Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

rekcor schreef:
Luther schreef:Het probleem is een beetje dat ik geen Nederlandse migrantenkerken ken waar voluit de reformatorische leer verkondigd wordt; ik kan dus moeilijk de vormen losmaken van de inhoud. En dan vraag ik me inderdaad weleens af: Is dit tot Gods eer?
Dit kan kloppen, want ik vermoed dat de 'voluit reformatorische leer' (whatever that may be) maar in 1-5% van de wereldwijde kerken geleerd wordt (?). De vraag is natuurlijk: hoe kan dit?
Hoe kom je aan 1-5% waar baseer je je dan op?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:
rekcor schreef:
Luther schreef:Het probleem is een beetje dat ik geen Nederlandse migrantenkerken ken waar voluit de reformatorische leer verkondigd wordt; ik kan dus moeilijk de vormen losmaken van de inhoud. En dan vraag ik me inderdaad weleens af: Is dit tot Gods eer?
Dit kan kloppen, want ik vermoed dat de 'voluit reformatorische leer' (whatever that may be) maar in 1-5% van de wereldwijde kerken geleerd wordt (?). De vraag is natuurlijk: hoe kan dit?
Hoe kom je aan 1-5% waar baseer je je dan op?
Ja, dat is ook nog een goede vraag!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door rekcor »

Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
rekcor schreef:
Luther schreef:Het probleem is een beetje dat ik geen Nederlandse migrantenkerken ken waar voluit de reformatorische leer verkondigd wordt; ik kan dus moeilijk de vormen losmaken van de inhoud. En dan vraag ik me inderdaad weleens af: Is dit tot Gods eer?
Dit kan kloppen, want ik vermoed dat de 'voluit reformatorische leer' (whatever that may be) maar in 1-5% van de wereldwijde kerken geleerd wordt (?). De vraag is natuurlijk: hoe kan dit?
Hoe kom je aan 1-5% waar baseer je je dan op?
Ja, dat is ook nog een goede vraag!
Duim. Ik vermoed dat Luther vindt dat de voluit reformatorische leer alleen geleerd wordt in de rechterflank van de Ger Gez. Die bevindt zich alleen in Nederland en in wat enclaves in Noord-Amerika. Het % t.o.v. de gehele christenheid is daarom heel klein.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Dipper »

Luther schreef:Ja hoor, de Heere werkt overal, in Afrika, in China, etc. Ik vermoed alleen dat de Kerk Gods kleiner is dan de miljarden die de statistieken christelijk noemen.
En jammer dat een kleine minderheid van die miljarden denkt beter dan al die anderen te zijn. De enige die de waarheid en zuiverheid bezit, is niet de mens, maar God zelf.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
rekcor schreef: Dit kan kloppen, want ik vermoed dat de 'voluit reformatorische leer' (whatever that may be) maar in 1-5% van de wereldwijde kerken geleerd wordt (?). De vraag is natuurlijk: hoe kan dit?
Hoe kom je aan 1-5% waar baseer je je dan op?
Ja, dat is ook nog een goede vraag!
Duim. Ik vermoed dat Luther vindt dat de voluit reformatorische leer alleen geleerd wordt in de rechterflank van de Ger Gez. Die bevindt zich alleen in Nederland en in wat enclaves in Noord-Amerika. Het % t.o.v. de gehele christenheid is daarom heel klein.
Die voluit reformatorische leer vind je in de belijdenisgeschriften en is gelukkig wat breder verspreid dan je hier aangeeft. Verder denk ik niet dat je me begrijpt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

Dipper schreef:
Luther schreef:Ja hoor, de Heere werkt overal, in Afrika, in China, etc. Ik vermoed alleen dat de Kerk Gods kleiner is dan de miljarden die de statistieken christelijk noemen.
En jammer dat een kleine minderheid van die miljarden denkt beter dan al die anderen te zijn. De enige die de waarheid en zuiverheid bezit, is niet de mens, maar God zelf.
Beetje insinuatie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Dipper »

Wat we nodig hebben is ontzag voor God als Schepper, geen ontzag voor onszelf en ons achtertuintje.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik vind het niet netjes dat er vanuit gegaan wordt dat iemand (Luther) wel een bepaald deel van de kerk bedoeld, en dat diegene (Luther) de rest van de kerk per definitie als onbijbels ziet.
En dat er alleen in de reformatorische kerk gelovigen zouden zijn, dat is niet een eerlijke benadering.

Sowieso kennen wij niet alle kerken, en al helemaal niet elk Christen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Dipper »

Luther schreef:
Dipper schreef:
Luther schreef:Ja hoor, de Heere werkt overal, in Afrika, in China, etc. Ik vermoed alleen dat de Kerk Gods kleiner is dan de miljarden die de statistieken christelijk noemen.
En jammer dat een kleine minderheid van die miljarden denkt beter dan al die anderen te zijn. De enige die de waarheid en zuiverheid bezit, is niet de mens, maar God zelf.
Beetje insinuatie?
Het is pas insuniatie voor degene die zich aangesproken voelt
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door modesto »

Ja, ik voel me behoorlijk geinusiareerd hier. Maar even wat anders. Men heeft er hier op het forum nogal een handje van om vraagtekens te zetten bij alles dat afwijkt van wat men gewend is. Dat mag natuurlijk, maar dat is over het algemeen geen houding die tot geestelijk groei leidt. Als je echt wijzer wilt worden, is het beter om eerst je eigen standpunten kritisch te bevragen. Om een voorbeeldje te noemen, of de diensten in de migrantenkerken tot Gods eer zijn, is niet van het grootste belang voor ons. (Bovendien is het onzinnig om die discussie hier te voeren zonder leden van een migrantenkerk uit te nodigen om aan die discussie mee te doen.) De belangrijkste vraag voor ons is of onze eigen erediensten tot Gods eer zijn. De eerste neiging van de meesten hier zal zijn om deze vraag meteen met "Ja, natuurlijk!" te beantwoorden, maar dit is juist het punt waarop je je eigen denkbeelden kritisch moet onderzoeken. Wat maakt een eredienst wel of niet tot Gods eer? Hoe verhouden onze eigen erediensten zich tot deze punten? Welke punten in onze eredienst zijn wel tot Gods eer? Welke punten in onze eredienst zijn eigenlijk niet tot Gods eer? En als je geen minpunten kunt vinden, moet je doorvragen -- als je denkt dat er op onze diensten niets op te merken valt, houd je jezelf voor de gek. Dit is kritisch nadenken en daar leer je wat van!
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

modesto schreef:Ja, ik voel me behoorlijk geinusiareerd hier. Maar even wat anders. Men heeft er hier op het forum nogal een handje van om vraagtekens te zetten bij alles dat afwijkt van wat men gewend is. Dat mag natuurlijk, maar dat is over het algemeen geen houding die tot geestelijk groei leidt. Als je echt wijzer wilt worden, is het beter om eerst je eigen standpunten kritisch te bevragen. Om een voorbeeldje te noemen, of de diensten in de migrantenkerken tot Gods eer zijn, is niet van het grootste belang voor ons. (Bovendien is het onzinnig om die discussie hier te voeren zonder leden van een migrantenkerk uit te nodigen om aan die discussie mee te doen.) De belangrijkste vraag voor ons is of onze eigen erediensten tot Gods eer zijn. De eerste neiging van de meesten hier zal zijn om deze vraag meteen met "Ja, natuurlijk!" te beantwoorden, maar dit is juist het punt waarop je je eigen denkbeelden kritisch moet onderzoeken. Wat maakt een eredienst wel of niet tot Gods eer? Hoe verhouden onze eigen erediensten zich tot deze punten? Welke punten in onze eredienst zijn wel tot Gods eer? Welke punten in onze eredienst zijn eigenlijk niet tot Gods eer? En als je geen minpunten kunt vinden, moet je doorvragen -- als je denkt dat er op onze diensten niets op te merken valt, houd je jezelf voor de gek. Dit is kritisch nadenken en daar leer je wat van!
Je zou ook kunnen zeggen: Wat brengt ons zo'n discussie? Waarschijnlijk brengt het tot de conclusie dat het in de gereformeerde gezindte allemaal wel wat vlotter en hipper mag. En dan? Kom op, dat leidt allemaal af. De erediensten in de gereformeerde traditie worden gekenmerkt door eerbied voor het Woord. Dat lijkt me tot Gods eer. Helaas zie ik die eerbied voor het Woord in veel liturgische vernieuwingen van tegenwoordig niet terug; evenmin in allerlei liederen en liedbundels, die dan weer begeleid moeten worden met onrustmakende muziekstijlen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door modesto »

Je loopt te hard van stapel, L@ther. De eerste stap is niet nadenken over oplossingen en veranderingen, de eerste stap is kritische zelfreflectie. Noem eens drie concrete aspecten van een eredienst in de gereformeerde traditie die tot Gods eer zijn en omschrijf waarom. Noem dan eens drie concrete aspecten van een eredienst in de gereformeerde traditie die niet tot Gods eer zijn en omschrijf waarom. Laat alle opmerkingen over liturgische vernieuwingen in andere kerken achterwege.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door Luther »

modesto schreef:Je loopt te hard van stapel, L@ther. De eerste stap is niet nadenken over oplossingen en veranderingen, de eerste stap is kritische zelfreflectie. Noem eens drie concrete aspecten van een eredienst in de gereformeerde traditie die tot Gods eer zijn en omschrijf waarom. Noem dan eens drie concrete aspecten van een eredienst in de gereformeerde traditie die niet tot Gods eer zijn en omschrijf waarom. Laat alle opmerkingen over liturgische vernieuwingen in andere kerken achterwege.
Ben je mal, daar heb ik h-e-l-e-m-a-a-l geen zin in!
Laatst gewijzigd door Luther op 08 jan 2015, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door huisman »

Luther schreef:
modesto schreef:Je loopt te hard van stapel, L@ther. De eerste stap is niet nadenken over oplossingen en veranderingen, de eerste stap is kritische zelfreflectie. Noem eens drie concrete aspecten van een eredienst in de gereformeerde traditie die tot Gods eer zijn en omschrijf waarom. Noem dan eens drie concrete aspecten van een eredienst in de gereformeerde traditie die niet tot Gods eer zijn en omschrijf waarom. Laat alle opmerkingen over liturgische vernieuwingen in andere kerken achterwege.
Ben je mal, daar heb ik h-e-l-e-m-a-a-l geen zin in!
:super Wat een onzinnige opdrachten krijg je op dit forum.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Kerkdiensten in andere culturen, hoe te waarderen?

Bericht door modesto »

Ja, ik deel graag huiswerk uit. Jullie wekken nu trouwens wel de indruk dat je meteen klaarstaat met een oordeel over andermans eredienst, terwijl jullie geen behoefte blijken te hebben om eens kritisch naar je eigen eredienst te kijken. Dat vind ik niet zo wijs.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie