigens zijn dit toch heel gebruikelijke uitdrukkingen?
Ergernis wil ik het niet noemen. En zover ik weet heb ik dat ook niet gezegd. 'Aan de schoot der aarde toevertrouwt' vind ik een mooie uitspraak. Zeker ook in het licht van Gen. 3:19. Maar 'ter aarde besteld' heb ik toch wel moeite. Komt vooral door de moderne betekenis van bestelling.Vagari schreef:RefoCalvinist schreef:Maar sorry ik vind het vreemd om bij de ene predikant begraven, bij een ander ter aarde besteld (sowieso al een vreemde uitdrukking) en bij een volgende "aan de schoot der aarde toevertrouwt" neer te zetten. Van de laatste variant overigens geen voorbeeld kunnen vinden, maar het is ook een gangbare uitdrukking.
Genesis 3:19 / STV
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten,³⁸ totdat gij tot³⁹ de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
Misschien moeten we voortaan maar hieraan denken als we de uitdrukking: "ter aarde besteld" of "aan de schoot der aarde toevertrouwt" horen.
Scheelt misschien weer wat ergernis om niets.
Inderdaad goed opgemerkt. Misschien een tendens van de laatste tijd. Als ik even snel wat namen intyp dan schrijft het rd bij ds. De Jongste, ds. A vd Meer, ds. F. Mallan -begraven-.Mara schreef:Waarom nu weer zo'n geprikkelde reactie?eilander schreef:Waar sommige mensen al niet op letten.....RefoCalvinist schreef:Wat mij trouwens wel opviel in het Reformatorisch Dagblad was het volgende:
Ds. W. Altena is begraven
Ds. J. den Besten is begraven
en nu op rd.nl Dr. Vreekamp is begraven
maar: Ds. Chr. van der Poel is ter aarde besteld
En ik heb even gekeken op digibron: Ds. J. Mol is ook ter aarde besteld
Waarom is/wordt een hervormd predikant begraven en een predikant van de Gereformeerde Gemeente ter aarde besteld?
Dat laatste is inderdaad nog het meest op z'n plaats:
RC valt dit op, mogelijk meer mensen. Hoe komt het dat er verschillend taalgebruik gehanteerd wordt?
Hetzelfde geldt voor gestorven, overleden (soms mag dat niet gebruikt worden, kan heel nauw luisteren) dood (dieren gaan dood).
Dus ik vind het best een goede vraag RC. Of eigenlijk, opgemerkt.
Tja, er zijn gemeentes waar rigide voorschriften worden gehanteerd als het gaat om rouwdiensten, ook al is een rouwdienst een familie-aangelegenheid. Wil je je daaraan onttrekken, dan komt de dominee dus ook niet.DDD schreef:Maar waarom regelde men die begrafenis dan niet gewoon zelf? Met twee dominees in de familie moet dat toch niet zo'n moeilijke opgave zijn? Ik zou daar geen pijnlijke taferelen aan wijden hoor.Hendrikus schreef:Toch is dat raar. Want wie bepaalt nou of er wel of niet gezongen mag worden? Impliciet wordt daarmee geoordeeld over de overledene: wel of niet een kind van God. En dat oordeel komt ons niet toe.ejvl schreef:Het heeft te maken dat als men niets weet over waar de overledene is er niets te zingen valt.
Als in dezelfde kerk iemand overlijdt die duidelijk een kind van God is, wordt er vaak wel gezongen.
Ik heb het hier al vaker verteld: van nabij maakte ik mee dat een GG-kerkenraad niet wilde dat er zou worden gezongen tijdens de rouwdienst van een gerespecteerd avondmaalsganger. Kennelijk was de kerkenraad er niet van overtuigd dat de man een kind van God was. Twee zoons van de overledene waren predikant in de Hervormde kerk, dat leverde pijnlijke taferelen op. Terwijl die kerkenraad in uitzonderingsgevallen wel laat zingen tijdens rouwdiensten, indien men inderdaad denkt dat de overledene goed heen is.
Hoe was het vroeger dan? We hebben zo lang we op de aarde zijn nooit anders gekend als een volledig geaccepteerde zaak. Waarom zijn het nu ineens "rigide voorschriften" geworden, ook wel genoemd, maar dat kan tot nu toe niemand staven, "regeltjes van de Gereformeerde Gemeenten" Inderdaad, zo te horen is het RD er niet naast als ze tot de conclusie komen dat er heel veel van de plaats schuift. Je hoort er nu niet meer bij als je je niet een beetje aanpast. Moet dat? Mag dat? Hebben we dan de gunst van de wereld en de godsdienst liever dan de gunst van God?Hendrikus schreef:Tja, er zijn gemeentes waar rigide voorschriften worden gehanteerd als het gaat om rouwdiensten, ook al is een rouwdienst een familie-aangelegenheid. Wil je je daaraan onttrekken, dan komt de dominee dus ook niet.DDD schreef:Maar waarom regelde men die begrafenis dan niet gewoon zelf? Met twee dominees in de familie moet dat toch niet zo'n moeilijke opgave zijn? Ik zou daar geen pijnlijke taferelen aan wijden hoor.Hendrikus schreef:Toch is dat raar. Want wie bepaalt nou of er wel of niet gezongen mag worden? Impliciet wordt daarmee geoordeeld over de overledene: wel of niet een kind van God. En dat oordeel komt ons niet toe.ejvl schreef:Het heeft te maken dat als men niets weet over waar de overledene is er niets te zingen valt.
Als in dezelfde kerk iemand overlijdt die duidelijk een kind van God is, wordt er vaak wel gezongen.
Ik heb het hier al vaker verteld: van nabij maakte ik mee dat een GG-kerkenraad niet wilde dat er zou worden gezongen tijdens de rouwdienst van een gerespecteerd avondmaalsganger. Kennelijk was de kerkenraad er niet van overtuigd dat de man een kind van God was. Twee zoons van de overledene waren predikant in de Hervormde kerk, dat leverde pijnlijke taferelen op. Terwijl die kerkenraad in uitzonderingsgevallen wel laat zingen tijdens rouwdiensten, indien men inderdaad denkt dat de overledene goed heen is.
DIA heeft daar wel eens wat voorbeeld-voorschriften van geciteerd. En dat is de situatie waarover we spreken.
Ik kan het niet helpen, maar ik moet nu toch even terugdenken aan de recente verzuchting van @Paal.DDD schreef:@Hendrikus:
Ik begrijp dus niet dat de familie dat dan niet zelf regelt. Er is toch vast wel een dominee zo vriendelijk om een fatsoenlijke begrafenis te verzorgen (tegen een behoorlijke vergoeding natuurlijk) zeker als je zelf dominee bent. Maar als er verschil van inzicht is in de familie, is dat lastig.
Er gebeuren wel rare dingen, zo merkte ds. kortgelden nog op. De ouderlingen hadden via een advertentie in een lokale krant gelezen dat een gemeentelid was overleden. Het was niet doorgegeven aan een ouderling noch aan de dominee.eilander schreef:Ik kan het niet helpen, maar ik moet nu toch even terugdenken aan de recente verzuchting van @Paal.DDD schreef:@Hendrikus:
Ik begrijp dus niet dat de familie dat dan niet zelf regelt. Er is toch vast wel een dominee zo vriendelijk om een fatsoenlijke begrafenis te verzorgen (tegen een behoorlijke vergoeding natuurlijk) zeker als je zelf dominee bent. Maar als er verschil van inzicht is in de familie, is dat lastig.
Zoals je het hier beschrijft, werkt dat toch niet in de praktijk?
Moet je je even voorstellen hoe het gaat: er is iemand overleden. Als één van de eerste wordt de plaatselijke predikant gebeld. Die komt vrij snel, en meerdere keren - of een ouderling maar dat maakt voor deze kwestie niets uit.
Familie regelt ondertussen een begrafenis en wil dingen die de kerkenraad (al dan niet terecht) niet wil.
Meen je dan werkelijk dat er gezegd wordt: o, dat is toch geen probleem, we bellen wel een andere predikant?
En denk je werkelijk dat een andere predikant staat te springen om op zo'n manier de rouwdienst te gaan leiden?
Als ik predikant was, zou ik dat absoluut niet willen. Daar laat je je niet voor lenen. Ook al niet omdat je dan de familie minder goed (of geheel niet) kent.
Bij ons is dat ook al meer keer gebeurd, het is echt heel vervelend, ook als je kinderen wel naar de kerk gaan is het wenselijk om op te schrijven hoe je alles zou willen, wij hebben een boekje van de begrafenisdienaar gekregen en deze ingevuld, de kinderen weten waar deze boekjes liggen, ze hoeven, naast hun verdriet, niet na te denken hoe wij het gewild zouden hebben.-DIA- schreef:Er gebeuren wel rare dingen, zo merkte ds. kortgelden nog op. De ouderlingen hadden via een advertentie in een lokale krant gelezen dat een gemeentelid was overleden. Het was niet doorgegeven aan een ouderling noch aan de dominee.eilander schreef:Ik kan het niet helpen, maar ik moet nu toch even terugdenken aan de recente verzuchting van @Paal.DDD schreef:@Hendrikus:
Ik begrijp dus niet dat de familie dat dan niet zelf regelt. Er is toch vast wel een dominee zo vriendelijk om een fatsoenlijke begrafenis te verzorgen (tegen een behoorlijke vergoeding natuurlijk) zeker als je zelf dominee bent. Maar als er verschil van inzicht is in de familie, is dat lastig.
Zoals je het hier beschrijft, werkt dat toch niet in de praktijk?
Moet je je even voorstellen hoe het gaat: er is iemand overleden. Als één van de eerste wordt de plaatselijke predikant gebeld. Die komt vrij snel, en meerdere keren - of een ouderling maar dat maakt voor deze kwestie niets uit.
Familie regelt ondertussen een begrafenis en wil dingen die de kerkenraad (al dan niet terecht) niet wil.
Meen je dan werkelijk dat er gezegd wordt: o, dat is toch geen probleem, we bellen wel een andere predikant?
En denk je werkelijk dat een andere predikant staat te springen om op zo'n manier de rouwdienst te gaan leiden?
Als ik predikant was, zou ik dat absoluut niet willen. Daar laat je je niet voor lenen. Ook al niet omdat je dan de familie minder goed (of geheel niet) kent.
Het betrof een alleenstaande weduwe waarvan de kinderen allen de kerk hadden verlaten. Deze kinderen dachten hun moeder ´in het geniep´ te kunnen cremeren. Dus dat werd pas echt een familie-aangelegenheid, zoals Hendrikus dat voorstelt, als ik hem goed begrijp. Toen de broeders ouderlingen de kinderen bezochten was hun moeder al gecremeerd. Juist met het oog hierop werd nog eens gewezen om het formulier "zo wil ik het" toch in te vullen. Dat zou zoiets eerder kunnen voorkomen.
Nee. De betreffende familie (inclusief de dominees daarin, in dit geval) ziet dat toch van tevoren aankomen? Ik heb wel meegemaakt dat een predikant daartoe bereid was, inderdaad. Dat hangt maar net af van alle omstandigheden van het geval. Maar ik begrijp ook dat dat niet standaard is, en ook dat zoiets ook nadelen heeft.eilander schreef:Ik kan het niet helpen, maar ik moet nu toch even terugdenken aan de recente verzuchting van @Paal.DDD schreef:@Hendrikus:
Ik begrijp dus niet dat de familie dat dan niet zelf regelt. Er is toch vast wel een dominee zo vriendelijk om een fatsoenlijke begrafenis te verzorgen (tegen een behoorlijke vergoeding natuurlijk) zeker als je zelf dominee bent. Maar als er verschil van inzicht is in de familie, is dat lastig.
Zoals je het hier beschrijft, werkt dat toch niet in de praktijk?
Moet je je even voorstellen hoe het gaat: er is iemand overleden. Als één van de eerste wordt de plaatselijke predikant gebeld. Die komt vrij snel, en meerdere keren - of een ouderling maar dat maakt voor deze kwestie niets uit.
Familie regelt ondertussen een begrafenis en wil dingen die de kerkenraad (al dan niet terecht) niet wil.
Meen je dan werkelijk dat er gezegd wordt: o, dat is toch geen probleem, we bellen wel een andere predikant?
En denk je werkelijk dat een andere predikant staat te springen om op zo'n manier de rouwdienst te gaan leiden?
Als ik predikant was, zou ik dat absoluut niet willen. Daar laat je je niet voor lenen. Ook al niet omdat je dan de familie minder goed (of geheel niet) kent.