huisman schreef:dennis schreef:Ik denk dat er behalve de eerder door andere en mij aangehaalde woorden van David, wel degelijk meer plaatsen in de Schrift zijn die duidelijkheid bieden.
Wat te denken over een tekst als: kan een moorman zijn huid veranderen? en een luipaard zijn vlekken?
Een moorman wordt zwart geboren en een luipaard gevlekt... En zo is het met een zondig mens ook. Geboren in zonden en ellenden, dus niet als een onbeschreven blad.
Job14:4
4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.
Rein en onrein is een andere tegenstelling dan schuldig en onschuldig... En dat gaat juist over het verschil wat ds. van Campen benoemt.
Het blijkt dus toch nog erg moeilijk om inderdaad relevante teksten te noemen.
Ik deel wel Luthers gedachte (de Luther van RF bedoel ik nu) dat het in deze discussie met name gaat om de vraag in hoeverre
besmet zijn eigenlijk te scheiden is van
schuldig zijn. Het ligt in ieder geval dicht tegen elkaar aan. En ik denk dat er weinig levens zijn waar lang over een verschil tussen beiden gesproken zal kunnen worden.
Dat neemt niet weg dat ds. van Campen een principieel punt wil maken. En dat is dat
schuld en
daad samen horen.
De Christelijke Dogmatiek merkt overigens op dat het gebruik van Romeinen 5 rond de erfzonde vooral komt vanuit de Latijnse vertaling (Vulgaat) van Romeinen 5, waar 'in' vertaald is. Die vertaling is lange tijd leidend geweest voor de visie op Rom. 5. In ieder geval kun je niet zeggen dat Van Genderen & Velema "krachtig weerspreken" dat Romeinen 5 niet goed vertaald is. Zelfs al zouden ze dat doen, dan hebben ze geen gelijk. Romeinen 5 kan op beide manieren vertaald worden, dat is een feit.
Juist daarom wordt het zo urgent om het geheel van de Bijbel te laten spreken. En zie ik daar wél heel veel teksten die spreken over het verband tussen daad en schuld (God zal niet de zonden van de vaders aan de kinderen toerekenen, bijvoorbeeld, Ezechiël); ook over de smet die allen in zich omdragen (psalm 14, psalm 51, Job 14 - waarbij het alsnog opvalt dat het hier vooral poëtische teksten betreft); maar niet over de schuld van Adam.
Overigens zou ik wel willen opmerken dat ik deze discussie in zichzelf geen wezenlijke discussie vind. Juist omdat de erfzonde niet ter discussie staat, maar een (eigenlijk haast filosofisch) verschil tussen schuld en smet. De
kern van de leer van de erfzonde blijft (wat mij betreft) hoe dan ook de erfsmet; omdat dát het is wat onze levens zo beïnvloed. En onherroepelijk allemaal schuldig stelt voor God.
Daarvoor hoeven we in zekere zin niet 'terug naar Adam' of 'terug naar het paradijs' zoals wel eens gezegd wordt, maar 'terug naar ons hart'.