De kanteling

Mara

Re: De kanteling

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:
Afgewezen schreef:
Mara schreef:Misschien zou het beleid andersom moeten. Als je je bejaarde moeder/vader in huis neemt, je een subsidie daarvoor krijgt.
En dat vind ik nou weer een rare gedachte. Als je in staat bent je bejaarde vader/moeder in huis te nemen en die te verzorgen, waarom zou je daar een subsidie voor moeten krijgen. :oO
En als het om de kosten gaat, als het goed is, betaalt je ouder dan zelf wel kostgeld.
Ik dacht aan een soort belastingteruggave of zo. Voor sommige mensen zou dit drempelverlagend kunnen werken.
Dat is dan niet best.
Maar vanuit de politiek kan er ook eens nagedacht worden over bepaalde type woningen.
Hier en daar worden "kangoeroewoningen" gebouwd. Dat is nu eens een prima initiatief.
Ik zou zo mijn ouders in huis hebben genomen, als wij een dergelijke woning hadden kunnen kopen.
Als je wilt dat de verantwoordelijkheid weer bij de burgers moet, prima, maar geef hen dan wel de mogelijkheid daartoe!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Afgewezen schreef:Vertel me even hoe ik dat doen moet, even een 'sociaal netwerk opbouwen'? :?
Wie goed doet, goed ontmoet. :hum
Dat is vrij grof. Maar goed, ik laat het maar bij jou.
Nee, dat is niet grof. Betrek nu niet alles in een discussie onmiddelijk op jezelf of de eigen situatie. Het gaat juist om de attitude, om de perceptie. Hoe kijken wij naar deze dingen. Ik geef aan - en beargumenteer - dat wij niet alles moeten verwachten van "de overheid" maar juist in onze goede jaren aandacht moeten hebben hoe het moet als we oud zijn en mischien hulpbehoevend worden. Ga nu zelf eens rondkijken en onderzoeken wat hierin dan de mogelijkheden zijn. En dan is het zorgen voor een goed netwerk een van de aspecten. Er zijn echt wel meerdere. Maar de kort door de bocht reactie in de trant van: "Vertel jij dan even hoe het dan wel moet" vraagt wel om een net zo kort door de bocht reactie. Vooral omdat er weer naar anderen wordt gekeken die de oplossing maar moeten aanreiken. Terwijl dat - het wijzen naar anderen - nu juist de kern van de problematiek is.

De reactie's van Mara vertonen dezelfde systematiek. Het zijn allemaal verworven rechten. Het is allemaal gemeen. Voor degenen die er commentaar op hebben is het blijkbaar nog een "ver van mijn bed" show". Enz. Enz.

Wanneer wordt nu eens begrepen dat het minder moet? Dus ga gewoon nadenken hoe e.e.a. te ondervangen!
En subsidie - of belastingteruggaaf - geven als er iemand in huis wordt genomen zal het probleem alleen maar vergroten. Zie de "belonings" regelingen voor kinderopvang.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Hoe kijken wij naar deze dingen. Ik geef aan - en beargumenteer - dat wij niet alles moeten verwachten van "de overheid" maar juist in onze goede jaren aandacht moeten hebben hoe het moet als we oud zijn en mischien hulpbehoevend worden. Ga nu zelf eens rondkijken en onderzoeken wat hierin dan de mogelijkheden zijn. En dan is het zorgen voor een goed netwerk een van de aspecten.
Het enige wat je echt kunt doen, is geld sparen. Want een netwerk heb je of heb je niet en dat kun je niet kunstmatig gaan opbouwen 'omdat je het later nodig hebt'. En als ik dat opmerk, is dat een reëel probleem. Wie kinderen heeft die echt van hun ouders houden en hun kinderplicht beseffen, is goed af. Maar wie alleenstaand is, kan niet zomaar even een netwerk 'regelen'.
Mara

Bericht door Mara »

