Maar zie je dan wel dat de reformatorische tradities en gewoontes een klein landje in Nederland zelf zijn?Mara schreef:Is deze man predikant trouwens? Ik dacht evangelist, zonder ds. titel. Maar de man zit in Peru, met de gebruiken en gewoontes van dat land. Als ik daar zou zijn, zou ik er verder ook geen aandacht aan schenken. Nogmaals, slands, slands eer.
Ga eens kijken bij de christengemeentes in Almere, een aantal in de randsteden en op nog vele andere plaatsen, ook hier geld niet de reformatorische tradities, of in elke geval minder, of geld dan ook, plaats wijs, plaats eer?
Het is net zoals je zegt, het zijn gewoontes, inderdaad breed geaccepteerd, als iemand een gewoonte veranderd, is dat dan een afglijdende schaal? Uiteraard moet het wel met instemming van de kerkenraad en deels de gemeente plaatsvinden.Het betreft hier van oudsher goede gewoontes. Algemeen en breed geaccepteerd, nog steeds. Een enkeling, steeds meer, menen dit te moeten veranderen. Of iedereen het er mee eens is of niet.
Neem bijvoorbeeld een beamer, sommigen vinden dit afwijkende schaal. Waarom dan?
Inderdaad, maar wat is er dan mis met een donker, of iets lichter kostuum met een rode of groene stropdas? Want daar praten we toch over?De afschaffing van de pofbroek is ook zo'n item. Niemand loopt daar toch in? Terwijl alle mensen die een hogere functie bekleden, zoals in de politiek, het zakenleven, de regeringen, in een keurig donker kostuum verschijnen!
Inderdaad, helemaal mee eens, en we hebben dan te handelen dat we eerbiedige kleding hebben, maar eerbiedige kleding is relatief! Dat is geen vaststaand iets, dat veranderd ook steeds mee, zoals de pofbroek, de steek, de verplichte bedekte enkels voor vrouwen, de baarden, de pruiken, dat veranderd steeds.We gaan naar Gods Huis, voor Zijn aangezicht, niet naar een toevallige samenkomst van gelijkgestemden!
Vind jij de afschaffing van de pruiken dan ook een afglijdende schaal?
Of van Datheen naar 1773?
Of de invoering van niet ritmisch zingen?
Of de overgang van de Deux naar de SV?
Allemaal veranderingen, dat is onontkoombaar, het veranderd steeds, we kunnen daar geen waardeoordeel aan hechten, dat kan alleen aan schrift en belijdenis, als het goed is veranderd dat niet.