Kerk in de stad

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Curatorium »

Ja. In iedere stad komt meer criminaliteit voor dan in een dorp. Er wonen meer mensen, dus is er meer criminaliteit. In een iets armere wijk is er meer criminaliteit dan in wat rijkere wijken. Dat is toch ontzettend logisch? Aan allerlei krantenknipsels heb ik niet zoveel, natuurlijk wordt er in een stad meer ingebroken (al hoeft de kans op inbraken helemaal niet groter te zijn). Dus verhuis je dan maar? Ik snap niet wat je met deze artikelen wil bereiken. Moet de GG Utrecht verhuizen naar een vinexwijk omdat drugs wordt aangeboden of er wordt ingebroken? Nee, daar gaat deze discussie helemaal niet over.

Verder zie ik in iedere posting terug dat je verdriet hebt dat de kerken uit de steden weggaan, dat deel ik. Maar er is maar 1 reden dat kerken dichtgaan: wanneer de leden vertrekken kan men niet anders. Dan wordt het inderdaad een moskee. Maar daar hebben de vertrokken leden dan voor gezorgd.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 21 nov 2015, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Vorst »

Curatorium schreef:
Vorst schreef:Mara heeft absoluut wel een punt
Nee. Ik heb er lange tijd met veel plezier gewoond toen ik nog student was. Het mooie is: veel vrienden wonen er nu met hun gezin dus ik kom er maandelijks.
Ik heb ooit een verhaal gelezen of gehoord, weet het niet meer precies, van een ouderling (?) uit de GG van Rotterdam-Zuid die het als een taak zag om in de stad te gaan wonen. Ten eerste voor je medemens (er valt zoveel veel uit te dragen van het geloof in de stad, maar als daar geen christenen meer wonen houd dat op) en ten tweede voor de stadsgemeente (het is belachelijk dat iedereen naar refodorpen verhuist, in steden zijn nu nog ref. scholen en andere voorzieningen te vinden, stadsgemeenten hebben jeugd nodig).
Vorst schreef:het met andere nationaliteiten snel een enorme bende op straat wordt, etc.

Wat een onzin. Hier ga ik niet op in.
Het is in Rotterdam-Zuid geen bende op straat. Ben je er wel eens geweest?
Lieverd, ik woon al jaren in Rotterdam-Zuid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Ja hehe. In iedere stad komt meer criminaliteit voor dan in een dorp. Er wonen meer mensen, dus is er meer criminaliteit. In een iets armere wijk is er meer criminaliteit dan in wat rijkere wijken. Dat is toch ontzettend logisch? Aan allerlei krantenknipsels heb ik niet zoveel, natuurlijk wordt er in een stad meer ingebroken (al hoeft de kans op inbraken helemaal niet groter te zijn). Dus verhuis je dan maar? Ik snap niet wat je met deze artikelen wil bereiken. Moet de GG Utrecht verhuizen naar een vinexwijk omdat drugs wordt aangeboden of er wordt ingebroken? Nee, daar gaat deze discussie helemaal niet over.
Ik hoef niets te bereiken, maar ik wens niet voor fantast te worden uitgemaakt!
Ik heb al 2 x aangegeven dat de discussie off topic raakt, maar er blijft maar doorgedramd worden over Rotterdam en de overdrijving van het probleem aldaar.
Curatorium schreef:Verder zie ik in iedere posting terug dat je verdriet hebt dat de kerken uit de steden weggaan, dat deel ik. Maar er is maar 1 reden dat kerken dichtgaan: wanneer de leden vertrekken kan men niet anders. Dan wordt het inderdaad een moskee. Maar daar hebben de vertrokken leden dan voor gezorgd.
Is dat jouw manier van meeleven en het benoemen van het probleem?
Triest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Wim Anker »

@Curatorium: Begrijp ik goed dat jij er zelf ook niet meer woont?
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door mulder »

