Heb jij het boek wel gelezen ? Ik ben bang dat jij de intentie van de schrijver niet begrijpt.WimA schreef:Persoonlijk zie ik weinig onderscheid tussen het volgen van het WK of dit tot op het bot uitpluizen - al noemen we het ook 10x een doctoraalscriptie - om uiteindelijk te kunnen constateren dat zondige mensen ook in het verleden zondige dingen deden.Anker schreef:Nooit, het is goeie stof voor de geïnteresseerden onder ons (zoals ik) maar zal niets bijdragen aan herstel van de breuk van '53. Wellicht het vervolgboek wel?Hendrik de 3de schreef:Wat ik mij dan persoonlijk afvraag is wanneer zou een onderzoek over dit thema wel aanvaard worden als 'goed'?! Laten we het maar een retorische vraag houden, want ik denk dat de meesten hier wel inzien wanneer het pas zo is.
Leren van het verleden is goed want anders zijn we genoodzaakt het over te doen. En dit boek geeft aan dat er niets is geleerd.
ds Golverdingen doet uitspraken over de kerkorderijke juist of onjuistheid van de gang der dingen. Dat kan want dat is objectief te toetsen. Theologisch doet hij geen uitspraken maar laat zien hoeveel spraakverwarring er was.WimA schreef:Het blijft natuurlijk heel vreemd dat een kerkhistorische studie - de specialisatie van ds. Golverdingen is eveneens kerkgeschiedenis - meent uitspraken te kunnen doen over de theologische juistheid van opvattingen.
Dat is alsof een neerlandicus uitspraken doet over de juistheid van de kwantummechanica a.d.h.v. gesprekken, notulen en opvattingen.
Alleen al om die reden zijn m.i. kwalificaties als "eenzijdig" gewoon terecht.
De reactie van de GGiN is erg gestempeld door vijanddenken en afbakenen van eigen terrein.
Het moet mij nog eens van het hart dat het diskwalificeren van deze wetenschappelijke studie een zeer verkeerde strategie vind. Pak het dan op de inhoud aan.