Ik heb altijd begrepen dat de CGK vanaf het begin een wat 'breder' kerkverband was. Zal wel lastig zijn om dat achteraf eenduidig vast te stellen.Luther schreef:Dat hangt ervan af. Als je kijkt naar de historie en het startpunt in 1892 dan is dat de CGK zoals men die bedoelde te zijn. De BhP-gemeenten en een brede schil van gemeenten daaromheen, die veelal aan het LCJ zijn daarmee het meest in overeenstemming en niet de gemeenten waar onderscheidenlijk preken haast als vloeken in de kerk wordt gezien.
Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik meen dat historisch zo was dat de CGK, voortgekomen uit de Christelijke Afgescheiden Kerken historisch altijd wat ruimer is geweest dan de Gereformeerde Gemeenten onder het Kruis, een van voorlopers van de Gereformeerde Gemeente. De laatste wilden immers niet buigen voor de overheid, en bleven dus onder het kruis. Met het samengaan van de kerken van de doleantie lijkt me toe dat er daardoor meer verwijdering is gekomen tussen de broeders van de Afscheiding? De CGK ging daarin weliswaar niet mee, maar keerde zich ook niet tot de broeders onder het Kruis. Nu is dit natuurlijk wat simpel gezegd, maar ik zie hier wel ergens lijnen lopen, ook al kruisen die lijnen elkaar niet zelden.Marco schreef:Ik heb altijd begrepen dat de CGK vanaf het begin een wat 'breder' kerkverband was. Zal wel lastig zijn om dat achteraf eenduidig vast te stellen.Luther schreef:Dat hangt ervan af. Als je kijkt naar de historie en het startpunt in 1892 dan is dat de CGK zoals men die bedoelde te zijn. De BhP-gemeenten en een brede schil van gemeenten daaromheen, die veelal aan het LCJ zijn daarmee het meest in overeenstemming en niet de gemeenten waar onderscheidenlijk preken haast als vloeken in de kerk wordt gezien.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Zou je op je taalgebruik willen letten?Luther schreef:.......haast als vloeken in de kerk wordt gezien.......
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Want? Het gaat hier om een gewoon spreekwoord om aan te geven dat iets totaal ongepast, ongebruikelijk of zelfs volstrekt afgewezen moet worden.WimA schreef:Zou je op je taalgebruik willen letten?Luther schreef:.......haast als vloeken in de kerk wordt gezien.......
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Er zijn gelukkig genoeg predikanten, die niet als BhP predikant te boek staan, maar waar ik graag elke week bij zou willen zitten.Luther schreef: die veelal aan het LCJ zijn daarmee het meest in overeenstemming en niet de gemeenten waar onderscheidenlijk preken haast als vloeken in de kerk wordt gezien.
Het gaat mij niet om het etiketje "BhP" op het jasje van de dominee, maar om hetgeen hij verkondigt.
En als ik bepaalde predikanten hoor in de linkerflank en ik lees dat er onder de predikanten wel eenheid zou zijn, kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen.
Ik bedoel hier niet mee, dat ze elkaar als mens niet zouden kunnen respecteren, maar ook weer hetgeen zij preken.
Rechts hoor je altijd de noodzaak van bekering, links niet, of ze bedoelen het misschien ook wel, maar ze zeggen dat niet zo.
Want waarom citeren predikanten wel uit De Wekker, maar de niet-BhPers citeren nooit uit BhP.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Om bij dat laatste te beginnen: dat lijkt mij logisch: dat een CGK-predikant uit de Wekker citeert. En dat-ie dat niet uit BhP doet, als hij 'daar minder mee heeft'.Mara schreef:Er zijn gelukkig genoeg predikanten, die niet als BhP predikant te boek staan, maar waar ik graag elke week bij zou willen zitten.Luther schreef: die veelal aan het LCJ zijn daarmee het meest in overeenstemming en niet de gemeenten waar onderscheidenlijk preken haast als vloeken in de kerk wordt gezien.
Het gaat mij niet om het etiketje "BhP" op het jasje van de dominee, maar om hetgeen hij verkondigt.
En als ik bepaalde predikanten hoor in de linkerflank en ik lees dat er onder de predikanten wel eenheid zou zijn, kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen.
Ik bedoel hier niet mee, dat ze elkaar als mens niet zouden kunnen respecteren, maar ook weer hetgeen zij preken.
Rechts hoor je altijd de noodzaak van bekering, links niet, of ze bedoelen het misschien ook wel, maar ze zeggen dat niet zo.
Want waarom citeren predikanten wel uit De Wekker, maar de niet-BhPers citeren nooit uit BhP.
Als predikanten wel eenheid beleven, maar jij je dat niet kan voorstellen, komt dat misschien inderdaad uit jouw perceptie: ze bedoelen het waarschijnlijk wel, maar jij pakt het niet op. Je zou het eens aan een predikant moeten vragen..
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Hoe bedoel je 'links niet'? Welke linkergemeenten heb je het dan over..? Ik kom zelf uit de linkerflank van de CGK en bij ons klonk en klinkt elke zondag de oproep tot bekeren en wordt er elke keer gewezen op Christus als de enige weg tot zaligheid! Met dit soort eenzijdigheid kan ik helemaal niets...Mara schreef: Rechts hoor je altijd de noodzaak van bekering, links niet, of ze bedoelen het misschien ook wel, maar ze zeggen dat niet zo.
Simpel. Omdat de Wekker het landelijke orgaan van de CGK is, de BhP niet... Elke BhP'er is CGK, maar niet elke CGK is BhP.....
Want waarom citeren predikanten wel uit De Wekker, maar de niet-BhPers citeren nooit uit BhP.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Waarom zou een linkerflanker ook niet het BhP lezen, al is het maar af en toe?Marco schreef:Om bij dat laatste te beginnen: dat lijkt mij logisch: dat een CGK-predikant uit de Wekker citeert. En dat-ie dat niet uit BhP doet, als hij 'daar minder mee heeft'.Mara schreef:Er zijn gelukkig genoeg predikanten, die niet als BhP predikant te boek staan, maar waar ik graag elke week bij zou willen zitten.Luther schreef: die veelal aan het LCJ zijn daarmee het meest in overeenstemming en niet de gemeenten waar onderscheidenlijk preken haast als vloeken in de kerk wordt gezien.
Het gaat mij niet om het etiketje "BhP" op het jasje van de dominee, maar om hetgeen hij verkondigt.
En als ik bepaalde predikanten hoor in de linkerflank en ik lees dat er onder de predikanten wel eenheid zou zijn, kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen.
Ik bedoel hier niet mee, dat ze elkaar als mens niet zouden kunnen respecteren, maar ook weer hetgeen zij preken.
Rechts hoor je altijd de noodzaak van bekering, links niet, of ze bedoelen het misschien ook wel, maar ze zeggen dat niet zo.
Want waarom citeren predikanten wel uit De Wekker, maar de niet-BhPers citeren nooit uit BhP.
Als predikanten wel eenheid beleven, maar jij je dat niet kan voorstellen, komt dat misschien inderdaad uit jouw perceptie: ze bedoelen het waarschijnlijk wel, maar jij pakt het niet op. Je zou het eens aan een predikant moeten vragen..
Ja ja, dus het ligt aan mij.... en aan al die andere mensen die vertrokken, omdat ze deze separerende prediking niet oppikten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik kom uit een rechtergemeente, maar in de loop van de jaren naar midden verschoven, maar het dreigt verder naar links te verschuiven.Bettler schreef:Hoe bedoel je 'links niet'? Welke linkergemeenten heb je het dan over..? Ik kom zelf uit de linkerflank van de CGK en bij ons klonk en klinkt elke zondag de oproep tot bekeren en wordt er elke keer gewezen op Christus als de enige weg tot zaligheid! Met dit soort eenzijdigheid kan ik helemaal niets...Mara schreef: Rechts hoor je altijd de noodzaak van bekering, links niet, of ze bedoelen het misschien ook wel, maar ze zeggen dat niet zo.Simpel. Omdat de Wekker het landelijke orgaan van de CGK is, de BhP niet... Elke BhP'er is CGK, maar niet elke CGK is BhP.....
Want waarom citeren predikanten wel uit De Wekker, maar de niet-BhPers citeren nooit uit BhP.
Er zijn predikanten die alleen de naam Jezus noemen. En dat je inderdaad Jezus moet volgen, maar hoe?
Ellendekennis wordt niet meer gepredikt, men gaat meteen over tot de blijdschap.
Het spijt me Bettler, maar daar kan ik niet zoveel mee.
Waarom hoor ik dat elders wel? En dan kan ik de nieuwe week ermee in.
Nu blijft er een soort moedeloosheid over me.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
En uit die 'onvrede' reageer je zo zwart-wit?Mara schreef: Ik kom uit een rechtergemeente, maar in de loop van de jaren naar midden verschoven, maar het dreigt verder naar links te verschuiven.
En hiermee suggereer je dat ik niet het verschil weet tussen het noemen van de naam Jezus en de oproep tot bekering? Boute stelling....Er zijn predikanten die alleen de naam Jezus noemen. En dat je inderdaad Jezus moet volgen, maar hoe?
Ook weer zo ontzettend zwart-wit en kort door de bocht! Daarnaast klopt het niet. Het zal vast op sommige plekken in "links" CGK zo zijn, maar je doet een boel broeders en zusters hiermee schromelijk tekort.Ellendekennis wordt niet meer gepredikt, men gaat meteen over tot de blijdschap.
En ik kan niet zoveel met jouw postings in deze discussie... Het is te kort door de bocht, zwart-wit en onwaar...Het spijt me Bettler, maar daar kan ik niet zoveel mee.
-knip-Waarom hoor ik dat elders wel? En dan kan ik de nieuwe week ermee in.
Nu blijft er een soort moedeloosheid over me.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik bedoel het grijzer dan het blijkbaar bij je overkomt, dat is nu eenmaal zo op een forum heb ik gemerkt.
Dit is wat ik hoor van andere mensen en wat ik zelf zo ervaar.
Het spijt me erg, maar ik kan er echt niets anders van maken.
Ik heb je laatste zin nog gelezen, voordat de knip werd gezet, zo simpel ligt het niet!
Het gaat te ver om dit op het forum te zetten.
Dit is wat ik hoor van andere mensen en wat ik zelf zo ervaar.
Het spijt me erg, maar ik kan er echt niets anders van maken.
Ik heb je laatste zin nog gelezen, voordat de knip werd gezet, zo simpel ligt het niet!
Het gaat te ver om dit op het forum te zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Ik denk dat de meeste dominees uit de linkerflank BhP best af en toe (of: vaak) lezen. Maar deze dominees rekenen zich niet tot de BhP, en wel tot de CGK. Vandaar dat ze wel citeren uit De Wekker en niet uit BhP. Lijkt mij vrij logisch.Mara schreef:Waarom zou een linkerflanker ook niet het BhP lezen, al is het maar af en toe?Marco schreef:Om bij dat laatste te beginnen: dat lijkt mij logisch: dat een CGK-predikant uit de Wekker citeert. En dat-ie dat niet uit BhP doet, als hij 'daar minder mee heeft'.Mara schreef:Er zijn gelukkig genoeg predikanten, die niet als BhP predikant te boek staan, maar waar ik graag elke week bij zou willen zitten.Luther schreef: die veelal aan het LCJ zijn daarmee het meest in overeenstemming en niet de gemeenten waar onderscheidenlijk preken haast als vloeken in de kerk wordt gezien.
Het gaat mij niet om het etiketje "BhP" op het jasje van de dominee, maar om hetgeen hij verkondigt.
En als ik bepaalde predikanten hoor in de linkerflank en ik lees dat er onder de predikanten wel eenheid zou zijn, kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen.
Ik bedoel hier niet mee, dat ze elkaar als mens niet zouden kunnen respecteren, maar ook weer hetgeen zij preken.
Rechts hoor je altijd de noodzaak van bekering, links niet, of ze bedoelen het misschien ook wel, maar ze zeggen dat niet zo.
Want waarom citeren predikanten wel uit De Wekker, maar de niet-BhPers citeren nooit uit BhP.
Als predikanten wel eenheid beleven, maar jij je dat niet kan voorstellen, komt dat misschien inderdaad uit jouw perceptie: ze bedoelen het waarschijnlijk wel, maar jij pakt het niet op. Je zou het eens aan een predikant moeten vragen..
Je constateert dat de predikanten wel eenheid zeggen te ervaren, maar dat jij je daar niets bij kan voorstellen. Dan moeten die predikanten liegen, of jij ziet iets over het hoofd..Mara schreef:Ja ja, dus het ligt aan mij.... en aan al die andere mensen die vertrokken, omdat ze deze separerende prediking niet oppikten?
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
HO!Marco schreef:Je constateert dat de predikanten wel eenheid zeggen te ervaren, maar dat jij je daar niets bij kan voorstellen. Dan moeten die predikanten liegen, of jij ziet iets over het hoofd..
Ik heb gezegd dat ze elkaar als mens respecteren, maar het ging over de leer.
En als men zo ver uit elkaar ligt, dat vele kerkgangers vertrekken naar elders, kan dan nooit een eenheid worden gevoeld.
Ik bedoel: de ware eenheid in de leer van de kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
Volgens mij zei je meer:
Hangt natuurlijk wel ervan af, wie schreef dat er eenheid zou zijn. Maar ik geloof niet dat het daarop zit.Mara schreef:..en ik lees dat er onder de predikanten wel eenheid zou zijn, kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen.
Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven
En ik zei daarachter: Ik bedoel hier niet mee, dat ze elkaar als mens niet zouden kunnen respecteren, maar ook weer hetgeen zij preken.Marco schreef:Volgens mij zei je meer:Hangt natuurlijk wel ervan af, wie schreef dat er eenheid zou zijn. Maar ik geloof niet dat het daarop zit.Mara schreef:..en ik lees dat er onder de predikanten wel eenheid zou zijn, kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen.
Alzo.
Als ik wel eens een verslag lees van een gezamenlijke meeting, dan zou dat eenheid moeten uitstralen.
Ik kan me voorstellen dat ze dit ook zo proberen c.q. voorstaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon