Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Orchidee

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door Orchidee »

Mister schreef:Nog een puntje aanstippen: niet iedereen krijgt een groot gezin. Ondanks dat men dat wel wil.
Extra pijnlijk is het dan om door geloofsgenoten daar nog op aangekeken te worden.
Of een gecomplimenteerd: 'het is ook wel lekker om eerst een poos samen te zijn en leuke dingen te doen'
Geluiden uit onze eigen (degelijke?) achterban.
Rondom deze thematiek worden erg veel domme uitspraken gedaan. Het zou ons zeer voorzichtig moeten maken.
Dit zou zomaar mijn verhaal kunnen zijn ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Mister schreef:Nog een puntje aanstippen: niet iedereen krijgt een groot gezin. Ondanks dat men dat wel wil.
Klopt.
Extra pijnlijk is het dan om door geloofsgenoten daar nog op aangekeken te worden.
Of een gecomplimenteerd: 'het is ook wel lekker om eerst een poos samen te zijn en leuke dingen te doen'
Geluiden uit onze eigen (degelijke?) achterban.
Klopt. Alhoewel bij ons de eerste jaren niet eens navraag werd gedaan omdat men dacht dat het misschien wel bewust zo was. Zo is men er al aan gewend dat er de eerste jaren nog geen kinderen zijn... Je loopt er ook niet te koop mee. Dus dat was wel eens moeilijk!
Rondom deze thematiek worden erg veel domme uitspraken gedaan. Het zou ons zeer voorzichtig moeten maken.
Klopt. En wanneer we de kinderzegen nu eens echt als zegen zagen. Waar we niet naar lust en willekeur een keertje gebruik van wensen te maken, omdat het nu voor ons wel uitkomt... zou het voor hen voor wie het niet zo vanzelfsprekend is allemaal... de ogen van de omstanders eerder opengaan en het verdriet gedeeld kunnen worden met die om hen heen staan. Niet uit zelfmedelijden... maar het is een verborgen kruis wat zwaar kan drukken. Niks is zo moeilijk als mensen denken dat het geen verdriet is en het wel handig is omdat je dan zoveel vrijer bent bijvoorbeeld... En dit zijn inderdaad geluiden die je ook onder "ons" hoort.
Als je ziet dat omstanders zo luchtig met de kinderzegen omgaan. Wereldse zaken boven die zaken stellen...

@ ZWP
En ja we hebben onze verantwoordelijkheden. Bij die verantwoordelijkheden hoort ook een eerlijke spiegel. Waarom nu nog geen kinderen? Omdat we het bewust uit de weg gaan omdat we nog zoveel andere dingen willen?(financieel, werk, huis, vakantie) of heeft het andere oorzaken? En als we er dan wel aan toe zijn dan werken we mee aan de zegen?
En waarom trouw je dan überhaupt? Omdat je wel de lusten wilt? Maar niet de verantwoordelijkheden die bij een huwelijk horen? Beseffen we wel echt dat we kinderen ontvangen om op te voeden tot Zijn Eer? Om Hem groot te maken?

Overigens is de eenzaamheid onder ouderen nog nooit zo groot geweest sinds de gezinnen kleiner werden.
Is de zorg voor ouderen die verdeeld moet worden over steeds minder jonge mensen vaak bedroevend...
Dus in die zin zijn kinderen nog steeds een stukje toekomst :)
Mara

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Overigens is de eenzaamheid onder ouderen nog nooit zo groot geweest sinds de gezinnen kleiner werden.
Is de zorg voor ouderen die verdeeld moet worden over steeds minder jonge mensen vaak bedroevend...
Dat ben ik niet met je eens Sheba. Dat heeft met hoeveel (klein)kinderen niet alles te maken, maar met een liefdevolle houding naar hun ouders,
opa en oma!
De liefde verkilt en dat is te merken.
Soms krijgt een oma met 1 dochter en 1 kleindochter meer liefde en aandacht dan een opa met 8 kinderen en 30 kleinkinderen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ZWP

Bericht door ZWP »

Sheba schreef:
@ ZWP
En ja we hebben onze verantwoordelijkheden. Bij die verantwoordelijkheden hoort ook een eerlijke spiegel. Waarom nu nog geen kinderen? Omdat we het bewust uit de weg gaan omdat we nog zoveel andere dingen willen?(financieel, werk, huis, vakantie) of heeft het andere oorzaken? En als we er dan wel aan toe zijn dan werken we mee aan de zegen?
En waarom trouw je dan überhaupt? Omdat je wel de lusten wilt? Maar niet de verantwoordelijkheden die bij een huwelijk horen? Beseffen we wel echt dat we kinderen ontvangen om op te voeden tot Zijn Eer? Om Hem groot te maken?
Ik hoop niet dat ik hier als pleitbezorger te boek sta van "nu nog even lekker geen kinderen van dan kunnen van genieten van..."?
De discussie ging wat mij betreft over of 'family planning' (dus soms geen gemeenschap in de vruchtbare periode) nu een geoorloofde manier van geboortebeperking is. Volgens mij dus wel, en ik dacht dat dat algemeen geaccepteerd was, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. En dat is in tegenspraak met de steeds kleiner wordende gezinnen. Ik kan dat nog niet helemaal rijmen.
DDD

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Nee hoor, zolang je niet ongesteld of zwanger wordt, werkt het. En dat duurt bij frequente borstvoeding vaak een tijdje, in ieder geval drie of vier maanden.

Maar dat geheel terzijde.
Terzijde en onjuist.
Heb je een bron? Even googlen, en je vindt voor mijn stelling allerlei betrouwbare websites die een verband aantonen tussen verminderde vruchtbaarheid en borstvoeding.
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Sheba schreef: Overigens is de eenzaamheid onder ouderen nog nooit zo groot geweest sinds de gezinnen kleiner werden.
Dat ben ik niet met je eens Sheba. Dat heeft met hoeveel (klein)kinderen niet alles te maken, maar met een liefdevolle houding naar hun ouders,
opa en oma!
De liefde verkilt en dat is te merken.
Soms krijgt een oma met 1 dochter en 1 kleindochter meer liefde en aandacht dan een opa met 8 kinderen en 30 kleinkinderen.
Waarbij het overigens begint met liefdevolle aandacht van opa en oma voor hun kleinkinderen, en niet andersom.
DDD

Bericht door DDD »

ZWP schreef:
Sheba schreef:
@ ZWP
Ik hoop niet dat ik hier als pleitbezorger te boek sta van "nu nog even lekker geen kinderen van dan kunnen van genieten van..."?
De discussie ging wat mij betreft over of 'family planning' (dus soms geen gemeenschap in de vruchtbare periode) nu een geoorloofde manier van geboortebeperking is. Volgens mij dus wel, en ik dacht dat dat algemeen geaccepteerd was, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. En dat is in tegenspraak met de steeds kleiner wordende gezinnen. Ik kan dat nog niet helemaal rijmen.
Het kan toch zijn dat iemand (principiele) bezwaren heeft tegen onthouding, maar niet tegen andere vormen van anticonceptie? Het lijkt me een evident feit dat gezinnen in de meerderheid van de gevallen niet zo groot zijn als ze zouden kunnen zijn. Volgens mij ging de discussie in eerste instantie over de vraag of geboortebeperking goed is.

Ik zou nog wel willen weten of er nog meer zegeningen van God zijn waarvan mensen zeggen dat je die onbeperkt moet gebruiken. Want er zijn zoveel goede gaven van God, tenslotte.
Laatst gewijzigd door DDD op 24 jan 2015, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

ZWP schreef:Ik hoop niet dat ik hier als pleitbezorger te boek sta van "nu nog even lekker geen kinderen van dan kunnen van genieten van..."?
Ik ben het met je eens en volgens mij ging het bij mijn ouders ook zo.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef:
refo schreef:
DDD schreef:Nee hoor, zolang je niet ongesteld of zwanger wordt, werkt het. En dat duurt bij frequente borstvoeding vaak een tijdje, in ieder geval drie of vier maanden.

Maar dat geheel terzijde.
Terzijde en onjuist.
Heb je een bron? Even googlen, en je vindt voor mijn stelling allerlei betrouwbare websites die een verband aantonen tussen verminderde vruchtbaarheid en borstvoeding.
Verminderd klopt. Maar het is absoluut niet zo verminderd dat het een voorbehoedmiddel kan zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik. Maar in de bijbelse tijd, met lange borstvoedingen en veel kindersterfte en soms meerdere vrouwen werden de gezinnen (of beter, de kinderaantallen per vrouw) vanzelf kleiner, en dat wilde ik er maar mee zeggen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat begrijp ik. Maar in de bijbelse tijd, met lange borstvoedingen en veel kindersterfte en soms meerdere vrouwen werden de gezinnen (of beter, de kinderaantallen per vrouw) vanzelf kleiner, en dat wilde ik er maar mee zeggen.
Ik denk dat het een combinatie moet zijn van volledige borstvoeding geven (wat veel vergt van een vrouw!) en daarbij een bepaalde tijd van onthouding.
Een vrouw moet net zo lang ontzwangeren, als de periode van haar zwanger-zijn, dus dat betekent tot bijna een jaar na de bevalling.
Een man zou daar ook wijs mee moeten omgaan en het lichaam EN psyche van zijn echtgenote de tijd gunnen om te herstellen en in balans te komen.
DDD

Bericht door DDD »

Het ging mij er niet om dat zoiets in onze tijd een wenselijke gang van zaken zou zijn, dat heb ik ook helemaal niet geschreven. Ik voerde het aan als argument voor de stelling dat bij een natuurlijke gang van zaken de gezinnen groter zouden zijn.

Wat mij betreft geldt voor kinderen net als voor alle andere zegeningen van God, dat die met mate moeten worden gebruikt, overigens zonder uit het oog te verliezen dat uit de kinderen Gods Koninkrijk wordt gebouwd.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het ging mij er niet om dat zoiets in onze tijd een wenselijke gang van zaken zou zijn, dat heb ik ook helemaal niet geschreven. Ik voerde het aan als argument voor de stelling dat bij een natuurlijke gang van zaken de gezinnen groter zouden zijn.
En dat wordt door sommigen, waaronder ik ook, bestreden.
Afgezien van het gegeven wat jij dan onder een natuurlijke gang verstaat. ;)
DDD

Bericht door DDD »

Oke. Dat kan. Ik ken maar weinig mensen die principieel niet aan geboortebeperking doen. Maar ik ken ook mensen die niet zo gemakkelijk kinderen krijgen, dat is ook waar. Ik zou wel eens willen weten of daar onderzoek naar gedaan is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

DDD schreef:Oke. Dat kan. Ik ken maar weinig mensen die principieel niet aan geboortebeperking doen. Maar ik ken ook mensen die niet zo gemakkelijk kinderen krijgen, dat is ook waar. Ik zou wel eens willen weten of daar onderzoek naar gedaan is.
In welk opzicht 'onderzoek naar gedaan is' ?
Plaats reactie