Wat leuk al die Rotterdammers hier! Heb jaren in 010 gewoond. Heb er een mooie tijd gehad. Woonden veel studenten van de CSFR destijds, we vonden het allen prima daar. Wim Anker, kogels om je oren vlogen daar niet. En dat is in Utrecht ook niet. Een bende op straat? Neejoh.... Wel is het een wat armere buurt waardoor alles niet ontzettend netjes is. Criminaliteit zal best voorkomen hoor.. Maar als normale bewoner heb je daar geen last van. Natuurlijk staan de kranten altijd vol met berichtjes over inbraken enzo. Maarja, daar heb je (zolang het bij jezelf niet gebeurd) geen last van. Kleine kans ook dat het gebeurd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Vorst schreef:Prima hoor, jij je zin.
Jij woont niet in Rotterdam-Zuid volgens mij.
Ik ben er een behoorlijk deel van mijn leven, heb er naast gewoond, heb er veel op straat rond gezworven en ken m.n. Rotterdam-Zuid als m'n broekzak.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef: Iemand die hier beweerd dat het niet eng is als de kogels om je oren vliegen is dermate los van de realiteit dat discussie zinloos is.
In de steden van ons land vliegen de kogels niet om je oren. Kom nou! Hooguit vindt er hier en daar een afrekening in het criminele circuit plaats. Dat is erg, maar gewone inwoners van de stad zijn daar hooguit getuige van.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Vorst »

Niet zo stellig, Luther. In het Rotterdam-Zuid dat jij zo goed blijkt te kennen (maar niet goed genoeg dus) kunnen ook overdag de kogels 'om je oren vliegen'. Een jaar geleden in de straat achter ons, klaarlichte dag, geen crimineel circuit.

Misschien is het beter dat mensen die er toch wat minder verstand van hebben dan ze zelf denken (en dus geen ervaringsdeskundigen zijn) ook eens toegeven dat ze wellicht geen gelijk hebben.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Curatorium »

Ik ben minder dan 2 jaar weg daar, heb er zo'n 7 jaar gewoond, dus ik kan mezelf best een ervaringsdeskundige noemen.
Wim Anker schreef:@Curatorium: Begrijp ik goed dat jij er zelf ook niet meer woont?
Klopt. Als je werk dermate van plaats veranderd moet je soms meeverhuizen, overigens naar een andere stad en een andere stadskerk. Maar dat zal wel komen omdat ik geen problemen heb met het wonen in een stad, al vind ik dat veel mensen in dit topic overdrijven.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef: Iemand die hier beweerd dat het niet eng is als de kogels om je oren vliegen is dermate los van de realiteit dat discussie zinloos is.
In de steden van ons land vliegen de kogels niet om je oren. Kom nou! Hooguit vindt er hier en daar een afrekening in het criminele circuit plaats. Dat is erg, maar gewone inwoners van de stad zijn daar hooguit getuige van.
Ik sluit me aan bij @DDD. Vanuit het refodorpje, -baan, -school is het makkelijk praten. Hoeveel mensen met kleine kinderen ken jij in de allochtonen wijken in de grote steden?

Luther stelde dat hij ook wel eens tussen een schietpartij was beland. Dat vond hij niet zo eng zei hij. m.i. ben je dan of erg naïef of niet wijs.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Wim Anker »

Curatorium schreef:Ik ben minder dan 2 jaar weg daar, heb er zo'n 7 jaar gewoond, dus ik kan mezelf best een ervaringsdeskundige noemen.
Wim Anker schreef:@Curatorium: Begrijp ik goed dat jij er zelf ook niet meer woont?
Klopt. Als je werk dermate van plaats veranderd moet je soms meeverhuizen, overigens naar een andere stad en een andere stadskerk. Maar dat zal wel komen omdat ik geen problemen heb met het wonen in een stad, al vind ik dat veel mensen in dit topic overdrijven.
Heb je daar nu met kleine kinderen gewoond of niet?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Luther stelde dat hij ook wel eens tussen een schietpartij was beland. Dat vond hij niet zo eng zei hij. m.i. ben je dan of erg naïef of niet wijs.
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb van een afstand, terwijl ik op straat met evangelisatiefolders liep, een schietpartij zich zien voltrekken. En nee, sorry, ik ben niet in wilde paniek en angst op de grond gaan liggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Vorst schreef:Niet zo stellig, Luther. In het Rotterdam-Zuid dat jij zo goed blijkt te kennen (maar niet goed genoeg dus) kunnen ook overdag de kogels 'om je oren vliegen'. Een jaar geleden in de straat achter ons, klaarlichte dag, geen crimineel circuit.

Misschien is het beter dat mensen die er toch wat minder verstand van hebben dan ze zelf denken (en dus geen ervaringsdeskundigen zijn) ook eens toegeven dat ze wellicht geen gelijk hebben.
Ik weet best dat er geregeld kogels worden afgevuurd in Rotterdam en andere steden. Zie mijn andere antwoord. Maar daarmee wordt Rotterdam nog geen onveilige stad.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Jongere »

Het is een ingewikkeld topic geworden. Naast de discussie moeten we ons ook allemaal positioneren om aan te geven of we mogen meepraten: wie woont waar en heeft hoeveel kinderen. Om mijzelf te positioneren; wij wonen in de Tarwewijk, zonder kinderen. Ik ken echter meerdere jonge stellen (en ook oudere gezinnen overigens) die met plezier en in rust mét hun kinderen in onze wijk wonen. Ook in andere risicowijken. Zelf wonen wij ook al jaren zonder problemen in Rotterdam (eerst noord, nu hartje zuid). Inderdaad merk je wel eens wat in de straat. Structureel onveilig is het zeker niet. Ik kan me overigens voorstellen dat dat anders wordt ervaren als je iets "traumatisch" hebt meegemaakt.

Wat mij echter vooral opvalt is dat de ervaringen gewoon verschillend zijn. Blijkbaar kun je in dezelfde stad en zelfs straat wonen, ook met dezelfde gezinssamenstelling, en dat toch heel anders ervaren. Dat levert ook de vreemde discussie op. We kunnen de ervaringen van een ander nu eenmaal niet 'wegstrepen' met onze eigen ervaringen. Wel moeten die andere ervaringen (van beide kanten!) ons het inzicht geven dat er blijkbaar meer te zeggen valt dan alleen de vraag of het nu veilig of onveilig is in Rotterdam.

Die verschillende ervaringen kom ik ook in onze gemeente wel tegen. Sommige jonge stellen wonen met kinderen zonder problemen in 'probleemwijken'. Anderen (ook zonder kinderen) voelen zich onveilig en onprettig en verhuizen als dat kan, bijv. naar Zeeland. Daartussen zit overigens nog een derde groep. Zij kiezen bewust voor plaatsen in de stad (of net daarbuiten in Barendrecht) waar ze liever wonen dan in de achterstandswijken (zulke rustige wijken zijn er absoluut ook in de stad), maar waardoor tegelijk de gemeente in de stad behouden kan blijven.

De discussie is daarom niet gebaat bij een soort zwart-wit beeld over de (on)mogelijkheid van het wonen in de stad. Je kunt eenvoudig op papier aantonen dat de wijken in Rotterdam-Zuid niet 'de beste van Nederland' zijn. Wat dat voor consequenties heeft voor het wonen daar met een gezin is een overweging die ieder voor zich persoonlijk zal moeten maken. Van elk gezin dat om deze redenen meent te moeten vertrekken uit de stad, denk ik: begrijpelijk. Maar van de hele kerk die verdwijnt uit de stad zeg ik tegelijkertijd: onbegrijpelijk.

Het kan en mag niet zo zijn dat juist uit de moeilijkste wijken in de stad de kerk verdwijnt. En dat uit de moeilijkste straten alle christenen verdwijnen, om in een rustige straat elders een 'stil en gerust leven te leiden'. Er moeten juist op zulke plaatsen individuele christenen present blijven en ook een gemeente zijn. We kunnen dat elkaar echter niet opleggen. Vanwege de duidelijk aan te wijzen nadelen is wonen in de stad een keuze die heel bewust moet worden gemaakt. Ik zie het daarom vooral als een roeping. Dat kun je anderen ook niet opleggen of aanpraten. Wél mag je je zorg erover uitspreken als die roeping in het geheel van de kerk lijkt te verdwijnen of teveel ontbreekt. Dat is even zorgelijk als jarenlange zendingsvacatures.
Daarom is het belangrijk dat er gewezen blijft worden op de noodzaak om in de stad aanwezig te zijn als christelijke gemeente. Zo blijven er ook jonge gezinnen (en anderen) die deze roeping ervaren en daarom bewust kiezen, ondanks de nadelen, om zich hier te vestigen. Mijn persoonlijke overtuiging is dat hiervoor ook meer aandacht mag komen in onze kerken. Laat er maar eens een bewuste oproep gedaan worden in bijv. een kerkelijk blad of er nog jonge gezinnen zijn die zo'n verhuizing naar de stad willen overwegen.
Nogmaals, dat kan niet iedereen. Laten we daarom niet doen alsof iedereen die vertrekt en in een "refodorp" woont schuldig is en alsof wonen in de stad voor iedereen prima te doen is. Maar laten we aub ook niet van de weeromstuit doen alsof het onmogelijk is om in de stad te blijven als christelijke gezinnen. Want dat is het niet.

En terug naar het topic. Ik vind het jammer dat een kerkgebouw van mijn eigen verband vanuit het centrum gaat verdwijnen. Tegelijk sprak ik onlangs een gemeentelid uit Utrecht. Hij gaf aan dat veel gemeenteleden al in Leidsche Rijn wonen. In dat geval is het zeker niet onlogisch om daar ook de kerk te hebben. Het is goed als onze wijken/straten waar we als christenen wonen dichtbij het publieke gebouw zijn waar de eredienst plaatsvindt. Leidsche Rijn is evengoed geseculariseerde stad als Utrecht-centrum. Ik geloof dat deze gemeente deze beweging ook wel bewust maakt, en voel daarom niet zo'n behoefte aan een oordeel erover.
Tegelijk hoop ik dat op beide plaatsen er christenen zullen zijn en blijven. Laten we het hart van onze grote steden niet overgeven aan "slechts" evangelisatieposten. Een christelijke gemeente op zo'n plaats is heel veel waard.

Een lange post, omdat het onderwerp me na aan het hart ligt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Mara »

De christelijke gereformeerde kerk (cgk) te Rotterdam-West wordt naar verwachting volgend jaar zomer opgeheven. Voornaamste reden is het steeds verder teruglopende ledental. Telde de gemeente begin dit jaar nog 97 leden, eind 2009 zullen dit er, zoals het er nu uitziet, zo’n 40 zijn, zegt de voorzitter van de kerkenraad, H. L. Groenenboom. „Dit voorjaar hebben vijf gezinnen besloten te vertrekken. Je ziet ouders toch voor hun kinderen kiezen - die worden groter, moeten naar catechisatie, maar ja, in Rotterdam… Dit heeft een kettingreactie op gang gebracht. Veel gemeenteleden wonen ook al elders: in Capelle aan den IJssel, in Klaaswaal. Zelf woon ik in Ooltgensplaat. Er is nog maar een enkeling die vlak bij de kerk woont.” Rotterdam-West, tegen Delfshaven aan, wordt voor een groot deel bevolkt door allochtonen.
Op 17 september heeft de kerkenraad een peiling gehouden onder de gemeenteleden, aldus Groenenboom. Zij kregen drie vragen voorgelegd: hoe zij stonden tegenover het opheffen van de gemeente, hoe zij ertegenover stonden om dit per zomer 2009 te doen en wat zij vonden van verdere planvorming om te komen tot een doorstart als zendingsgemeente. Alle drie de vragen werden door een „ruime meerderheid” positief beantwoord, zegt de kerkenraadsvoorzitter. „Met het voorstel voor verdere planvorming om als ICF-achtige gemeente, als zendingsgemeente, door te gaan, ging zelfs 80 procent akkoord.”

Een week voor de peiling, op 11 september, had een bidstond plaats, die in het teken stond van het voortbestaan van de gemeente. Hierin ging ds. A. van Ek uit Spijkenisse voor. „Dat heeft veel mensen bijzonder goed gedaan. Een besluit nemen over het al dan niet opheffen van een gemeente is niet zomaar iets. Sommige gemeenteleden hebben de Tweede Wereldoorlog nog meegemaakt!” Ds. Van Ek sprak over Psalm 25:12: „Wie is de man, die den Heere vreest? Hij zal hem onderwijzen in den weg, dien hij zal hebben te verkiezen.” Groenenboom geeft aan dat, hoewel nog niet definitief tot opheffing van de gemeente is besloten, het daar op termijn wel toe zal komen. Een commissie onderzoekt hoe de christelijke gereformeerde kerk te Rotterdam-West „een ICF-achtige gemeente kan worden die zich ook gaat richten op de allochtone bevolking in de wijk.”
De cgk Rotterdam-West, geïnstitueerd op 19 november 1926, is al jaren vacant. Haar laatste predikant, ds. W. van Sorge, ging in april 2001 met emeritaat.

Uit het RD, nov, 2008
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie