Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door Luther »

huisman schreef:Naar mijn inzicht is vrouwelijke ambtsdragers, een symbolische inhoud van Genesis 1-3,een beschouwing dat elk NGK- lid verzoend is en de ontkenning van de noodzaak van de wedergeboorte genoeg feitenmateriaal om dit te zeggen.

Ter aanvulling ik zeg dit over het kerkverband natuurlijk niet over elk individueel lid van deze kerk. Dat oordeel komt ons niet toe.
Feitelijk is het juist dat wat @huisman hierboven zegt, praktijk is, en dat komt weer vrijwel 1 op 1 overeen met het boek van ds. A.M. Lindenboom "De theologen gingen voorop". Dat betekent dat de uitspraak dat de NGK de Gereformeerde Kerken van de 21e eeuw zijn, weleens heel dicht bij de waarheid zou kunnen liggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door DDD »

Of dat wel of niet zo is, daar wil ik buiten blijven, maar de uitdrukking 'totaal bedorven' hoort van geen enkele kerk te worden gebruikt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Of dat wel of niet zo is, daar wil ik buiten blijven, maar de uitdrukking 'totaal bedorven' hoort van geen enkele kerk te worden gebruikt.
Ik zei: Schriftkritiek,remonstrantisme,en modernisme heeft dit kerkverband helaas totaal bedorven. Dit heeft in het verleden de gereformeerde kerken totaal bedorven. Ik zie niet in wat er mis is met deze constatering. Let wel ik heb het steeds over het kerkverband als geheel niet over individuele leden van deze kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door DDD »

Een kerkverband als geheel bestaat uit de individuele leden daarvan. Anders zit het niet in elkaar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een kerkverband als geheel bestaat uit de individuele leden daarvan. Anders zit het niet in elkaar.
Ook in de gereformeerde kerk bleven ware kinderen van God zitten terwijl de kerkelijke leidslieden het roer al totaal om hadden gegooid. Mijn stelling: In een zuivere kerk zitten niet alleen levende lidmaten en in een bedorven kerk zitten niet alleen dode lidmaten. (Lees voor de waarheid van deze stelling Openbaring 2 en 3)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Owen
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 dec 2014, 22:42

Re: Van Evangelisch naar Gereformeerd: verhalen?

Bericht door Owen »

Ik denk dat ik het in ieder geval eens ben met de stelling dat het geestelijk leven (het WARE geestelijk leven) aan het bedrven is in de NGK. Het wordt steeds oppervlakkiger, getuige ook de punten die huisman noemt. Het probleem voor een deel van de Nederlands gereformeerden is, merk ik, dat ze vanuit zichzelf echt gereformeerd zijn dus echt terug naar de bijbel en ik denk dat ze de 3 formuliern ook kunnen ondertekenen, maar dat ze wel de noodzaak van een eigentijdse of, zo u wilt, relevante kerk zien en hiervoor geen kans zien bij reformatorische kerken ivm cultuur en de zuil. Ik ben zelf ook voor een relevante kerk die volop in de wereld staat en wel goed gereformeerd is. Wel merk ik dat veel nederlands gereformeerden ook 'gewoon' een hippe, eigentijdse kerk willen waarbij de grondige bijbelse bezinning ontbreekt. Dan gaat het geheid verkeerd omdat de vorm nauwelijks meer wordt bepaald door de inhoud maar door een subjectief idee van kerkzijn.
Ik vind het maar een moeilijke kwestie en vind het jammer dat dit 'project' van de nederlands gereformeerde kerken wat mij betreft niet zo geslaagd.
Plaats reactie