@WimA: Ja en jouw reacties tonen weinig empathie moet ik zeggen. :fi
Je praat hier over ouderen! Ze zijn vaak kwetsbaar.
En als je dan in onzekerheid wordt gestort, zonder enig meeleven en meedenken, vind ik dat behoorlijk a sociaal.
Ik weet en velen anderen ook, dat het minder moet.
Maar laat die oudjes die nu hulp hebben, het houden.
En houd nieuwe aanmeldingen "strak".
Maak algemeen bekend dat er helaas geen hulp is te verwachten.
Dat is al langere tijd zo, want daarvan getuigen wel de zgn. "sociale opnames" in een ziekenhuis.
Mensen kunnen soms niet naar huis, omdat er geen hulp is, of worden doorgeschoven naar een verpleeghuis. Alsof dat niks kost.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:@WimA: Ja en jouw reacties tonen weinig empathie moet ik zeggen. :fi
Dat is waar. Er wordt nu over ouderen gesproken en gedaan alsof ze dezelfde spankracht van geest hebben als iemand van 40, 50. Ze moeten zelf dit en dat, en de regie houden, enz. enz. O ja, en dan komt er een meneer van de gemeente vertellen wat ze 'zelf nog kunnen'.
Maar wie ouder wordt - ik zie het voor mijn ogen gebeuren - heeft niet alleen fysieke hulp nodig, maar ook mentale steun. Voor het overzien van gebeurtenissen, bij het regelen van zaken, etc.
En natuurlijk bestaan er altijd kwieke vrouwen en fitte mannen van 95 'die alles nog kunnen', maar daar kun je uiteraard niet de ouderenzorg op afstemmen.
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Hoe kijken wij naar deze dingen. Ik geef aan - en beargumenteer - dat wij niet alles moeten verwachten van "de overheid" maar juist in onze goede jaren aandacht moeten hebben hoe het moet als we oud zijn en mischien hulpbehoevend worden. Ga nu zelf eens rondkijken en onderzoeken wat hierin dan de mogelijkheden zijn. En dan is het zorgen voor een goed netwerk een van de aspecten.
Het enige wat je echt kunt doen, is geld sparen. Want een netwerk heb je of heb je niet en dat kun je niet kunstmatig gaan opbouwen 'omdat je het later nodig hebt'. En als ik dat opmerk, is dat een reëel probleem. Wie kinderen heeft die echt van hun ouders houden en hun kinderplicht beseffen, is goed af. Maar wie alleenstaand is, kan niet zomaar even een netwerk 'regelen'.
Uiteraad klopt bovenstaande. Maar dat geld voor alle dingen. Ik opteer ook niet - nog heb ik dat ooit gedaan - dat een ieder het zomaar maar even kan doen. Maar een ieder kan doen wat in zijn vermogen ligt. En als dat zou gebeuren zouden we geld - en menskracht - zat hebben om degenen die het niet kunnen te helpen.
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:@WimA: Ja en jouw reacties tonen weinig empathie moet ik zeggen. :fi
Dat is waar. Er wordt nu over ouderen gesproken en gedaan alsof ze dezelfde spankracht van geest hebben als iemand van 40, 50. Ze moeten zelf dit en dat, en de regie houden, enz. enz. O ja, en dan komt er een meneer van de gemeente vertellen wat ze 'zelf nog kunnen'.
Maar wie ouder wordt - ik zie het voor mijn ogen gebeuren - heeft niet alleen fysieke hulp nodig, maar ook mentale steun. Voor het overzien van gebeurtenissen, bij het regelen van zaken, etc.
En natuurlijk bestaan er altijd kwieke vrouwen en fitte mannen van 95 'die alles nog kunnen', maar daar kun je uiteraard niet de ouderenzorg op afstemmen.
Ik had - en heb - het over het systeem. Het systeem zorgt ervoor dat niet een ieder doet wat in zijn/haar eigen vermogen ligt. En daarom moeten de ouderen eronder leiden. Als we dat willen voorkomen moeten we niet mopperen over de kortingen op kwetsbare ouderen maar maatregelen verzinnen waardoor wij de kosten voor deze mensen kunnen betalen.
Mara

Bericht door Mara »

WimA schreef: Ik had - en heb - het over het systeem.
Ja en ik ook.
Maar laat zo'n net afgestudeerd ambtenaartje niet beoordelen wat wel of niet nodig is!
Er is geen echt ZORGloket, DAT zou er moeten komen.

