Schuivende panelen onder ons?

eilander
Moderator

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door eilander »

Pimpelmees schreef:
eilander schreef: Op zoveel plaatsen is in de afgelopen dagen vele malen het Evangelie gehoord. Uiteindelijk gaat het maar om één vraag voor onszelf, en ik hoop dat die vraag in de prediking toch is gesteld: hebben wij de Heere Jezus lief gekregen en door het geloof mogen omhelzen?
Er zijn veel plaatsen waar deze vraag niet gesteld wordt (ik denk dan met name aan de oude midden orthodoxie en de vrijzinnigen). Het gaat dan over "het licht dat de duisternis overwonnen heeft" en dan verder nog een paar liedjes zingen. Ik houd van poëtische taal, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb soms het gevoel dat men niet meer durft te zeggen waar het daadwerkelijk over gaat.
Erg genoeg. Bij alle aandacht die naar het laatste uitgaat, wilde ik toch wat aandacht voor het eerste. Want daar gaat het namelijk om.
En trouwens: wordt de vraag in de meest rechtse kerken wél zo direct gesteld?
Vagari

Bericht door Vagari »

Eerste Kerstdag om 18:30
Werd er hier gepreekt over Genesis 3:
http://www.kerkfoon.nl/hhgalblasserdam.php

Misschien een bemoediging voor DIA en verassend voor mensen die denken dat de Heere Jezus enige waarde heeft voor mensen die niet weten dat we ons met Adam in de dood hebben geworpen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:DIA, ik zeg niet dat je ongelijk hebt en ook niet dat je dit niet mag constateren. En toch vind ik het jammer dat je rond/op de kerstdagen aandacht vraagt voor de negatieve ontwikkelingen in de kerk en niet (of nauwelijks) voor de Kerstboodschap van het Licht dat gekomen is in de diepste duisternis. Alleen daarom is er hoop.

Op zoveel plaatsen is in de afgelopen dagen vele malen het Evangelie gehoord. Uiteindelijk gaat het maar om één vraag voor onszelf, en ik hoop dat die vraag in de prediking toch is gesteld: hebben wij de Heere Jezus lief gekregen en door het geloof mogen omhelzen?
Ik heb een pb gestuurd. Hopelijk begrijpt u het.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Pimpelmees schreef:Ik vind het niet gek, DIA, dat je deze dienst bekijkt. Gedurende de vakantie en kerstdagen maken velen een dienst mee buiten het eigen kerkverband of buiten de eigen gemeente en dat kan verhelderend zijn. Soms kan het ergeren ja, maar toch is het ook goed om te weten wat er elders speelt en er niet enkel over te lezen.

Ik woonde onlangs een dienst bij waar het wel ging over de "onderdrukkers in de wereld" (te weten: de anderen) maar niet over het kwaad waar wij zelf toe neigen. Sterker nog: het woord "zonde" kwam niet eenmaal ter sprake. Daarnaast was (en ik overdrijf niet) 75% van de dienst gevuld met liedjes. Tja, zo kun je iedereen blij de kerk uit laten gaan, maar de werkelijke blijdschap zit naar mijn mening toch elders en is minder oppervlakkig.
Als het enkel over 'uiterlijkheden' gaat zou je gelijk hebben. Maar hier ervaar ik duidelijk een geestelijke
kloof. Een ander denken. Een ander klimaat. Over het algemeen is in kringen als genoemd, tv-bezit geheel
geaccepteerd. erger is het meer ontbreken van een duidelijke separerende prediking, en neiging tot
wat men vroeger wel een algemene verzoening noemde. Men begint de prediking met Jezus, en niet met
Adam. Dat zijn echt de typische 'EO-trekken', en zien we daarin ook niet iets van de theologie van Arminius?
Als ik me niet vergis staat die er niet zo ver af.
Ja, dat is al eeuwen een probleem DIA. Mensen die alleen Jezus preken en Adam zelfs niet noemen. Voor ik Christus leerde kennen ergerde ik me daar ook altijd groen en geel aan. Die preken van Petrus en Paulus. Vreselijk. Die Paulus ging er zelfs prat op dat hij zich niet heeft voorgenomen "iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd".
Begrijpt u van waaruit Paulus deze woorden sprak? God de eerste Persoon is doorgaans de Rechter,
maar hier zie we dat Jezus (als God zijnde) hem neer heeft geveld. Dit is wel een uitzonderlijke
gebeurtenis. Paulus leerde Adam toen de verhoogde Jezus tot hem kwam met: Saul, Saul, wat vervolgd
gij Mij? Daarna was hij drie dagen dat hij niet zag of at, maar er werd wel van hem getuigd: Ziet, hij bidt.
Ah, hier gaat Jezus opeens voorop en daarna komt Adam. Dat strookt toch niet met uw theologisch systeem. Daar zit toch minstens een probleem wat niet zomaar weg te redeneren valt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Begrijpt u van waaruit Paulus deze woorden sprak? God de eerste Persoon is doorgaans de Rechter,
maar hier zie we dat Jezus (als God zijnde) hem neer heeft geveld. Dit is wel een uitzonderlijke
gebeurtenis. Paulus leerde Adam toen de verhoogde Jezus tot hem kwam met: Saul, Saul, wat vervolgd
gij Mij? Daarna was hij drie dagen dat hij niet zag of at, maar er werd wel van hem getuigd: Ziet, hij bidt.
Ah, hier gaat Jezus opeens voorop en daarna komt Adam. Dat strookt toch niet met uw theologisch systeem. Daar zit toch minstens een probleem wat niet zomaar weg te redeneren valt.
Nee, goed lezen.
Gerson

Bericht door Gerson »

Vagari schreef:Eerste Kerstdag om 18:30

Misschien een bemoediging voor DIA en verassend voor mensen die denken dat de Heere Jezus enige waarde heeft voor mensen die niet weten dat we ons met Adam in de dood hebben geworpen.
Deze dienst heb ik op eerste kerstdag via www. kerfoon meegeluisterd. Het was bemoedigend en verrassend deze waarheid buiten mijn eigen kerkverband zo helder te horen verklaren.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Nee, goed lezen.
Ik heb je posting minstens 10x goed gelezen maar dat verandert helemaal niets aan wat er staat. Hij zag eerst Christus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gerson schreef:
Vagari schreef:Eerste Kerstdag om 18:30

Deze dienst heb ik op eerste kerstdag via www. kerfoon meegeluisterd. Het was bemoedigend en verrassend deze waarheid buiten mijn eigen kerkverband zo helder te horen verklaren.
Er staan daar enkele echt goede preken. Nog geen preek beluisterd, maar ziende zo wat namen
dan geloven we: Goede wijn behoeft geen krans. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvoegen dat
ik niet met iedereen mee kan gaan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Er staan daar enkele echt goede preken. Nog geen preek beluisterd, maar ziende zo wat namen
dan geloven we: Goede wijn behoeft geen krans. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijvoegen dat
Nog geen preek gehoord, maar dat hoeft blijkbaar ook niet: de etiketjes zijn al geplakt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Er staan daar enkele echt goede preken. Nog geen preek beluisterd, maar ziende zo wat namen
Nog geen preek gehoord, maar dat hoeft blijkbaar ook niet: de etiketjes zijn al geplakt.
Plak jij dan etiketjes? Dat is een hachelijke zaak als mens zijnde lijkt me.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dat bedoel ik maar.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dat bedoel ik maar.
Toch denk ik dat je het niet helemaal door hebt.
Als ik het een hachelijke zaak noem, zou ik dan etiketjes plakken?
Van mij mag er een naam als 'Vrije Oud Hervormd-Katholieke Evangelische Gemeente in Hersteld Verband in Nederland en Noord-Amerika' op het bordje staan.
Dat bordje doet het em niet.
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

-DIA- schreef:
Gerson schreef:
Vagari schreef:

Er staan daar enkele echt goede preken. Nog geen preek beluisterd, maar ziende zo wat namen
Dit is volgens mij hetgeen wat Hendrikus vraag oproept:)
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wittewrongel schreef:
-DIA- schreef:
Gerson schreef:
Vagari schreef:

Jij snapt 'm.
Als je op voorhand al zegt dat je met bepaalde predikanten "niet mee kan gaan", terwijl je nog geen preek hebt beluisterd, dan heb je de etiketjes al geplakt.

Ik vind het trouwens nogal hoogmoedig klinken, "met die predikant kan ik niet meegaan". Alsof het daar om draait, alsof het doorslaggevend is dat wij wel of niet met bepaalde predikanten "mee kunnen gaan". Alsof jij gemachtigd bent om predikanten te certificeren....
~~Soli Deo Gloria~~
Vagari

Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Vagari »

Hendrikus schreef:
Wittewrongel schreef:
-DIA- schreef:
Gerson schreef:
Jij snapt 'm.
Als je op voorhand al zegt dat je met bepaalde predikanten "niet mee kan gaan", terwijl je nog geen preek hebt beluisterd, dan heb je de etiketjes al geplakt.

Ik vind het trouwens nogal hoogmoedig klinken, "met die predikant kan ik niet meegaan". Alsof het daar om draait, alsof het doorslaggevend is dat wij wel of niet met bepaalde predikanten "mee kunnen gaan". Alsof jij gemachtigd bent om predikanten te certificeren....
Maar als je goed leest zegt DIA niet dat hij nog nooit een preek van die predikanten beluisterd heeft. Hij zegt enkel dat hij nog geen preek geluisterd heeft op de bewuste site. Dat is misschien nog een optie. ;)
Plaats reactie