In de evangelische kerk van mijn vriendin is een soort interne mailinglist, iedereen kan daar op inloggen en een zorgvraag neerleggen, dan wel zich aanbieden.
Werkt perfect!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:
Ik had - en heb - het over het systeem.
Dat kan. Maar dat het systeem niet deugde, mag geen reden zijn om nu helemaal om te zwaaien naar de andere kant. Alsof ouderen geen kwetsbare groep vormen, die wel degelijk hulp nodig hebben. En als er gezegd wordt dat werkelozen dan maar ingezet moeten worden voor die ouderen, zoals ze wellicht ook ingezet kunnen worden voor de gemeentelijke plantsoenendienst o.i.d., getuigt dat van weinig respect.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Dank je Mara voor de link, ik heb de uitzending van Nieuwsuur bekeken

Zelf werk ik binnen de verstandelijk gehandicapten zorg.

Die krijgen ook te maken met de kanteling zoals het blijkbaar genoemd wordt nu.

Deze mensen hebben veelal specifieke gerichte zorg nodig en dat kan niet iedere buurman of willekeurige werkloze medemens doen.

We krijgen er ook mee te maken, net als de thuiszorg / ouderenzorg waarover de topic nu veelal gaat.

De gemeentes, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, daar moet het geld vandaan komen...

Overigens kan elke gemeente daar weer zijn eigen invulling aangeven, plaatselijk kun je te maken krijgen met grote verschillen.

Nu al hebben we te maken met de WMO mbt vooral het vervoer

Dagbestedingen / opvang / activiteiten begeleiding overdag zijn nog ongemoeid, maar zal ook niet ontkomen.

Voor het personeel beschikt het mangement over steeds slimmere rekentools, met 1 druk op de knop kan men al zien hoe duur een bepaalde kracht is (vind dit altijd wat jammer, men kijkt niet meer naar de mens, maar naar wat personeelsnummer zoveel kost per uur inzet en of dit in het totaal plaatje nog past / kan. Wat mij betreft telt allereerst mee hoe je medewerker functioneert als mens zijnde binnen het geheel en wat voor werkzaamheden hij/zij allemaal uitvoerd)

Enfin, dat is ondertussen al een tijdje aan de gang, kwestie van wennen? zal wel moeten, want alles gaat in grote ontwikkelingen verder.

Over 2 jaar kan alles echt totaal anders zijn dan hoe het nu is
Niets is zeker

Bovenal hoop ik dat de zorg toch op kwalitatief het zelfde niveau dan ook nog is en door de juiste mensen met de juiste gaven hiervoor ondersteund door enige theroretische kennis gegeven kan blijven worden.

Tijdens mijn werkzaamheden zie ik duidelijk hoe kwetsbaar deze mensen zijn en afhankelijk van structuur en duidelijkheid zodat hun een veilige leefomgeving hebben.

Nu met vakantietijd zie je al hoe snel de bewoners uit balans zijn als er een invalkracht op de woning staat.

Moestuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Dat er wat kantelt lijkt al langer duidelijk te zijn...

Misschien ook goed om door onze jongeren eens te lezen:
In het nieuwe nummer van Daniël enkele lezenswaardige artikelen.
Ds. G.W.S. Mulder schrijft een artikel (nou ja, een artikel) een bladzijde
over 'Gods oordeel is er al'

Ik zal er maar wat uit citeren, voor degenen die Daniël niet bij de hand hebben.

EEN VRAAG VAN EEN JONGERE: In oude leespreken wordt nogal eens gewaarschuwd
dat dat Gods oordelen komen. Vaak worden daar ook voorbeelden van genoemd: een
oorlog, of een slechte oogst. Waarom deden die dominees dat? Hoe zit dat met onze tijd?

Salomo was een wijze koning. Hij zegt in zijn spreukenboek: Gerechtigheid verhoogt een
volk, maar de zonde is een schandvlek der natiën [spreuken 14:34]
Als een volk naar Gods Woord leeft, gaat het goed. Geeft een volk toe aan de zonde, dan
volgt er een straf. In het Oude Testament zien we hoe Israël dit heeft ervaren. Een duidelijk
voorbeeld hiervan is de richterentijd. Maar je weet ook wel hoe Jesaja en Jeremia gewaarschuwd
hebben tegen de zonde en het oordeel van God hebben aangewezen. Toen het volk volhardde
in de zonde, kwam de ballingschap.
Nog altijd is het de opdracht van Gods knechten om zo te waarschuwen tegen de zonde.
"Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen; maar wie op Hem vertrouwd, op Hem
alleen, ziet zich omringd met Zijn weldadigheden" [Psalm 32:5 ber.]
Dit waarschuwen moet heel concreet gebeuren. Dien jij voetbal? Wijd jij je leven aan
moderne muziek? Probeer je de kroeg van zaterdagavond te combineren met de kerk op
zondagochtend? Pas op! Op de zonde volgt de straf! De Heere wil dat je Hem dient en
liefhebt met heel je hart. En is Hij het niet waard?
"Al wat u ontbreekt, schenkt Hij zo gij het smeekt, mild en overvloedig" [Psalm 81:12 ber.]

En die oordelen dan? Vroeger werd inderdaad concreet gewaarschuwd voor honger of
oorlog. Lees eens een bid- of dankdagpreek van bijvoorbeeld ds. Th. van der Groe of ds.
G.H. Kersten. Misschien staan er zulke boeken wel bij jou in de kast. In dergelijke preken
zie je hoe deze predikanten bewogen waren met heel het volk. En hoe ze de gebeurtenissen
in hun tijd in verband brachten met de boodschap van de Bijbel.
Zo moeten dominees er vandaag ook mee omgaan. Maar er is inderdaad verschil. In de eerste
helft van de vorige eeuw wisten bijna alle Nederlanders nog van de God van de Bijbel.
Predikanten als ds. Van der Groe en ds. Kersten maakten mee, dat langzaam maar zeker
De deur naar de zonde werd opengezet. Daarom waarschuwden ze. Ze hoopten dat Gods
straffen ook werkelijk tot een ommekeer zouden leiden. Dat is uiteindelijk niet gebeurd.
Nederland is nu niet meer christelijk. Wij zijn een kleine minderheid geworden. Over
De crisis als oordeel is vooral onbegrip. Zonde? Oordelen? Maar ik mag alles toch zelf
weten? De gemiddelde Nederlander weet zelfs niet meer van zonde en genade. En hij wil
er ook niet meer van weten.

En de oordelen dan? Het is nu in Nederland net als in de tijd van Jeremia:
O, HEERE, zien Uw ogen niet naar waarheid? Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben
geen pijn gevoeld; Gij hebt hen verteerd, maar zij hebben geweigerd de tucht aan te nemen;
zij hebben hun aangezichten harder gemaakt dan een steenrots, zij hebben geweigerd zich
te bekeren
[Jeremia 5:3]
Bij het laatste oordeel komt er een onomkeerbare scheiding tussen degenen die de Heere
dienen en die Hem niet dienen.
In Nederland gaat het steeds meer daarop lijken. De scheiding is er al, ze wordt steeds
meer zichtbaar en het lijkt ook dat deze steeds meer onomkeerbaar wordt.
Gods oordeel is er al. Breek dan met de zonden, verootmoedig je voor God en zoekt de
Heere Jezus als je persoonlijke Zaligmaker.
Nu kan het nog.

--------------------------------------------------------------

Een persoonlijke opmerking:
Dit stukje acht ik wel lezenswaardig, vooral voor de jongere generatie. Het is een
Waarheid die we wel ter harte mogen nemen.
Tegelijk merk ik op dat ik zelf het meer op prijs had gesteld als ds. Mulder hier
Ietsje dieper inging op de zaken en ook de oorzaken. Maar tegelijk begrijp ik ook dat niet
alles op deze ene pagina kan.
Er zijn ook zaken die ouderen wel eens wat anders zouden uitdrukken. Toch is hier nog
Een waarschuwing: Verlaat de leer uwer moeder niet.

Ik wil het zo maar eens doorgeven in deze kantelende tijden. Wie weet wie dit leest.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Afgewezen schreef:Vertel me even hoe ik dat doen moet, even een 'sociaal netwerk opbouwen'? :?
Waarom is dat grof? Ik heb in mijn eigen leven gezien dat het zo werkt. Je moet niet wachten tot je zestig bent om na te denken over je sociale leven als je in de tachtig bent. Daar moet je voor je dertigste rekening mee houden.

Ik zeg niet dat mensen die dat niet hebben gedaan niet moeten worden ondersteund, maar het ai goed dat wel zo nu en dan te benadrukken. Veel jongeren denken daar ten onrechte niet over na.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Waarom is dat grof? Ik heb in mijn eigen leven gezien dat het zo werkt. Je moet niet wachten tot je zestig bent om na te denken over je sociale leven als je in de tachtig bent. Daar moet je voor je dertigste rekening mee houden.

Ik zeg niet dat mensen die dat niet hebben gedaan niet moeten worden ondersteund, maar het ai goed dat wel zo nu en dan te benadrukken. Veel jongeren denken daar ten onrechte niet over na.
Niet alle vriendschappen zijn oneindig. Soms groeien ook goede vrienden uit elkaar, of dat er vanwege een (ander) huwelijk verwijdering komt.
Als je als echtpaar toevallig klikt met een ander echtpaar, is dat al heel wat.
En tegenwoordig menen mensen veel vrienden te hebben, op FB, maar in de praktijk valt dat dan tegen. Die komen echt niet allemaal een boodschapje voor je doen, of je uit bed helpen.

Ik werk veel bij oudere mensen (boven de 65) zij hebben veel voor hun ouders gedaan, of doen dat zelfs nog steeds. Ze verwachten echter niet hetzelfde van hun kinderen. Want die hebben het te druk. Ze vergeten even dat zij het ook druk hadden/hebben.
Het is een veranderende mentaliteit.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Vaak merk je op het moment dat je het echt nodig heb, wie je vrienden zijn. Na mijn operatie stonden zoveel mensen voor ons klaar en werd er zoveel praktische hulp aangeboden, dat ik echt verwonderd was.
Maar wellicht helpt het mee dat ik in een dorp woon.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DDD

Bericht door DDD »

Mara schreef: Niet alle vriendschappen zijn oneindig. Soms groeien ook goede vrienden uit elkaar, of dat er vanwege een (ander) huwelijk verwijdering komt.
Als je als echtpaar toevallig klikt met een ander echtpaar, is dat al heel wat.
En tegenwoordig menen mensen veel vrienden te hebben, op FB, maar in de praktijk valt dat dan tegen. Die komen echt niet allemaal een boodschapje voor je doen, of je uit bed helpen.

Ik werk veel bij oudere mensen (boven de 65) zij hebben veel voor hun ouders gedaan, of doen dat zelfs nog steeds. Ze verwachten echter niet hetzelfde van hun kinderen. Want die hebben het te druk. Ze vergeten even dat zij het ook druk hadden/hebben.
Het is een veranderende mentaliteit.
Daar heb je deels gelijk in. Vooral wanneer gehuwden perse alle vriendschappen samen willen, wat ik niet zo goed vind overigens.

En natuurlijk zijn Facebookvrienden niet van belang in deze discussie. Maar het is echt waar dat je nog zo bijzonder kunt zijn, als je belangstelling hebt én toont voor andere mensen en het goede met andere mensen voorhebt, dan hoef je niet eenzaam te zijn. Als je dat wel bent dan is het goed om daar een boek over te lezen of in therapie te gaan en daar niet in te berusten.

Ik ben het wel eens met je opmerkingen over drukte. Vooral als de generatie-afstand lang is en ouderen in een verpleeghuis zitten terwijl de kinderen een jong gezin hebben.
Plaats reactie